Sinds gisteren een kitten erbij

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Iekke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jun 2011 12:46

Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Iekke »

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag. Wie weet komen er nog wat bruikbare tips...
Ik heb sinds ruim een jaar een kater (pepper) die nu 1,5 jaar is. Hij is altij met mij alleen geweest. Geen andere huisgenoten.
Nu heb ik sinds gisteren een kitten erbij. Hartstikke leuk hoor, maar mijn kater accepteerd hem echt niet! Ik moet er constant bijblijven anders haalt mijn kater uit. De kitten is trouwens een poesje. De kater is geholpen. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen en loop er dus maar steeds als politieagentje achteraan. Ik hoor verschillende verhalen over hoe er mee om te gaan.
Vannacht heb ik ze gescheiden gehouden, wel kamers naast elkaar. Beide een kattenbak etc.
Gisteren begon het meteen met oorlog. Die kleine blaast en gromt trouwens wel meteen terug. Maar toen Pepper een paar keer had uitgehaald, begon die kleine helemaal te trillen. Echt zielig vond ik het.
Nu weet ik wel dat het even kan duren voordat het weer enigzins harmonisch wordt in huis, maar ik hoop tips te krijgen over hoe ik dit zo goed mogelijk kan laten verlopen.
Ik heb Pepper al een paar keer een tik(je) verkocht als hij wilde uithalen naar die kleine. Moet ik dit wel of juist niet doen? Ik probeer daarmee te laten zien dat hij wel normaal tegen die kleine moet doen.
Tja ik vind het een best vermoeiende situatie, want ik kan echt geen seconde weglopen, of Pepper zoekt die kleine op en haalt uit.
Wie heeft tips???
Groetjes, Marike
Groetjes, Marike :-D
Pootje van...........Pepper en Tequila
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door KittyG »

Gewoon z'n beloop laten gaan! Laat ze inderdaad in de nacht voorlopig apart slapen (met apart een bak). Het kan heel erg lang duren voor ze aan elkaar gewend zijn, maar heb hoop en vooral: heb geduld!

tips: vooral dus niet teveel mee bemoeien... Zolang er geen bloed vloeit is er weinig aan de hand....

Hoe oud is de kitten ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Staat al veel info op het forum over introductie kitten. gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.
De grote kat een tik geven zou ik absoluut niet doen.Hij mag grenzen stellen, de kleine is een indringer op zijn territorium.
Ik zou de grote kat juist heeeeeeel veel aandacht en liefde geven.
Na 1 dag kun je echt geen acceptatie verwachten.

verder verwijs ik je naar aanwezige informatie
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 20 jun 2011 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Iekke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jun 2011 12:46

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Iekke »

Ik ben inderdaad al driftig aan het lezen op het forum, maar zie tot nu toe alleen nog maar situaties waarbij alleen geblazen wordt.
Het kitten is 6 weken oud. Tja ook ik ben hier verkeerd geinformeerd. Werd me verteld dat, omdat ze al geen moedermelk meer drinkt, ze klaar is voor een nieuw baasje.
Nu gaat het op zich prima. Eet en drinkt gewoon, gaat op de kattenbak en loopt ook wel nieuwsgierig rond zolang mijn kater niet in de buurt is...
Zodra de kater in de buurt komt kruipt ze in een hoekje en gaat dan helemaal op dr rug liggen. Ik kan het moeilijk aanzien zonder me er mee te bemoeien, omdat de kater maar blijft uithalen. Loopt dan even weg en komt weer terug om uit te halen enz.
Nu liggen ze beide te slapen. De kleine bij mij op de bank. De katr in de krappaall...
Groetjes, Marike :-D
Pootje van...........Pepper en Tequila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Als het kitten goed eet en drinkt is melk niet nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Anne »

6 weken is nog veels te vroeg om bij haar moeder weg te gaan :-( Hoeveel weegt je kitten?
verder zou ik doen wat Dinie al tegen je zei, je kater was er eerder en verdedigt nu zijn terrotorium.
geef je oudere kater veel liefde en aandacht, maar je kitten ook!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Iekke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jun 2011 12:46

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Iekke »

Ik weet niet hoeveel ze weegt. Maar ze is wel mooi rond en niet mager ofzo. Ze eet ook nog steeds goed. Sinds gisterenavond gaat het ineens een stuk beter.Mijn kater wil nu alleen nog maar spelen en dit gaat soms best wild. Maar ik denk niet dat het echt kwaad kan.
Alleen krijgt die kleine niet echt de ruimte om eens rustig rond te snuffelen.
Ik maak me alleen een beetje zorgen omdat die kleine een beetje niest. Nu weet ik wel dat dit niet direct de niesziekte hoeft te zijn, maar toch. Ze heeft even een poosje achter mn koelkast gezeten toen de kater nog erg aan het grommen en blazen was. Daar zit best wat stof dus kan het ook zijn dat ze gewoon een verkoudheidje oid heeft?
Ik ga sowieso over een week of 3 naar de da voor de inentingen. Ik houd het even in de gaten. Als het erger wordt ga ik wel eerder...
Ik ben voor nu erg blij dat de rust weer wat teruggekeerd is!!
Groetjes, Marike :-D
Pootje van...........Pepper en Tequila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door nellebel »

hoe der maar goed in de gaten. als ze blijft niezen inderdaad even naar de dA, want dan mag ze ook niet geent worden.
dus de vadergevoelens komen naar boven bij de kater? nog even en ze liggen lekker bij elkaar te slapen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Peet »

Zie je... geduld is meestal dé oplossing!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Iekke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jun 2011 12:46

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Iekke »

Hihi ja joh het gaat echt supergoed! Inmiddels laat mn kater de kleine ook eens af en toe met rust. Het niezen is echt nog maar heel weinig. In de ochtend wat meer dan de rest van de dag. Eten, drinken spelen en slapen... Alles gaat op een goede gezonde manier!
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Wie weet kom ik nog wel weer eens met een brandende vraag...
Groetjes, Marike :-D
Pootje van...........Pepper en Tequila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het zo goed gaat!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Iekke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jun 2011 12:46

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Iekke »

Nou daar ben ik dan met mn vraag...
Ik houd de 2 nu nog apart als ik de deur uit ga of als ik ga slapen. Maar hoe lang moet ik dit nog blijven doen? Het gaat echt goed nu. Ze spelen veel en mn kater (Pepper) laat die kleine (Tequilla) met rust als ze gaat slapen. Ook laat hij toe dat ze uit zijn bakken eet/drinkt. Het spelen vind ik er af en toe nog wel wat wild uitzien, maar dat zal wel normaal zijn. Tequilla bijt aardig van dr af en gaat ook wel terug naar Pepper tijdens het spelen, lijkt mij dat ze het wel leuk vind dan. Alleen soms bijt Pepper haar tijdens het spelen en dan miauwt ze een beetje. Dit is ook wel normaal toch?
Maar goed, de vraag is dus. Hoe lang moet ik ze nog apart houden als ik er niet bij ben? Tequilla is hier sinds zondag en eigenlijk gaat het dus sinds maandagavond al wel goed tussen die 2...
Groetjes, Marike :-D
Pootje van...........Pepper en Tequila
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Adriana »

dat is van een afstand een beetje moeilijk te over zien. ze leren van elkaar hoe ver ze kunnen gaan en kittens piepen naar elkaar als het te ruig gaat. als je de indruk hebt dat dit 'overkomt' en dat ze hun gedrag aanpassen, dan gaat het goed want dat is normaal. ze moeten dat zelf leren en grenzen aangeven.
dat is een inschatting die jij zelf moet maken, missch opbouwen, eerst wat korter en dan langer. maar zoals je het beschrijft gaat het al best goed tussen die twee. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door nellebel »

wat fijn dat het goed gaat tussen die 2. Inderdaad bouw het maar wat op. misschien eerst s'nachts omdat je dan wel in de buurt bent mocht de kleine zo gaan krijsen. maar dat verwacht ik niet. als het nu al zo goed gaat samen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Iekke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jun 2011 12:46

Re: Sinds gisteren een kitten erbij

Bericht door Iekke »

Oke, bedankt! Het gaat echt steeds beter. Pepper wast die kleine nu ook al af en toe. Hij blijft echt de hele tijd in haar buurt en gaat pas weer even zijn eigen gang als ze ligt te slapen.
Ik ga het vannacht proberen ze gewoon samen te laten dan. Ik heb ook het gevoel dat dit wel goed komt. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze samen slapen. Dit is nog niet gebeurd...
Echt fijn dit forum!
Groetjes, Marike :-D
Pootje van...........Pepper en Tequila
Plaats reactie