Poes plotseling overleden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
taartenfee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:08

Poes plotseling overleden

Bericht door taartenfee »

ik heb mij vandaag aangemeld na de altijd deze site te raadplegen als er iets met onze poezen is.
maar helaas met een slecht bericht.

onze pers loulou is zojuist in onze voortuin overleden, of het ook daar is gebeurt weet ik niet.

Wat ik jullie wil vragen is of er te zien is waaraan ze is gestorven.
de bezorger van TNT attendeerde mij op onze poes die i de tuin lag, ik gaf aan dat ze daar vaker roerloos ligt en riep haar...ze reageerde dus niet.

Wat ons beiden wel opviel was dat haar oog heel raar uitzag en ze de tong uit haar mond had.

Mijn vraag is dubbel:
is ze overreden en daar neergelegd of is ze misschien vergiftigd en dan ben ik met name benieuwd naar het laatste, ivm andere poezen.

NB.
ik ben er totaal kapot van en had niet gedacht dat mij dit als 34-jarige vader zo zou aangrijpen.

nu nog wachten tot onze kids van school thuis komen... :(
Cerna

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Cerna »

Heel veel sterkte met dit afschuwelijke, onverwachte verlies!

Maar nu verwacht je van ons een wonder want wij kunnen natuurlijk niet op basis van jouw beschrijving vertellen wat er met Loulou gebeurd is.
Wanneer je hier zekerheid over wilt hebben, zul je naar de dierenarts moeten en die kan op basis van lichamelijk en evt. bloedonderzoek bepalen of er sprake is van vergiftiging of dat Loulou aangereden is.
Ze kan een tik tegen het hoofd hebben gehad van een auto en dan zie je soms aan de buitenkant niets daarvan, maar nogmaals alleen de dierenarts kan uitsluitsel geven.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Peet »

Om te beginnen veel sterkte... ook voor je kinderen.
En ik sluit me bij Cerna aan. Als je het echt wilt weten zal de da je misschien meer kunnen vertellen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
manon3

Re: poes plotseling overleden

Bericht door manon3 »

Allereerst heel veel sterkte gewenst met dit vreselijke verlies.

Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij Annet/Cerna.
Ik weet niet hoe oud je poes was en of ze verder gezond was.Het kan natuurlijk ook goed mogelijk zijn dat ze een verborgen hartziekte had zoals HCM of dat ze een beroerte heeft gekregen.Of het is inderdaad een ongeluk geweest of een vergiftiging zoals je zelf al zei.
Maar zoals Cerna al zei, alleen een dierenarts kan de doodsoorzaak achterhalen en dus zul je een onderzoek/autopsie moeten laten uitvoeren als je tenminste hiertoe bereid bent.

Wat je ook besluit,nogmaals heel veel sterkte gewenst ook voor de rest van je familie.
Vreselijk om dit straks aan je kinderen te moeten vertellen.
Laatst gewijzigd door manon3 op 19 sep 2011 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Mirjam86 »

Ik sluit me aan bij voorgaande. En wens jullie heel veel sterkte!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
taartenfee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:08

Re: poes plotseling overleden

Bericht door taartenfee »

dank jullie wel allemaal voor de steun.

ja, ik was even emotioneel en verwachtte wonderen..;)

Ik wil geen autopsie omdat ik wil dat de kinderen haar nog kunnen zien en afscheid kunnen nemen, of raden jullie dat af? 5 en 10 jaar zijn ze.

Ze was 10 jaar maar kerngezond.
na nu een tijd alles gelezen te hebben op internet, zou het ook een hartziekte geweest kunnen zijn.
Als ze pijn heeft na een aanrijding verstoppen ze zich zeggen ze, maar zij lag op haar bekende plekje in de tuin, net alsof ze gewoon was omgevallen.

ik ben nu gewoon bang voor vergiftiging, omdat wij hier nu een jaar wonen en er niet veel andere poezen hier wonen...ik dacht dat de ergernis misschien was toegenomen in dat jaar en ben bang voor de anderen.

stomme vraag misschien, maar kunnen andere poezen 'rouwen'? ons mannetje is helemaal de weg kwijt.

wat een jaar.
Eerst kouwtjes in de schouw grootgebracht, later een gierzwaluw gered en nu dit verlies....dat was dan 2011.

maar nogmaals bedankt allemaal!!!!
manon3

Re: poes plotseling overleden

Bericht door manon3 »

Ik persoonlijk zou het niet afraden om je kinderen afscheid te laten nemen.Als je zelf denkt dat ze dit aankunnen dan zou ik het zeker doen.

En ja, katten kunnen ook rouwen als ze hun maatje verloren hebben.Ze kunnen dan inderdaad helemaal de weg kwijt zijn en blijven zoeken naar hun kameraadje.
Of ze kunnen zich helemaal terugtrekken, sommige katten kwijnen zelfs als het ware weg.
Maar dat hoeft niet,het kan ook meevallen, iedere kat reageert weer anders.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Cindy1969 »

Wat vreselijk zeg.... kan me voorstellen dat je de oorzaak wilt weten.
Heel veel sterkte straks als de kinderen uit school komen. Wellicht eerst de kinderen afscheid laten nemen (als ze het aankunnen) en dan naar de dierenarts ?
En ja, katten kunnen zeker rouwen, heb dat wel aan mijn kat gemerkt toen mijn andere kat was doodgereden, ze was helemaal van slag, en miauwde alles bij elkaar.
Ik heb toen heel snel (maar dat moet je net willen) een kitten van 4 maanden oud uit het asiel gehaald, waar ze toen over ging moederen, en door afgeleid was.

Sterkte met alles...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met dit plotselinge, nare verlies van jullie geliefde poes.

heeft jullie andere, nu rouwende, poes kans gehad te ruiken dat ze dood is? Anders blijven ze misschien zoeken en dat is erg sneu.
Hier baren we ze minstens 24 uur op zodat alle katten de kans krijgen te weten wat er is gebeurd en dat de poes dood is.
Ik heb altijd de kinderen hier in betrokken en afscheid laten nemen.
Dat zou ik je zeker aanraden.
Laat ze wel de keus, wel of niet bij de begrafenis aanwezig te zijn e.d.

Heel veel sterkte deze komende tijd!!

Was de poes oud?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: poes plotseling overleden

Bericht door helskinky »

Hoe lang had je haar niet gezien, want volgens mij werken veel giffen niet zo snel.En het meest voorkomende verschijnsel bij vergif is speekselen, braken,schuimbekken, bloed opgeven.
Ik ben geen expert hoor,maar zou het niet kunnen zijn dat ze een beroerte /hartstilstand of zoiets zou kunnen hebben gehad.
Sterkte met het verlies, ik zou haar wel aan de kinderen laten zien, kunnen ze zelf afscheid nemen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Anne »

Toen Hobbes* onder de auto kwam was zijn ene oog ook wat groter en er kwam bloed uit zijn mond...
Om de echte doodsoorzaak te achterhalen moet je denk ik autopsie laten doen en ik kan mij heel goed voorstellen, ivm kleine kinderen, dat dat eigelijk niet te doen is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Cerna »

Ik zou de kinderen èn de andere kat(ten?) zeker afscheid laten nemen. Voor kinderen is de dood van een huisdier vaak de eerste kennismaking met de dood en kan erg ingrijpend zijn, maar voor het verwerken zou ik het zeker doen. Vooral omdat Loulou er niet gehavend uit ziet.

Wij baren de overleden kat ook altijd op. Afhankelijk van het weer een paar uur tot een hele nacht. We zetten dan het open doosje in de kamer zodat de andere katten afscheid kunnen nemen. De meeste katten moeten er niets van hebben en lopen er in een grote boog omheen.
Maar ook wanneer ze dat doen, beseffen ze dat de ander overleden is en zullen ze niet gaan zoeken.

Wanneer je zo met twijfels blijft zitten over de doodsoorzaak, zou ik toch naar de dierenarts gaan. Autopsie hoeft niet te betekenen dat het dier verminkt wordt en dan heb je tenminste zekerheid. Ik zou dit wel doen nadat de kinderen en andere katten afscheid hebben genomen.
Maar misschien is het al te laat voor autopsie? Ik weet het niet, heb het nooit laten doen.
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: poes plotseling overleden

Bericht door AliceAbbey »

Echt heel veel sterkte met het verlies van jullie kat. Ik leef echt met jullie mee.

Ik zou je kinderen ook echt afscheid laten nemen, want het kan later voor gedragsproblemen zorgen. Dat heb ik namelijk zelf meegemaakt. Omdat kinderen de dood minder goed begrijpen, moet je het ze uitleggen en ze het zelf laten zien. Anders kunnen ze het niet of moeilijk verwerken.

Nogmaals, hééél veel sterkte!
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poes plotseling overleden

Bericht door Adriana »

wat een schrik en ik wens jullie veel sterkte met dit plotselinge verlies.
bedenk dat je nu nog kunt besluiten om autopsie te laten doen of de dierenarts er naar kunt laten kijken.
later kan dat niet meer en uit redelijk wat berichten op het Forum blijkt dat die onzekerheid en het niet weten jarenlang kan blijven knagen.

stem missch even af met je da wat hij kan onderzoeken en waar je bang voor bent. k weet niet of sommige vergiftigingen aantoonbaar zijn en met sommig hartfalen weet ik ook niet of dat nog zichtbaar is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie