Hoe leer ik één van onze katten het schrokken af?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Hoe leer ik één van onze katten het schrokken af?

Bericht door Muis »

Ik vond het een beetje moeilijk om te bepalen waar ik dit bericht moest plaatsen, want aan de ene kant is het een gedragsprobleempje, wat nu misschien een medisch gevolg kan hebben... Ik leg het maar even uit!

Wij hebben hier 7 katten, varierend in de leeftijd van 5 tot 17 maanden. Ze krijgen hier 3 of 4 keer per dag te eten. Het is verboden voor de katten om uit andere bakjes te eten, en krijgen allemaal dus evenveel eten. De meeste katten weten ondertussen dat niet gestoord mogen worden tijdens het eten.
Nu heeft 1 kater nogal problemen met eten. Nou ja, ik heb er misschien wel emer problemen mee. Zodra hij denkt dat hij eten krijgt wordt hij helemaal gek, gaat als een idoot staan mauwen en jut alle andere katten op. Als ze dan (wel) eten krijgen, moet meneer altijd het eerste bakje hebben. Daarnaast gaat dat bakje binnen een paar seconden leeg!! Het is niet normaal hoor, soms heeft hij zn bak al leeg voordat ik klaar ben met de laatste bak vullen. Ook hebben we gezien en gemerkt dat hij heel erg veel brokjes in zn mond propt bij elke hap. Dit hebben we een keer goed kunnen zien toen we hem oppakte omdat hij uit een andere bak zat te vreten. Toen vielen er wel een stuk of 10 brokken uit. Nu hebben we gemerkt tijdens het controleren van de gebitten dat hij aardig geirriteerd tandveels heeft. Het is namelijk goed rood. Ik denk dat de oorzaak hiervan ligt bij het schrokken. Dat weten we natuurlijk niet helemaal zeker.
Daarnaast is de kater de afgelopen tijd toch wel afgevallen, wat ik eigenlijk niet vreemd vind. Aangezien hij nauwelijks kauwt (of helemaal niet) kunnen de brokken minder goed verteerd worden (lijkt mij dan, zo is het bij de mens in ieder geval wel...)

Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat hij niet zo schrokt en leert rustiger te eten???

Sorry voor het lange verhaal! Ik hoop dat jullie ideeen of tips hebben!

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Pini deed dit ook. Die kon niet stoppen met eten voordat de bodem van het bakje te zien was. Ik kon het bijna schoon in de kast zetten. Daarna wou ze nog wel eens overgeven. Die brokjes waren dan ook heel en je zou ze zo weer in het bakje kunnen doen. We hebben dit opgelost door haar heel vaak een klein beetje te geven. Zo kreeg ze tenminste niet heel veel in een keer binnen en gaf dan niet over.

Misschien kun je dat ook bij jou kat doen en hem apart laten eten. Het kan ook zijn dat hij het uit een soort jaloersheid doet. Of heeft het iets te maken met rangorde????
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

We kunnen hem wel heel vaak een beetje geven, amar goed, moeten we dan elke keer 1 brokje geven? Als we 10 brokjes in de bak doen, gaan ze ook alle 10 tegelijkertijd naar binnen. Daarnaast weet hij dondersgoed dat hij toch niet aan de andere bakken mag komen. Ook apart zetten tijdens het eten hebben we gebprobeerd, meneer schrokt dan nog steeds even hard. Overgeven heeft hij eigenlijk maar 1 keer gedaan na het eten, maar toen schrokte hij nog niet zo. Dat is echt iets van de afgelopen tijd. (maand misschien??)

Groetjes, muis
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Komt me erg bekend voor :???:
Xandor is ook altijd bang om tekort te komen en schrokt zijn eten dus binnen een paar tellen naar binnen om dan te kijken of Quinto nog wat in zijn bakje heeft. En Quinto gaat braaf voor hem aan de kant om toe te kijken terwijl zijn eten opgegeten wordt.
Wij geven ze nu toch maar weer apart eten zodat er geen rivaliteit is. Naar mijn idee eet hij dan wel iets rustiger maar als je hem weghaalt doet hij inderdaad nog eens een greep en heeft een stuk of 10 brokjes in zijn bek :roll: Vindt het wel grappig dat ze altijd!! een stuk of 3 brokjes bewaren voor de ander zodat ze nog even kunnen ruilen :lol:
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Dat het verboden is om uit andere bakjes te eten wil natuurlijk nog niet zeggen dat de kater niet het gevoel kan hebben dat hij heel erg snel moet eten omdat het anders voor z'n neus wordt weggekaapt!
Sommige katten hebben die neiging nu eenmaal als ze in een grotere groep te eten krijgen. Hoe je dat op kunt lossen lijkt me niet eenvoudig. Je zou kunnen proberen om de kater waar het omgaat helemaal apart met z'n eten te zetten en kijken of hij daar rustiger van wordt.
't kan ook dat hij toch zo'n honger heeft iedere keer dat hij heel snel alles wil eten en zich geen tijd gunt om te kauwen.
Doet hij dit trouwens ook bij natvoer?? Of krijgt hij dat niet??

Misschien is het handig hem een tijdje natvoer van goede kwaliteit te geven zodat hij wat in gewicht aan kan komen en z'n tandvlees tijd krijgt om te herstellen.

Groetjes, Carol
Gast

Bericht door Gast »

Het eerste wat bij mij opkomt: is zijn schildklier in orde? Katten met een schildklierprobleem worden ook van die 'lopende vreetschuurtjes' en vallen duidelijk af.
Gebitsproblemen kunnen ook de spijsvertering serieus beinvloeden dus ik denk dat je daar wat aan moet laten doen. Schoon laten maken bij de DA? Ontstoken tandvlees, dus zonder tandsteenvorming o.d., is heel eenvoudig te verhelpen met een kuurtje.

Veel succes in ieder geval!

groetjes Jol
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Om even te reageren op Carol, hij doet dit dus ook bij blikvoer. Rustiger eten doet hij ook niet als we hem apart zetten. Ik heb vandaag bij hem gezeten om te proberen hem af te remmen, maar dat wilde ook niet echt. Hij slikt de brokken gewoon in 1 keer door. Daarnaast zijn er nog 2 katers die aardig snel dooreten, maar zij kauwen wel gewoon op de brokken. Ik heb ook gep[robeerd alle katten op de gang te zetten, dan de bakken te vullen en dan de katten de kamer in te laten. Hij schrokt dan nog steeds.
Over dat afvallen, het is echt langzaamaan gegaan. Het is ook niet echt veel en hij is ook niet echt supermager. Hij is gewoon wat dunner geworden. Het tandvlees is ook niet echt ontstoken, het is geirriteerd. Na het eten is het even goed rood, daarna trekt het al weer een heel eind weg.
Zou het misschien een optie zijn om hem grotere brokken te geven zodat hij wel MOET kauwen? En zo ja, van welk merk? Ze krijgen nu RC fit gemengd met RC Indoor. (We zijn aan het overstappen)

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Marina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2003 16:09
Locatie: Schoten (België)
Contacteer:

Bericht door Marina »

Lara doet dat hier ook, vanaf het begin al dat ze hier kwam, en van Diva moet ze niet bang zijn, die pakt niks af, die eet heel traag en heel weinig.

We geven de katten hier dan telkens een beetje. Lara doet dit trouwens alleen met natvoer.
Groetjes Marina, Ninna, Lara & Aramis
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Tja, hier doen ze het bijna allemaal met blikvoer!! Ze krijgen het bijna nooit, dus ze vliegen er echt op af! ik moet ze vantevoren altijd opsluiten als ik de bakjes wil vullen, anders heb ik de kans niet, gaat hetblik om en zijn die bakjes dus ook niet meer nodig....

Groetjes, Muis
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi muis,

Komen jouw katten Buiten?
Zo ja misschien is het dan een oplossing om ze RC outdoor te geven die zijn wat groter, misschien heeft hij daar wat meer moeite mee?
Die van mij krijgen de heledag brokjes en s ávonds vlees. jij heb er dan wel zeven maar misschien dat het helpt. Ik zet er meestal Gourmet brokjes naast dan kunnen ze afwisselen.
ik hoop maar dat dit helpt.

sterkte en groetjes Isabelle
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Isabelle,

Onze katten komen niet buiten. We geven ze Indoor om ze op het juiste gewicht te houden.
Als ik de hele dag brokjes voor ze neerzet, dan krijg ik een groot probleem; namelijk een paar overvoede en een paar ondervoede katten.... Daar schiet ik ook niets mee op. Ik heb het wel met dierendag gedaan, maar toen merkte ik dat er echt veel te veel gegeten werd door een aantal katten.

Groetjes, muis
pla
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2007 11:26
Locatie: ede

Bericht door pla »

Mijn nieuwe kitten van 4 maanden vertoonde het zelfde schrokkende beeld. Vervolgens had hij zijn bakje opgeschrokt en ging hij doodleuk verder met het bakje van zijn 2 jaar oudere half broertje.

De DA-assistent raadde mij aan een grote hondevoerbak te kopen en hierin zijn eigen bakje in het midden op de kop neer te zetten en daar het eten in te doen.(in de voerbak om het eigen bakje heen)

Zo gezegd zo gedaan, Hij schrokt niet meer, moet veel meer zoeken naar zijn eten, er meer moeite voor doen. Zijn half broertje kan rustig dooreten zonder gestoord te worden. En beide hebben nu hun eigen etensbak!
Gesloten