Oude, zieke poes laten wennen aan nieuwelingen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ilonaMJ
Kitten

Oude, zieke poes laten wennen aan nieuwelingen

Bericht door ilonaMJ »

hallo
Het antwoord lijk ik al gelezen te hebben, maar toch stel ik de vraag.
Wij hebben een 18jarige suikerpoes Miepie(2xpdg insuline) sinds 1,5 jr sinds en sinds haar 9de bijons uit het asiel.
Door een familietragedie zijn een poes shyva en een kater beauty van 1,5jr wees geworden en hebben wij ze bij ons in huis gehaald, eigenlijk verbleven ze de eerste 8 wk in het huis van mijn vriend , die heeft ook een tuintje .
maar tussen ons zit ruim 30km en leek het ons prettiger voor iedereen als we in 1 huis zitten , mijn vriend logeert 5dgn per week bij mij .
Vandaag dus bij elkaar in 1 huis gescheiden door een deur.
De 18jarige suikerpoes miepie tolereert die 2 nieuwe totaal niet.
ze vecht voor haar leven terwijl de 2 nieuwe veel te lief zijn en de knuffelbeer na 1 klap al doodsbang voor haar is

kan ik door hun wel gescheiden te houden ,maar wel zichtbaar voor elkaar te maken (ramen) ze toch aan elkaar laten wennen?

of toch maar de 2 nieuwelingen in het huis van mijn vriend zetten en maar meer kms maken .
word lastig met zo`n winter als de afgelopen 2jr

suikerpoes miepie gaat hard achter uit , ze heeft meer insuline nodig is vreselijk zikkenurrig en heeft om de haverklap een mank poesepootje
kortom die maakt het niet lang meer tot mijn grote spijt.

wachten tot de poes overlijd of toch samen proberen , vind het lastig .

groeten Ilona
Adriana

Re: oude poes zieke poes laten wennen aan nieuwelingen

Bericht door Adriana »

je suikerpoes heeft problemen met stress, dat veroorzaakt veel hogere waardes. ik weet niet of je bloedsuiker meet voordat je insuline spuit, maar als je dat doet, dan zie je dat ze waarsch meest van de tijd 'high' zit en dat is > 30 bss (bloedsuikerwaarde)
en als die hoge waardes wat langer aanhouden dan loopt ze kans op diabetische neuropathie en dat veroorzaakt door één of meer poten zakken.
ze is trouwens niet sikkeneurig maar doodziek door die hoge bloedsuikerwaardes..

aan elkaar wennen zullen ze niet en suikerpoes zal in deze situatie niet lang meer leven, vrees ik..
en welkom ;-) op het Forum!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Een poes die zo lang alleen geleefd heeft (heeft ze wel ooit met andere katten samen geleefd?), went niet zomaar meer aan soortgenoten. Dat kan je wel vergeten zonder maandenlang intensief ermee bezig te zijn, en dan nog...
Het klinkt me niet goed wat je daar beschrijft...
De nieuwelingen blijven van haar weg, en toch gaat ze in de aanval...
Ik weet niet hoe je dat zou moeten gaan keren, en of het wel te keren valt.

Als de poes dan nog eens niet helemaal gezond is en erg gevoelig voor stress, is dat gewoon niet verstandig.
Ik zou een ander thuisje voor de twee jongelingen zoeken. Het spijt me, maar de situatie is nu niet anders...
Poezen die zo lang alleen leven wennen nu eenmaal meestal niet zomaar aan andere katten... Heel vaak lukt het nooit meer...
Je doet haar hier gewoon echt geen plezier mee. Ik zou haar rustig van haar oude dag laten genieten. 18 jaar is een behoorlijke leeftijd, het is zonde van de stress om haar dit nog aan te doen voor de tijd die ze nog heeft... Zo'n wenproces duurt al gauw een paar jaar...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ilonaMJ
Kitten

Bericht door ilonaMJ »

Suikermiepie is de liefste,leukste en mooiste poes van de wereld dat voorop.
maar om nou die 2 nieuwe jonge wezentjes weer weg te doen ben er tenslotte aangehecht omdat ze van mijn overleden moeder zijn geweest. wij verwachten dat ze nog een half jaar te gaan heeft hoogstens.
morgen naar de dierenarts om een glucosemeting te doen dat gebeurd 4 uur na de injectie.
ze is de 5kg zware lieve kater aangevallen en sinds dat moment mank ,duidelijk pijnlijk achterpootje .
geestelijk wil ze maar lichamelijk op .even wat aan pijnbestrijding halen bij de Da.

en horen hoe ze er echt aan toe is ???? ze heeft een heerlijk leven gehad, daarom zal ze ook wel andere niet accepteren ze heeft het veel te goed bij ons haha
groeten Ilona
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Dan zou ik ofwel een adresje zoeken voor de katten van je moeder waarmee je afspreekt dat het maar tijdelijk is, ofwel ze strikt gescheiden houden.

Je oudste poes heeft misschien en prachtig leven gehad (vast wel :-)) en loopt op haar einde, maar dat is geen reden om het haar nog lastiger te maken op het einde. ;-)

Ik denk toch dat het voor iedereen het beste is als ze niet samen hoeven te leven. En zo kan je nog ten volle van je suikerpoesje genieten!
Veel succes met een oplossing te vinden!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ilonaMJ
Kitten

Bericht door ilonaMJ »

ik was inderdaad echt niet van plan om ze bij elkaar te zetten, dat zou ik haar nooit aan doen .alleen vandaag dan even .
de 2 nieuwelingen kunnen in het huis van mijn vriend hij komt daar dagelijks en ik paar xper week . we blijven af en toe slapen daar om de nieuwelingen goed aan ons te laten wennen , ja luxeprobleem 2 woningen en 3 katten hahahahh ben benieuwd morgen bij de Da.
groeten Ilona
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Oh, das goed. Had ik zo niet begrepen. :-)

Ik duim mee voor de DA! ;-)
Adriana

Bericht door Adriana »

ilonaMJ schreef:
morgen naar de dierenarts om een glucosemeting te doen dat gebeurd 4 uur na de injectie.
ze is de 5kg zware lieve kater aangevallen en sinds dat moment mank ,duidelijk pijnlijk achterpootje .
geestelijk wil ze maar lichamelijk op .even wat aan pijnbestrijding halen bij de Da.
glucosemeting bij de dierenarts heeft weinig zin, zeker als ze zich al zo stressig heeft gedragen. dan draagt het transport en de vreemde omgeving bij tot nog meer stress dus fors verhoogd bloedsuiker-niveau.
de enige meting, die een goed beeld geeft van haar bloedsuikerniveau van de ongeveer afgelopen weken is het meten van haar fructosamine-waarde.

ik begrijp/neem aan/vermoed dat je een vaste dosis caninsuline spuit, dus 'in the blind'. dus weet je ook niet hoe haar bloedsuikerwaardes over het etmaal heen en weer schieten en hoe zeer ze verhoogd worden door stress.
als je oortje prik zou doen, dan wist je dat al lang en kende ook het verband tussen de twee. je dierenarts kan het je uitleggen of bevestigen.

er is ook een verband tussen permanent veel te hoge gluco-waardes en diabetische neuropatie en als de fructosaminewaarde - en die zal veel te hoog zijn - is bepaald, dan kan je dierenarts je ook dat verband uitleggen.

je zegt in het eerste bericht 'dat ze voor haar leven vecht'.. dat zegt toch genoeg?
je lieve oudje is, wat haar broze gezondheidssituatie betreft, vele malen beter af zonder kleuters in haar huisje, het is niet anders..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

goede beslissing om de 2 jongere katjes fijn in het huis van je vriend te laten. ze hebben elkaar dus kunnen best momenten alleen zijn. snap dat je ze niet weg wlt doen door de herinnering, en dat is toch ook niet nodig.
en je lieve poes van 18 jaar, laat die maar lekker zijn laatste tijd (hopelijk toch nog lang hoor) lekker bij jullie als solokatje genieten. je wist je antwoord inderdaad al, en je hebt de goede keuze gemaakt.
geniet nog van je lieve suikermiepie en ook van je nieuwe koters.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie