Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta

Bericht door Ilsescholten »

Mijn 2 kittens (bijna 4 maanden) Storm en Bliksem lopen mij in de keuken altijd achterna, terwijl ik een duidelijk patroon heb qua eten voor ze. Als ik in de ochtend wakker wordt, krijgen ze een heel klein beetje kattenmelk (zoals ik een koffie krijg) en in de avond (vanaf uur of 20.00) krijgen ze 50 gram vlees p.p. door de dag heen hebben ze gewoon schoon water en droge brokjes tot hun beschikking. Toch 'schooien' ze om eten als ik in de keuken sta.

De droge brokjes gaan steeds sneller op (logisch, ze groeien hard) dus daar eten ze ook goed van! Is dit normaal kattengedrag? en moet ik gewoon consequent zijn? of zou het kunnen zijn dat ze te weinig eten krijgen? (ook al zitten er nog brokjes in hun bakjes, doen ze ook met die mooie kattenogen mij smeken om eten haha) Wellicht dat ze natuurlijk het liefst vleesjes eten, maar ik heb gelezen dat dit niet goed is voor gebitjes en ik wil mijn katjes zo gezond mogelijk houden!
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta.

Bericht door Ilone »

Ik zou ze negeren als je in de keuken staat wanneer het niet hun etenstijd is.
Ze zullen uiteindelijk doorhebben dat ze niks krijgen.
Ze zijn nog jong, er zit nog geen patroon in ;) Keuken betekend eten ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta.

Bericht door Adriana »

om te beginnen zou ik twee soorten brokjes serveren, wat krijgen ze eigenlijk nu te eten?

en waarom zou rauw vlees slecht zijn voor een kattengebit? bij voorkeur rauwe kip is geweldig eten en anders barfen met carnibest en haaksbarf enzo..
kittens zijn geweldig in de groei en het is ook nog zo dat je iedere kat anders verteert en dat de stofwisseling van iedere katzel verschillend is. de smaken kunnen ook erg verschillen. mijn ene kleuterkat weigert bijna natvoer te eten en de andere weigert bijna brokjes..
ik voer altijd een aantal verschillende soorten, nat en droog.

als jij in de keuken bezig bent (vaak met vlees) dan is het logisch dat ze komen kijken of er iets te halen valt. en ze willen graag bij je zijn want kittens zijn erg nieuwsgierig en willen alles zien. vooral als het beweegt, soort van katten-tv.
mijn beide (kleuter)katten zitten als ik daar bezig ben, liefst samen op de afzuigkap om maar niks te hoeven missen! en bij de afwas ligt Bolle tegenwoordig in mijn nek.
en dat kun je ze niet afleren want dat is normaal gedrag, of het hun baasjes uitkomt of niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5492
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta.

Bericht door nellebel »

mijn 2 dreumessen van 4 maanden zijn dol op vlees. (kip) varkensvlees is niet goed voor ze, maar kip/ kalkoen is goed voor de tandjes. maar ik geef het niet als ik zelf met eten bezig ben. want anders ben ik helemaal niet meer veilig. mijn katjes volgen alles wat ik doe dus niet alleen in de keuken. maar daar is het wel het ergste. de koelkast open? er zit geheid een kat in. die kan ik tegenwoordig niet meer met 1 hand bedienen. 1 hand deur dicht ,andere hand kat eruit halen. dat geld ook voor alle keukenkastdeurtjes. dat is gewoon nieuwsgierigheid, en ze ruiken natuurlijk vanalles.
ik probeer wel hun eten los te koppelen hiervan, anders vrees ik dat het nog erger wordt hahaha.
dus als ik kip snij dan maak ik altijd 2 schaaltjes extra voor hun, maar dat krijgen ze in de huiskamer op hun poef.
mijn vorige kat flippie die kwam ook altijd op mijn schouder liggen in de keuken en die hengelde naar wat lekkers. die kreeg het wel dan zo, maar die was minder druk en beter opgevoed hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta.

Bericht door Ilsescholten »

Mijn katten krijgen verschillende soorten eten. Natvoer koop ik altijd zakjes en daarin zitten verschillende smaken, dat eten ze sowieso! Droogvoer heb ik van Royal Canin tot aan 'wat betere' supermarktspul. Ook dat eten ze prima. Dat doe ik zodat ze niet eenkennig worden. Dat ze nieuwsgierig zijn, dat zal het hem ook wel zijn! Combi van: 'ik wil een vleesje en ik wil weten wat mijn vrouwtje doet!'
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta.

Bericht door Mirjam86 »

Het is denk ik inderdaad een combinatie van nieuwsgierigheid en 'wat ruikt daar zo lekker?'.
Hier willen ze ook altijd meekijken wat ik aan het doen ben en het liefst zouden ze me even 'helpen'.
Ik kwam laatst wel tot de ontdekking dat ui geen favoriet geurtje is, ze sprongen allebei pardoes weer van het aanrecht af, haha!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Storm en Bliksem vragen om eten als ik in de keuken sta.

Bericht door Ilone »

Hou wel in de gaten dat niet alle maagdarmkanaaltjes van katten er tegen kunnen om regelmatig van brokken te veranderen ;) Dit kan darmproblemen (intolerantie) en/of allergie veroorzaken.
Wat de andere dames al hebben geopperd, af en toe een stukje rauwe kip geven is goed voor ze. Wel niet te klein, ze moeten er goed op kunnen kauwen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie