Helpen schoonmaken?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Helpen schoonmaken?

Bericht door Ilsescholten »

Ik heb 2 kittens van 7 weken oud. Ze zijn vanaf week 5,5 moederloos. Ze zijn dus vrij jong bij me gekomen (nu dag 3 dat ze hier zijn) het gaat naar mijn observatie goed met ze: lekker samen ravotten door het hele huis heen, steeds meer op onderzoek uit, gelijk het natvoer aanvallen en lekker smikkelen, nu langzamerhand kittenmelk (die je moet oplossen in water) aan het drinken (de kleinste nog niet zien drinken) maar water drinken ze nog niet echt geloof ik. Op zich veel plasjes en af en toe een poepje in de kattenbak, geen ongelukjes! Ik schep de bak elke dag 2 a 3x uit en dan zitten er ongeveer 4 plasjes in. Maargoed, mijn vraag. Ze poetsen/likken zichzelf regelmatig, alleen zijn hun snoetjes soms nog een beetje viezig, ook zag ik bij de kleinste dat er wat kattengrind een beetje aan haar achterpootje zat. Ik wil natuurlijk dat ze zo hygienisch en gezond mogelijk opgroeien en schoon zijn (voor zichzelf vooral, om niet ziekjes te worden) MAG / MOET ik ingrijpen en ze wassen? met een bakje water beetje poetsen met baby shampoo (ergens gelezen dat dit kan, of anders kattenshampoo) of met een vochtig keukendoekje proberen de smoeltjes en pootje schoon te maken? Of laten zitten, anders leren ze misschien niet zichzelf goed te wassen....
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: helpen schoonmaken?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je het echt te erg vind, kan je dat wat poetsen met een beetje lauw water. Geen zeep, zou ik echt niet doen. Een gezonde kat heeft dat helemaal niet nodig en zeker bij zo'n kittens zou ik dat niet doen.
Een kitten met een vuil snoetje is echter een heel gekend zicht. Heel veel kittens duiken wat te enthousiast in het voer en krijgen dat dan niet meer helemaal proper. Op zich geen probleem. De enige die daar een probleem mee heeft ben jij. ;-)
Later heb je dat veel minder. Maar als je dat wil kan je het dus wel even oppoetsen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie