Afgelopen vrijdag is onze kitten (een sphinx) gecastreerd. Hij zelf heeft daar vrij weinig last van gehad en behalve dat die vrijdag wat rustiger was dan normaal. Echter de verhouding tussen onze oudste kat (britse korthaar) en de kitten lijkt ineens helemaal verstoord te zijn. Als 1 van ons er zelf bij is dan gaat het meestal nog wel en blijft het bij wat snuffelen aan elkaar en soms wat gegrom en geblaas van de kitten naar de kater (dat deed die hiervoor ook nooit). Maar als ze elkaar opzoeken waar we niet bij zijn dan breekt echt letterlijk "de hel los" en dan is het blazen en grommen naar elkaar echt heel extreem en loopt het ook uit op vechten, de kater heeft dan ook een hele dikke staart dus is echt boos.
's nachts is het dus op dit moment ook bijna niet te doen, het is gewoon wachten op het moment dat het gebeurt (en ja daar wordt je echt wel wakker van!) om ze dan zo snel mogelijk uit elkaar te halen.
Het vreemde is dat ze hiervoor eigenlijk beste maatjes waren de kitten en de kater waren vaak met elkaar aan het spelen (achter elkaar aan rennen, stoeien etc.) en deze 2 katten eigenlijk nooit met elkaar ruzie hadden.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Het is geen doen om ze constant gescheiden te houden en dat zou naar mijn mening hun gebied ook te veel verkleinen.
Gedrag tussen katten na castratie
- Anne_Zwarts
- Huiskat
Re: Gedrag tussen katten na castratie
Ik denk dat het best mogelijk is dat de oudste kat vind dat het kitten nu stinkt naar ontsmettingsmiddel van de DA en weet ik wat voor geurtjes nog meer. Je hoort het wel vaker, en er is ook wel vaker op het forum iets over gepost volgens mij.
Het is afwachten, de geur zal er vanzelf af moeten gaan, en dan ruikt hij weer normaal.
Ik denk dat het het verstandigste is om ze 's nachts nu tijdelijk in verschillende ruimtes te laten slapen, zodat ze niet bij elkaar kunnen en jullie ook met een gerust hart kunnen slapen.
In het begin met onze 2 katten heb ik de ene, de jongste die er al laatste bij kwam, een nacht in de douche laten overnachten, met voer, water en kattenbak. Het kan namelijk ook zijn dat de jongste geen zin heeft in het gezelschap van een andere kat en die op die manier van zich af probeert te krijgen.
Overdag als er iemand thuis is, kun je ze best bij elkaar laten, dan kun je toezien op wat er gebeurt.
Het is afwachten, de geur zal er vanzelf af moeten gaan, en dan ruikt hij weer normaal.
Ik denk dat het het verstandigste is om ze 's nachts nu tijdelijk in verschillende ruimtes te laten slapen, zodat ze niet bij elkaar kunnen en jullie ook met een gerust hart kunnen slapen.
In het begin met onze 2 katten heb ik de ene, de jongste die er al laatste bij kwam, een nacht in de douche laten overnachten, met voer, water en kattenbak. Het kan namelijk ook zijn dat de jongste geen zin heeft in het gezelschap van een andere kat en die op die manier van zich af probeert te krijgen.
Overdag als er iemand thuis is, kun je ze best bij elkaar laten, dan kun je toezien op wat er gebeurt.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)
Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)
Ons fotoalbum!
Sollie (10-08-2011)
Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)
Ons fotoalbum!
Ik sluit me aan bij Anne.
Hier zijn ze ook van slag als 1 van de 3 bij de DA is geweest.
Is meestal binnen enkele dagen over hier.
Bij mij gaan ze overigens niet apart, ze dimmen beetje bij beetje in.
Hier zijn ze ook van slag als 1 van de 3 bij de DA is geweest.
Is meestal binnen enkele dagen over hier.
Bij mij gaan ze overigens niet apart, ze dimmen beetje bij beetje in.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
ok dank voor de reacties alvast, ik zal ze voor vanacht in ieder geval in gescheiden ruimtes houden en dan morgen overdag weer kijken hoe het dan gaat.
Misschien een mandje of dekentje waar de oudste veel in ligt, bij de kleine zetten/leggen.
Om het kittentje weer een beetje te laten ruiken naar "kat".
Om het kittentje weer een beetje te laten ruiken naar "kat".
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
Purrz:
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14