Acceptatie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Jolan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2011 20:11
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Acceptatie

Bericht door Jolan »

Sjaakie blijft blazen en behoorlijk grommen na 3 weken dat Kenji inmiddels bij mijn moeder is.
Hoe is dit op te lossen? Kenji zoekt wel gewoon contact met sjaakie, maar sjaakie valt hem aan als hij te dicht bij komt, en grommen waar je u tegen zegt.

Is er nog kans dat dit goed gaat komen?
Sjaakie & Kangee
www.jolanfotografie.tk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Acceptatie

Bericht door nellebel »

je laat wat weinig informatie achter. hoe oud zijn ze, hoe lang al bij elkaar, hoe ging de introductie enz enz
er staat al heel veel geschreven op het forum over dit soort zaken. kijk maar eens bij de zoekfunctie. kom je misschien al flink wat verder mee.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jolan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2011 20:11
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Acceptatie

Bericht door Jolan »

Kenji is inmiddels 10 weken, en is nu zo'n beetje 2 weken bij ons.
Sjaakie is 3 jaar oud en heeft tot 1 jaar bij een andere kat geleefd.
De kennismaking was het zelfde als wat het nu dus is.

Ik heb gekeken, maar die zoekresultaten komen niet echt overeen met ons verhaal.

Sjaakie accepteert blijkbaar het kitten niet, het gebrom komt zwaar uit de borstkast, houd het kittentje continue in de gaten en als hij te dichtbij komt jaagt sjaakie hem uit zijn buurt...
Sjaakie & Kangee
www.jolanfotografie.tk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Acceptatie

Bericht door nellebel »

sjaakie zal flink moeten wennen. er komt ineens zo'n klein hummeltje in zijn domien en sjaak is toch al 2 jaar alleen. als kenji hem steeds blijft opzoeken om te spelen is dat voor sjaakie erg bedreigend. is sjaak wel een spelerd of is hij normaal erg rustig.
er zijn wat producten op de markt om wat meer rust in huis te krijgen door bijv feliway. zal toch afwachten zijn denk ik of sjaakie hem gaat accepteren. zolang er geen bloed vloeit en de kleine niet doodsbang ergens in een hoekje wegkruipt zou ik het nog even aankijken. kitten erbij is ook ee ngeod idee, vooral als sjaakie geen speler is, dan weet hij ook niet wat hij met zo'n drukke dreumes aanmoet. en die wil vooral spelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jolan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2011 20:11
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Acceptatie

Bericht door Jolan »

Voor Kenji kwam was sjaakie wel erg spelerig, reageerde op de gekste dingen.
Heb een filmpje gemaakt van vanmorgen, hier kun je het gegrom wel horen en het geblaas.
Sjaakie & Kangee
www.jolanfotografie.tk
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie

Bericht door pearlsofpassion »

Een beetje gegrom en geblaas is wel normaal, maar het duurt vrij lang.
Ook meppen als hij te dichtbij komt is normaal, Sjakie stelt zijn grens.
Hoe heb je gereageerd als Sjakie mepte? Als hij gromde en blies?
Je mag echt helemaal niet reageren en het ze zelf laten oplossen, anders voelt Sjakie zich aan de kant gezet en gaat hij in het verzet. De oorzaak van het feit dat jij hem niet lief vind is in zijn ogen dan Kenji en die gaat hij dan proberen wegjagen.

Als je helemaal niet gereageert hebt, weet ik het ook niet.

Ik zou Kenji terughalen van bij je moeder en de introductie opnieuw doen. Reismandje in de kamer, eerst laten snuffelen, na kwartiertje los laten en dan laten gaan. Niets forceren, genoeg plekjes om terug te trekken enz...
En dan een maandje afwachten, kijken of er iets gebeurt.
Als er na een maand nog geen verbetering is, vrees ik dat het niet meer zomaar goed komt...
Dan kan een kitten erbij helpen en kan het over verloop van tijd steeds beter gaan. Dat soort verhalen komt vrij veel voor. De oudere kat moet heel erg wennen aan de kitten en dat gaat niet als deze constant wil spelen. 2 kittens houden elkaar bezig en zo krijgt de volwassen kat rust en kan ze rustig wennen. Dan zijn de kittens geen bedreiging meer. ;-)
Daar moet je wel verhalen van kunnen vinden.

Valeriaandruppels kunnen ook helpen om te ontspannen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jolan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2011 20:11
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Acceptatie

Bericht door Jolan »

Je moet het dus negeren?
Ik heb verder niet gereageerd dan behalve dus zeggen wat is dat nou, moet wel zeggen dat kenji hem kontinue opzoekt ook als sjaakie aan het grommen is.. Hij is totaal niet bang voor sjaakie.
Sjaakie & Kangee
www.jolanfotografie.tk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Acceptatie

Bericht door nellebel »

dat is ee ngoed teken. dat hij niet bang is. hij moet leren dat sjaakie de grenzen stelt. belangrijk voor een kitten om te leren, liefst van een andere kat. laat ze het zelf inderdad maar uitzoeken. anders onderbreek je steeds zijn les en moet hij openiuw beginnen. ik heren het wel hoor, is soms erg moeilijk om niet in te grijpen. en vooral niet kenji daarna gaan betuttelen maar sjaakie ook prijzen voor zijn goede opvoedlessen. daar ben je sjaakie straks dankbaar voor hoor. onze flippie heeft sjefke perfect opgevoed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie