Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
NienkeJoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2011 10:47

Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door NienkeJoe »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een nieuwe kitten in huis. Het is een kater van 8 weken oud (jong).

Toen ik hem bekeken heb bij zijn 'ouderlijk huis', ging het allemaal heel goed met hem. Hij at goed zijn brokjes en dronk bijna niet meer bij zijn moeder. Zijn moeder joeg ook steeds haar kittens weg als ze wilden drinken. Ze snoepten eigenlijk meer dan dat ze echt dronken. Dat is ook de reden waarom de mensen de kittens graag weg wilden hebben. Moeders wilde er weinig meer van weten.
Toen Thijs (zo heet mijn kitten) hier kwam, at hij heel goed. Hij weigerde alleen water te drinken. Maar ja, hij kreeg ook blikvoer, dus zijn vocht kreeg hij wel binnen. Ik lengde het gewoon aan met water.

Maar Thijs heeft het vreselijk druk. Hij moet mijn beide katten (een ex-kater van 4 en een ex-poes van 6) steeds plagen. Mijn ex-kater Joris speelt ook met hem. Dat gaat er bij tijden ruig aan toe. Joris is een kruising Maine Coon x Pers en weegt een dikke 7 kilo. Het gaat verder heel goed tussen die twee.
Maar Thijs heeft het zo vreselijk druk dat hij soms niet eens eet!
Hij zit bij zijn bakje, ziet wat bewegen en weg is hij weer.
Thijs was, doordat hij te weinig at, inmiddels behoorlijk afgevallen. Ribbetjes en ruggengraat zijn makkelijk te voelen. Ook voel je zijn heupjes goed. Dat stoorde mij behoorlijk. Dus elke keer die kleine maar weer bij zijn eten gezet als hij weer wegliep. Uiteindelijk kostte me dat een half uur per keer om hem een eetlepel blikvoer op te laten eten. Veel te afgeleid en veel te druk.
Hij rent ook de hele dag rond en na 4 uur rennen vind ik dat meneer maar eens moet gaan slapen. Ik zet hem dan boven neer, in een konijnenkooi. Daar doe ik de gordijnen dicht, zet ik eten en drinken neer en kan meneer even slapen. Na een uur ongeveer hoor ik hem donderjagen en haal ik hem weer op.

Thijs eet dus slecht, drinkt geen water en vermagert behoorlijk. Niet dat het iets afdoet aan zijn energie overigens. Hij blijft vreselijk druk. Ik heb veel kittens gehad, maar deze heer slaat alles! Ik heb nog nooit zo'n drukke kitten gehad.
Maar omdat hij niet drinkt, was hij ook iets uitgedroogd. Heel weinig, want ik hou het goed in de gaten.
Hij begon ook melk te zoeken bij mij (pijnlijk!!!), bij de hond (die gromde vreselijk), bij mijn ex-kater Joris (die sloeg) en bij de ex-poes (die er luid grommend, blazend en krijsend vandoor is gegaan).

Mijn vraag is:
Waarom zoekt die kleine zo ijverig naar melk? Waarom eet en drinkt hij zo slecht?
Thijs is ontwormt met een middel tegen vlooien, wormen en oormijt voor kittens. Dit heb ik bij de dierenarts gehaald. Thijs had wormen, zoals alle kittens.
Kan het zijn dat hij het serieus te druk heeft om te eten en te drinken?
Hij krijgt nu tijdelijk kittenmelk (poeder wat je op moet lossen van Beaphar). Dit doe ik om hem weer wat aan te laten komen. Hij krijgt het naast zijn gewone eten.
Verder krijgt hij blikvoer en brokjes van Whiskas. Hij vindt het eten van de volwassen katten ook lekker (Intestinal van de dierenarts).
Een flesje om aan te zuigen wil hij niet. Hij kauwt de hele speen kapot. Ermee spelen is dus veel leuker. Dus dat doe ik ook maar niet meer.
Wat kan ik doen om hem meer te laten eten? En ook gewoon water te laten drinken?
En is het normaal dat een kitten gewoon te druk is om te eten? Vier uur ravotten vind ik nogal lang. Zeker om daarna te slapen en weer verder te gaan. Eten doet hij dus niet. Behalve als ik hem erbij zet en erbij hou.

Sorry voor het lange verhaal :D
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door MarjanR »

Goed idee om hem kittenmelk erbij te geven ;)
Zo krijgt hij vocht binnen, en zo met het vocht wat je bij z'n natvoer doet.
Ik vermoed dat hij zo wel voldoende vocht binnen krijgt.
Ik zou hem trouwens niet meer "laten slapen". Dat kan een negatief beeld bij hem oproepen.

Mijn Sara is ook een ADHD'ertje (bestaat niet in de kattenwereld, maar zo begrijpen wij elkaar tenminste).
Tis ook een mager spring ding en het enige wat ze wil is spelen.
En ja, ook heel snel afgeleid als ze eten krijgt.
Ik heb me er ook zorgen over gemaakt, maar ja. Sommige katten zijn gewoon energiek en verbranden lekker veel. Zullen niet snel dikkie dik worden.

Ik zou trouwens van de Wiskas afgaan.
Dat is is niet zo voedingsrijk. Zit vol spul waar ze niet veel aan hebben.
En waar ze ook nog eens druk van worden (denk aan bijv. kleurstoffen voor kinderen, die worden daar ook druk van)
Kijk even bij een dierenspeciaalzaak waar ze een goed voedende voeder voor je hebben.
Het liefste zonder granen, of wel zo min mogelijk.

Voor het "melken".
Je zou een kruikje warm kunnen maken en dat onder een dekentje leggen.
Of je zou een knuffelbeer kunnen nemen en dat ergens neerleggen.
Zodra hij begint te melken pak je hem op en leg hem daar bij neer.
Op een gegeven moment vat hij de hint wel (geduldig blijven doen, tis niet in 1 dag geleerd)

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Pocahontas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2011 13:32

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door Pocahontas »

Probeer Nutrigel van Gimpet of Nutridrops. Over het algemeen vinden katten dit erg lekker. Het bestaat als pasta in een tube . Het zit boordenvol vitamines en is eetlust opwekkend. Je mag het niet voortdurend blijven gebruiken (zal wel op de verpakking staan)maar 1 tube is echt aan te raden. Verkrijgbaar bij je dierenarts of online SPAT.
p.s. Ik weet niet of het geschikt is voor zo"n jonge kat, dat zal je even moeten navragen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je katje zoekt naar melk omdat hij wel degelijk te vroeg bij de moeder weg is gehaald.
De redenatie dat de moeder hen wegduwt en ze daarom maar weg moeten, is er echt helemaal naast. Het speenproces (wegduwen van de moeder) is juist cruciaal in de ontwikkeling omdat ze daar leren met frustratie's omgaan. En de moeder leert hen ander eten eten, en van de melk afkicken. Dat proces is nu dus onderbroken, met het gevolg dat het niet voltooid is, en de kitten nog steeds melk zoekt.
Verder is het natuurlijk onzin dat een moeder enkel een melkmachine zou zijn en verder niets bij de brengen heeft aan de kittens. Maar goed, dat is nu niet jouw fout.
Het is denk ik wel de oorzaak van het feit dat hij nog zo sterk naar melk zoekt, want als het echt pijn doet, is het wel wat meer dan gewoon geborgenheid zoeken wat je bij veel kitten ziet. Die kittens hebben het speenproces doorlopen, hebben geleerd hun honger te stillen met vast voedsel en gingen enkel nog maar wat zuigen uit gezelligheid. Meestal geeft de moeder op dat moment al geen melk meer, en zuigen de kittens dus niet zo hard, het gaat gewoon om de handeling.
Dat is bij jouw kitten denk ik niet het geval, hij zoekt echt naar voedsel. En dat is omdat hij niet deftig gespeent is.

Ik denk dat je er goed aan doet om hem nog bij de voeren met de fles en dan zal jij het speenproces moeten voltooien waar de moeder nog middenin zat. Dus goed inlezen is de boodschap...
Hij zal altijd om melk blijven vragen, het is dan jouw taak om af te bouwen en daar hard in te zijn, dus niet te smelten voor zijn gejammer. Hij moet het tenslotte eens leren.
Zo gaat het bij de moeder ook. De kittens hebben het meeste voordeel om te blijven bij de moeder zuigen, maar ze worden op een bepaald moment te groot om hen nog volledig op melk te onderhouden. Op dat moment gaat de moeder spenen wat wil zeggen: vast voedsel aanbieden en hen wegduwen bij het zuigen. Het spenen begint dus van de moeder uit, zij is de enige die daar voordeel bij heeft. De kittens zullen proberen zo lang mogelijk aan melk te geraken. De eerste week van het spenen wordt er meer en standvastiger weggeduwd dan erna om de kittens extra onder druk te zetten (via honger) om ander voedsel tot zich te nemen. Als ze voldoende vast eten mogen ze dan weer wat meer komen zuigen, maar zoals gezegd wordt er dan meestal niet veel melk meer gegeven, maar is het meer uit gezelligheid. Dit is echter niet altijd het geval. Meestal stopt dit dan ook of verminderd sterk rond 4 maanden.
Zo ken je de context een beetje van hoe zo'n speenproces normaal verloopt. Hopelijk kan je Thijs dan wat beter begrijpen. ;-)

Daarnaast zal hij net als Marjan aangeeft gewoon de aanleg hebben om druk te zijn en dan wordt er aan eten inderdaad maar weinig gedacht. Eten geven op een rustige plek, zonder afleidingen vb in een bench of konijnenkooi, lijkt me inderdaad een goed idee. Maar dan niet te lang hem dwingen, echt duidelijk om te eten.
Ik weet niet of je hem moet dwingen om te slapen... Zou hij niet vanzelf op de bank in slaap vallen? Hij kan toch niet eindeloos doorgaan?

Weet je hoeveel hij nu weegt? Als hij echt te mager is, moet je hem misschien inderdaad wel verplichte rust geven, maar als hij zo druk is, zal hij daar niet blij mee zijn en alsnog niet eten door de stress.
En ik zou inderdaad een goed voer gaan halen. Ik zou zelf bij de DA langgaan en op recovery voer vragen (sommigen mensen kennen hier uitvoerigen zowel van Hill's als van RC) om hem wat sneller te doen aankomen. Dat is voor erg verzwakte katten en bevat enkel goed opneembare en hoog calorische stoffen.
Verder eventueel eenvullen met een goed kittenvoer. Geen supermarktvoer, maar een premiummerk.
In alle dierenspeciaalzaken kan je Royal Canin babycat vinden, maar als je dat te duur vind zou je ook naar een ander merk kunnen gaan en vb via Zooplus bestellen (banner bovenaan de pagina). Dat wordt thuis geleverd vanaf 19 euro, dus dat is wel handig.
Een goed merk met een kittenvariant is vb Sanabelle.
RC kan je daar ook vast goedkoper vinden dan bij de winkel in je buurt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 23 jul 2011 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door castratenkoor »

Rik was ook zo, die speelde net zo lang door tot hij letterlijk in slaap viel, ter plekke waar hij toevallig was. Dan zakte hij gewoon doro zijn pootjes, kop naar voren en dan sliep hij. Ik heb hem vaak genoeg van rare plekken gepakt en veili in een doosje gelegd. Slapend en wel.

Ik denk niet dat je je katje kunt dwingen te rusten. eten geven in een bench is wel een goed idee. Niet te lang erin opsluiten want dan ervaart hij het als straf. Gaat hij er niet in eten ga dan niet te lang door met dat uitproberen. Eten moet niet gecombineerd voelen als straf.

In de loop der maanden heeft Rik geleerd een lekker knus plekje op te zoeken als hij moe is.
Hij is nog steeds erg druk en altijd bezig. Maar dat is juist zijn charme vind ik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door Adriana »

Pocahontas schreef:Probeer Nutrigel van Gimpet of Nutridrops.
p.s. Ik weet niet of het geschikt is voor zo"n jonge kat, dat zal je even moeten navragen.
navragen is altijd beetje tricky want het gebeurt vaak dat het antwoord: 'ja natuurlijk!' is omdat het belang bij de verkoop ligt en personeel van bv dierenspeciaalzaken niet altijd geweldig op de hoogte zijn. bij jonge katten altijd uitkijken voor bv diarree..

deze is in ieder geval wèl geschikt voor jonge katten:
http://www.medpets.nl/nutriplus+cat/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door nellebel »

hier ook zo'n adhd-er. maar deze is gelukkig wel dol op eten. je hebt al behoorlijk wat goede tips gehad, hopelijk kun je er wat mee.succes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door pearlsofpassion »

Ook de kittenversie's van Fokker, Bozita, Happy Cat en Smilla, zijn prima voeren.
Die vind je dus op Zooplus. Je vind er de samenstellingen en analyses, en dan kan je zelf wat uitkiezen wat je het meeste aanstaat.
Zoals voorheen aangegeven zijn RC babycat en Sanabelle dus ook goed. Hier op het forum zijn erg veel goede ervaringen met Sanabelle dat de katten het erg graag eten, maar niet specifiek met de kittenversie, en dat kan wel wat veranderen. ;-)
In het algemeen wordt door veel kittens liever volwassen voer gegeten, en als je een goed premiummerk geeft, is dat geen probleem bij een gezond kitten. Ik denk echter wel dat je bij deze best goed in het oog houdt dat hij voldoende voedingstoffen binnen krijgt om goed te groeien en ik zou dan wel een kittenversie aanraden. Maar het is natuurlijk vooral belangrijk dat hij eet. En dan echt geen whiskas, daar moet hij dubbel zoveel van eten voor dezelfde voedingswaarde en de kwaliteit daar wil ik het zelfs niet over hebben. En aangezien je er zo moeilijk wat in krijgt, is hij echt veel beter af met een goed merk.
Veeel liever een volwassen premiummerk dan whiskas kitten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door Adriana »

een katertje va 8 weken voer je voornamelijk natvoer en heel/heel erg weinig droge brokjes!!

met natvoer is de overgang van moedermelk naar droogvoer veel beter en geleidelijker.
die organen zijn nog zo teer en nog lang niet uitontwikkeld en kunnen al dat droge spul helemaal niet aan!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NienkeJoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2011 10:47

Re: Kitten wordt dun, druk en zoekt melk

Bericht door NienkeJoe »

Hoi allemaal!

Bedankt voor de uitvoerige antwoorden.

Mijn ex-kater Joris heeft vanaf zijn 7e week nooit weer blikvoer gehad. Hij had erge diarree en kreeg Sensitive van RC. Voer voor een volwassen kat dus. Na die zak is hij er nooit weer vanaf gekomen (van droogvoer dus). Hij is alsnog uitgegroeid tot een enorme kater van dik 7 kilo.
Joris heeft nog steeds chronisch last van zijn darmen (het lijkt op Ziekte van Crohn) en krijgt ook Prednisolon prikken. Daarom krijgt hij Intestinal van RC.
Mijn andere kat eet er ook gewoon van mee en dat is ook geen probleem. Ook die krijgt geen blikvoer meer (al jaren niet meer).

Het klopt dat Thijs het voer van de volwassen katten erg lekker vindt. Zodra de deur naar boven open staat, zit hij bij het eten te knabbelen. Ik laat hem ook gewoon even, want zoveel eet hij er toch niet van. Het is bovendien heel erg goed voer. Het stimuleert alleen de groei van goede bacteriën in de darmen en dat kan geen kwaad.
Ik denk ook dat Thijs de brokjes droogvoer ziet zoals kinderen koekjes zien. Hij snoept ervan.

Duveltje, mijn poes, heeft altijd baby cat gehad van RC. Alleen het droogvoer overigens. Het blikvoer wel van Whiskas. Maar dat was na 2 dozen over, toen wilde ze dat niet meer.
Op zich is het spul in verhouding helemaal niet duur, want ze eten er stukken minder van.

Thijs slaapt ook in de konijnenkooi 's nachts. Dit doe ik i.v.m. de poes. Die vindt Thijs nog niet zo vreselijk aardig en kan nogal eens onvriendelijk uit de hoek komen. Over een paar weken is dit helemaal over en dan kan Thijs ook gewoon los slapen.
Als ik weg ga, gaat hij ook in de kooi. De katten slapen boven, ook 's nachts. Als ik weg ga gaan ze ook naar boven. Beneden heb ik muizen en gerbils en mijn kater vindt ze nogal spannend. Met alle gevolgen van dien overigens.
Dus vandaar dat ze naar boven gaan als ik er niet ben of als ik ga slapen. Ook hun eten, drinken en kattenbak staan achter de deur naar boven. De katten vinden het prima en gaan met plezier naar boven. Zelfs op commando.
Thijs vindt het helemaal niet erg om in de kooi te slapen. Hij gaat eerst even wat eten en dan krult hij zich op op het kussentje. Dan slaapt hij de hele nacht gewoon door. Soms even een klein plasje doen en dan weer verder slapen. Hij staat op de andere helft van mijn bed, dus ik hoor wat hij doet.
's Morgens om half tien heeft hij wel zoiets van 'laat me eruit, ik wil spelen'. Dat is ook geen probleem en dan mag hij lekker ravotten.
Voor Thijs is het dus helemaal geen straf in de kooi. Hij gaat er zelfs uit zichzelf in. Het lijkt me niet dat een kat dat doet als hij het vreselijk vindt.
Joris heeft ook enige maanden zelfs in de kooi geslapen. Gewoon omdat hij het fijn vond. Ik had een plankje ervoor gelegd, zodat hij er veilig in en uit kon.
Duveltje heeft de eerste 2 weken ook in een kooi doorgebracht als ze moe was. Dit omdat ze bang was voor de hond en een veilige plek nodig had om te slapen. Zij vond dit ook erg fijn.
Dus wat dat betreft is het geen straf voor de katten. Als ze dit wel als zodanig gaan zien, stop ik er ook mee. Kooien zijn nooit een straf, maar moeten juist veiligheid bieden.
Mijn hond slaapt ook nog steeds in de bench. Hij is al 7. Ook hij gaat er nog met veel plezier in.

Joris heeft ook heel lang met een knuffel gelegen. Hij sleepte dat ding zelfs mee als hij de kooi uit kwam. Heel grappig om te zien.
De knuffel was eerst van Duveltje (poes). Zij sleepte ermee en waste het ding. Ze zag het een beetje als haar jong. Ze was toen al gecastreerd (ze wordt nog wel wat 'krols' elk jaar :S).
De knuffel heb ik nog, dus misschien wel een idee om die eens een tijdje in Thijs zijn beheer te geven.
Een kruik is geen succes, daar gaat hij naast liggen. Zo ver mogelijk van de kruik vandaan. Waarschijnlijk is het hem te wiebelig.

Thijs lijkt inderdaad wat op een ADHD-kat. Hij 'vermoordt' ook zijn speelgoed. Ik heb een piepbeest aan een touwtje. Zo een die piept als je er mee schudt.
Man, hij besluipt hem echt hoor. De kleine rover! En ik heb hem ook weer moeten naaien, omdat hij het hele binnenwerk eruit had gesloopt.
Maar als hij hem te pakken heeft, veranderd mijn lieve kitten wel in een monster. Tasmaanse Duivel is misschien toepasselijker. Hij gromt, blaast en loeit. Hij laat ook niet meer los. Je kan hem zo door de kamer slepen. Later doet hij wel normaal. Hij is er duidelijk erg blij mee.
Thijs stopt bijna niet uit zichzelf. Hij komt mij uiteindelijk ook aanvallen. Dan zit ik onschuldig op de bank en hij ook. Dan gaan opeens die oren plat en dan hangt hij in mijn arm. Volledig woest! Meestal pak ik hem dan en zet hem op schoot. Als hij in een iets tammere stemming raakt, aai ik hem ook en dan spint hij luid. Daarna valt hij vaak wel in slaap. Ik kan hem alleen niet ergens anders neerleggen, want dan wordt hij gelijk wakker en begint weer te spelen. Ik moet het dan maar even 'uitlijden' voor een uur met de kat op schoot. (heerlijk vind ik dat hoor).

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik ga eens kijken naar wat beter kittenvoer als dit op is (duurt niet zo lang meer). Ook de knuffel haal ik weer tevoorschijn.
En de kittenmelk ga ik even volhouden. Ik moet zeggen dat hij er ook wat hongeriger van wordt. Waarschijnlijk mist hij zijn moedermelk nog behoorlijk. En zo krijgt hij toch alles wel binnen wat hij nodig heeft, bij elkaar genomen. En zijn eten geprakt door de melk is ook zo op.
Vrijdag moet hij voor zijn eerste enting en dan horen we wel hoe hij het doet. Hij ziet er verder gezond uit en hij is woest genoeg.

Ik hou jullie nog even op de hoogte van Thijs!
Bedankt!
Plaats reactie