Mijn kat en brood

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 12:31
Locatie: Heerlen

Mijn kat en brood

Bericht door Anne92 »

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben nu sinds een paar maanden een poes, haar naam is sydney en is nu iets ouder dan een jaar. We hebben haar uit een asiel gehaald sinds ze ongeveer 10 maanden was. Nu ze een paar maandjes hier is is ze al redelijk gewend en begint ze zich echt thuis te voelen door gebruik te maken van de krabpaal e.d dingen. Ze heeft ook met haar goede eigenschappen een paar negatieve eigenschappen ontwikkeld. Sydney eet bijvoorbeeld het brood van de tafel, ze kan heel erg eigenwijs zijn(dit stoort ons dan niet zoveel) en ze krabt en bijt als ze niet geaait wilt worden. De eerste eigenschap is nog het vervelendst. Iedere keer als we ontbijt hebben gemaakt en dit onbeheert achterlaten of als ik thuis kom en laat mijn tas onbeheerd achter waar nog een boterhammen zakje inzit met een boterham zal ze deze eruit halen, open maken met gevolg dat ze dus de boterham opeet, en ze eet dan bijvoorbeeld niet de ham op maar echt het brood, ham laat ze liggen. Ik vroeg me nu af of het slecht is voor de kat als ze brood binnenkrijgt of eet?

Dit is eigenlijk een heel verhaal met een kleine vraag maar toch ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vraag.

Groetjes Anne
Groetjes van Anne en kopjes van Sydney^^
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat en brood

Bericht door castratenkoor »

Brood is granen en dat is niet goed voor de kat.
Wat me opvalt in je verhaal is dat je de schuld bij de kat legt.
Ik zie dat anders. Met een kat in huis moet je nou eenmaal nadenken bij wat je onbeheerd achterlaat.
Jij kunt nadenken over je acties de kat is impulsief en doet grijpen wat je grijpen kan.
Dus mijn advies is niet weglopen bij het ontbijt. En je tas met nog boterham erin in de kast leggen waar de poes niet komt.
wat het krabben betreft als ze niet geaaid wil worden is mijn advies hou je aan de grenzen die ze aangeeft, let op lichaamstaal. En als ze niet wil, respecteer dat dan en aai haar niet. Kijk wat ze wel prettig vindt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat en brood

Bericht door MarjanR »

Mijn kat Moos is DOL op volkoren brood en roggebrood, tot hysterisch aan toe.
Vraag me niet waarom, het is gewoon zo.
Dus ja, ik zorg ervoor dat hij er niet bij kan komen.
Soms vergeet je wel eens wat (je blijft natuurlijk ook maar mens), en dan is het een kwestie van de troep opruimen en de spullen weer opbergen.
Granen is niet goed voor katten, maar het is niet giftig ;)
Granen worden niet verteerd en worden gewoon weer uitgepoept.
Het moet natuurlijk geen dagelijkse kost worden ;)

Je kat is nog jong, ze zal nog veel moeten leren.
Met de tijd worden ze wel wat rustiger, maar tot die tijd concequent blijven.
Dan weten katten wat wel en niet mag en is vaak een "nee" of "éh éh" al voldoende om ze te laten stoppen met waar ze mee bezig zijn.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat en brood

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als aanvulling op Dinie's reactie: katten zijn voornamelijk vleeseters maar afhankelijk van wat ze te eten krijgen hebben sommige katten meer behoefte aan koolhydraten dan gemiddeld.
hier eet Maks soms ook brood en dat is afhankelijk van het soort brokjes dat hij krijgt. Enzo en Bolle talen daar niet naar.
te veel brood (= zetmeel = koolhydraten) is een te grote belasting voor de alvleesklier (kans op overwicht en/of diabetes) maar een beetje kan niet zo veel kwaad.
hersens, ook kattenhersens lopen op glucose en dat wordt gemaakt uit koolhydraten. nu kunnen katten glucose ook uit eiwitten maken, maar sommige katten zijn daar kennelijk minder goed in en snaaien dan brood als ze kunnen..

wat krijgt ze te eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat en brood

Bericht door nellebel »

mijn eerste kat nellie was behoorlijk stevig en lui. die kwam dus niet op het aanrecht. wat ik niet in de gaten had was toen ze een keer flink ziek was geworden (een jaar voor haar dood) was ze flink afgevallen. mijn schoonouders hadden een kaneelbrood meegenomen voor ons en op het aanrecht gelegd.
toen ik thuis kwam lag het hele huis vol met kruimels en stukken brood. ze had alles overhoop gehaald en alles lag onder. zelfs de plastic zak was aan kleine stukjes geknaagd. mijn eerste reactie was ook even bos worden, maar al snel realiseerde ik me dat het mijn eigen schuld was. ze had groot gelijk dat ze eraan begon, had ik het maar op moeten ruimen.
dus gewoon goed opletten.
Wat wij met eten bij alle katten hebben gedaan is ze net voordat wij gaan eten ze eten geven (ze hebben bij ons de hele dag door brokjes, maar dan kregen ze hun natvoer). gevolg is dat ze minder gefixeerd zijn op jou eten, maar voorkomen kun je het bijna niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 12:31
Locatie: Heerlen

Re: Mijn kat en brood

Bericht door Anne92 »

hey,

bedankt dat er al zoveel reacties zijn gekomen.
Hier heb ik al heel veel aan. Wat betreft het aanrecht, daar komt sydney niet op heeft ze een keer gedaan en dan was gelijk de laatste keer, ik wil namelijk de kat niet op het aanrecht hebben.

verder als reactie op dinie, ik leg de schuld niet bij de kat, ik weet dat het bij mij ligt omdat ik degene ben samen met mijn vriend die de kat op moeten voeden. En we hebben al enige oplossingen gevonden, bijvoorbeeld heb brood/ ontbijt op het aanrecht leggen of in de magnetron of koelkast. Als sydney niet geaait wilt worden laat ik haar metrust dus ik respecteer haar en laat haar metrust als ze niet geaait wilt worden. Toch is het irritant als ze zelf op je schoot komt liggen en aandacht vraagt dat ze je dan bijt. Maar goed dan komen we op het punt dat marjan had, een waarschuwing doet dan genoeg en dan stopt ze, loopt ze weg en neemt ze een ander speeltje dus dat werpt wel zijn vruchten af.

Nog even een reactie op adriana, ze krijgt het voer van hill's sience plan, een iets duurder merk dat ze in het asiel kreeg. In het begin hebben we haar ander voer gegeven dat goedkoper was maar daar kreeg ze diaree van. Toen hebben we de dierenarts om advies gevraagd en die gaf ons aan dat het hill's voer beter is voor haar. Vanaf dat moment zijn we haar weer het hill's voer gaan geven en alles ging goed. We hebben gekeken of ze vis lekker vind, zoals tonijn of zalm, maar dat voer vind ze niet lekker dus vandaar de we hill's hebben in de varanten kip of kalkoen en anders konijn. Tonijn of zalm vind ze maar niks en laat ze staan.

En tot slot reactie op wendy, sneu dat dat gebeurt is.
Sydney is niet zozeer gefixeerd op ons eten alleen als het op brood aankomt, of kip. Maar bij ons avond eten blijft ze vaak uit de buurt en meestal slaapt ze dan of ze gaat zelf brokjes eten.

Heel erg bedankt voor jullie reacties in elk geval, ik ga er zeker wat mee doen en beter opletten aangezien sydney toch wel de neiging heeft om nog steeds ons brood op te peuzelen:P.

groetjes Anne
Groetjes van Anne en kopjes van Sydney^^
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat en brood

Bericht door Adriana »

en toch zou je eens moeten kijken of je Hills niet zou moeten aanvullen met wat ander voer dat missch wat vetter is of iets meer rijst/mais bevat, want ze heeft duidelijk tekort aan kh's. en als je de juiste balans wat dat betreft gevonden hebt, dan hoef je verder niet meer 'op te voeden' omdat er dan geen behoefte meer is brood te eten.
en opvoeden? kattenmamma's voeden op en soortgenootjes. je kunt hoogstens wat huisregels stellen en hopen dat ze zich er een beetje aan houdt en haar verder als kat respecteren, want zij heeft, net zoals haar baasjes, ook recht om zichzelf te zijn, toch?
en als ze op je schoot komt liggen, aai haar dan gewoon niet, want als dat iedere keer uitmondt in wegsturen dan is dat voor beide partijen niet prettig.
Laatst gewijzigd door Adriana op 03 jul 2011 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 12:31
Locatie: Heerlen

Re: Mijn kat en brood

Bericht door Anne92 »

reactie op adriana, Ik vind dat je daar een goed punt hebt. Ik zal eens gaan kijken wat ik kan doen.
Dankje voor de nuttige tips, hier kan ik echt wat mee:)

Groetjes Anne
Groetjes van Anne en kopjes van Sydney^^
Gebruikersavatar
delila en babs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 jun 2011 17:14
Locatie: leiden

Re: Mijn kat en brood

Bericht door delila en babs »

delila mijn poes is ook gek op brood,als ik brood eet staat ze altijd bijna neus an brood om het zo maar te zeggen.een klein tikje op haar neus en ze gaat dan weer naar achteren.
ik vind het niet zo erg,mijn moeder keek 2 weken geleden heele rg raar op,want al mijn katten kregen een stukje van een visstick en waren allemaal dol,delila wou niet,die wou een stukje brood.mijn moeder snapte er niks van.ik vind het alleen maar grappig,als ik haar zie met een stukje brood.ze krijgt het niet iedere dag en altijd maar een klein stukje.
groetjes babs en kopjes van delila (3),scooby (6),shaggy (6),mickey (9) en freia (10)r.i.p pluisje en ook nog een pootje van tibbie josha.
Gebruikersavatar
Anne92
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 12:31
Locatie: Heerlen

Re: Mijn kat en brood

Bericht door Anne92 »

wat leuk zeg:) dat is inderdaad wel grappig. toen ik het verhaal van sydney vertelde aan mn moeder en mn zusjes toen moesten ze wel lachen, ze vroegen me of ik niet misschien een hondje uit het asiel had gehaald in plaats van een poes:P maar ik probeer haar geen brood te geven, anders gaat ze alleen maar meer bedelen. Ik geef haar gewoon haar eigen snoepjes als beloning of tussendoortje. Die snoepjes van wiskas temptations, met kip en kaas daar is ze helemaal dol op:)
Groetjes van Anne en kopjes van Sydney^^
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kat en brood

Bericht door Umimeis »

Wat grappig dat sommige katten brood lekker vinden. Hier lust alleen Flea een stukje brood, maar alleen als er pindakaas op zit hihi.
Ik liet met oud en nieuw een stukje oliebol vallen en het is raar maar waar.....Flea at het gewoon op en bleef net zo lang naast me zitten in de hoop dat ik nog wat liet vallen hihihi.
Die oliebol viel goed in de smaak bij hem.

Ik geef mijn katten ook wel eens gekookte koolvisfilet, dat vinden ze ok lekker.
Eerder gaf ik ze ook rauwe kipfilet en stukjes rauwe rundergehakt, maar daar zijn ze nu een beetje op uitgekeken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat en brood

Bericht door Adriana »

Anne92 schreef:Die snoepjes van wiskas temptations, met kip en kaas daar is ze helemaal dol op:)
ja, dat klopt want dat zijn koolhydraatbommetjes..
kun je op de ingrediëntenlijst van Hills science kijken of er arginine in dat voer zit? en kijk eens bij de Almo holistics bij Zpls, die hebben een samenstelling die ervoor zorgt dat het voer langzaam verteert en je kunt een klein zakje kopen en dat als snoepje geven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie