Kan vacht van kleur veranderen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Lola75
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2011 16:22

Kan vacht van kleur veranderen?

Bericht door Lola75 »

Hallo allemaal,

Ik heb een misschien rare vraag, maar stel hem toch maar.
Inleiding:
Het is zo dat mijn kat 10 maanden geleden spoorloos is verdwenen. Ik had de hoop al een beetje opgegeven totdat sinds een paar dagen terug een kat hier rondstruint die verdacht veel op de mijne lijkt. Hij liet zich gewillig aaien, en uiteindelijk durfde hij ook de trap op naar mijn woonkamer, waar we een poos op de bank hebben gekroeld, hij viel zelfs bijna in slaap (totdat de deurbel ging en ik op moest staan)
Hij lijkt er echt veel op en ook zijn gedrag komt redelijk overeen (iets angstiger, maar dat lijkt me niet raar) alleen 1 ding klopt zeker niet;

Deze kat heeft witte tenen terwijl de mijne helemaal zwart was.
Is het mogelijk dat dit afgelopen jaar is gebeurd/gekomen/gegroeid ?
De mijne was 2 jaar toen ie zoekraakte.

Hopelijk kan iemand mij helpen met deze vraag.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Anousje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mei 2011 17:04
Locatie: Rotterdam

Re: kan kleur vacht veranderen?

Bericht door Anousje »

ik denk niet dat dat mogelijk is eigenlijk..
misschien had je kat een wit pootje dat nooit is opgevallen? wat me eigenlijk ook een beetje raar lijkt ..
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: kan kleur vacht veranderen?

Bericht door Aziraphale »

Ik geloof niet dat dit kan, eerlijk gezegd.
Ik zou ook voorzichtig zijn met deze kat binnen laten, wie weet is zijn baasje namelijk net zo ongerust als jij was/bent met jouw eigen kat.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kan kleur vacht veranderen?

Bericht door Adriana »

nee, van zwart naar wit kan niet, mits die vacht schoon is en nu dus wit is.
kennelijk niet gechipt en buiten gelaten.
je zult deze naar het dichtstbijzijnde asiel moeten brengen zodat de eventuele chip uitgelezen kan worden en stel dat je je als nieuw baasje over hem wilt ontfermen, zal toch eerst gecheckt moeten worden of er nu inderdaad zoals in de voorgaande berichten, niet een ongerust en verdrietig baasje hem loopt te zoeken ..
en als dat niet komt opdagen, dan heeft ie dus waarsch een mandje..
en welkom ;-) op het Forum
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lola75
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2011 16:22

Re: kan kleur vacht veranderen?

Bericht door Lola75 »

Okee, dank voor de reacties.
Het lijkt mij ook sterk, maarja...het zou zo fijn zijn he. Mis mn doerakje nog elke dag.
Ik dacht ook nog eventueel dat ie mss iets van een chemisch middel over zn pootjes heeft gehad of zo.
Aangrenzend aan mijn tuin zit namelijk een fanatieke duivenmelker die er alles aan doet katten weg te houden. En de mijne was (helaas) nogal een (succesvolle) vogeljager..... Er zijn meer katten spoorloos sinds hij daar bezig is.
Maargoed, het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat de vacht dan wit zou worden...

Het katje is alweer aan de wandel, was ook niet van plan hem stiekem te houden ;-)
Ik kijk het even aan en als ie vaker komt ga ik het asiel contacteren.
Geen idee of het een zwervertje is eigenlijk, ik had hem al vaker gezien, maar reageerde nooit als ik hem riep. Tot ik in de tuin bezig was vandaag en hij er gezellig bijkwam. Waarna het vertrouwen gewekt was (okee ik had ook wat eten gegeven) en hij dus zelfs naar boven kwam, uit zichzelf en zich gewillig liet knuffelen. Zijn krakende miauwtjes, en de manier waarop ie zich laat neervallen als je hem aait zijn precies zoals de mijne.

Zo stom dat je je eigen kat niet herkent trouwens, dit is niet de eerste keer dat ik denk dat het hem is. (en wat zijn er veel zwarte katjes valt dan ook op)
Nouja, gevalletje wishful thinking waarschijnlijk ;-)
Lola75
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2011 16:22

Re: kan kleur vacht veranderen?

Bericht door Lola75 »

Het is trouwens inderdaad niet zo dat ik dat witte pootje bij de mijne over het hoofd heb gezien.
Al ga ik voor de zekeheid zo wel even wat oude fot's erbij halen, ik twijfel aan alles ineens..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kan kleur vacht veranderen?

Bericht door nellebel »

je mist je kat gewoon heel erg, dat kan. maar van zwart naar wit dat kan niet. onze nellie was zwart met een klein beetje rood, in de zomer werd dat rood wat overheersender, maar ze kreeg geen ander jasje hoor.
vrees dat deze kat toch een echt baasje heeft, als hij er goed uitziet en sociaal is.
wat let je om zelf weer een kat in huis te nemen? of ben ik nu te grof? weet natuurlijk niet hoe of waarom.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
annekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2011 15:07

Re: Kan vacht van kleur veranderen?

Bericht door annekat »

Sorry maar dat kan natuurlijk niet... Het is natuurlijk wel spijtig om te zeggen omdat je infeite een dejavu ervaart waarschijnlijk :eangel:
Cerna

Re: Kan vacht van kleur veranderen?

Bericht door Cerna »

Van zwart naar wit is zeer onwaarschijnlijk, maar dat het helemaal niet kan veranderen is ook niet zo. Onze Noa is een zwart-zilver cypers (officieel black-silver tabby blotched Brits Korthaar). Haar vader is ook black-silver maar haar moeder is black-golden en het eerste jaar was het zilver van Noa niet zuiver zilver maar neigde naar golden (er zat een gouden waas overheen). Dit trok na het eerste jaar helemaal weg en het goud veranderde toen in zilver.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan vacht van kleur veranderen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, bij pointkatten worden de points ook donkerder met uitgroeien en worden ze wit geboren.
Maar wit bijkrijgen, dat zou al moeten lukken...
Bovendien was hij al 2 toen hij verdween. Dan is de kleur meestal toch vrijwel vast geworden, zelfs als die nog veranderd. En ik denk niet dat er veel htk's veranderende kleuren hebben.
Het zijn inderdaad die vaste, speciale kleuren die je bij raskatten (en sommige kruisingen natuurlijk) terugvind.
Wel kunnen ook seizoenale veranderingen. Zo zijn er genoeg zwarte of zwartwitte katten waar in de zomer wat bruin of tekening doorheen komt... Vooral in de zon zichtbaar en zelfs op foto vast te leggen. Heel grappig vind ik dat steeds... :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kan vacht van kleur veranderen?

Bericht door marline91 »

misschien is er bleekmiddel op het pootje terecht gekomen.. haha..
ik heb wel eens gehoort dat het kan als je een rooie kitten koopt dat ie ook ineens witte vlekkies kan hebben..naarmate het ouderword... maar dat heb ik mij laten vertellen..:P
ik hoop dat je je eigen katje terug vind.. vind dat altijd wel heel sneu als dieren kwijt zijn :(
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kan kleur vacht veranderen?

Bericht door castratenkoor »

Lola75 schreef: Aangrenzend aan mijn tuin zit namelijk een fanatieke duivenmelker die er alles aan doet katten weg te houden. En de mijne was (helaas) nogal een (succesvolle) vogeljager..... Er zijn meer katten spoorloos sinds hij daar bezig is.
Dat lijkt me toch zijn goed recht, het is per slot zijn eigen tuin die hij mag gebruiken zoals hij wil.
Kattenhouders beseffen vaak niet hoeveel ergernis andermans kat kan geven in iemands tuin (vermoorden van volierevogels of duiven - volschijten tuintjes - volschijten kinder-zandbak - tegen deuren pissen - slopen van jonge boompjes - voer wat 's winters voor hongerige vogels wordt neergelegd opvreten enz.)

Sorry hoor maar ik kan het niet vatten dat je je kat loslaat als je weet dat er een duivenmelker/kattenhater naast je zit.

Zwarte katten krijgen wel vaak steeds meer witte haren, maar niet witte sokjes.
Soms hele witte banen over de flanken, had de ooit helemaal zwarte kat van mijn zus toen hij 18 was.

Wat ik me in gevallen als deze afvraag - ALS hij terugkomt, laat je hem dan gewoon weer los?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie