Oplossingen tegen stress

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Oplossingen tegen stress

Bericht door Anaheim »

Hey allemaal,

Ben alweer een hele tijd weggeweest van het forum maar zou graag jullie advies weer eens willen hebben.

Mijn poes Romy heeft al een hele tijd last van kale plekjes op haar pootjes. 1 Pootje is nu zelfs helemaal kaal. Ben al bij de DA geweest en daar is allergie en schimmel uitgesloten.
Nu begint het me opeens te dagen dat Romy die plekjes kreeg nadat Toto in huis kwam. Na even te hebben gegoogled vanavond denk ik toch dat het stress is. Teveel katten op een te klein oppervlak in dit geval.
Nu kwam ik voornamelijk oplossingen tegen om het jachtinstinct te prikkelen tegen de stress, veel aandacht schenken aan haar (wat ik al doe want mevrouw zit het liefst IN je schoot, om je vervolgens helemaal onder te kwijlen ;)).

Heeft iemand hiermee ervaring mee of zijn er mensen met andere oplossingen/adviezen?

Groetjes Lenie
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door pearlsofpassion »

Sommige katten reageren goed op valeriaandruppels.
Gaan ze helemaal gek op en worden een tikkeltje high. Beide effecten zijn goed tegen stress.

Of het gaat helpen tegen de plekjes, weet ik natuurlijk niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Anaheim »

Heeft dat een beetje hetzelfde effect als catnip?Want dat vind Romy nooit zo interessant :oops:
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, beetje zelfde effect, al zijn er katten die op het ene meer reageren dan op het ander.

Hier vind de 1 het ene ook leuker dan het ander, maar ik heb wel de indruk dat valeriaan intenser is. Al kan dat ook zijn omdat het altijd nieuw is en niet gedroogd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Adriana »

nee, valeriaan werkt kalmerend en sommige katten worden er heel erg door afgeleid.
er zijn veel meer middelen om wat rust in het kattenbrein te brengen: telizen, destress, zylkene, feliwayverdampers, matatabi staafjes.. kijk maar eens in het overzicht bij medpets, hieronder..
heb je eigenlijk wel genoeg kattenbakken op diverse plaatsen staat?
eentje meer dan het aantal katten is de algemene uitgangsregel...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door MarjanR »

Misschien heel raar van mij om dit voor te stellen, maar mijn Teuntje heeft ook stress-lik acties.
Ik ben met hem naar een holistisch dierenarts gegaan en ik heb druppels gekregen waar hij het echt heel goed op doet. (ok eerst nog even kaler geweest ivm de reis er naartoe, maar nu groet hij weer mooi dicht).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Adriana »

hoezo raar? er zijn katten die het goed op bach remedie doen (uitkijken voor de alcolhol) en die van ander soort voer (lager eiwitgehalte) ook al veel rustiger worden.
een holistisch da kijkt naar het hele dier en stemt daar de behandeling op af en als dat in één keer raak helpt dan geweldig! anders zul je allerlei middeltjes moeten proberen want geen kat is eender... was het maar zo simpel.. hihi ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
boleertje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:33

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door boleertje »

heejj .. hier heeft mijn kat ook zomaar opeens last van, van de een op anderedag slikt hij zich helmaal kaal op zijn buik achterbenen en staart..

ik ga dit even volgen:)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Anne »

Hoi Boleertje

Als jouw kat dat echt van de een op de andere dag doen kun je beter naar de da.
Niet alles hoeft stress te zijn, dat moet de da vaststellen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door MarjanR »

Nou inderdaad, kaallikken kan ook zeker een andere oorzaak hebben.
Pijn is er ook een van.
Moos is heeft op een gegeven moment een kale plek gehad op zij, bleek dat z'n hartje niet goed klopte.

Dus ja, als je niet zeker bent of het ook echt stress is zou ik zeker even bij een dierenarts langsgaan.
Als je wel zeker bent van stress zou ik (persoonlijk) bij een holistisch dierenarts op bezoek gaan.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Anaheim »

Bedankt voor al jullie adviezen.
Toen ik begon met Romy en Pinkie had ik inderdaad maar 1 kattenbak waardoor Romy nogal eens op een andere plek plaste maar zodra ik er een 2e bak bij had gehaald hield ze daarmee op. Dus zodra ik Toto kreeg heb ik meteen een 3e bak geplaatst. Maar las ook al ergens in het forum dat katten ook stress kunnen krijgen als ze de kattenbak niet schoon genoeg vinden. Ik schep hem 1x per dag uit dus misschien moet ik dat maar eens gaan opschroeven dan.

Waar kan ik die valeriaandruppels halen?Is dat bij de DA?
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door MarjanR »

bij het kruidvat schijnbaar ook :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Anaheim »

Nog even een aanvullende vraag hierover.

Nu was het net zo dat Toto Pinkie aanviel waardoor er even werd gevochten en gegromd/geblaast. Zodra ik ze uit elkaar had gehaald zag ik dat Romy haar pootjes begon te likken/wassen. Nu gebeurt het nogal eens dat Toto Pinkie aanvalt. Kan het zijn dat Romy hiervan stress ondervindt?Ook al laten Toto en Pinkie haar met rust op zo'n moment?
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Anne »

Heb je al valeriaan geprobeerd? Onze Bella heeft een jaar geleden door stress een blaasprobleem gekregen, ze is geopereerd, staat op dieet en het gaat goed, dwz ze is niet meer onzindelijk en ze is erg lief en rustig en speels. Wel zie ik haar ook regelmatig haar pootjes likken dus volgens mij is dat bij haar ook een uiting van stress, alleen niet in de mate dat haar pootjes kaal worden.
Valeriaan kun je heel voordelig bij het kruidvat kopen en daar doe je best wel lang mee.
Ik hoop echt dat het bij haar gaat helpen en anders kun je ook denken aan een feliway stekker
Wat heeft de da jou zoal geadviseerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Oplossingen tegen stress

Bericht door Anaheim »

Ik heb nog geen tijd gehad om valeriaan te kopen, ga morgen naar Kruidvat. (Hoe moet je dat geven eigenlijk? ) :oops:

De DA heeft voor wat betreft de stress geen advies gegeven. Toen ik bij de DA kwam met die pootjes is eerst een medische oorzaak uitgesloten. Toen waren het ook maar 2 kleine plekjes die altijd op dezelfde plek zaten.
De conclusie van de DA was dat waarschijnlijk de haarzakjes niet stevig genoeg waren waardoor er bij het wassen van de pootjes de haren heel makkelijk loskwamen. Nadat de ruiperiode was afgelopen leken de pootjes inderdaad weer beter te worden. De vacht groeit ook gewoon weer aan maar de plekjes blijven uiteindelijk terug komen.

Als Romy wel eens achterna wordt gezeten door Pinkie kan ze opeens stoppen en heel "driftig" gaan wassen. Ik ken Romy natuurlijk goed en denk sinds kort dat het eigenlijk een kat is die bij mensen zonder andere katten of kinderen een prima thuis zou hebben.
Maar Romy en Pinkie komen uit het asiel waar ze samen naartoe waren gebracht dus heb ze ook gewoon met z'n 2-en uit het asiel gehaald.Het is ook denk ik begonnen toen ik uiteindelijk Toto erbij kreeg.

Aan iets medisch denk ik op dit moment niet aangezien ze goed eet en drinkt en ook op de kattenbak gaat alles prima en ook als je haar favo speeltje pakt komt ze enthousiast aanlopen om te spelen.

Sorry, beetje lang verhaal geworden :icon_shifty:
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Plaats reactie