Trixie (6 maanden) integreren in huis

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door Mippie »

Trixie is een vondelingetje van 6 maanden die sinds 10 dagen bij ons in huis is. Ze zit voorlopig nog apart in een zonnige en ruime poezenkamer, maar nu zou ik haar toch stilletjes willen integreren in het huis bij de andere bewoners (oa. 2 katten van 5 jaar). Ik heb haar al heel wat uurtjes gezelschap gehouden want ze was en is heel erg bang, maar ondertussen komt ze naar me toe en speelt en knuffelt.
Hoe pak ik dit het best aan? Ik kan moeilijk van mijn man verwachten dat hij ook eerst uren in de poezenkamer gaat zitten en zich koest houdt.
En hoe laat ik de andere katten kennismaken? Dekentjes met geurtjes heb ik al uitgewisseld, maar ze lijken niet erg geïnteresseerd.
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door AliceAbbey »

Misschien moet je de deuren eens openhouden en de kat zelf laten bepalen of ze verder wil neuzen en of ze de andere katten wilt 'ontmoeten.' Ik heb nog nooit in zo'n situatie gezeten, maar mijn gevoel zegt dat je haar haar eigen tempo moet laten bepalen. Misschien ook die van de katten.

Nogmaals ik heb nooit in zo'n situatie gezeten en heb net pas 2 poesjes, voor mezelf. Wat ik wel weet, is dat tijd een schone zaak is.
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is, zet de deuren open en laat de katten zelf het tempo bepalen.
Als het erg uit de hand loopt en echt vechten wordt, weer apart zetten in ieder geval 's nachts en als je weg gaat overdag.
Als het bij alleen grommen en blazen blijft zou ik ze gewoon bij elkaar laten.
Niet ingrijpen dan en zeker niet straffen als ze lelijk doen naar elkaar.
Als er maar genoeg ruimtes zijn om zich terug te trekken als ze willen.

Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door Mippie »

Bedankt voor het advies. Ik ga wachten tot zaterdag, dan heb ik de hele dag om een oogje in het zeil te houden. Waarschijnlijk kruipen ze alle drie weg, haha, dan zit ik daar te wachten.
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door Mippie »

Heb haar vandaag eens 'rustig' laten kennismaken in haar kamertje met de 2 andere katten. Geen groot succes. Mila blaast en gromt en probeert zich uit de voeten te maken, Zino is alleen maar doodsbang en wil zo vlug mogelijk weg. Ons nieuwtje (Trixie) wil alleen maar spelen en snuffelen en gaat op haar rugje liggen, zonder resultaat bij de 2 mopperkonten.
Wat doe ik nu best? Als ik haar in huis loslaat, kan ik ook geen oogje meer in het zeil houden, maar dan voelen de 2 oudsten zich mss veiliger?
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door AliceAbbey »

Uhm, als ik jou was zou ik ze echt hun eigen gang laten gaan. Blazen en grommen is heel natuurlijk. Trixie zit in hun territorium en ze moeten elkaar gewoon leren kennen. Zolang ze niet vechten of dat er geen 'bloedbad' komt gaat het nog goed. Ik zou de deuren gewoon open doen en ze hun gang laten gaan. Geen katten bij elkaar zetten, alleen de deur open doen. Laat ze zelf hun tempo bepalen. Zelf je eigen gang gaan. Ik denk dat het best is!
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door Anne »

Ik zou ze nu ook bij elkaar laten anders verruim je alleen het spanningsveld maar. Uiteindelijk moeten ze er samen uitkomen en het gaat eigelijk al heel goed ;-)
Je moet de bangerd niet ontzien anders bevestig je zijn angst en dat is niet goed ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, maar noooit opsluiten in een kamer he! Ook niet daarnaartoe brengen.
Gewoon de deuren open laten en ze hun gang laten gaan.

De oudere zullen pas terug naar dat kamertje komen als ze daar zelf klaar voor zijn.
De jongste zal wel op verkenning uit gaan, en zo leren ze elkaar kennen. De oudsten zullen afstand houden, en dat mag. Zo leren ze wennen en zien ze dat het geen bedreiging is.
Maar dat heeft wat tijd nodig.
Weglopen is geen slecht teken, en dan zou ik me geen zorgen maken dat ze zouden gaan aanvallen. Ik begrijp wel dat je het in het oog wil houden, maar katten vallen echt niet zo heel snel aan dat ze verwonden.
Als het een halve dag goed gaat (geen aanvallen) zou ik ze gewoon bij elkaar laten.
Blazen grommen, en eventueel meppen om de grenzen te laten zien, is heel normaal. Als ze zouden gaan vechten, zou je er trouwens ook 's nachts wel snel bij zijn. Een kat maakt dan heel erg veel lawaai en krijst de hele buurt bij elkaar. Dan weet je het wel!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 sep 2011 07:48
Locatie: Zoutleeuw

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door Mippie »

Bedankt voor het advies. Morgen gaan de deuren open en kunnen ze gaan verkennen.
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Trixie (6 maanden) integreren in huis

Bericht door AliceAbbey »

Helemaal met pearlsofpassion eens.

Heel veel succes morgen!
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Plaats reactie