Zwerfkatje opgevangen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Hallo allemaal,

Ik leg even de situatie voor. We hebben eergisteren een zwerfkatje van 8 maanden oud opgevangen die al weken in de buurt rondliep en nergens thuis leek te horen. Aangezien ze erg mager was, zijn we met haar naar de DA geweest, diezelfde avond nog. Ze heeft inentingen gehad en ze had wat teken. Deze zijn verwijderd en de DA heeft nog op oormijt gecontroleerd. Haar oortjes waren mooi schoon.

Ze eet goed, drinkt goed en is zindelijk. Gisteren heeft ze van ons een wormenkuur gehad en een anti-vlooien en tekenmiddel. Ze is dus helemaal voorzien.

Alleen is ze nog erg lusteloos. Nu weet ik niet of dat komt omdat ze niet gewend is binnen te zijn, of omdat ze gewoon erg moe is van het zwerven en de vermagering. Mij lijkt het dat een kat die niet binnen wil zijn, probeert weg te komen, maar dat is niet het geval. Ze slaapt gewoon de hele dag op hetzelfde kussentje. Ze durft niet buiten de logeerkamer te komen. Dit kan ook te maken hebben met de geur van 4 andere katten (ja, een vol huis hier).

Ze is wel heel aanhankelijk en spint non-stop als ze aandacht krijgt, dus naar mijn idee voelt ze zich wel prettig.

We zoeken momenteel binnen onze kenniskring een goed thuis voor haar, maar het wil nog niet vlotten, dus voorlopig blijft ze nog bij ons.

Hebben jullie nog tips of ideeën wat betreft de lusteloosheid/loomheid? Misschien denk ik in de verkeerde richting, geen idee.

Ik ga in ieder geval nog aan de slag met wat krachtvoer van Royal Canine, dat hadden we nog liggen van één van onze eigen katten. Misschien helpt dat een beetje :-)

Arm dier, ik heb zo met haar te doen!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Catfish »

Hallo Joanna,
Welkom op dit forum! En wat een mooie reden heb je, zeg. Ik neem trouwens aan dat de dierenarts haar ook checkt heeft op een chip? En ik zou je aanraden om na te vragen bij Amivedi of ze vermist is. Vooral omdat ze zich in een huis blijkbaar op haar gemak voelt.

Is ze gecheckt op FELV, FIV, ed? Dat zou de vermoeidheid kunen verklaren, en komt regelmatig voor bij zwervertjes. Laat haar in ieder geval even apart van je eigen katten tot dit uitgesloten is. Maar voor hetzelfde geld is ze gewoon moe, en moet ze bijkomen van alle nieuwe ervaringen.

Hou je ons op de hoogte?
Sterkte en veel plezier met haar!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

FELV of FIV, daar is ze nog niet op gecheckt. Als de lusteloosheid aanhoudt gaan we terug naar de dierenarts, maar ik wil haar eerst de kans geven om aan te sterken. Ze heeft ook een slechte vacht, daarom denk ik echt dat het slechte voeding/ondervoeding is. Ze blijft sowieso apart zitten van onze katten, want één van hen liep op 3 meter afstand voorbij (glipte tussen de deuropening door) en daar was ze helemaal niet van gediend, haha!

Ze is niet gechipt, dat heeft de DA gecontroleerd. Ik heb bij Amivedi gezocht en kon niets vinden. Ook op andere sites en op Marktplaats niets. Ik heb het dierenasiel in onze stad gemaild en die misten een zwarte poes, maar dat was aan de andere kant van Limburg.

Ze is vast weggelopen, want ze is enorm aanhankelijk. Maar haar baasjes zijn niet erg hard op zoek, aangezien ze al weken rondloopt en ik echt niets kan vinden.

Aan de andere kant denk ik weer, waarom is ze niet gechipt. Ze is maar 8 maanden oud, en ieder asiel chipt tegenwoordig de katten als ze geadopteerd worden. Misschien kwam ze wel uit een nestje bij iemand thuis. Ik heb allerlei scenario's al bedacht :-p
Laatst gewijzigd door JoannaG op 08 jun 2011 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door castratenkoor »

Grote kans dat ze gewoon bij moet komen vam het zwerven en het aan voer zioen te komen.

Een bloedonderzoek lijkt me inderdaad geen overbodige luxe.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Hierbij ook een fotootje van haar, op haar favoriete blauwe kussentje :-)

http://twitpic.com/58t34a
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Catfish »

Wat een mooierd!!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door Aziraphale »

Wat een liefje!
Fijn dat jij je nu over haar ontfermt! Ik hoop dat je snel een plekje voor haar vindt.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door nellebel »

het bezoekje aan de DA, ontwormen dat kan ook allemaal wat invloed hebben op haar .stress e.d. dus daardoor kan ze ook moe zijn. ze komt nu pas echt tot rust bij jou.
we lief dat je je over haar ontfermd, maar voor de zekerheid zeker apart houden van je eigen katten. risico op FELV en FIV is natuurlijk vrij groot
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

De update van vandaag: Ik kreeg net een sms (ben aan het werk), dat ze lag te slapen en te kwijlen.

Gisteravond heeft ze even gespeeld, maar ze loopt gewoon niet veel. Ze speelt wel, maar blijft liggen. Ze kan wel lopen, want ze loopt naar de kattenbak en naar haar voerbak en smeert langs je benen af als je binnenkomt, maar ze loopt niet veel en springt niet naar kattenspeelgoed ofzo. Het is het beste te omschrijven als 'instabiele' achterpoten denk ik.

Misschien heb ik teveel over FELV gelezen. Maandag ga ik haar laten testen bij de DA, als ik geen verandering zie. Ik geef het nog even het voordeel van de twijfel.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door nellebel »

je kunt er nooit teveel over lezen. inderdaad meteen paniek is niet nodig, kan ook andere redenen hebben, maar pas wel op met besmettingsgevaar voor je andere katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Ja, de andere katten zitten beneden in de huiskamer, dus die zijn veilig :-)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door MarjanR »

Hmmmm, hou je er dan wel rekening mee dat je bacterien enzo overkunt brengen dmv kleding?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door nellebel »

inderdaad marjan. felv gaat vooral via speeksel e.d. dus kusje van een kat is overdraagbaar. nou is die tijd wel kort, dus het blijft geen uren actief, maar kan wel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JLC »

Wat goed dat je een zwerfkatje hebt opgevangen. :grin: Ik zou alleen wel wat eerder dan maandag naar de DA gaan. Ik sluit me verder aan bij de eerdere reacties.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
JoannaG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2011 21:06

Re: Zwerfkatje opgevangen

Bericht door JoannaG »

Tja, ze kan zo veel hebben, en het kan ook niets zijn. Je kunt niet voor alles naar de DA rennen. Soms moet je ook afwachten en kijken naar wat de ontwikkelingen zijn.
Plaats reactie