Derde kat erbij en verhuizing

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
MarjoleinK
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2010 11:18

Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door MarjoleinK »

Hallo allemaal!

Nadat mijn vriend en ik ons een tijd geleden aanmeldden om vragen te stellen over het eerste contact tussen onze kater die al bijna 5 jaar alleen was geweest en een nieuwe kitten (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20449), hebben we wederom wat vragen...

Gister zijn we bij een nestje wezen kijken en hebben we een derde katertje uitgezocht (zie foto onderaan dit bericht). Deze kunnen we volgende week ophalen. Nu wil het geval dat wij toevallig ook volgende week gaan verhuizen.
Wat is dan, in dat geval, wijsheid? Eerst de katers die we nu al hebben (Nox en Jazz) naar het nieuwe huis brengen en dan de kitten introduceren, of eerst de nieuwe kitten (op het moment nog naamloos) naar het nieuwe huis brengen en dan Nox en Jazz erbij zetten?

We hebben al wat rond gezocht op internet maar komen tegenstrijdige antwoorden tegen. De voorkeur van mijn vriend gaat uit naar eerst de nieuwe kitten in het nieuwe huis brengen en dan (later die dag) Nox en Jazz er bij halen, zodat ze meteen weten dat er nog een kat in huis is die ze moeten accepteren. Maar ik ben er zelf nog niet helemaal zeker van of dat de beste manier is.

Graag jullie meningen, waarvoor alvast mijn/onze dank!!

Afbeelding

PS: de nieuwe kitten is opgegroeid in een huis waar op dit moment, buiten het nestje van vier waar de kitten uit komt, de moederpoes, nog wat andere katten, drie (jonge) kinderen en drie volwassen honden + een nestje van vier pups leven en is dus gewend aan andere dieren en drukte om zich heen.
Nox (17/09/2005), Jazz (26/03/2010), Indi (05/04/2011) en Oscar (27/03/2012)!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Derde kat erbij + verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Lijkt me prima strategie, maar ik zou de kitten wel niet alleen laten.

Je kan natuurlijk ook eerst de twee oudsten verhuizen en later die dag of zelf een paar dagen later pas de kitten gaan halen.
Dan is het voor de oudsten zeker niet te veel in 1 keer om te slikken.

Jazz is nog geen of net een jaar, als ik me goed herinner, dus dan zou zowiezo een introductie van een kitten (zelfs zonder verhuis) weinig tot geen problemen mogen geven.
Jazz is tenslotte wel andere katten gewend, hij moet gewoon deze nieuwe accepteren. En dat duurt dan een paar dagen, tot hoogstens een week. Nox zal waarschijnlijk helemaal niet moeilijk doen, die kent het al.

Ik zou waarschijnlijk de oudsten eerst laten bekomen, maar samen in huis plaatsen gaat natuurlijk ook prima.
De oudsten in huis laten en dan vb een uurtje later al de kitten bij, lijkt me iets minder (al zou het ook wel moeten lukken). Ik zou ze dan wat meer tijd laten, tot ze de verhuis verwerkt hebben (enkele dagen). Of inderdaad de kitten er al laten zijn als ze het huis gaan verkennen (dat mag een uurtje later zijn, kittens zijn veel sneller in verwerking).
Laat ze dan allemaal in dezelfde kamer en laat ze aan elkaar ruiken, zodat ze er niet per ongeluk op botsen en schrikken maar weten dat hij erbij hoort.
Hopelijk wint de nieuwsgierigheid het. ;-)

Zorg je wel dat jullie zelf volledig verhuisd zijn voor je de katten verhuist? Dat je niet nog alle dozen moet gaan uitladen of nog veel mensen over de vloer komen. Gewoon hun eigen spulletjes, samen met hen verhuizen en in de woonkamer plaatsen, dan kunnen ze zich daaraan optrekken. Die spulletjes dus tot het laatste in het oude huis laten, en al de rest al zoveel mogelijk op zijn plaats in het nieuwe huis. Dan heb je alle tijd om je met de katten bezig te houden en kunnen ze rustig het huis verkennen.

Prachtig katje trouwens! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Derde kat erbij + verhuizing

Bericht door jennli »

Inderdaad prachtig katertje! Sluit me helemaal aan bij pearlsofpassion wat betreft de verhuizing.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
MarjoleinK
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2010 11:18

Re: Derde kat erbij + verhuizing

Bericht door MarjoleinK »

Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft de verhuizing: we zorgen inderdaad dat alles klaar is voordat de katten erheen komen en we verhuizen hen dan tegelijk met hun eigen spullen. Ze zijn wel wat gestrest omdat er spullen uit dit huis verdwijnen, vooral toen de TV opgehaald werd wisten ze niet wat ze overkwam.

We hebben in het nieuwe huis een kamer over, welke we omgedoopt hebben tot kattenkamer :D. Hier komen de kattenbakken te staan en veel van hun speelgoed. Waarschijnlijk laten we ze in deze kamer voor het eerst kennismaken met de nieuwe kitten. Alleen we zijn er nog steeds niet uit in welke volgorde we de katten naar het nieuwe huis halen. Vandaag maar even over brainstormen. Ergens deze week gaat het namelijk toch gebeuren.

Ik hou jullie op de hoogte :).
Nox (17/09/2005), Jazz (26/03/2010), Indi (05/04/2011) en Oscar (27/03/2012)!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Derde kat erbij + verhuizing

Bericht door Mirjam86 »

Spannend hoor!
En wat een mooi katertje!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Derde kat erbij + verhuizing

Bericht door castratenkoor »

Het mooiste zou zijn ze alledrie tegelijk loslaten in het nieuwe huis. Dan zijn ze zo aan het onderzoeken dat hun energie daar in gaat zitten. Dan denken de ouste twee dat het kitten bij het huis hoort.
Ik zou ze eerst alleen de woonkamer laten verkennen, dus niet de kattenkamer. Omdat jullie in de woonkamer leven, ben je zo automatisch veel bij ze. Dan went het kleintje goed aan jullie.

Wat een poepie trouwens zeg!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
MarjoleinK
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2010 11:18

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door MarjoleinK »

Ha Dinie, bedankt voor je reactie!

Sinds we een paar weken geleden wegens brand (bij de buren) ons huidige huis midden in de nacht uit moesten is Nox erg bang voor verblijven in de reismand geworden. Een paar dagen later moesten we met hem en Jazz naar de dierenarts voor hun entingen en toen heeft Nox de hele reismand bevuild (was zo zielig, hij zag er zo hulpeloos uit). Denk je dat het niet extra veel stress voor hem oplevert wanneer we Nox en Jazz naar het nieuwe huis brengen en onderweg de kitten ophalen (ligt overigens wel op de route)?

Hieronder trouwens nog een fotootje van de nieuwe kitten (waarschijnlijk gaat hij Indi, Igor of Link heten) met één van zijn broertjes:
Afbeelding
Nox (17/09/2005), Jazz (26/03/2010), Indi (05/04/2011) en Oscar (27/03/2012)!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door castratenkoor »

Als je geen uren blijft koffie drinken bij het ophalen van het kitten, lijkt het mij geen probleem onderweg het kitten te halen en dan alledrie tegelijk loslaten.

Mijn dochter is een aantal weken gaan samenwonen en verhuizen, zij had 2 katten en hij 1.
En dan dus beide verhuizen naar 1 nieuwe woning. Toen heb ik ook geadviseerd alles tegelijk loslaten.
En dat gaat heel goed! het ligt niet bij elkaar maar accepteert en respecteert elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door nellebel »

wat een dotje zeg. veel succes met de verhuizing, kan hierin geen tips geven, maar het zal wel goedkomen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door Pieter »

De verhuizing is gelukt. Indi (de nieuwe) heeft het wel naar zijn zin en eet en slaap de hele dag. Nox (de oudste) heeft er opvallend weinig moeite mee en loopt de hele dag wat rond en eet en drinkt. Jazz (middelste) heeft er, voor on s geheel onverwachts, juist heel veel moeite mee.

Hij zit de hele dag in hoekjes of achter gordijnen. Ook blaast hij af en toe half naar Indi en geeft hem tikjes. Hij achtervolgd hem soms en is contant op zijn hoeden. Ik heb hem sinds zijn komst hier (dindag 20.00 uur) nog niet zien eten, drinken, bak gebruiken of echt slapen. Om hem maak ik me dan ook zorgen. Ket iemand dit?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Komt wel voor ja. Dat de kat bij een verhuis even niet eet of drinkt of de bak gebruikt.
Probeer hem op een rustig plekje waar hij zich veilig voelt even te overhalen met iets dat hij lekker vind.
Als hij vanavond nog niet geplast heeft kan het geen kwaad even bij de DA langs te gaan om zeker te zijn.
Maar het is dus wel een gekent fenomeen.
Als je een beetje rondkijkt hier, zal je zien dat het 1 van de meest gestelde vragen is bij verhuizing van een kat (meestal nieuwe kat voor de mensen), en ik heb nog niet geweten dat er echt iets scheelde.
Wel mag je hem niet langer dan 48 zonder eten laten hoor. Je moet toch echt proberen er iets in te krijgen, anders kom je in een viscieuze cirkel terecht. En hij moet natuurlijk drinken om niet uit te drogen.
Desnoods moet je hem met een spuitje zonder naald dwingen. Natvoer zonder stukjes heel erg verdunnen...

Verder is het ook te verwachten dat Jazz het moeilijkste doet omdat het voor hem de eerste keer is (sinds hij geen peuter meer is) dat hij nieuwe kat leert kennen en een nieuwe omgeving. Dat is wel even veel voor hem.
Zoekt hij geen steun bij Nox?
Normaal zal hij binnen de week Indi wel aanvaard hebben! Geen zorgen daarin. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door Pieter »

Ik heb geprobeerd om een bakje met brokjes bij hem neer te zetten, maar dat lukte niet. Ook neemt hij geen snoepjes aan (maar dat is niets nieuws). Ga het zo denk ik met natvoer proberen.

Af en toe loopt Jazz door het huis heen, dan loopt hij altijd wel naar Nox toe en ruiken ze aan elkaar. Maar als hij Indi dan ziet is die gelijk helemaal op hem gericht. Hij sluipt er dan heen en ruikt wat aan hem. Als Indi dan te dicht bij komt geeft ie hem een tikje.

Zag toevallig net wel dat hij de bak inging en er even in stond. Kon echter niet zien of hij echt wat gedaan heeft, omdat Indi en Nox al eerder waren geweest :p
MarjoleinK
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2010 11:18

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door MarjoleinK »

Inmiddels heeft Jazz in ieder geval gegeten (zowel wat brokjes als een beetje natvoer)!
Ook is hij de hele tijd Indi aan het uitdagen maar wanneer zij (het blijkt een meisje te zijn) te dichtbij komt of te snel/enthousiast reageert krijgt ze een tik.

Volgens mij gaat het nu wel goed komen :).
Nox (17/09/2005), Jazz (26/03/2010), Indi (05/04/2011) en Oscar (27/03/2012)!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Gaat helemaal goed komen! :grin:
Voor je het weet zijn ze aan het spelen. :-)

Indi, is super leuk voor een meisje!! Ik ken een hond en die noemt Indy. ;-)


Oh, is Nox al 5 jaar! :shock: Ik dacht nog maar 2, dat hij een jaar was toen Jazz erbij kwam...
Oepsje, verkeerd onthouden. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjoleinK
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2010 11:18

Re: Derde kat erbij en verhuizing

Bericht door MarjoleinK »

Nox is inderdaad al 5! Die loopt vandaag overigens door het nieuwe huis heen alsof hij er al jaren woont, ben blij dat hij in ieder geval zeer relaxed is wat betreft de verhuizing...

Jazz heeft net ook wat snoepjes gegeten, heb hem alleen nog niet zien drinken.

Indi weigert kittenvoer te eten en eet gezellig mee uit de bakken van Nox en Jazz, die zijn er alleen niet zo blij mee geloof ik :P.
Nox (17/09/2005), Jazz (26/03/2010), Indi (05/04/2011) en Oscar (27/03/2012)!
Plaats reactie