Verkeerde diagnose blaasgruis?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Billie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2011 13:29

Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Billie »

Kan het zo zijn dat als urine op de (plavuizen) vloer opgevangen wordt en dan gecontroleerd wordt op blaasgruis, zand en ander vuil aangezien wordt voor blaasgruis?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom denk je dat?
En waarom werd er in eerste instantie een plasje binnen gebracht?

Het lijkt me wel mogelijk, niet erg verstandig om een plasje van de vloer binnen te brengen. Al weet ik ook wel dat het niet altijd gemakkelijk is om een zuiver plasje op te vangen.

Maar het is niet omdat er verkeerde diagnose is gesteld, dat wil zeggen dat er niets is. Dus waarom werd er een onderzoek uitgevoerd? Welke klachten zijn er?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Adriana »

nee, want voorzover ik weet wordt de urine ook onder de microscoop bekeken en aan de vorm van de kristallen kun je zien welke soort het is, bv struviet of oxalaat of nog anders.
en onderscheid maken is belangrijk voor de behandeling en medicatie.
en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Billie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2011 13:29

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Billie »

Billie is 7 maanden en was ineens heel lusteloos en begon op de mat te plassen.
Ik moest urine brengen maar op die plastic korrels wilde ze niet plassen. Ze deed een plasje op de vloer en dat heb ik toen maar opgezogen en naar de DA gebracht. Daaruit bleek dat er heel veel kristallen in zaten en moest ze aan het dieetvoer. Met 2 dagen was ze er weer bovenop,maar nu,2 weken later is het weer mis. Lusteloos,niet willen eten en drinken en ze is mager aan het worden. Ze plast wel grote plasjes op de bak maar met de staart omhoog en staand,dus weer urine brengen naar de DA. Deze keer wel schoon opgevangen en nu bleek binnen 2 weken alle kristallen opgelost te zijn, dus daarom vroeg ik me af of de 1e keer niet het vuil voor kristallen is aangekeken of kan blaasgruis echt in 2 weken oplossen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door pearlsofpassion »

Krijgt ze nu nog steeds dieetvoer?
En ze heeft nog steeds last? Maar ze kunnen niets vinden in de urine?
Dat klopt inderdaad niet helemaal.

Ik zou er in jouw geval dan wel maar op vertrouwen dat er wel degelijk blaasgruis was. Anders zou het ook niet beter gaan met het dieetvoer.

Maar wat scheelt er dan nu? Hebben ze daar iets over gezegd?
Welk voer krijgt ze nu juist?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door ayla »

als je kat lusteloos is en en niet eet en drinkt, kan er nu ook iets anders aan de hand zijn naast het gruis. Zou toch even opnieuw contact opnemen met de DA en laten onderzoeken.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Adriana »

blaasgruis (struviet) is een kwestie van te weinig drinken, verkeerd voer en kan aanleg zijn.
aan de eerste twee kun je wat doen en dan is het leed doorgaans geleden.
wat krijgt ze precies voor voer? als daar veel graan/tarwe in zit dan heb je de boosdoener te pakken. ze moet ook meer gaan drinken en naast droge brokjes ook natvoer gaan krijgen.
kan het zijn dat ze nu een blaasontsteking heeft? en heb je van je da nog een voedingsadvies meegekregen? voer je nu s/o van RoyalCanin?
we hebben via de topics erg veel info over het voorkomen van blaasgruis, even rechtsboven zoeken op 'blaasgruis' en inlezen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Billie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2011 13:29

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Billie »

Ze heeft nu geen blaasgruis/blaasontsteking meer. Ze krijgt voer van Hill's C/D voor urinewegproblemen.
Zowel brokjes als natvoer, en we voeren haar water via een spuitje in de mond. Omdat ze geen koorts heeft en wel grote plasjes doet moeten we het van de DA even aankijken. Mocht het later op de dag nog niet beter gaan dan moeten we vanavond even met haar naar de DA toe.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is voor het ondersteunen van de urinewegen, niet om de kristallen op te lossen.
Normaal bij blaasgruis moeten ze toch minstens 6 weken op gruisoplossend dieet?

Ik zou nog maar eens goed met de DA praten. Je inlezen in blaasgruis, en doorvragen bij de DA! Zodat je precies weet hoe de vork aan de steel zit.
Kijk inderdaad eens in de andere topics over blaasgruis.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Billie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2011 13:29

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Billie »

Maar ze heeft nu ook geen blaasgruis meer, dus hoeft ze ook geen blaasgruisoplossend dieet meer.
Dat voer heeft ze 2/3 weken gehad maar toen gisteren bleek dat de kristallen weg waren heeft ze Hill's C/D gekregen.
Ze krijgt dit voer om eventuele blaasgruis/blaasontsteking in de toekomst te voorkomen. Ik vroeg me alleen af of blaasgruis echt in 2/3 weken kon oplossen of dat dan toch de diagnose verkeerd was.
Terwijl ik dit type loopt Billie naar haar voerbakje om wat te eten,dus er is hoop,en misschien was het toch een virusje ofzo. Nu zit ze zich (spinnend) te wassen,dat is een goed teken toch?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Adriana »

nogmaals: er is onder de microscoop verschil tussen zand van de plavuizen en struvietkristallen en ik begrijp niet waarom je blijft twijfelen aan de diagnose.
je da zal ook de zuurgraad de eerste keer hebben gemeten en nog een paar checks voordat hij tot de diagnose blaasgruis kwam.
en ja met blaasgruisoplossend voer en waarsch medicatie kun je met een paar weken gruisloos zijn en
als de oorzaak is weggenomen en ze meer plast door het spuitjedrinken dan is ze nu toe aan 'verzorgend-preventief' voer.
je kunt om dat te ondersteunen ook wat rauwe kip geven, dat zuurt de urine goed aan en is ook nog erg gezond voor zo'n kleine lieve hummel in de groei.
en als ze zich spinnend zit te wassen dan voelt ze zich prima! baasje ook weer blij!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Billie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2011 13:29

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Billie »

Oké,dank je voor je reactie's. Ik twijfel nu niet meer aan de diagnose.
Rauwe kip? Dat is niet gevaarlijk? Ze eten van nature natuurlijk ook rauw vlees maar als ze daar niet
mee opgegroeid zijn kan dat evengoed geen kwaad? Hoe vaak mag ze dat hebben dan?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geef zo'n 100gr per week voor een kat van 5 kg. Maar dat doe ik gewoon, als onderhoud van de tanden en omdat het gezond is. Niet speciaal voor de urinewegen, mijn katten zijn gewoon gezond.
Je mag vast wat meer geven, maar als je echt veel wil geven, moet je afwisseling aanbrengen, anders wordt het te eenzijdig. Ik weet niet of orgaanvlees ook verzurend werkt, maar vb lams- of runderhart of kippenlever (opletten daarmee, voorzichtig proberen, niet elke kat reageert daar goed op) vinden ze vaak erg lekker.

Je kan ook een volledig vers voer geven zoals Carnibest (diepvries) of andere complete versvoedingen. Je kan volledig op dat overschakelen, of gewoon als bijkomstig geven. Maar daarvan ben je zeker dat het alles bevat dat je kat nodig heeft, en kan je dus nooit te veel van geven.

Er zijn erg goede ervaringen met blaasgruiskatten op versvoer. En het is denk ik goedkoper dan die speciale DA-voedingen.
Gezonder is het zeker. ;-)
Je moet alleen misschien een beetje moeite doen om de kat eraan te laten wennen. Eerst onder blikvoer mengen en steeds meer vers. Sommige katten leren het nooit eten, maar andere willen niets anders meer. ;-)
Zoek maar wat op over vers voeren, en dan wordt het je wel duidelijk. ;-)

Veel succes en hopelijk blijft het dan goed gaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door castratenkoor »

Ik geef 100 gram aan 8 katten, ook vooral als tanden-goed-houdertje - bij 200 gram blikvoer.
De ene keer rund, de andere keer kip, of Carnibest, en degenen die dat lusten om de dag een kuiken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Verkeerde diagnose blaasgruis?

Bericht door Kattenbella »

Mijn Jerry is na heftig blaasgruis, spoeling een tijdje op dieetvoer geweest en daarna is het met de versvoeding helemaal prima met hem.
Ze eten hier carnibest met andere rauwe dingen zoals kippennekken , hartjes af en toe en kuikens.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie