Katten naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Janou
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2011 15:43

Katten naar buiten

Bericht door Janou »

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort samenwonen met vriendlief, en hierbij komen ook katten om het hoekje kijken. Voor hun situatie zou ik graag advies van jullie als kattenliefhebbers en -experts willen hebben. (Dit is mijn eerste kattenervaring: ik heb zelf nooit huisdieren groter dan een hamster gehad.)

Vriendlief heeft twee katten, een poes van ongeveer tweeëneenhalf en een kater van een jaar of elf. Ik noem ze voor het gemak even mevrouw en meneer.

Meneer was een buitenkat tot hij bij vriendlief kwam wonen (hij is geadopteerd uit een gezin waar de kindjes niet altijd even aardig waren voor hem). Hij heeft meerdere "ontsnappingspogingen" gedaan als de deur openstond. Buiten is en blijft, blijkbaar, zijn favoriete thuis, ondanks het luxe leventje dat meneer nu leeft. Hij is tot nu toe twee keer ontsnapt, de laatste keer is hij daarbij twee maanden weggeweest, en heb ik hem dicht bij huis gevonden. Als hij weer binnen moet wonen heeft hij altijd wat zindelijkheidsproblemen in het begin, maar het laatste ongelukje is inmiddels alweer zes maanden geleden.

Mevrouw heeft een turbulent leventje achter de rug: vriendlief heeft haar, samen met zijn ex, als kitten gekregen. Mevrouw is met de ex meegegaan, eerst naar haar ouders (waar ze buiten mocht) en daarna naar een studentenkamer van 12m2. Wij hebben haar ongeveer een jaar geleden geadopteerd, omdat de ex het vreselijk vond om haar op zo'n klein kamertje te houden (en, uiteraard, gillend gek werd van de hyperactiviteit die vastzitten op zo'n kleine kamer onvermijdelijk losmaakt in een kat). Mevrouw heeft geen idee waar een krabpaal voor dient, maar geeft de voorkeur aan muren en de bank ( :roll: ). Ze heeft nog steeds hyperactiviteitsaanvallen, en wil ook nog wel eens naar buiten schieten als we niet opletten.

Ik wil nu graag deze twee rustig naar buiten laten. Aangezien een kattenluikje niet tot de mogelijkheden behoort, hoopte ik dat we ze misschien overdag naar buiten zouden kunnen laten, zodat ze zich lekker kunnen uitleven, en ze 's avonds weer binnenlaten. Nu gok ik, gezien het feit dat katten enorm eigenwijs schijnen te zijn, dat dat zo makkelijk niet is.

Wat ik graag zou willen weten is of jullie tips hebben hiervoor. Is er een manier om de katten te leren dat ze voor de achterdeur wachten als ze binnen willen, bijvoorbeeld, of dat ze bij wijze van elke dag met zonsondergang (om maar een moment te noemen) naar huis komen?

Ik hoor graag van jullie!

Liefs,
Janou
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, met 1 zaak kan ik je verder helpen.
Als je de katten op vaste tijdstippen eten geeft, komen ze op die momenten ook naar huis.
Maar dan een hele dag buiten zonder eten, is wel heel erg lang... Dus toch niet zo'n strak plan. Kattenluik lijkt me wel noodzakelijk (je hebt er ook die je in een raam kan plaatsen) als je hele dagen van huis bent. Ofwel ze binnenhouden...

Verder heb ik een paar vraagjes:
Als Meneer altijd wegblijft als je hem buitenlaat, waarom denk je nu dan dat dat niet het geval zou zijn?
Vind je dat dan wel veilig?
Ik veronderstel dat je vind dat je buurt katveilig is, want anders moet je de hele vraag zelfs niet stellen en de katten gewoon binnenhouden. Een kat kijkt echt niet voor het oversteken, en loopt zo onder een auto, dus als je bij een straat woont waar auto's passeren, zou ik dat al niet doen. Verder zijn er nog gevaren van honden, zwerfkatten en kattenhatende buurtbewoners.

Je kan wel je tuin afsluiten zodat de katten er niet uit kunnen. Dan zijn al je vragen meteen opgelost en zijn ze veilig. Ook een kattenren is misschien een oplossing.
Kijk maar eens in het topic 'kattenren' daar vind je voorbeelden hoe je de tuin kan afzetten zodat de katten er niet uit kunnen.

Maar ook in deze gevallen vind ik een kattenluik aan te raden. En anders moet je minstens een groot schuilhok of schuur of zo voorzien.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Janou
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2011 15:43

Re: Katten naar buiten

Bericht door Janou »

Een kattenluik mag echt niet, ondanks dat dat inderdaad ook mijn eerste instinct was. We zitten in een huurhuis, en indertijd was het blijkbaar al heel wat dat er katten mochten komen (de regel is geen huisdieren).

De buurt is redelijk katvriendelijk, er rijden zelden tot nooit auto's en er zijn heel veel platsoenen en tussenweggetjes waar alleen wandelaars (en de occasional rebelse fietser) komen. Onze buitendeur komt overigens uit op een overkapt gedeelte waar ze prima tegen regen e.d. beschermd zijn. Er is een klein stukje gras naast, maar dat is meteen van de gemeente.

Mijn idee is dat meneer weg is gebleven simpelweg omdat hij niet naar binnen kón: de buitendeur is namelijk standaard dicht. Hij is altijd in de buurt gebleven, hij zat nog geen 50 meter van huis af toen we 'm de laatste keer vonden. Het blijft natuurlijk een gok, meneer kan helaas niet praten, maar ik heb goede hoop dat hij dus sowieso in de buurt blijft en in het ergste geval in ieder geval vindbaar is.

(Hij wordt gechipt voordat Operatie Katten Naar Buiten begonnen wordt, uiteraard. Zij is al gechipt.)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

En kan er ook geen kattenluik in een raam geplaatst worden?
Doe dat gewoon in een klein raampje zodat het niet al te veel kost om het terug te herplaatsen als je het huis verlaat.

Er zijn hier ook mensen die een volledig nieuwe deur kopen om een kattenluik in te plaatsen. (en de oorspronkelijk bijhouden om terug te plaatsen bij verhuis)

Ik vrees namelijk dat je net hetzelfde terug gaat krijgen met Meneer, en het is gewoon helemaal niet zo leuk voor katten om verplicht de hele dag buiten te zijn.
Toch zeker niet van in het begin. Als je ze een aantal maanden de keuze laat en je merkt dat ze uit zichzelf toch de hele dag wegblijven, dan zou je dat kunnen doen. Maar de kat verplichten, dat vind ikzelf eigenlijk niet kunnen. En als je dan al een wegloper hebt...

Hou je er ook rekening mee dat een kat al snel een km ver loopt? Zeker als hij de hele dag buiten is. Dus dat in heel die omtrek geen grote wegen mogen zijn.

Oh, en ik ga ervanuit dat ze allebei geholpen zijn? Anders moet je dat zeker eerst laten doen. ;-)

En ik zou toch wel iets meer voorzien dan een afkapping. Een leuk hokje of plekje met een dekentje om warm in weg te kruipen wordt altijd wel geapprecieerd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze niet loslaten. In plaats van een kattenluikje kun je ook een ren (laten) bouwen waar ze via een raam in kunnen.
Zelf heb ik nu een ren waar ze via een kattenluik in kunnen. We hebben daarvoor een raam laten vervangen voor een korter raam en in het vak eronder een luik laten maken.
dat luik is af te sluiten met een houten schuif die net zo groot is als de plaat zelf.

Ons vorige huis was een huurhuis en daar wilden we geen extra kosten maken. Als je daar een luik in een deur doet, moet je bij vertrek de deur vervangen.
Daar hadden we als oplossing de ren aan het raam gemaakt. daar konden ze alleen naar buiten als we thuis waren en het lekker weer was, lekker genoeg om het raam open te zetten.

Zoals ik het nu heb kunnen ze 24 uur per dag zelf weten of ze in of uit gaan.
Ik heb katten die wintervast zijn en het hele jaar veel buiten in de ren zijn.
En ik heb katten die alleen met 20 graden naar buiten gaan.
Dat is het fijne van zelf kiezen.

Mijn advies zou zijn ze niet loslaten met alle loerende gevaren, het al genoemde verkeer, ook in rustige buurten worden katten doodgereden. Ik woonde 2 huizen terug op een woonerf, kwam alleen woonverkeer en dat mocht maar 15 km per uur. Toch werd mijn poes Miepie daar doodgereden.

Verder vergif, moordlustige honden, verdrinking (als je bij gracht woont met stenen wanden).
Mensen die last hebben van jouw katten kunnen zo geïrriteerd raken dat ze een gehakbal met rattengif neerleggen..........
En zoals je aangeeft de kater komt niet vanzelf terug, dus die kan gaan zwerven.
Veel katten raken overigens kwijt en de eigenaar weet dan nooit wat er met het dier gebeurd is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katten naar buiten

Bericht door daantje »

Wij hebben onze tuin gewoon afgezet. Onze vier meiden kunnen wel gewoon lekker naar buiten maar niet verder dan onze tuin. Het werkt echt prima! Geen angst voor ongelukken (in welke vorm dan ook), geen boze buren..... En de katties zijn ook happy :grin: . Ik heb ergens een topic van hoe we de tuin afgezet hebben (kan het even niet vinden :oops: ).
Binnenkort plaatsen we ook een kattenluikje in de achterdeur zodat ze echt zelf kunnen bepalen wanneer ze wel/niet buiten willen zijn.
Wij happy, de katties happy :grin:.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Janou
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2011 15:43

Re: Katten naar buiten

Bericht door Janou »

We hebben de deur maar gewoon eens een dagje opengezet.

Mevrouw vindt het heerlijk, die loopt in en uit en in en uit.
Meneer is gevlucht en heeft mij bij een vangpoging flink te pakken gehad. Dat wordt weer briefjes ophangen. (Ik snap dat beest niet!)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Katten naar buiten

Bericht door Gootje87 »

Tja dat was te verwachten. Waarom vraag je dan om advies?
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Janou schreef:We hebben de deur maar gewoon eens een dagje opengezet.

Mevrouw vindt het heerlijk, die loopt in en uit en in en uit.
Meneer is gevlucht en heeft mij bij een vangpoging flink te pakken gehad. Dat wordt weer briefjes ophangen. (Ik snap dat beest niet!)
En ik snap jou niet. Alle adviezen ten spijt zet je toch de deur open.
Je kon op je vingers natellen dat hij weer zou verdwijnen.
Zitten echt goede tips bij de adviezen, misschien toch eens lezen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Katten naar buiten

Bericht door Mirjam86 »

Trekt je vriend met zijn katten bij jou in of andersom?
Anders moet je sowieso de katten 8 weken binnenhouden om ze te
laten wennen aan het feit dat dit nu hun huis is.
Tja, en als meneertje graag weg loopt zou ik ze inderdaad lekker
binnen houden of de tuin catproof maken.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Katten naar buiten

Bericht door jojo »

Janou schreef:We hebben de deur maar gewoon eens een dagje opengezet.

Mevrouw vindt het heerlijk, die loopt in en uit en in en uit.
Meneer is gevlucht en heeft mij bij een vangpoging flink te pakken gehad. Dat wordt weer briefjes ophangen. (Ik snap dat beest niet!)
En ik snap jou niet. Als je nou weet dat hij zijn heil buiten zoekt en niet binnen, dan weet je toch dat dit gebeurt. Mocht je hem weer binnen krijgen, probeer dan eerst eens een goeie band met hem op te bouwen, leer hem kennen. En neem de tips ter harte, vermits je hem daadwerkelijk in de buurt wilt houden.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Janou schreef: Hij wordt gechipt voordat Operatie Katten Naar Buiten begonnen wordt, uiteraard. Zij is al gechipt.
Dat is waarschijnlijk ook niet gebeurt?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Katten naar buiten

Bericht door Renee en Shampoo »

Wat jammer dat je niet naar de goed bedoelde adviezen hebt geluisterd hier.
Het was te verwachten dat hij weer zo weglopen en normaal houd je katten in een nieuw huis sowieso een tijd binnen, omdat nog niet vertrouwd zijn. Grote kans dat ze terug gaan naar hun oude woning. Tuin afzetten of ren maken was een betere oplossing geweest..
Zijn de katten wel geholpen? (gecastreerd)?
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Katten naar buiten

Bericht door Lovecat »

Ik ben ook erg benieuwd of de katten geholpen zijn. Als jouw kater 2 maanden wegblijft, ga ik denken aan een open kater...

En dat hij jou zo te 'pakken' neemt als je hem wilt vangen? Dat is toch best heftig... Kun je hem niet lokken met eten zoals eerder gezegd?

Mijn schoonouders hebben ook een kat die naar buiten mag, voor hem staat er altijd een raampje open zodat hij ten alle tijden naar binnen kan als hij wil. Je hoeft echt niet meteen een luik in je deur te maken dus. Wat moet je je een zorgen maken als je kat 2 maanden van huis is, ik zou echt niet kunnen slapen... :-(

edit; het zijn dus ook niet jouw katten, en je hebt er geen ervaring mee, hoe denkt jouw vriend hierover?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Ik ben geen voorstander van de kat 's morgens als je weg gaat buiten zetten en dan 's avonds als je thuis komt pas weer erin.
Ik zie hier in de straat ook van die katten die de hele dag op de vuilnisbak zitten te wachter tot de baas thuis komt. Vind het eerlijk gezegd een sneu gezicht.......
Je kunt ook een extra deur kopen en daar een luikje in.
Als je dan het huis uit gaat gewoon de oude er weer in en de deur met luik meenemen.

Is de kater al terecht?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie