Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
brampie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2011 01:48

Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Bericht door brampie »

Hallo allemaal

IK ben nieuw op dit forum, ik heb 2 katten. Van 1 jaar(missy) en bijna 2(brampie). Brampie,(mannetje) kan sinds een paar weken heel moeilijk plassen heb ik het idee. Hij zit vaak 5 minuten op de bak of in de tuin of en komen er alleen druppeltjes uit. Ik ben naar de dierenarts geweest, die kneep in de kat en er kwamen maar een paar druppeltjes uit. De dierenarts zei hij kan wel plassen want de blaas is leeg. HIj deed een onderzoek en het was geen blaasgruis zei hij, hij zag wel een paar ontstekingscellen(blaasontsteking dacht ie) dus heeft mijn kat 2 spuiten gekregen met antibiotica gekregen. Dat is nu 2 weken gekregen maar het is nog steeds niet over. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Hij lijkt er niet veel last van te hebben maar ik maak me toch zorgen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door Ilone »

Zie je hem wel poepen?
Want wie weet is dát juist het probleem bij hem.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door pearlsofpassion »

Soms wordt blaasgruis ook niet in de urine gevonden. Je zou een echo kunnen vragen.
Als je tenminste echt denkt dat hij moeite heeft met plassen.

De tip van Ilone lijkt me ook plausible...
Is zijn ontlasting heel hard en zwaar, of zijn het mooie lichte sigaren?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
brampie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2011 01:48

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door brampie »

Hoi,

Nou dat heb ik nog niet gezien nee, wel 2 keer de afgelopen week dat 1 van mijn 2 katten buiten de bak heeft gepoept en het eten is helemaal niet verteerd. Ik weet niet welke van de 2 het is maar zou kunnen dat hij het is en er daarmee iets mis is misschien
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door castratenkoor »

Als hij buiten de bak heeft gepoept grote kans dat Ilone gelijk heeft en hij moeilijk poept ipv moelijk plast.
Tijdelijk dagelijks wat laxeermiddel geven kan dan de oplossing zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
brampie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2011 01:48

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door brampie »

Nou dat ik erover nadenk, ik heb hem laatst wel een keer zien poepen dat ging wel goed volgens mij, ik zal het eens goed in de gaten houden
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door ayla »

Mijn garfield heeft blaasgruis gehad en sindsdien plast hij zeer kleine beetjees. Al tientallen keren naar de de DA geweest. DA kon aan de hand van foto's, urine testen, echo etc. niet zien wat er mis was, uiteindelijk heeft hij tabletjes meegekregen om de blaaswand wat te ondersteunen en tot rust te komen, hij plast nog steeds kleine beetjes maar er komen iedere keer wat meer druppels uit.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door Zuri »

brampie schreef:Nou dat heb ik nog niet gezien nee, wel 2 keer de afgelopen week dat 1 van mijn 2 katten buiten de bak heeft gepoept en het eten is helemaal niet verteerd.
Als het helemaal niet verteerd is geweest (en je dus de brokjes zag liggen), dan denk ik eerder dat het braaksel is geweest. Voedsel dat door het spijsverteringskanaal kan er bijna niet op dezelfde manier weer uitkomen.

Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de dierenarts met je bevindingen. Hoe heeft hij vastgesteld dat hij geen blaasgruis heeft? Is dat met urineonderzoek vastgesteld? Zo nee; dan lijkt me toch wijs om dat te doen. Als hij blaasgruis heeft gaat dat pas over als hij een speciaal dieet krijgt waardoor de kristalletjes (het gruis) oplost in de urine. Een antibioticakuurtje helpt daar niet tegen.

Succes!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: jonge kat kan niet plassen (denk ik...)

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat de AB was omdat de DA aan een blaasontsteking dacht als het geen blaasgruis was.
Als ik het goed begrijp heeft hij ter plaatste wat urine opgevangen en daarin geen blaasgruis ontdekt. Maar ik meen te hebben gehoord dat er soms geen kristallen worden gevonden, maar de blaas toch vol gruis kan zitten. Al zou je dat dan misschien wel moeten voelen als DA...
Ik weet er ook het fijne niet van. Met een echo gecombineerd met urineonderzoek kan je alleszins zeker zijn van blaasgruis of niet.

Dat overgeven (want ik denk ook dat het dat is als je zegt dat het onverteerd is), kan ook wel wijzen op iets.
Ik weet dat niet juist te linken met moeilijk op de bak gaan, maar misschien kan de DA dat wel...
Weet je of hij veel drinkt? Meer dan de andere katten?

Ik zou ook eens met een onschuldig laxeermiddel proberen, zien of dat iets veranderd. Laxatract of zo. Daar gaan ze niet van gaan buiklopen hoor (licht laxerend), maar alles passeert zeker eens vlot door de darm. Als er iets aan de blaas is, helpt dat natuurlijk niet.

Ik zit ook te denken dat er misschien iets in de buik zit dat de plasbuis of de leider naar de blaas afsluit. Dat zou ook tegen zijn darmen kunnen duwen... (overgeven wordt soms veroorzaakt door een blokkade in het spijsverteringsstelsel, maar het kan ook gewoon door te veel of te snel eten komen hoor)
Ik wil je niet nodeloos ongerust maken, maar het komt wel voor. Al is hij daar nog wel erg jong voor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
brampie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2011 01:48

Re: Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Bericht door brampie »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het de komende week eens heel goed in de gaten houden. Ik denk echt dat ie had gepoept want het was wel helemaal bruin en het rook net zo, je zag wel de brokjes er nog in.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Bericht door Zuri »

Ja maar uitgespuugde brokjes zijn ook bruin en ruiken niet bepaald fris ;-)
Zeker als je de brokjes nog kunt zien zitten is het heel onwaarschijnlijk dat het hoopje is uitgepoept hoor. Ik weet bijna zeker dat het uitgespuugd is.

Ik zou overigens niet te lang afwachten hoor. Als de plasbuis verstopt zit met gruis doet behalve veel pijn, ook veel kwaad voor eventuele blaas/nier ontstekingen. Een verwaarloosde blaasontsteking kan zo overslaan in een nierprobleem en dan ben je nog verder van huis... Het wordt er in ieder geval niet beter van. En als je al aangeeft dat hij nog steeds zo lang zit te persen voordat hij kan plassen, dan klinkt dat niet goed. Ik zou je dus echt willen adviseren om toch weer even langs de dierenarts te gaan en niet af te wachten.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Bericht door pearlsofpassion »

Welk voer krijgen jouw katten? Brokjes zijn toch ook bruin? :eeh:
Enkel goedkoop supermarktvoer heeft verschillende kleuren en als ze dat krijgen is de kans op blaasproblemen veel groter, dus niet zo vreemd.
Als dat het geval is, zou ik zowiezo al eens in de voedseltopics gaan kijken voor een premiummerk te gaan geven. Anders ga je waarschijnlijk blijven sukkelen met allerlei kwaaltjes ten gevolge van het hoge gehalte granen (en wss tarwe) in de voeding. Dat zou dan ook al veel kunnen verhelpen.
Als hij toch blaasgruis zou blijken te hebben moet hij eerst op oplossend voer en erna op blaasgruisvoorkomend of graanvrij voer.

Brokjes terug uitpoepen, dat zie ik ook niet gebeuren. Of is het heel erg waterachtige diarree? Als hij zijn brokjes gewoon terug uitkomt, dan is er wel iets heel grondig mis en moet hij dringend grondig onderzocht worden. Dat zou betekenen dat hij geen voedingstoffen opneemt en zowel maag als darmen gewoon alles laten passeren. Maar ik ben het met Zuri eens dat me dat heel erg onwaarschijnlijk lijkt. Dan zou hij maar een hoopje ellende zijn en ik weet zelfs niet of het uberhaupt wel kan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
brampie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2011 01:48

Re: Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Bericht door brampie »

De brokjes zijn ook bruin, maar de hele substantie eromheen lijkt op poep, sorry het klinkt ranzig maar weet niet hoe anders te omschrijven. En heb ook weleens kots gezien van ze en dat zag er heel anders uit. Ik zal deze week eens goed opletten en dan nog eens langsgaan
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Bericht door Ilone »

Nou, als je het er anders uit vindt zien, dan denk ik dat je al best eerder naar de DA mag gaan.
Áls het een verstopping in de darmen is (dat zou het plasprobleem kunnen verklaren omdat de volle darm dan tegen de blaas/urinewegen drukt) dan moet het verteerde voedsel tóch naar buiten en dan komt het via het bekkie eruit. Is bij mensen ook zo.
Ik zou de DA eens naar zijn buikje laten kijken/voelen.

Overigens lijkt braaksel vaak ook écht op poep hoor ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Jonge kat kan vermoedelijk niet plassen

Bericht door Zuri »

Ik blijf erbij dat het waarschijnlijk echt braaksel is hoor. Als maagzuur een deel al heeft aangetast, dan wordt dat ook een soort brij. En echt waar; brokjes komen er niet vanonder op dezelfde manier uit. Dan is je kat echt zwaar ziek, want zoals Valerie zei moeten dan de hele darmen niet meer werken. En dan loopt jouw kat niet meer vrolijk rond. Het is dus echt braaksel.

Ik val ook over het andere punt in herhaling; ga alsjeblieft naar de dierenarts. Als de blaas geblokkeerd is kan dat hele nare complicaties geven. En misschien is er wat anders aan hand en ook in dat geval lijkt het me wijs om snel naar de dierenarts te gaan. Wij kunnen via internet niet zien wat er met je kat aan de hand is, maar ik neem aan dat je niet zomaar je vraag stelt. Je bent waarschijnlijk ongerust en dat kan alleen een dierenarts wegnemen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Plaats reactie