Hoi!
Deze vraag is wellicht meerdere keren gesteld maar toch wil ik het voor mijn situatie ook nog vragen. Ik heb twee zussen (poezen) van 7 jaar. Ontzettend lief en ook echt mijn alles. Nu heb ik sinds afgelopen vrijdag een nieuw kitten (kater). Ook een ontzettende lieverd. Bij aankomst heb ik hem in een kamertje apart gezet zodat hij kon wennen. Dit gaat allemaal prima. Nu heb ik hem gisteren (zaterdag) in de woonkamer gezet bij de andere 2. Achteraf gezien waarschijnlijk niet het verstandigste geweest. 1 dame was redelijk nieuwsgierig, ging even kijken en liep toen stilletjes weer weg. Met de andere ging het even iets anders. Die begon direct te blazen en te grommen. Logisch op zich lijkt me. En na een paar minuten ging ze naar buiten door het luikje. Ik had toen de kitten maar weer terug gebracht naar zijn kamertje. Nu merk ik dat mijn dames niet meer naar boven willen om te eten gezien de kitten daar in de buurt zit. Ik was zo overstuur van dit alles dat ik zelf had overwogen om kitten weer terug te brengen naar het asiel omdat ik mijn eigen 2 dames geen stress wil bezorgen. Tuurlijk snap ik ook wel dat dit tijd nodig heeft, maar ik weet op dit moment niet wat ik moet doen en vind het voor beide partijen sneu. Ik merk nu ook dat moeilijke dame in kwestie veel meer buiten is dan anders, en angstig om zich heen kijkt of er niet een kleine dreumel rond loopt. Moet ik geduld hebben en ze tijdelijk apart houden? Of moet ik ze beide in de woonkamer zetten zonder kans van vluchten? Please give me tips...
Bedankt!
Twee dames van 7 accepteren kitten niet
Re: 2 damens van 7 accepteren kitten niet...
In het deel acceptatie tussen katten op het forum kan je veel tips vinden over introductie.
Het belangrijkste in deze situatie lijkt me dat de katten eerst aan elkaar geur wennen.
Dit kan je doen door eerst het kitten te aaien en vervolgens de zussen. Ook kan je met een doekje over de snuit van het kitten gaan (daar zitten de feromonen) en dit doekje vervolgens beneden op ooghoogte van de zussen wrijven op kasten/banken.
Je kan ze vervolgens even kennis laten maken terwijl het kitten in de transportbox zit, zo is het voor alle katten een veilige situatie en kunnen ze elkaar een beetje verkennen.
Succes ermee!
Het belangrijkste in deze situatie lijkt me dat de katten eerst aan elkaar geur wennen.
Dit kan je doen door eerst het kitten te aaien en vervolgens de zussen. Ook kan je met een doekje over de snuit van het kitten gaan (daar zitten de feromonen) en dit doekje vervolgens beneden op ooghoogte van de zussen wrijven op kasten/banken.
Je kan ze vervolgens even kennis laten maken terwijl het kitten in de transportbox zit, zo is het voor alle katten een veilige situatie en kunnen ze elkaar een beetje verkennen.
Succes ermee!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Devi*
- pearlsofpassion
- Tijger
Je moet zorgen dat je katten niet meer buiten kunnen. Verder wel alle ruimte geven, zeker niet de mogelijkheid om te vluchten ontnemen.
Alleen niet buiten, want dan komt ze straks niet meer binnen. Ze moet hem overal kunnen tegenkomen, maar dat wil niet zeggen dat ze hem niet mag ontwijken. Dat moet je laten.
Ze moet aan haar eigen tempo aan hem wennen, en dat gaat niet op een dag. Reken eerder op een aantal weken tot een paar maanden.
Verder denk ik wel niet dat het zo verstandig is, een kitten bij twee oudere katten. De kitten vind daar geen aansluiting bij en ik kan je nu al op een blaadje geven dat hij hen steeds gaat opzoeken en 'belagen'. Sommigen noemen het zelfs pesten of aanvallen, maar het is heel normaal dat een kitten andere katten opzoekt om te spelen. Kittens eten, slapen en spelen. Dat is waar ze de hele dag mee bezig zijn. Katten van 7 hebben daar vaak (niet altijd, ik weet niet hoe dat bij jouw katten zit) op zijn zachts gezegd geen zin meer in. En ze de kans zit er dan ook in dat als ze hem binnen een tijdje wel aanvaard hebben, dat terug achteruit gaat omdat hij hen steeds gaat opzoeken en vangen.
Ik zie maar 1 oplossing als je de kitten wil houden (je had het natuurlijk beter op voorhand geweten, maar daar is het nu te laat voor) en dat is een leeftijdsgenootje voor de kitten erbij.
Ik veronderstel dat je wel zal zeggen dat je nog even gaat afwachten en dat het vast wel goed gaat gaan als je hem voldoende aandacht en speeltjes geeft (dat doen ze bijna allemaal), maar dat is in mijn ogen niet de beste oplossing.
Je kan dat natuurlijk doen. En wie weet maakt jouw dame wel een slag van 180° en lopen ze straks toch beide door het huis achter de kitten aan en omgekeerd. Maar als dat niet zo is, krijg je een probleem, zeker als ze nu al zo bang en achterdochtig reageren.
Je kan zelf vast wel inschatten hoe speels je twee oudste dames zijn, maar tenzij ze voorheen nog dagelijks met elkaar lagen te rollebollen, zou ik voor een tweede kitten gaan.
Alleen niet buiten, want dan komt ze straks niet meer binnen. Ze moet hem overal kunnen tegenkomen, maar dat wil niet zeggen dat ze hem niet mag ontwijken. Dat moet je laten.
Ze moet aan haar eigen tempo aan hem wennen, en dat gaat niet op een dag. Reken eerder op een aantal weken tot een paar maanden.
Verder denk ik wel niet dat het zo verstandig is, een kitten bij twee oudere katten. De kitten vind daar geen aansluiting bij en ik kan je nu al op een blaadje geven dat hij hen steeds gaat opzoeken en 'belagen'. Sommigen noemen het zelfs pesten of aanvallen, maar het is heel normaal dat een kitten andere katten opzoekt om te spelen. Kittens eten, slapen en spelen. Dat is waar ze de hele dag mee bezig zijn. Katten van 7 hebben daar vaak (niet altijd, ik weet niet hoe dat bij jouw katten zit) op zijn zachts gezegd geen zin meer in. En ze de kans zit er dan ook in dat als ze hem binnen een tijdje wel aanvaard hebben, dat terug achteruit gaat omdat hij hen steeds gaat opzoeken en vangen.
Ik zie maar 1 oplossing als je de kitten wil houden (je had het natuurlijk beter op voorhand geweten, maar daar is het nu te laat voor) en dat is een leeftijdsgenootje voor de kitten erbij.
Ik veronderstel dat je wel zal zeggen dat je nog even gaat afwachten en dat het vast wel goed gaat gaan als je hem voldoende aandacht en speeltjes geeft (dat doen ze bijna allemaal), maar dat is in mijn ogen niet de beste oplossing.
Je kan dat natuurlijk doen. En wie weet maakt jouw dame wel een slag van 180° en lopen ze straks toch beide door het huis achter de kitten aan en omgekeerd. Maar als dat niet zo is, krijg je een probleem, zeker als ze nu al zo bang en achterdochtig reageren.
Je kan zelf vast wel inschatten hoe speels je twee oudste dames zijn, maar tenzij ze voorheen nog dagelijks met elkaar lagen te rollebollen, zou ik voor een tweede kitten gaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Het zal sowieso wel grommen en blazen zijn.
Ik heb hier ook een kitten geintroduceerd bij twee volwassen katers en dat was ook even blazen en grommen. Maar vooral door m'n kitten (meisjes zijn wat lastiger, maar komt ook goed).
Geef ze inderdaad geen kans om naar buiten te glippen.
Anders wennen ze niet aan elkaar.
En geef het minimaal 1 week de kans (terugbrengen kan tot een maand, toch?).
Jouw meiden moeten wennen aan een nieuwe tijger.
Als je de ruimte hebt (financieel, en letterlijk de ruimte) kun je kijken voor een tweede kitten.
Maar geef je het voor nu even de kans om er met z'n drieën uit te komen.
Een eventuele 2de kitten wordt dan sneller geaccepteerd.
Ik heb hier ook een kitten geintroduceerd bij twee volwassen katers en dat was ook even blazen en grommen. Maar vooral door m'n kitten (meisjes zijn wat lastiger, maar komt ook goed).
Geef ze inderdaad geen kans om naar buiten te glippen.
Anders wennen ze niet aan elkaar.
En geef het minimaal 1 week de kans (terugbrengen kan tot een maand, toch?).
Jouw meiden moeten wennen aan een nieuwe tijger.
Als je de ruimte hebt (financieel, en letterlijk de ruimte) kun je kijken voor een tweede kitten.
Maar geef je het voor nu even de kans om er met z'n drieën uit te komen.
Een eventuele 2de kitten wordt dan sneller geaccepteerd.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zou ook adviseren het kattenluik dicht te doen.
Je zegt dat de grote katten niet naar boven durven om te eten. Kun je niet zorgen voor op elke verdieping eten drinken en kattenbak?
Veel liefde en aandacht geven, afleiden met spelen.
Ook adviseer ik bij de apoteek valeriaan druppels te halen en op elke verdieping iets daarmee bedruppelen. (kussentje of knuffelbeest of zo.)
Straf de grote katten niet als ze lelijk doen tegen de kleine.
Je zegt dat de grote katten niet naar boven durven om te eten. Kun je niet zorgen voor op elke verdieping eten drinken en kattenbak?
Veel liefde en aandacht geven, afleiden met spelen.
Ook adviseer ik bij de apoteek valeriaan druppels te halen en op elke verdieping iets daarmee bedruppelen. (kussentje of knuffelbeest of zo.)
Straf de grote katten niet als ze lelijk doen tegen de kleine.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
helemaal eens met mijn voorgangsters en welkom
op het Forum!
een kitten heeft doorgaans geen aansluiting bij 7-jarigen, heeft een heel andere agenda. moet spelen, stoeien, sjezen, vechten en rollebollen en slopen. met twee kittens hebben ze elkaar en houden ze elkaar dat eerste jaar bezig. in het eerste jaar moet een kitten mentaal en lichamelijk goed groeien en dat gaat beter met veel bewegen en oefenen. dus overweeg vriendje erbij, dan hebben jouw dames en jouw interieur minder last van zijn apestreken en sloopactiviteiten. en als-ie zich gaat vervelen dan sloopt hij jouw interieur en je loopt de kans dat ie overdreven aandacht van jou gaat vragen en dan liggen gedragsproblemen ook op de loer..
lees anders onze solokitten-topics en tips, vriendje erbij is de beste en snelste oplossing..

een kitten heeft doorgaans geen aansluiting bij 7-jarigen, heeft een heel andere agenda. moet spelen, stoeien, sjezen, vechten en rollebollen en slopen. met twee kittens hebben ze elkaar en houden ze elkaar dat eerste jaar bezig. in het eerste jaar moet een kitten mentaal en lichamelijk goed groeien en dat gaat beter met veel bewegen en oefenen. dus overweeg vriendje erbij, dan hebben jouw dames en jouw interieur minder last van zijn apestreken en sloopactiviteiten. en als-ie zich gaat vervelen dan sloopt hij jouw interieur en je loopt de kans dat ie overdreven aandacht van jou gaat vragen en dan liggen gedragsproblemen ook op de loer..
lees anders onze solokitten-topics en tips, vriendje erbij is de beste en snelste oplossing..