Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en braakt

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Garfield1976
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:07
Locatie: Limburg

Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en braakt

Bericht door Garfield1976 »

Hallo ik had eens een vraag mischien dat iemand hier een antwoord heeft.

Heb sinds 2 weken 3 kittens afgelopen maandag vertoonden ze plots sympthomen van de niesziekte ben er toen meteen mee naar de dierenarts gegaan en hij zei dat er niks aan de hand was. Ben gisteren weer bij de dierenarts geweest omdat ik ze wou laten vaccineren nu is dat gisteren ook gebeurt. Met 2 van de 3 kittens gaat het heel goed die eten drinken en spelen erg veel de 3de speelt ook heel erg veel maar eet en drinkt bijna helemaal niet en als hij wat eet of drinkt braakt hij het naar een paar uurtjes weer uit zou dit van de vaccinatie kunnen zijn of niet???

Btw sorry als er typfouten in zitten mijn nederlands is niet altijd perfect.
Groetjes van Garfield,Odie,Nermal en John!!!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Aziraphale »

Hmm, wat ik wel weet is dat inenten terwijl ze symptomen van die ziekte vertonen slecht kan aflopen. Ik heb toen bewust gewacht met enten tot de niesziekte 'over' was.
Beterschap in ieder geval!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Garfield1976
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:07
Locatie: Limburg

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Garfield1976 »

Bedankt voor dit snelle antwoord en de beterschap wensen. Heb ze gisteren laten vaccineren met de goedkeuring van mijn dierenarts want hij zei als ze de niesziekte hadden dan zouden ze meer sympthomen moeten vertonen maar dat was niet het geval en nu ook nog niet het is alleen wat ik hier van te voren heb geschreven dat een van mijn kittens sinds de vaccinatie niet meer goed eet en drinkt en zo nu en dan braakt maar wel gewoon veel speelt en alles!!!
Groetjes van Garfield,Odie,Nermal en John!!!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Aziraphale »

Welke symptomen van niesziekte zag jij dan? Want ze hoeven niet alle symptomen tegelijk te hebben om niesziekte te hebben.
Heel vervelend dat je ene kitten nu braakt en slecht eet/drinkt. Houd dit wel erg goed in de gaten, ik zou langs de dierenarts gaan morgen. Een kitten kan nl snel uitdrogen!
Je kunt even aan het nekvel voelen of het nog soepel terugveert. Zo niet, dan is er al flink vocht tekort.
Kun je het kitten dwang laten drinken met een spuitje oid?

Wel fijn dat hij/zij nog lekker speelt! Maar vergis je niet dat katten heel goede pijn/zwakte kunnen verbergen.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Garfield1976
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:07
Locatie: Limburg

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Garfield1976 »

Ze hadden last van wat waterige oogjes en eentje had last van niezen en een loopneusje. Heb net die test gedaan en het nekvel gaat nog heel soepel terug. En dwangvoeren heb ik nog nooit gedaan kan het wel proberen. En ja ik weet dat katten heel goed hun ziektes kunnen verbergen mijn 5 jaar oude katter heeft dat eens gedaan terwijl hij last had van blaasgruis/struviet hij liet het pas merken toen het bijna te laat was. En ja ik denk inderdaad dat ik morgen toch nog maar eens naar de dierenarts ga!!!
Groetjes van Garfield,Odie,Nermal en John!!!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Aziraphale »

Goed dat je wel even langs de DA gaat.
Waterige oogjes, loopneus en niezen lijkt wel erg veel op niesziekte in mijn ogen. Het kan dan zeker een entreactie zijn, want dan krijgen ze vaak levende stofjes ingespoten en versterkt de op dat moment slechte weerstand/niesziekte :(.

Hoe vaak geeft je kitten over dan? En is er ook diarree bij?
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Garfield1976
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:07
Locatie: Limburg

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Garfield1976 »

Ze heeft tot nu toe 5 tot 6 keer gebraakt en nee er is geen diarree bij de ontlasting van al mijn katten is normaal. Wil trouwens ook nog even kwijt dat mijn 5 jarige kater helemaal geen sympthomen van niesziekte vertoont maarja hij wordt er wel elk jaar tegen gevaccineerd dus dat zal daar dan wel aan liggen.
Groetjes van Garfield,Odie,Nermal en John!!!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Aziraphale »

Fijn dat de kater geen niesziekte heeft! Kan inderdaad komen door zijn inenting. De kittens zijn nog niet volledig beschermd natuurlijk. Je hoort het nu heel veel dat kittens niesziekte krijgen voor hun volledige enting. Mijn katten hadden het ook toen ze net bij me waren uit het asiel (9 wk en de ander was toen 12 wk). Ze hebben er beiden flink last van gehad, het keerde steeds terug. Veel antibiotica gekregen en uiteindelijk alsnog laten enten. Nu gaat het al een hele tijd best oké. Ze blijven er gevoelig voor en soms keert het terug, maar gelukkig wat minder vaak nu ze ouder worden en minder heftig. Het overgeven herken ik trouwens niet.
Maar hier heb jij nu even niets aan ;).
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Garfield1976
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:07
Locatie: Limburg

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Garfield1976 »

De arme dieren!!! En ja mijn DA zei al dat het risico groter is dat kittens vaker last hebben van de niesziekte. Maarja dan laat ik ze er tegen behandelen want dat zijn ze me stuk voor stuk dubbel en dwars waard. Bedankt voor je reacties maar ik denk dat het inderdaad het verstandigste is als ik morgen nog eens naar de DA ga.
Groetjes van Garfield,Odie,Nermal en John!!!
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door miele2010 »

Garfield, wat fijn dat je zo goed voor je kittentjes zorgt! Ik denk ook dat het door de vaccinatie komt... Ik heb ook altijd gehoord dat het niet zo goed is om te vaccineren terwijl ze wat ziekjes zijn? Maar je dierenarts zal het wel beter weten en het is goed dat je straks nog eens bij hem langs gaat.
Veel succes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door castratenkoor »

Een kitten mag alleen gevaccineerd worden als het 100% gezond is op dat moment.
Ik ben er een keer een kitten aan verloren. De dierenarts zei dat het geen kwaad kon te enten terwijl hij
vieze neusjes had. Hij is er aan overleden.
ik heb ook wel een een dierenarts die gelijk met de castratie wilde enten.
Door schade en schande wijzer geworden heb ik dat geweigerd.
Is teveel aanslag op het lichaam in een keer.

Je kunt bij de dierenarts A/D voer blikjes halen. Daar wat water bij dan zuig je het makkelijk in een spuitje (zonder naald uiteraard). En dat een paar maal daags in het bekje doen.
Niet te snel, hij moet zich niet verslikken.

Sterkte met het zieke kitten, ik hoop dat hij snel opknapt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Anne »

Ziek worden na een enting komt vaker voor. Ze krijgen toch levend verzwakt virus ingespoten en het lichaam gaat daar op reageren. Wat goed dat je het zo in de gaten houdt.
Heel veel beterschap, hopelijk gaat het gauw weer beter
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees toch ook dat het gevaarlijk was om te enten als ervoor al symptomen waren.
Maar goed, daar kom je nu niet verder mee.

Ik zou ermee naar de DA gaan, maar ik zou opletten met AB laten aansmeren. De niesziekte zelf is nog steeds een virus, en dat moet hij zelf overwinnen. AB maakt dat ietsje moeilijker en werkt in op de darmen. Alleen de grote snotproductie of hoesten wordt veroorzaakt door bacteriën en daar kan de AB bij helpen, zodat de kitten enkel de virus zelf moet overwinnen en niet die bacteriën. Als hij daar geen last van heeft, heeft hij waarschijnlijk geen bacteriële infectie, laat je die AB in mijn ogen beter achterwege.

Maar het kan goed zijn dat er nog iets anders scheelt. Iets aan zijn maag of zo, dat nu de kop opsteekt omdat hij door de vaccinatie een verlaagde weerstand heeft. Dat overgeven klopt inderdaad niet helemaal in de het plaatje van niesziekte.

Ik hoop dat hij erbovenop komt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Garfield1976
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:07
Locatie: Limburg

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door Garfield1976 »

Ben vandaag nog even naar de dierenarts geweest heeft mijn kitten Nermal van top tot teen gecheckt en er scheen niks mis met haar te zijn. Hij vermoed dat het een reactie op de vaccinatie geweest is zoals hij zei reageert ieder dier anders op vaccineren een beetje zoals bij mensen zei hij. En gelukig ze heeft vandaag alweer iets gegeten en goed gedronken en heeft gelukkig niet meer gebraakt. Btw bedankt voor alle reacties en alle beterschaps wensen!!! :smile:
Groetjes van Garfield,Odie,Nermal en John!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten eet en drinkt bijna niet meer na vaccinatie en br

Bericht door castratenkoor »

Gelukkig dat het mee valt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie