Kitten bij 2 katers

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Romy1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2011 10:53

Kitten bij 2 katers

Bericht door Romy1 »

Hallo allemaal,

Ik heb een (misschien belachelijk) vraagje.
Het zit namelijk zo, wij hebben reeds 2 (gecastreerde) katers en een paar weken geleden hebben we er nog een kitten, katertje, bijgekregen. In het begin wat gegrom en geblaas maar al bij al waren we zeer tevreden met hoe het verlopen is.
Met de ene kater speelt de kitten vaak, dan springt hij erop en bijt in de kater zijn oor of in zijn staart en dan beginnen ze te speelvechten (echt grappig om te zien :grin: ) De andere kater gaf er eigenlijk niet zoveel om maar nu sinds een week ofzo begint die kater ons kittentje echt zo op te jagen en naar te slaan enzo, gewoon al maar als de kitten voorbij loopt he...
Toen we dit weekend thuiskwamen zagen we ineens dat er 1 van de katten (vermoedelijk de kitten) in een hoekje was gaan plassen, ik heb dit dan schoon gemaakt met Dettol en de volgende ochtend was het weer prijs. Terug schoon gemaakt met Dettol en iets voor gezet dat hij er niet meer zou geraken. De ochtend nadien (wij hebben 3 mandjes in onze living staan) vond ik stoelgang in 1 mandje en plas in een ander mandje (vermoedelijk ook van de kitten) Dus hebben we besloten om een kattenbak ook beneden te zetten (stonden alle 3 boven) Wij dachten namelijk dat de kitten misschien niet in zijn kattenbak durfde als die ene kater ergens op de weg naar daar zat ofzo (geen idee of het daaraan ligt natuurlijk)
Nu is mijn vraag, eigenlijk 2 vragen; hoe zou het komen dat onze ene kater in het begin niet gaf om de kitten en die nu zo opjaagd?
En hoe zou het komen dat de kitten vroeger wel in de kattenbak zijn behoeften deed en nu niet meer? (doet meestal nog wel in de bak, zeker nu er een beneden staat)

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,

Romy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door pearlsofpassion »

Het klinkt alsof de kater die minder geinteresseert was duidelijk wil maken dat hij de baas is. Maar dat is vreemd tegenover een kitten, omdat dat eigenlijk dan al een uitgemaakte zaak is (kittens zijn niet erg dominant, dat worden ze pas later). Maar blijkbaar vind de kater dat niet.

Iets anders zou zijn dat hij de kitten niet aanvaard en hem wil wegjagen, maar dan zou je afkomen met grommen, blazen, krijsen en dat soort zaken. Dat is er niet bij toch?

Ik zou inderdaad voldoende kattenbakken plaatsen, volgens de regels moet er nog eentje bij. Zeker omdat je met een kitten te maken hebt (hoe oud is hij nu?) en die hebben gemakkelijker ongelukjes en je wilt ze niets verkeerds leren natuurlijk. Jong geleerd is oud gedaan, dus zeker nu geen risico's nemen.
Bovendien zijn er mensen hier die de ervaring hebben dat in dominantiestrijden extra kattenbakken erg helpen om er sneller uit te komen. Een typisch aspect van zo'n strijd is dat de dominante de ander op de bak gaat lastig vallen. Bij voldoende bakken op veel verschillende plaatsen is dat al een stuk moeilijker. Dat haalt de druk van de ketel. ;-)

Dus ik vind het vreemd dat het dat zou zijn omdat het hier om een kitten gaat, maar het lijkt dat wel te zijn. En dan moet je ze het zelf laten uitvechten en het niet voor 1 van beide opnemen, want dat heeft helemaal geen zin en dan duurt het alleen nog langer.
Zolang er niet echt gevochten wordt moet je katten trouwens altijd zelf laten uitmaken. Dat is het enige dat werkt.

Hoe reageert de kater op de andere volwassen kater? Gewoon normaal?
En hoe oud zijn ze eigenlijk? Weet je wie van hen beide in den regel de hoogste in rang is (dat kan verschillen per kamer of gelegenheid bij katten)?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door nellebel »

en anders even plasje laten checken. voor hetzelfde geldt heeft hij een blaassontsteking en plast hij daarom soms in iets zachts (mandje)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Romy1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2011 10:53

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door Romy1 »

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ons kitten (Wollie) is nu ongeveer een 4-tal maanden.
In het begin had hij geen 'ongelukjes', we gaan zeker toepassen wat je zegt van die kattenbakken.
Heel af en toe hoor je zo'n in binnenmonds gegrom maar dat is het dan ook en als hij dan 'aanvalt' dan blaast Wollie erop.
De 2 katers komen heel goed overeen, dat is absoluut geen probleem.
Als ik zou moeten 'schatten' welke van de 2 katers de hoogste in rang is zou ik zeggen de oudste (ongeveer 3 jaar) de andere kater is ongeveer 2 jaar (is ook diegene die nu zo 'lelijk' doet op Wollie). Ik had eerlijk gezegd ook het meeste schrik voor de oudste kater, dat hij Wollie niet zou accepteren maar dat was het geval niet.
Ik snap gewoon niet goed waarom die ene kater er eerst niet om gaf en nu zo reageert, er is toch niets veranderd tov in het begin toen Wollie er was...
Heb gisteren ook eens naar de DA gebeld om eens te horen wat die ervan zegt en die zei van het te proberen met een Feliway...

Groetjes,

Romy
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door Chiquita98 »

Weet je eigenlijk wel zeker dat het plas en poep van je kitten is? Het kan ook heel goed zijn dat je kater het er gewoon niet mee eens is en daardoor het buiten de kattenbak doet. Misschien kan je dat zien aan de ontlasting? Ontlasting van een kitten is toch altijd net ff nog iets anders dan van een volwassen kater.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door nellebel »

en als de dominante echt geen probleem heeft met het kitten maar de ander wel, zal de dominante hem ook wel op zijn plaats zetten als hij over de grens gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, dat denk ik dan weer niet. Ik denk niet dat katten dat doen...

Maar ik denk wel dat ze er wel uit komen. Gewoon niet tussenkomen en tijd geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Romy1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2011 10:53

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door Romy1 »

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik heb sinds gisteren een Feliway ingestoken en verder zullen we wel zien he...

Maar nu is er nog iets dat me wat zorgen baart...
Gisterenochtend lag er een plasje in de living en deze ochten hoorde ik weer gekrab op de laminaat beneden en ik ben direct gaan kijken en het was Wollie die zogezegd zijn plasje wou bedekken. Maar wat me onmiddellijk opviel was dat de andere 2 katers boven waren dus hij kon gerust op zijn bak gaan beneden...
Vreemde toestanden allemaal bij mij thuis... :grin:
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door Chiquita98 »

Mijn kitten plaste in het begin ook. Eerst in een speciaal hoekje en daarna in de zachte manden. Nu was mijn kitten ook erg ziek. Zodra hij ergens plaste zette ik hem meteen op de kattenbak. Na 4x dit gedaan te hebben doet ie het nu gewoon netjes op één van de bakken.
Is een medische oorzaak al uitgesloten eigenlijk? Als dit zo is dan zal er toch iets zijn waar je kitten onzeker van word of het ergens niet mee eens is. Dat de anderen boven zijn hoeft nog niet zo veel te zeggen. Soms zijn er dingen gaande die ons niet opvallen. En tja als ze eenmaal ergens een plasje gedaan hebben is dat hun plekkie en blijven ze dit doen. Dus als je het ziet hem meteen op een bak zetten. Succes ermee!

gr Thea
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Kitten bij 2 katers

Bericht door inky »

Hoi Romy,

He, wat vervelend, aan de ene kant heb je natuurlijk liever geen plas en poep buiten de kattebak, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt over de happyness binnen je groep.

Omdat je kitten het eerst wel op de bak deed, denk ik niet dat je hem dat opnieuw hoeft te leren, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om hem weer eens op de bak te zetten.
Ik zou voor de zekerheid toch even wat urine met een spuitje opzuigen van de vloer, om na te laten kijken. Katten met blaasontsteking of gruis kunnen pijn hebben bij het plassen en die pijn koppelen ze dan aan de kattebak, vandaar dat ze daar dan niet willen plassen. Het is vaak de voordeligste volgorde, voordat je Feliway en extra kattebakken koopt. En voor de kat natuurlijk het prettigste dat een evt. medisch probleem z.s.m. opgelost wordt.

Als de urine oke is, dan zou ik 2 kattebakken boven en 2 beneden zetten.
Sommige katten willen er geen kap op, dan kunnen ze nl. hun omgeving niet in de gaten houden of er geen 'vijand' aan komt. Hetzelfde geldt voor de plaats van de bak, achter een deur bijvoorbeeld kan hetzelfde probleem opleveren. Zet de bakken dus op een plaats waar ze goed zicht hebben op hun omgeving. Als dit de oplossing is, en er ontstaat na verloop van tijd wat meer harmonie in de groep, dan kun je de bakken langzaam verschuiven naar de plaats waar je ze eigenlijk wilt hebben.
Sommige katten zijn erg zinnig wat grit betreft, vaak is het héle fijne grit, wat een beetje op zand lijkt dan de oplossing.

Ik hoop dat er iets tussen staat wat uitkomst kan bieden en dat je ons op de hoogte wilt houden!
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Plaats reactie