Kan je een kat een bioritme aanleren?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,
zoals jullie weten ben ik recent verhuisd met mijn 3 schatten naar een kleine kamer.
Ik slaap ook in de kamer, dus moeten we er 's nachts met z'n 4en verblijven.

Nu zijn de katten altijd gewend geweest een speelruimte te hebben waar ze heen kunnen om 's nachts even het kot op stelten te zetten.
Nu gaat dat dus niet meer.

De jongens gaan standaard rond 10u spelen tot zo'n uur of 1. Dat doen ze elke nacht. Tussen 11 en 12 even actief met de spelen helpt wel om ze daarna te laten gaan slapen, maar blijkbaar zijn ze nog meer wakker 's nachts dan ik eerder dacht.
Ze maken me steeds zo rond 3-4 uur wakker doordat ze heel actief gaan spelen. En alledrie!
Ik heb al de speeltjes die lawaai maken verstopt 's nachts, zodat ze daar al niet mee kunnen spelen. Maar aangezien het een zolderkamer met plankenvloer is, hoor je het ook heel erg als ze achter elkaar aan lopen en stoeien. Ook Kleintje met haar muizen, hoor je dus erg.
Ik kan er alleszins niet van slapen, wordt er zelfs wakker van.
Cuzco die vind het prachtig dan maar zoveel mogelijk inhoud uit de kattenbak te gooien (veeel lawaai! en het duurt soms wel een halfuur en dan verlies ik mijn geduld...).

Het grote probleem is, dat er overdag wél veel geslapen wordt, ookal ben ik bij hen op de kamer. Dat stoort mij dan ook... Ze mogen van mij gerust slapen overdag, maar dan niet 's nachts klaarwakker zijn, als het even kan.
Dus zit ik te denken hoe ik hen kan (met veel geduld, dat is geen probleem) helpen dat bioritme te verschuiven. Zodat we veel aan elkaar hebben overdag en ik tenminste 's nachts kan slapen. Nu doe ik uit noodzaak een middagdutje met hen mee (wat natuurlijk niet echt helpt), maar dat kan toch niet blijven duren?
Eergisteren had ik ze alledrie mooi op hun slaapplaats gelegd en gevraagd om mooi te gaan slapen, en toen ben ik toch in slaap gevallen, dus zijn ze toch wat stiller gebleven. Maar vannacht werd goed duidelijk dat dat toeval was geweest. :lol:

Ik weet dat dit heel moeilijk wordt, dat er kans bestaat dat het met veel geduld gewoon vanzelf verandert, maar dat het ook kan dat het nooit betert.
Maar als iemand tips heeft?

Wie beweert er trouwens dat een kat 18 uur per dag slaapt? Luis toch niet hoor... :shock:
Die jongen is onvermoeidbaar!
Overdag een uurtje of 3 en 's nachts misschien 4, en dat is het...
Maar goed, dat is een ander verhaal ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door lieke81 »

Heb altijd begrepen dat het voornamelijk hazenslaapjes zijn.
Geen idee of ze wennen aan jou ritme, maar ik denk het eigenlijk wel.
De katten van me pa waren altijd na tienen actief als me moeder thuis was tot een uur of 1 en dan na vieren als iedereen thuis was. Sinds me moeder overleden is zijn ze voor zessen wakker als de jongens gaan werken, tot ze weg moeten en gaan dan slapen en zijn dan hyper vanaf vieren tot de jongens naar bed gaan. (als ik tussen door ga kijken doen ze ook wel wat hoor, maar dan op het gemakkie, of samen spelen)
Dus ik denk wel dat ze op den duur door krijgen wanneer ze ook met jou actief kunnen zijn.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Adriana »

je zou om te beginnen voer kunnen geven met een veel lager eiwitgehalte, want eiwit maakt levendig tot en met adhd.
en je kunt eens kijken naar je voerschema, met volle buik ben je slaperiger dan met een wat legere maag, want juist dan gaan katten 'jagen'..
als ik ze hier s avonds niet genoeg voer geef, dan is het rond 03/04.00 uur absoluut bal en zijn ze niet meer te houden. er gaat dan onmiddelijk zachtvoer in met wat sensitive brokjes en vaak kan ik dan nog wel weer een paar uur slapen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 762
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Lovecat »

Als jij nu een 'nieuweling' was geweest, had je de wind van voren gehad; 3 katten op 1 kamer :ehand:
Katten zijn nu eenmaal nachtdieren :ehand:

Maar goed; deze dingen nu genoemd te hebben; ik denk dat minder eiwit geven je probleem niet gaat oplossen...
Ikzelf geef de 2 hier op z'n laatst rond 0.00 eten, en om 11 uur s ochtends krijgen ze hun volgende portie; dit is echt heel normaal voor een kat; 2 x per dag eten; 1 x in de ochtend en 12 uur later in de avond.... Beginnen ze eerder te 'zeuren'? Negeren en op hun vaste tijden eten blijven geven...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

:lol:
Ja, Natasja, ik weet dat het niet goed is.... :oops:
Maar je kent het verhaal he? En ik zie geen andere uitweg...
Ik zorg gewoon dat ik zo snel mogelijk werk heb en zelf iets kan gaan zoeken. Goed? ;-)

Bedankt voor de reacties!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 762
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Lovecat »

Ik ken het verhaal Valerie, en ik weet hoe moeilijk dit nu voor jou is! Ik wilde alleen zeggen dat hier meer mensen komen in bijv. jouw situatie en dat die er wel meteen op afgerekend worden, omdat 'wij' de situatie niet kennen.

Ik richt dit niet aan jou, maar meer in het algemeen; zo van; zie je, al heeft iemand het beste voor voor z'n beestjes, dan nog kunnen dingen niet lopen als gepland... En hoe moeilijk is dat.. veel sterkte meid...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Dank je
We proberen er het beste van te maken.
Tot nu toe lijken de katjes het nog prima naar hun zin te hebben. En als het echt niet zou gaan, kan ik met de twee jongens ergens tijdelijk terecht.
Maar ik houdt ze liever bij elkaar.

Kleintje en ik hebben daar nu al bijna een jaar zo hard aan gewerkt en vorderingen gemaakt, ik heb niet veel zin om dat weer helemaal opnieuw te gaan doen door ze een tijdje van andere katten te scheiden...
Bovendien denk ik dat het voor Cuzco ook beter is hem bij mij te houden. Hij went zo moeilijk aan vreemden...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Anne_Zwarts »

Onze katten liggen ook altijd bij ons in de kamer te slapen 's nachts: ik moet zeggen dat ik er bijna nooit wat van merk, het lijkt of ze gewoon slapen 's nachts. Soms word ik 's morgens wel eens wat vroeger wakker omdat ze door de gang gaan rondstuiven...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, vroeger lagen ze ook wel eens bij ons, en dan gingen ze naar beneden als ze wilden spelen.
Toen merkte ik er dus ook niets van, en sliep gewoon door.
Ik wist niet dat ze zo actief waren rond 3 uur.

Maar nu kunnen ze niet meer weg...
Dat is het probleem.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Anne_Zwarts »

Ik denk dat ze er uiteindelijk wel aan zullen wennen, ook al duurt het misschien nog een paar weken/maanden helaas...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door MarjanR »

Ik sta achter de reactie van Natasja, ook al weet ik hoe je situatie is.
Misschien dan op nieuwelingen iets minder heftig reageren?

Ik denk dat het het beste is wanneer je ze zo laat mogelijk eten geeft.
En dan HEEL erg negeren wanneer ze 's nachts gaan spelen/aandacht vragen.
Op een gegeven moment wennen ze er echt wel aan.

Ik weet nog dat ik achterbleef met 4 katten.
Dat was een HEL, want ineens hadden zij 50% minder aandacht.
En ik 50% meer (met katten die echt hadden gehecht aan de man die er niet meer was)
Dat duurde ongeveer 3 maanden. En toen waren we alle 5 gewend.
En nog was het zoeken en puzzelen hoe we de aandacht verdeelden.
Dat was nog wel in het zelfde huis.
Misschien dat het bij jou iets sneller gaat (nieuwe huis, nieuwe regels).
Je zult wel consequent moeten zijn. Hoop dat je het redt.
Sterkte

Doet me goed te horen dat je een "nooduitgang" hebt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik kan hem net zo goed noemen.
Jennli heeft (op mijn vraag) aangeboden dat ze mijn jongens tijdelijk wil opvangen als dat nodig is. Permanent ziet ze niet zitten (en dat kan ik volgen), maar tijdelijk wil ze dat wel.
Het is inderdaad heel leuk te weten dat ze ergens goed terecht kunnen. Ik ben haar ook ontzettend dankbaar!!

Een paar weken geleden zocht ik een permanente thuis, ik was ook wat in paniek in eerste instantie en wou geen slechte beslissingen moeten nemen omdat ik te laat ging rondvragen. Maar na de eerste schok ben ik gaan beseffen dat ik beter een overgangsregeling kon treffen en dan een eigen plaatsje voor ons allen zoeken dan alles op te geven en terug permanent bij mijn ouders in te trekken. In dat geval stond Kleintje ook nog heel wat te wachten, en ik kan haar dat niet aandoen.
Het is gewoon beter om zodra ik werk heb, op mezelf te gaan wonen. Ik heb ook heel andere gewoonten gekregen in die 3 jaar dat ik uit huis woonde, en het klikt niet helemaal met mijn ma haar gewoonten...
Het is beter zo, en we redden ons wel samen...
Ik heb een kleine broer en zus die ook wel aandacht willen geven! (mijn broer vraagt al jaren om terug een kat hier ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

ben toch wel nieuwsgierig of het je gelukt is valerie? zijn ze een beetje gewent aan jouw ritme van overdag spelen en s`nachts slapen?
was op zoek naar info omdat ik sinds ik snabbel heb geen nacht meer kan door slapen. hij vind het nodig om zo rond 02.00/03.00 alles wat die aan speelgoed kan vind op mijn bed te slepen, en dan lekker te gaan spelen. heb ik hem eindelijk zo ver dat in de woonkamer spelen toch echt leuker is, word sproet wakker. die vind het nodig om eerst de krabpaal te gebruiken dan de kattenbak en weer de krabpaal.
probeer ze overdag al wel wat extra activer te krijgen maar dan kijken ze me echt aan van spoor jij wel? we liggen te slapen. (ze spelen ook wel. maar s`nachts het meeste)

extra inf: slaapkamer dicht doen is geen optie. kattenbakken en krabpaal staan op mijn slaapkamer. (en de vlucht plek van sproet)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, het is beter dan in het begin, dat wel.
Maar of ze echt op mijn ritme leven nu, dat weet ik niet.
Ze maken me wel niet meer wakker 's nachts, maar als ik wakker ben, wordt er wel rondgelopen en soms ook gemiauwd (of zoals vannacht, het water omgestoten :evil: grrrr). Het kan zijn dat ze dat altijd doen en ik er niet wakker van wordt, of het kan zijn dat ze het net doen omdat ze merken dat ik wakker ben.
Begrijp je?

Er wordt echter niet meer gestoeid in het midden van de nacht en als ik het licht uitdoe, wordt het na 10 min ook stil. Dat weten ze wel, en zo vriendelijk zijn ze dan wel. ;-)
Schatjes he? :-)
Als ze toch gaan stoeien als het licht uit is en ik wil slapen, moet ik er maar hoogstens 3 keer iets van zeggen, en zeggen dat het slapenstijd is, en dan stoppen ze wel. Gewoon rustig zeggen, beetje klaaglijk soms. :lol:
Ja, ik mag echt niet klagen.
Dat was voorheen wel anders. Ben wel een paar keer echt kwaad geweest (niet iedereen vind dat goed, maar ja, soms wordt ik echt wel kwaad.... :???: ) en nu vinden ze het blijkbaar toch leuker om zich aan mijn regels te houden.
Ze zien me natuurlijk ook wel graag, dat helpt al. ;-)
Als Luis midden in de nacht loopt te miauwen, roep ik hem bij mij en krijgt hij wat knuffels tot hij tegen me aan ligt en dan slapen we zo (zolang hij wil blijven liggen, Luis ligt nooit lang op dezelfde plek). Dus dat werkt ook wel aan twee kanten, tis niet dat ik enkel mijn zin krijg, en zonder die band zou dit niet lukken.

Kleintje is een ander verhaal, die trekt zich van mijn regels niets aan, maar slaapt doorgaans uit zichzelf 's nachts. Als zij echter zin heeft in spelen, kan ik het wel schudden.

Ik haal wel steeds de balletjes uit de rails en vroeger ruimde ik al het speelgoed op. Zo konden ze al niet daarmee spelen, en was het enkel nog met elkaar (waarmee ze dus stopten als ik zei dat het slapenstijd was). Nu laat ik het speelgoed liggen, ze spelen er 's nachts toch niet meer mee.

Er komt af en toe wel eens een periode dat het weer helemaal verkeerd loopt maar dat komt meestal doordat ik zelf een tijd te lang opblijf en hen daardoor aanmoedig laat te spelen. Nu ben ik ook vrij laat op en iedereen ligt hier al te maffen... :grin:
Maar als dat een tijd duurt, nemen ze dat over en blijven dan spelen net als ik wil gaan slapen. Das natuurlijk niet handig (durf ik bijna niet gaan slapen omdat ik het zielig vind dat ze dan moeten stoppen). Dan slapen ze altijd overdag zowat de hele dag.
Om dat dan te doorbreken (als ik weer een normaal ritme wil aanhouden), zal ik hen overdag wat meer wakker peuteren. Even gaan aaien en uit de mand lokken (want anders draaien ze zich gewoon om). Net midden op de dag met hen spelen ipv net voor het slapengaan. Enz... zodat ze 's avonds dan moe zijn.
Bij Cuzco werkt dat, bij Luis niet (die slaapt gewoon erg weinig voor een kat), maar eentje is voldoende om het stoeien te stoppen. ;-)
Luis volgt vanzelf na een tijdje.

Het verschil is dus dat bij mij 's nachts gewoon niet gespeeld wordt en ik dat verhinder. Dat is simpelweg omdat er geen enkele mogelijkheid is dat ze kunnen spelen zonder mij wakker te maken. Dat is bij jou wel het geval, en dat verandert de situatie wel...
Ik kan je verder niet helpen, misschien dat je wat met mijn ervaring bent, maar ik zou het in jouw geval ook niet echt weten...
Consequent wat van zeggen en uit de kamer zetten met het speelgoed, met zo weinig mogelijk aandacht zodat het niet of nauwelijks beloont, zal misschien nog het beste werken. Maar zo kom je wel steeds uit je bed natuurlijk.
Het vraagt zowiezo veel geduld, dat deed het hier ook.
De eerste maanden heb ik ze af en toe wel eens vervloekt, maar ze moeten eens doorhebben wat de bedoeling is, en dan wordt het ook een gewoonte.
Het is natuurlijk een kwestie van elkaars wensen leren kennen en elkaar respecteren. Een gulden middenweg zoeken zodat het voor beiden leefbaar is (geldt dan op de algemene levenssituatie hier, niet enkel dat bioritme). En dat zit tussen mij en mijn katten wel goed...

Ik denk dus dat je de meeste katten wel een bioritme kan aanleren, maar het is niet eenvoudig en zal steeds een andere strategie vragen.
Bij Luis lukt het dus niet. Die loopt volgens mij de helft van de nacht nog door de kamer te ijsberen... :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Adriana »

gelukkig is het voor een deel gelukt om je nachtrust te respecteren, Valerie!
hier gaat de grote drinkfontein om 06.00 uur aan, het nachtlicht gaat uit en er gaat een ander lichtje aan (tijdschakelaars). en ik heb een tijdje in de beginperiode een wekker gehad met geluid op dat tijdstip om te leren, maar dat hoeft niet meer.
alleen vanaf dat tijdstip wordt gekroeld en geknuffeld en kunnen ze aandacht krijgen (en ook eten/zachtvoer).
zelfs als ze vóór dat tijdstip in bed op mijn hoofd gaan staan geef ik geen krimp.

dit gaat 6 van de 7 weekdagen goed en als het fout gaat dan is s nachts het eten op en is het deels mijn schuld.
s nachts wordt van alles uitgevreten: veters uit schoenen, tuinschoenen door het huis slepen, cat dancer, naar buiten kijken, keukenrol mollen, beste plek op bed 'veroveren', voetballen.. ze kunnen vrijwel overal komen, maar komen niet meer aan mijn hoofd (en dat van Enzo) zeuren, want wij zijn dan buiten bedrijf.
de overgang van zomer- naar wintertijd was lastig en is nog niet helemaal in hun programma opgenomen. ben nu weer een tijdje bezig met het wekkersignaal om ze in mijn ritme te krijgen.

maar ik heb hier een flat dus wat meer ruimte, de bengels worden gaandeweg wat minder wild en ik heb mijn ritme een beetje aangepast naar wat vroeger s morgens, want afgelopen zomer waren ze als de vogels begonnen te roepen niet meer te houden.. toen heb ik de logeerkamer open gelaten voor de vogeltelevisie en waren in mijn slaapkamer (zelfde kant van de flat) de rolgordijnen helemaal naar beneden.
ik kijk goed naar wat ze willen doen en pas de omstandigheden zo goed mogelijk aan zoals goeie uitkijkmogelijkheden en andere bal (stuiterballen maken veel minder herrie) in de speelrail.
en om 06.00 uur als ik ze roep dan is het feest en komt een grijze bontklont het bed opgestormd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie