Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door silfje »

wij gaan komend weekend kennis maken met onze eerste kat, dit is een lieve bengaalse herplaatser van 3 jaar oud.
Welke rassen gaan erg goed samen met een bengaal/bengel? ;-)
Ik heb al gemaild naar iemand met een siamees te koop, maar daar heb ik nog geen antwoord op.

wij houden van alles wat niet kaal is of een platte snuit heeft.
Suggesties zijn welkom. Ik heb al bij het asiel gekeken (online) maar er zit nog geen kat bij die ons aanspreekt. (we willen géén kitten)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke rassen gaan goed samen met een bengaal?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat alle rassen we samengaan, maar als je echt een speelkameraadje wil, zoek dan iets dat er een beetje op lijkt van temperament. Dus misschien geen ragdoll... (pers wil je toch al niet). Liever een levendigere kat. Siamees of oosterse korthaar lijkt me geen slechte keuze...
Voor de rest weet ik niet veel van kattenrassen, maar je kan vast wel wat vinden op internet over de karaktertrekken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Welke rassen gaan goed samen met een bengaal?

Bericht door Zuri »

Welkom :-D

Allereerst; wat weet je van de achtergrond van de herplaatser-bengaal? Is de bengaal sociaal?

Zo ja; dan kun je gaan kijken naar een maatje, want dat is wel zo gezellig. Is er een reden dat je nog een raskat zoekt? Er zitten in asiels genoeg schattige, lieve herplaatsers zonder stamboom. Dat vind jouw bengaal net zo gezellig als een raskat.
Ik zou een maatje zoeken die net als de bengaal lekker actief, ondernemend en speels is.

Succes!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door silfje »

Bedankt voor de reacties, mijn vriend is helemaal gek op de bengaal en ik vind het ook een prachtig ras, met een lekker speels karakter dat lang speels blijft. We kunnen de kat overlopen van een cattery die gaat inkrimpen. Deze poes heeft een nestje gehad in het verleden en is net gesterriliseerd. De cattery gaf aan dat ze sociaal is naar andere katten en mensen en een zelfs op schoot wil. (veel bengalen willen liever naast je liggen heb ik gelezen)
Ik verheug me er op :)

We zijn in overleg met iemand die een Brits korthaar wil herplaatsen van 9 maanden. Het is een gecastreerd katertje.

Ik heb ook al gekeken bij ik zoek baas maar daar zat geen volwassen jonge kat bij die ons aansprak en voldeed aan onze wensen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door Adriana »

er staan twee herplaats-bengalen op een erkende, te vertrouwen (ik dacht van de nkfv) site, jong volwassen, poes en kater van twee verschillende adressen. wat dacht je van een bengaal bij een bengaal?
welkom ;-) op het forum trouwens!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door silfje »

Dank je wel! Een bengaal is ook een optie, of een Siamees.
Ik vind het nogal irritant dat er vaak bij catteries geen prijzen staan. Als er op die site wel prijzen staan wil ik graag de link :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door Adriana »

stuur maar even een pb met je eigen e-mailadres..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door pearlsofpassion »

Maakt het echt veel uit of het nu 500 of 600 euro is?
Ik zou persoonlijk mijn keuze van iets anders laten afhangen, maar dat kies je natuurlijk zelf. ;-)
Maar ik denk wel dat dat de reden is waarom er geen prijzen bij staan. Zodat het geen concurrentiestrijd wordt om de prijzen zo laag mogelijk te krijgen, want daar gaan de dieren natuurlijk onder lijden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door silfje »

Je hebt een punt. :)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door silfje »

We gaan toch nog verder kijken, want toen ik gister een bedrag voor de brit bood was er binnen 5 minuten een reactie wanneer ik langskwam om hem te halen, met het adres erbij, en wat mijn adres is. Ik wilde eigenlijk liever eerst meer informatie want de reden van wegdoen van de brit was "past niet binnen de groep".

Ik doe dus navraag over het karakter, (waarom past hij niet binnen de groep, druk, rustig?) zinderlijkheid, naam, voer merk (dan kunnen we kijken of hetzelfde voer mogelijk is) , sproeien (omdat ?
Ik krijg de hele dag geen reactie. Ik vind het vreemd dat iemand direct reageert, vraagt om mijn adres terwijl er niets over een bezoekregeling instaat

(ik ben best bereid de vorige eigenaar op de hoogte te houden met foto's als het afscheid ze zwaar valt, maar met een bezoekregeling krijg ik het gevoel dat het niet mijn kat wordt)

okee we zijn eruit, we hebben besloten het bod in te trekken en voor een 2e bengaal te gaan. Ik las ergens van een bengaal en een brit die gek van elkaar werden, en als je de karakterbeschrijvingen naast elkaar legt is dat begrijpelijk. (brit is rustige beschaafde kat, en bengaal is meer een drukke bengel) Het is in het belang van de beide katten dat ik ze zoiets niet aandoe.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door MarjanR »

"past niet in de groep" is zoiets als "we blijken toch allergisch te zijn".
Maw; ze willen van het dier af zonder daar al te veel over te hoeven uitleggen. Of eerlijk te zijn dat ze uitgefokt zijn met het dier.
Als jij er geen goed gevoel bij hebt dan zou ik zeker de stap niet nemen.

Overigens, je zegt dat je wilde gaan voor een Siamees.
Dat zijn wat mij betreft serieuze katten. Minder speels als een bengel.
Dus ja, ik zou inderdaad ook eerder voor een Bengaal gaan (of voor een boskat volgens mij, die blijven ook lang speels. Maar ik kan me vergissen).
Succes in je zoektocht
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
roelf
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2011 16:24

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door roelf »

hallo ik heb een blauwerus olga van 3jaar.en heb er nu een bengaalkatertje bij van 4maand.zij is erg bang voor hem.komt dit nog goed
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat valt moeilijk te voorspellen, zo zonder veel informatie.

Wat is de achtergrond van de poes? Hoe reageert ze precies? Hoelang zijn ze samen en hoe evolueert het? Vertel het maar even heel uitgebreid zodat we een goed beeld krijgen. Alles wat je denkt dat kan helpen. ;-)

Het ras is hierbij van weinig tel. Het zijn beide erg actieve en ondernemende katten dus daarbij wel op dezelfde lijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door Adriana »

bl russen zijn rustige, aanhankelijke en zeer gevoelige dieren en ik neem aan dat olga een poes is.
bengalen kunnen nogal wat 'wilde' genen hebben en ik zou nooit op het idee gekomen zijn om een bengaal bij een blauwe rus te zetten.
of het ooit nog goed komt?
hopelijk raakt het katertje over dik een jaar zijn wilde haren wat kwijt maar ik weet niet/kan niet voorspellen of olga zoveel stress zo lang trekt en daarvan in de tussentijd geen gezondheidsklachten of gedragsproblemen gaat krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Welke rassen gaan goed samen met een Bengaal?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Als je een siamees wil weet ik een hele mooie jonge poes :grin: heeft maar paar nestjes gehad en ziet er uit om op te vreten. Het is de moeder van een van onze kittens.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie