Rare bultjes rond de nek

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
dino
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2011 13:18

Rare bultjes rond de nek

Bericht door dino »

Mijn kater heeft ineens rare bultjes vooral rond zijn nek. Ik dacht eerst dat hij een paar wratjes kreeg maar binnen een paar dagen werden het er heel veel. Als je eraan krabt komt er een klein bultje vanaf met een plukje haar. Maar een klein knobbeltje blijft toch voelbaar zitten. Hij krijgt altijd hetzelfde voedsel. Er komt wel al minstens 7 maanden een vreemde kater hier eten en slapen en gaat door het hele huis maar laat zich nooit aanhalen. Ik weet niet van wie die is. Het is een dikke rassoort (main coon denk ik) en de laatste tijd heeft hij een rosige streep over zijn rug. Die bultjes van onze kater zijn ook rosig van kleur. Ik kon hier niets over vinden. Misschien iemand een idee wat het kan zijn? De bultjes voelen na een paar dagen aan alsof er korstjes zitten. Je voelt ze wel maar ziet ze bijna niet.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: rare bultjes

Bericht door achtpuntzes »

als het maar geen teken zijn...

als je die er zo aftrekt blijft de (kleine) kop zitten.

Afbeelding

als het wel teken zijn zou ik de kat naar de DA brengen, en alle teken eruit laten halen. de kat kan er namelijk erg ziek van worden...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: rare bultjes

Bericht door MarjanR »

Het kunnen talg bultjes zijn.
Zijn ze uit te knijpen en komt er dan talg uit?
Weet je? Waarom laat je er geen dierenarts even naar kijken, die kan je zo vertellen wat het is.
En eventueel (als het teken zijn bijv.) er gelijk wat aan doen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door achtpuntzes »

heb ooit zelf een teek in mn been gehad. zelf verwijderd, en mn been zag er zo uit:

Afbeelding

de rode vlek in het midden werd donker en is nooit meer weg gegaan.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
dino
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2011 13:18

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door dino »

Het zijn beslist geen teken en geen talgbultjes. Ben al een oudere vrouw en heb mijn hele leven poezen gehad en heb dit dus nog nooit meegemaakt. Is wel de eerste keer dat ik een kater heb. Die is nu twee en een half jaar oud. Heb hem met een jaar laten castreren en mag sinds verleden jaar zomer ook buiten. Ik weet heel veel van katten en kom geregeld bij de dierenarts.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door MarjanR »

Wij proberen ook maar te raden naar wat het zou kunnen zijn aan de hand van je omschrijving.
De bultjes die ik omschreef had mijn kat, en ja ook bij haar een plukje haar af wanneer ik het bultje had uitgeknepen. En ja, ook zij zat onder de bultjes. Zou zomaar kunnen, lijkt me.

Misschien dat het een voedsel allergie is.
Misschien dat het een reactie is van de andere kat (komen de twee met elkaar in aanraking?), dat die kat iets besmettelijks heeft.

ik blijf bij m'n eerdere opmerking, ga ermee naar de dierenarts.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door achtpuntzes »

gelukkig dat het geen teken zijn :) het is al eens voorgekomen dat iemand met dezelfde vraag kwam, en dat bleken wel teken te zijn, vandaar dat dat het eerste was wat in me opkwam...

maar als je geregeld bij de DA komt, dan zou ik hem eens meenemen... die kan het beter beoordelen dan wij :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
manon3

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door manon3 »

Marjan en Achtpuntzes hebben gelijk: alleen een dierenarts kan beoordelen wat jouw kat heeft.En misschien weet hij/zij het ook niet meteen en dan moeten jullie er achter zien te komen waardoor die bultjes veroorzaakt worden.

Eerlijk gezegd vind ik je reactie een beetje "defensief ".
De mensen hier proberen gewoon iedereen te helpen afgaande op de verhalen/beschrijvingen.
Maar wij zijn tenslotte ook geen echte experts.Ook al weet jij heel veel van katten zoals je zelf zegt , je kunt niet alles weten, zoals nu dus duidelijk blijkt.
Dus ga gewoon effe naar een DA, succes verder met je kat.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door pearlsofpassion »

Deed mij ook denken aan voedselallergie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door MarjanR »

Dacht ik ook heel even, Valerie.
Maar de kat krijgt steeds hetzelfde voer.

Het zou een cumulatieve allergie kunnen zijn.
Misschien, maar denk het niet?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door pearlsofpassion »

Welja, omdat dat in de eerste post stond, zei ik het ook niet. Want verder weet ik het niet...
Maar er komt ook niets anders, logischer uit de volgende posts. Dus bij de symptomen denk ik onmiddelijk aan voedselallergie, daarom geef ik dat even aan. Als hij echt niets, niets anders krijgt (ook niet ergens wat jat of een klein likje van iets), dan is er kans dat hij allergisch geworden is (komt ook soms wel eens voor) aan zijn voer....Zeker in geval van slechte weerstand kan dat volgens mij wel de kop opsteken, maar ik ben er niet zeker van.
Gewoon cummulatief lijkt me sterk, als hij het voer al jaren krijgt... Maar Anne zei toch dat allergie ook met de weerstand te maken kan hebben?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door Ilone »

dino schreef:Ben al een oudere vrouw en heb mijn hele leven poezen gehad en heb dit dus nog nooit meegemaakt.
Ouderdom heeft niets met wijsheid te maken :eangel:
Daarnaast ben je nooit te oud om te leren ;)


Wie weet is het inderdaad een allergie. Sommige allergiën kunnen plots de kop opsteken.
Ben je ondertussen al iets wijzer? Al bij de DA geweest oid?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
dino
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2011 13:18

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door dino »

Ik vind het ontzettend lief dat iedereen probeert mee te denken en ik wil beslist niet defensief overkomen. Ik wilde alleen eens weten of iemand al eens hetzelfde probleem bij een kat had meegemaakt. Ik vind dit namelijk erg vreemd. Mijn dierenarts is er momenteel niet en ik wilde niet naar een andere gaan en wachten totdat die van mij terug is. Dacht eerst ook aan een voedselallergie en probeer nu een ander soort uit. Ik vind dat de bultjes erg veel op hele kleine wratjes lijken. In ieder geval wil ik ieder toch bedanken voor de reacties.
manon3

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door manon3 »

Oke, dat was ik dus die jouw reactie defensief noemde.
Zo kwam het in eerste instantie bij mij over, sorry dat ik het verkeerd begrepen heb.

Maar ik begrijp volkomen dat je liever niet naar een andere DA gaat met je kat en wil wachten tot je eigen DA weer terug is.Veel succes verder met je kat.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Rare bultjes rond de nek

Bericht door Anne »

Zijn het droge bultjes of komt er vocht uit? Jeuken ze ook?
Ik dacht ook aan een voedselovergevoeligheid maar het is wel vreemd dat de bultjes een rossige kleur hebben en je een vreemde kat over de vloer hebt die een rossige kleur heeft..
Heb je de vreemde kat al eens aangehaald en had die toevallig ook dit soort bultjes?
Voor de zekerheid zou ik de vreemde kat voorlopig maar buiten de deur laten want voor je het weet is het iets besmettelijks.
Ik ben heel erg benieuwd wat voor bultjes dat nou zijn en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt na je dierenartsbezoek.

In geval van talgbultjes, bij honden mag je die niet uitknijpen want dan heb je kans op een infectie onder de huid, Tim onze hond heeft er ook een en die is verleden week opengegaan en zodoende heb ik dit advies van de da gekregen, dus kom er maar niet aan zou ik zeggen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie