Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Bericht door Adriana »

Maks heeft al tijden eigenlijk vrij harde ontlasting vind ik.
gezocht in het Forumoverzicht en daar kom ik om in de diarree-berichten en verstopping/obstipatie, maar dat is het niet.

hij poept 's morgens met de regelmaat van de klok, het ruikt maar stinkt zeker niet. maar als ik het opvang en erin knijp dan vind ik dat vrij hard.
hij krijgt al een tijdje een beetje lactulose maar ik heb niet de indruk dat het wat uitmaakt (Maks: 'wèl heel erg lekkerrrr..!)
hij heeft van mij extra water gekregen, maar eigenlijk vind ik plassen zat in de bakken en hij drinkt ook best wel goed.

hij mieuwt soms voordat hij gaat poepen en poepen gaat vrij soepel en er hoeft niet erg te worden geperst. dat mieuwen kan ook zijn omdat hij doorgaans poept als ik met de bakken bezig ben (pavlov?..). en dan kan het gewoon een begroeting zijn want Maks is de luidruchtigste van de drie.
Bolle's ontlasting is ietsje zachter maar niet veel en die poept vooral veel kleine drolletjes, terwijl Maks al behoorlijke sigaren maakt.

het zijn geen enthousiaste natvoer-eters en rauw/gekookt vlees blieven ze niet...
ze eten wel de gekookte tonijn/kip van porta of cosma maar dat maakt eigenlijk geen verschil.

verder heb ik niet de indruk dat hij ergens last van heeft..
.. maar ik zou graag wat tips horen om die drollen wat te verzachten..

hebben jullie ervaring met visolie en zou dat wat uitmaken?

.. en het kan ook nog zijn dat het een luxeprobleem is en tussen mijn oortjes zit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Bericht door nellebel »

ik denk dat zolang je niet het idee hebt dat maks er last van heeft of dat het hem dwarszit, dat je er niets aan moet doen. laxeren is ook niet gezond. hij heeft gewoon een stevig drolletje. ik neem aan dat hij dat altijd al heeft gehad en het niet iets nieuws is? visolie weet ik niet, nooit geprobeerd. maar waaorm zou je iets normaals verstoren als er geen probleem is. tenminste, ik hoor niet echt een probleem. (alleen vrouwtje misschien overbezorgd?)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Bericht door Admin »

Voor zover ik weet horen kattendrollen hard te zijn. Hier poepen ze allemaal het meeste van de tijd die harde, lange keutels. Af en toe is het wat zachter, maar ik zou alleen visolie geven als het er moeilijk uit lijkt te komen of als er een druppel bloed bij de ontlasting zit.

Visolie laat het er gemakkelijker uitglijden, maar bijv. kat-a-lax is 80% paraffine en in mijn ervaring maakt dat de gehele ontlasting zachter. Je zou dat eens 2x per week kunnen proberen.

Er zijn wel aandoeningen die het vocht aan de ontlasting onttrekken, maar daar zou ik zeker nu niet aan denken, helemaal ook omdat hij nergens last van heeft. Pas als hij moeite met de stoelgang (bakgang) krijgt zou ik er iets voor geven.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Bericht door Adriana »

dank je wel voor jullie ervaringen en tips.
nee, laxeren is niet gezond en ik ben ook tegen het vrij lang geven van middelen, want je weet nooit welke neveneffecten het heeft..
en eigenlijk weet ik dus gewoon niet hoe hard de gemiddelde kattendrol is..
en wat dus normaal is, ..... dus ben ik al een stuk meer gerustgesteld.
ik ga kat-a-lax proberen om te zien of het wat soepeler wordt.

en oh ja, ik ben een snel bezorgde poezenmamma die de handel erg goed in de gaten houdt en ook af en toe onzeker over bepaalde dingen is, dus leve het forum! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Bericht door jojo »

Als Maks problemen heeft met zich ontlasten dan merk je dat meteen hoor, en beslist jij als alerte poezenmama ;-)
Visolie laat de boel goed doorglijden, fijn neveneffect want het is eigenlijk bedoeld voor de glanzende vacht en ter ondersteuning van de rui. Af en toe een paar druppeltjes kan geen kwaad, is zelfs gezond te noemen. Gewoon doen als dat je gerust stelt. De boeven hier jatten bijna het theelepeltje erbij mee zo lekker vinden ze het.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Bericht door Ilone »

Muka heeft hier ook harde, droge drolletjes. Lijkt er ook geen last van te hebben.
Toch geef ik ze voor de zekerheid af en toe Laxatract, wat Speedy ook krijgt. Speedy kan niet zonder, als ik er mee stop dan krijgt ie weer problemen.
Misschien moet ik ook eens visolie proberen. Is allicht gezonder dan Laxatract ;)

Ik denk dat we ons allebei drukker maken dan nodig is ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Vrij harde ontlasting maar niet verstopt

Bericht door helskinky »

Mio heeft ook altijd flinke redelijk stevige drollen,maar ze komen er regelmatig uit, geen last zo te zien. Ik denk dat het gewoon DE kattendrol is, lange sigaren, die soms in partjes breken. (Jeetje wat een kennis he')
Plaats reactie