Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Shine
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 16:04

Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Shine »

Hoi allen,

ik heb me vorige week voorgesteld in de voorstelhoek, ik heb op dit moment een kitten te logeren, ze is hier nu 1 week en zal nog ruim 2 weken blijven.
Het is niet een wildvreemde kitten, ze is van mijn moeder en ben haar vaste oppas voor nu en in de toekomst.

Lilly is een echte lieverd en we zijn al beste vriendinnen ;-) Na 2 dagen hier in huis als een gek rondgerend te hebben, kwam de rust in haar. Dagelijks ligt ze op schoot te kroelen, we spelen veel en 's avonds laat als ik nog even TV kijk ligt ze heel lief bij me, druk spinnend en kopjes geven.
Kortom; Het kan niet beter!! Ze doet bijna niets wat niet mag, behalve dat het behang erg interessant is, maar dat is op te lossen door haar af te leiden.

Nu iets wat ik dus niet snap. Soms kan ze uit het niets mijn arm ''aanvallen'', dit houd in dat ze met haar 4 poten om mijn onderarm klemt, inclusief nagels :twisted:, en dan vol in mijn pols bijt. Dit is erg pijnlijk..Het is volgens mij speels, maar ze doet het nét te hard.
Mijn armen zitten dus onder de krassen en bijtpuntjes..Als ze dit doet dan roep ik uiteraard AU, en ze stopt dan vrij snel.
Ze heeft nu ook 2x in mijn nek gebeten, ook weer op dezelfde manier. Ze ligt lekker bij me, en dan ineens bijt ze.

Het is wat lastig uit te leggen merk ik, nu lijkt het bijna alsof ze agressief is, maar dat is zeker niet zo! Volgens mij verliest ze zich soms in het spel, en ik vroeg me af hoe je een kitten kan leren dat het harde bijten niet de bedoeling is.
Nageltjes heb ik al geknipt, maar helaas maakt dat niet uit qua schade aan mijn armen :roll:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Mirjam86 »

De nageltjes van een kitten mag je eigenlijk niet knippen.
Hoe oud is ze ook alweer? In het begin ging het er hier ook wel eens hard aan toe. Maar ze leerden van elkaar wanneer het zeer deed. Dit kan de kitten van je moeder dus niet van een ander kitten leren.
Ik denk inderdaad dat het speelsheid is en geen agressie. De enige manier om het af te leren is zodra ze gaat bijten haar wegzetten. Dat kan wel een tijdje duren hoor! Tsuki kauwt ook nog steeds graag op mijn vingers.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Shine
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 16:04

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Shine »

O jee, waarom mag dat niet? Ze is nu 13 weken..Ik heb alleen de puntjes geknipt.
Ik houd ook stug vol om haar van me af te zetten, ze doet het wel al wat minder, maar het zal dus een kwestie zijn van volhouden, begrijp ik..
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Mirjam86 »

Ik ben bang van wel.
Ik weet eigenlijk niet waarom het niet mag, maar wij wilden het bij de DA laten doen en die zei dat knippen bij kittens niet mag. Misschien dat iemand anders op het forum weet waarom niet?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door pearlsofpassion »

Als je echt wil dat ze het niet bij je doet, en je haar gaat blijven wegzetten, moet je haar minstens een alternatief bieden. Bv een Kong Kickeroo.
Het volledig verbieden is heel ongezond want het is doodnormaal kittengedrag en hoort bij haar ontwikkeling. Normaal leren kittens inderdaad van elkaar hoe ver ze daarin kunnen gaan en leren ze hun eigen kracht kennen.

Ik ben dan ook eerder van het 'AU' roepen en even stilhouden, maar niet echt wegzetten en straffen. Vele mensen zeggen: nooit met de handen laten spelen, maar dan vind ik dus dat je een goed alternatief moet hebben waar ze genoegen mee neemt.
Ik speelde wel met Cuzco toen hij jong was, en hij was niet te hard bij mij, maar een mens kan nooit een andere kat vervangen en dat is bij hem heel duidelijk gebleken. Niet alleen dat hij maanden later echt ongelukkig werd door het missen van een speelkameraadje (tot Luis kwam), maar ook omdat hij dus zijn grenzen nog altijd niet kent. Hij gaat geregeld veel te hard door op Luis. Dus mijn opvoeding is toch niet zo geslaagd (wat dus normaal is)...
Hij had trouwens op latere leeftijd een knuffel waar hij op ging trappelen, maar die heeft natuurlijk geen pijn en zegt niet 'au'...
En het was bij hem dus niet voldoende...

Maar dus gewoon afleren om te stoeien, vind ik echt niet verstandig en erg ongezond.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Shine
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 16:04

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Shine »

Ben ik mee eens hoor, stoeien doen we wel en 9 van de 10 keer houd ze haar nageltjes keurig in en bijt ze zachtjes! Maar af en toe verliest ze zichzelf in het spel. Dan roep ik AU en vervang mijn handen door iets waar ze wel haar nagels/tanden in kan zetten, zoals een leuke speelmuis.
Alleen dat ze ineens in mijn nek beet vond ik nogal apart, maar ik denk dat ik dat dan op dezelfde manier ga 'afleren'.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door pearlsofpassion »

Bij elkaar in de hals springen, bijten en neer proberen krijgen, is ook heel natuurlijk gedrag...

Een Kong Kickeroo is wel een aanrader hoor! Kost 5 euro... ;-)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... che/145966

En vanaf je daar 20euro besteld, brengen ze het gratis aan je deur.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Shine
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2011 16:04

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Shine »

Zooplus ken ik, bestel daar veelste vaak :lol: :oops:! Ik ga dat zeker aanschaffen! Moet binnenkort ook ff naar de Jumper, wellicht verkopen ze dit daar ook.
Ben er nu achter gekomen dat Lilly eigenlijk een Billy is.. :-|, overduidelijk..Dus vanaf nu zal ik praten in de hij-vorm, haha ;-)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Mirjam86 »

Haha zal je moeder van staan te kijken!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Ilone »

Jumper verkoopt ze ook, maar met 3 euro verschil ;) (6,99 bij Jumper en 3,99 bij Zooplus)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door Adriana »

probeer eens of ze wat met een halve keukenrol kan. ze heeft veel energie en moet dat kwijt, een kong is dan prima maar voor sommige katten te glad.
hier is mijn ervaring, ik heb ook van die wurgtijgers dat ze snel weten dat ze daar de keukenrol voor moeten gebruiken en dat doen ze dan ook erg enthousiast.
dat kost je een aldi keukenrol per week en een beetje extra stofzuigen en opruimen, maar hier is het een probaat middel!
bericht van 23 juli
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=405
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door castratenkoor »

Shine schreef:Ben ik mee eens hoor, stoeien doen we wel en 9 van de 10 keer houd ze haar nageltjes keurig in en bijt ze zachtjes! Maar af en toe verliest ze zichzelf in het spel. Dan roep ik AU en vervang mijn handen door iets waar ze wel haar nagels/tanden in kan zetten, zoals een leuke speelmuis.
Alleen dat ze ineens in mijn nek beet vond ik nogal apart, maar ik denk dat ik dat dan op dezelfde manier ga 'afleren'.
Bedoel je hiermee dat je met je handen/armen met haar stoeit?
Dat zou ik echt niet doen.
Het je aanvallen is natuurlijk gedrag en heeft te maken met gebrek aan een vriendje.
Dus gebruikt ze jou als surrogaat - kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
MJ-loves-Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2011 15:31

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door MJ-loves-Luna »

Luna doet dit ook, dan pakt ze uit het niet mn arm en dan bijt ze. Niet hard maar ook niet heel zachtjes.
Ik denk ook dat dit gewoon spelen is. Soms dan speel/plaag ik haar door haar pootjes te aaien, dat lijkt ze wel leuk te vinden. Ik heb ook vaak een handschoen aan of doe het met de mou van mn pyama.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou consequent niet met armen en handen laten spelen. Daar is speelgoed voor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tijdens spelen ineens heel hard bijten

Bericht door nellebel »

en wat betreft nageltjes knippen. geen idee waarom dat niet bij kittens mag. ik knipte sjefke zijn nageltjes (3 maanden toen hij bij ons kwam) ook. hij had van die kleine hakende nageltjes, en deed net als jij alleen het kleine spitse puntje eraf.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie