Voedselallergie en open wondjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Renatuhh
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:52

Voedselallergie en open wondjes

Bericht door Renatuhh »

Hallo mede katten liefhebbers!

Ik heb een vraag aan jullie. Weet een van jullie of er katten pleisters bestaan? Mijn kat heeft waarschijnlijk voedselallergie en blijft zich open likken. Natuurlijk heb ik contact met de dierenarts. Maar aangezien deze mij aanraad gewoon op ander voer over te stappen blijven de wondjes die mijn kat hiervan heeft blijven dus gewoon open. Aangezien dit erg vervelend voor de kat is, blijft hij hieraan zitten en wordt dit dus steeds groter.

Ik wil er echt graag iets aan doen want ik vind dit heel erg zielig.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Admin op 15 mei 2011 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Help!

Bericht door Ilone »

Kattenpleisters?!
Nee....die zijn er niet.

Heb je al geprobeerd over te stappen op ander voer?
Waar zitten de wondjes?
En wanneer is het begonnen?

Je zou eens kunnen proberen dunnetjes wat calendula zalf rond de wondjes te smeren.
Om te voorkomen dat ze het open blijft likken, kun je een kap halen bij de DA en haar tijdelijk met de kap laten lopen.

Maar als het een voedsleallergie is, dan moet er uiteraard óók wat aan de oorzaak van de allergie gebeuren, en dus ander (speciaal) voer.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Renatuhh
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:52

Re: Help!

Bericht door Renatuhh »

Ik ben overgestapt op ander voer inderdaad. De wondjes zitten eigenlijk alleen maar op zijn hals. Het is een tijdje geleden begonnen, maar omdat dat echt maar een heel klein plekje was hebben we hem een t-shirtje aangetrokken en toen was het vrij snel over.


Ik heb op internet wel anti lick strip prevent gevonden, wat ik opzich de moeite van het proberen waard vind..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help!

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij voer krijgt waar hij niet allergisch aan is, zou het vrij snel moeten genezen.
Wat zalf kan inderdaad helpen.
Maar als er nog wonden bij komen, is het een teken dat hij nog steeds allergisch op zijn voer reageert.
Bij Cuzco zijn de wonden als hij iets verkeerd gegeten heeft, op een week weg.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help!

Bericht door Anne »

Officieel moet je 6 weken wachten met dieetvoer voordat je kan zeggen of het werkt of niet.
Je moet wel zorgen dat hij niet meer bij de wondjes kan komen want daarmee werk je een bacteriele infectie in de gang.
hij zou dus een kapje ommoeten en hoe sneller hoe beter.
Verder zou ik voorlopig geen zalf gebruiken, daar kunnen bestanddelen inzitten waar hij ook allergisch op kan reageren.
Zelf heb ik het met bepaalde conserveringsmiddelen en ook die in hormoonzalf die voor exzeem wordt gebruikt ;-) en ik mezelf maar afvragen waarom het erger werd... :grin:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Help!

Bericht door Kattenbella »

Voor het voer raad ik versvoer aan zoals carnibest. Voor de wondjes kan ik je calendulazalf van VSM aanraden.
Veel sterkte en wijsheid!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Renatuhh
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:52

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door Renatuhh »

Ramses heeft bij deze zijn kapje. Ik gebruik op dit moment Royal Canin hypoallergeen voer. Dit is natuurlijk hartstikke duur! Niet dat ik het niet voor hem over heb, maar heeft een van jullie een ander alternatief?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door MarjanR »

Zoals Kattenbella hierboven al schreef; kompleet versvoer (Carnibest, DARF, Bibi, etc. Je kunt even googlen op KVV of Barf).
Dat is kompleet voer zonder kunstmatige toevoegingen.
Allergie wordt vaak veroorzaakt door kunstmatige toevoegingen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Hij is gewoon gaan reageren op een voer dat hij al een tijdje kreeg? Niet?

Dan heb ik inderdaad ook enkel vers als alternatief. Maar daar ga je even moeite voor moeten doen om hem zover te krijgen dat hij het eet. Moet je maar even iets over opzoeken hoe dat het beste aan te pakken.

Krijgt hij nog steeds wonden bij, of krabt hij ze gewoon steeds open? En hoe lang staat hij al op het hypoallergeen?

Ik kan verder niet zo helpen want Cuzco kreeg voedselallergie voor een nieuw voer, dus kon ik gewoon terug op het oude overschakelen en van daaruit uit gaan testen wat hij verdroeg en wat niet. Bovendien krabt hij zijn wonden niet open (eerder uitzonderlijk hoor, meeste katten hebben er erge jeuk van), en genezen ze mooi. Het korstje valt er dan af, en daarmee is het over. Maar hij heeft het dus niet al te erg.
Ook als hij kale plekken heeft (zo wat vochtig is typisch voor voedselallergie) groeiden die gewoon mooi dicht.

Ik zou je aanraden toch een paar weken die hypoallergeen te proberen, maar als het tegen dan niet weg is, zou ik toch eens vers gaan zoeken. Dan denk ik dat hij ook niet tegen de hypoallergeen kan.
Graanvrije voeren, vooral Orijen dan, doen het ook erg goed bij voedselallergie, maar je kan het maar moeilijk testen als hij nog onder de wonden staat. Als hij het op de hypoallergeen wel goed gaat doen, of het vers zou toch niet lukken, zou ik je aanraden om dat eens voorzichtig uit te testen (beetje per beetje hoeveelheid opdrijven). Het is ook duur voer, maar een stuk goedkoper dan die hypoallergeen, en dat laatste is ook echt geen gezond voer, terwijl Orijen in mijn ogen van het beste is.
Als je op vers zou overschakelen, en hij eet het goed, blijf dat dan maar doen. Dat is natuurlijk nog steeds het beste. ;-)

Ik hoop met je mee dat de wonden snel verdwijnen nu hij er niet meer aan kan krabben. Mijn DA beweerde wel dat er geen wonden meer zouden mogen bijkomen vanaf het moment dat hij geen 'slecht' voer meer krijgt. En dat ze dan op 2 weken toch weg zouden moeten zijn.
Als hij toch nog wonden ontwikkeld, of het wordt toch niet merkbaar beter, zou ik concluderen dat hij dat hypoallergeen ook niet verdraagt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Renatuhh
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:52

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door Renatuhh »

Hartstikke bedankt voor de tips!!!

Ik heb Ramses in het begin echt alle soorten voer gegeven die er waren, hij heeft tot nu toe echt nergens last van gehad (van albert heijn excellent tot pro-plan en royal canin). Whiskas deed hij het super goed op ook, dat is eigenlijk hetgeen wat hij het meest kreeg. Op een gegeven moment kwam mijn tante ermee dat ze 10 kilo Kitekat had, en ik als student vond dat natuurlijk prima. Na 2 a 3 weken Kitekat begon het gedonder maar omdat ik dat nog niet zo heel erg lang gaf wist ik niet zeker of het echt hier aan lag of dat hij sowiezo allergisch was voor iets wat ook in de Whiskas zat, omdat een kat allergie natuurlijk ook gewoon opbouwt... Ik vind het echt ontzettend rot voor Ramses op deze manier en durf hierdoor eigenlijk ook niet echt terug te gaan naar Whiskas.

Ik wil voor het beestje natuurlijk gewoon het beste, en dat is dat die wonden weg zijn en hij geen last meer heeft!

Hij krijgt er op dit moment geen wonden meer bij. Het zijn er 3 en 1 heel kleintje, maar hij maakt ze dus inderdaad wel steeds open, door te likken of te krabben. Maar dat zou nu op moeten houden omdat hij er niet meer bij kan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, laten we dan hopen dat het snel geneest en dan kan je na 6 weken dit voer (zeker spelen dat hij uit zijn systeem is) gaan testen waar hij wel tegen kan.
Ik zou je inderdaad aanraden om niet meer terug op de Whiskas te gaan, nogal slecht voer.
Als je eens op Zooplus kijkt, staan er een heleboel premiummerken bij die niet veel meer kosten. Ik geef nu zelfs minder uit omdat ze er maar een derde! van eten vgl met supermarktvoer. Echt waar.
In de voedseltopics kan je vele tips en merken vinden die goed zijn voor weinig geld. Kijk maar eens in 'goedkoopste premiumvoer', of 'wat moet goed voer hebben?' of 'voedingsmerken: ervaringen'.

Katten ontwikkelen nogal eens een granenallergie (dat hoor je wel meer). Dus zijn het ook vooral de graanvrije voeren waar allergische katten goed op reageren. Ik weet niet hoe dat juist rijmt met hypoallergeen voer dat juist erg veel granen bevat, maar RC zal daar misschien iets aan toevoegen dat ervoor zorgt dat er geen reactie komt. Ik weet het niet...
alleszins, voor de gezondheid van de kat kan je granen beter beperken, en dan vooral tarwe (rijst is niet zo heel erg). Dus zeker geen granen op de eerste plaats en liefst toch 3 vleeszaken op de eerste 4 plaatsen. Je moet dat zelf zo wat aanvoelen en natuurlijk ook zien hoeveel belang je daaraan hecht. Dit is in het algemeen voor kattenvoer, als jouw tijger echt allergisch aan granen blijkt, zal een graanvrije de enige oplossing zijn... Naast vers voer natuurlijk, die optie blijft ook open!
Maar wees gerust, alles is goedkoper dan wat je hem nu moet geven. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door Anne »

het kan om een graaneiwit gaan, waar je kat op reageert, allergie wordt veroorzaakt door een verkeerde lichaamsreactie op eiwitten. Rc knipt de eiwitten in de hypoallergenig tot ontbelbare onherkenbare stukjes zodat het systeem van de afweer van de kat het niet meer herkent als eiwit, daarom is het ook een stuk duurder helaas.
Het hoeft niet altijd om een granenallergie te gaan, het kan best dat de kleurstoffen of andere chemische zooi in de kittekat de boosdoener is geweest.
Voedelallergie veroorzaakt ook veel schade aan de darmwand dus geef dit eerst de paar maanden en pas als de darmen weer goed zijn kun je ander ( misschien natuurlijker) voer gaan proberen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
missal
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2011 21:40

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door missal »

Hallo,

Ik ben een lezer op het forum en heb me nooit fatsoenlijk voorgesteld (zal ik zo doen) maar ik
wil vragen of er al eens een buidbiopt is genomen. Een van mijn katten had al een tijd (veel!) korstjes wat uiteindelijk kale plekken werden van het likken en wat iedere keer afgedaan werd als "vlooien" want ze zagen bij de da zwarte puntjes. Maar ik bleef kammen en iedere keer legde ik alles wat uit de kam kwam op een stuk keukenrol en druppelde daar wat water op maar het werd nooit bruin (vlooienpoep)
Weer naar de da. Voedingsallergie was het toen. dus zou Smokey een eliminatiedieet moeten gaan volgen om er achter te komen waar ze allergisch voor zou zijn. Gelukkig :icon_shifty: kwam de andere da van de praktijk op het idee van een biopt want zij had het vermoeden dat het wel eens iets heel anders zou kunnen zijn, wat het dus ook was en is :-( . Pemphygus foliaceus, een auto-immuunziekte van de huid. Is niet te genezen maar op het moment enigszins onder controle met moderin. op het moment gaat het redelijk met haar; ze heeft nu geen jeuk. maar
heeft het weer naar haar zin want de jeuk is weg.

Misschien geeft een biopt bij jouw kat ook uitsluitsel wat er aan de hand is.

Wil
Renatuhh
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:52

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door Renatuhh »

@Missal, ik denk niet dat dit het probleem is. Mijn kat heeft geen korstjes, maar echt wondjes.

Het schiet allemaal niet op hoor. Ik word er een beetje wanhopig van :( Hij blijft manieren vinden om er aan te zitten. Op deze manier wordt het allemaal erg lastig natuurlijk!

Ik kreeg van vrienden de tip om het schoon te maken met een HEEL klein beetje dettol op veel water. Zij hebben deze tip gekregen van hun dierenarts, omdat katten dettol vies vinden ruiken en er dus automatisch minder snel aanzitten, plus dat het desinfecterend werkt. Ik denk dat ik dit maar ga proberen, ik maak nu schoon met gekookt water, 3 keer per dag.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedselallergie en open wondjes

Bericht door Anne »

Hopelijk helpt het :-| is het te irriterend voor de wondjes, zijn ze open? En hoe zit hij eraan, met zijn pootjes of kan hij er met zijn bek nog bij?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie