Poezen weigeren nieuwe brokjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door miele2010 »

hallo iedereen; onze britjes eten altijd pro plan delicate brokjes van purina. Vorige week heb ik een grote zak Hills brokken gekocht omdat de voorraad purina op was in de winkel. Maar daar halen de poezen letterlijk hun neus voor op en ze weigeren al drie dagen pertinent om er van te eten! Wat moet ik doen? Moet ik koppig blijven en afwachten tot ze zo een grote honger hebben dat ze toch zullen eten of moet ik opnieuw overschakelen op purina? In dat laatste geval wel jammer van die grote dure zak Hills van 10 kg...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door Adriana »

er is zoiets als langzaam wennen aan nieuw voer.
koop een kleine zak pro plan en geef beide soorten en van de pro plan heel langzaam (in weken minderen, niet dagen) steeds minder. in éen klap overschakelen is niet een goeie manier om aan ander voer te wennen.
nee, zeker niet uithongeren, dan kan gezondheidsproblemen geven en sommige katten zijn erg hardnekkig in hun voedselkeuzes.

enne...., jij zult ongetwijfeld ook dingen niet lusten en dan pak je wat anders..
er wordt altijd geadviseerd om eerst met 400 grs zakjes of proefzakjes te starten, als je van voer wilt overschakelen.
en het is ook nog zo dat de ene kat een totaal andere smaak en zelfs voedselbehoefte heeft dan de andere, dus dwing hen niet maar één soort voer te eten..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door miele2010 »

Uiteraard weet ik dat je langzaam moet overschakelen op nieuwe voeding en zoals in mijn geval niet van de ene op de andere dag! Maar ik had geen andere keuze: de "oude" vertrouwde brokjes waren niet in stock dus was ik verplicht om iets anders te kiezen, vandaar...
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door Mirjam86 »

In ieder geval niet uithongeren hoor, dat geeft kans op gezondheidsproblemen (denk aan leververvetting etc.)
Misschien kan je een 400 gram zakje van iets anders kopen en kijken of ze dat wel lusten en dan dat langzaam mengen met Hills (dan moet je daarna dus nog wel zo'n zakje kopen)?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door pearlsofpassion »

Inderdaad! Een poes mag niet langer dan 24 uur vasten door kans op leververvetting. En Britjes zijn meestal niet de magerste katten...
Je kan koppig zijn en ze blijven aanbieden tot ze ze eten (al vrees ik ervoor na 3 dagen nog steeds niet aangaan), maar je moet hen tussendoor tenminste iets laten eten.
Als ze lang niet eten, worden ze daar ook misselijk van, dus eten ze zeker niet.
Als je nu iets aanbied waarvan je weet dat ze het lusten, maar nu niet eten, zou ik je dus aanraden om te gaan dwangvoeren. Anders komt er geen beweging meer in.
En dan zou ik ook gaan vrezen voor leververvetting en zeker zorgen dat er voldoende voer in gaat.
Overzetten op Hill's kan dan later nog, als ze het percé moeten gaan eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door nellebel »

heb het hier eens met onze DA over gehad toen onze nellie haar nierdieetvoer niet at. weet neit of het klopt aangezien het achteraf een grote lompe eikel bleek maar goed.
Hij zei dat een hond nog wel gaat eten als hij honger krijgt, maar een kat zichzelf echt kan doodhongeren. dus als een kat echt iets weigert te eten je iets anders moet aanbieden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door Adriana »

je dierenarts heeft gelijk, bijvoorbeeld veel nierkatten blijven veel langer goed in leven dankzij het spuitje voeren van hun baasjes, die kunnen ook pertinent nierdieet weigeren te eten en dan eten ze het ook echt niet/niet..
dus hongerlijden om te dwingen andere brokjes te gaan eten is bij katten geen goeie methode..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poezen weigeren nieuwe brokjes

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, hier werkt het bij Kleintje ook niet (de jongens eten gewoon alles).
Dan moet je het op een andere manier aanpakken en vb mengen onder iets dat ze wel graag lusten (waardoor ze wel zin om te eten krijgen). Of lang genoeg aandringen terwijl ze ook nog ander eten krijgen.
Want sommige katten eten iets niet de eerste keer, maar vinden het de tweede keer plots ongelooflijk lekker :roll:
Nee, je moet dat niet proberen begrijpen, dat is kattenlogica ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie