Katertje verwacht

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
kyannike
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2011 20:16
Locatie: berchem

Katertje verwacht

Bericht door kyannike »

Hoi ik ben nieuw hier op het forum en zou graag enkele vragen willen stellen.

sinds woensdag hebben we naar een nestje kittens gaan kijken bij vrienden en ik was direct verkocht voor het katertje.
Nu het katertje nog maar 1 weekje oud is moet ik nog even wachten om het mee naar huis te kunnen nemen (wat me al zenuwachtig maakt :grin: ).

Maar dit is nog maar mijn eerste katje en ik zou graag enkele vragen willen stellen.
Ik heb een katertje gekozen omdat dat me wel lag en omdat ik altijd vrouwelijke honden heb gehad.

Nu zou ik graag willen weten wat zijn zo ongeveer de voordelen van een kat of een kater.
Niet dat ik bedoel dat er slechte dingen aan zijn maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Ook zou ik graag willen weten hoeveel keer je ongeveer de kattenbak moet verschonen.

Mijn vriend en ik gaan dan ook binnenkort alleen wonen en dit zal waarschijnlijk niet op het gelijkvloers zijn, dus ik hebben besloten (ook als het toch een gelijkvloers is) om het katertje altijd binnen te laten omdat we geen ziektes is huis willen of vechtpartijen met andere katjes of oepsnesten bij andere kattinnen(natuurlijk wordt hij gecastreerd).

Ook zou ik graag willen weten dat als je kitten iets vernield bij je thuis hoe je dit eventueel kan afleren want ik zou niet graag onze nieuwe meubels kapot zien gaan.

met vriendelijke groetjes

K'yannike

P.S.: Ook zal ik er nog snel even een foto bijzetten van mijn lieve schat zodat jullie hem ook eens kunnen zien.

Afbeelding
nog 16 dagen en dan komt ons katertje en katinnetje!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katertje verwacht

Bericht door castratenkoor »

Iedere kat is een individu. Het is echt niet te zeggen wat de voors of de tegens van een poes of een kater zijn.
Verstandig het dier binnen te houden, er kleven veel gevaren aan los laten lopen inderdaad.
Wat ik wel zou adviseren is er twee te nemen, zodat ze samen kunnen ravotten en veel van elkaar kunnen leren.
Kittens slopen dingen, dat is niet anders. Je kunt beter van te voren je huis cat-proof maken.
Leg b.v. een deken op je bank, zorg dat ze geen breekbare dingen om kunnen gooien, zet die of weg of plak ze vast.
Zorg voor genoeg krabmogelijkheden en speelgoed, dat scheelt absoluut in sloopgedrag.
de kattenbak zou ik minstens 2 x daags controleren en alle poep en plas eruit vissen.

Ga ook na of geen giftige planten hebt staan, er zijn op internet wel lijsten van te vinden welke platen gevaarlijk zijn. Laat b.v. ook geen chocola slingeren. Katten vinden dat lekker, maar het is levensgevaarlijk voor ze.

Succes met de voorpret en denk nog eens na over het nemen van twee kittens - echt veel beter voor ze.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Katertje verwacht

Bericht door Mirjam86 »

Ik krijg zelf binnenkort ook twee kittens (ik ben er na de verhalen op het forum wel van overtuigd dat twee echt veel beter en leuker is) dus ik heb me behoorlijk zitten inlezen.

In principe maakt het niet zoveel uit of je een kat of kater neemt, katten hebben altijd een eigen karakter. Maar over het algemeen zijn poezen wat kleiner en katers wat knuffeliger.

Goed dat je hem over een tijdje ook laat castreren. Onze popjes moeten ook sowieso binnen blijven tot de castratie en als ze dan heel graag naar buiten willen kijken we dan weer verder. Je moet in die beslissing een beetje rekening houden met de buurt (veel verkeer, kattenhaters) en het huis (huis met tuin of flat) en natuurlijk het karakter van je kat.

Ik ben benieuwd of we over een tijdje met soortgelijke verhalen komen ;)
Het wachten duurt lang hè?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
kyannike
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2011 20:16
Locatie: berchem

Re: Katertje verwacht

Bericht door kyannike »

hey mirjam86

Dankje voor je reactie.
Ik wil liever geen 2 katten ook omdat mijn vriend allergisch is aan huisdieren en we het getest hebben bij 1 kat en dat het daar wel gaat maar bij meerdere niet.

Het wachten duurt heel lang nog 5 weken en 5 dagen
nog 16 dagen en dan komt ons katertje en katinnetje!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje verwacht

Bericht door castratenkoor »

?????? als iemand allergisch is voor katten, is hij dat ook voor 1 kat........
Hoe langer de kat in huis is, hoe meer last hij ervan zal krijgen.
Je kunt allergisch zijn in verschillende categoriën 1-4. Als hij op 3 of 4 zit moet je er gewoon niet
aan beginnen, anders staat het arme beest strakt op Marktplaats.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kyannike
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2011 20:16
Locatie: berchem

Re: Katertje verwacht

Bericht door kyannike »

we weten echt wel waar we mee bezig zijn.
De kat van mijn zus heeft namelijk enkele maanden bij ons gewoond om te zien of het wel ging.

ik ben totaal geen kapaza,... fan.
nog 16 dagen en dan komt ons katertje en katinnetje!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje verwacht

Bericht door castratenkoor »

Als hij er tegen 1 kan kan hij er ook tegen 2. Dus dan gaat het argument niet op dat het kitten alleen op moet groeien.
Advies is dan neem er twee, veel beter voor de kittens.

Mirjam neemt er gelukkig twee - heel verstandig!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katertje verwacht

Bericht door pearlsofpassion »

Naar het schijnt zijn er bepaalde rassen die meer allergische reactie geven dan andere. Misschien kan je daar eens op zoeken?
Wie weet is jouw zus haar kat gewoon toevallig een kat waar je vriend goed tegen kan, maar dat wil niet zeggen dat jullie katertje dat ook gaat zijn.

Verder sluit ik me aan bij Dinie, als hij tegen 1 kan, kan dat ook tegen 2.
En het is echt veel beter voor het katje.
Denk je er verder ook bij na wat je gaat doen als hij NIET gaat?

En hoe zie je dit dan. Ik hoor dat je katje heel erg jong bij jullie komt wonen (zou je dat trouwens niet een paar weken extra bij de moeder laten? dat is wel heeeel erg jong, maar heel net legaal). Zo'n katje kan je echt nog niet alleen laten! Daar kan zo'n babietje niet tegen!
Maar als je vriend allergisch is, is in bed laten slapen wel het slechtste wat je kan doen. Ga je dan dat ukje helemaal alleen achterlaten de hele nacht?
Of ga jij de eerste maanden bij je kat op de bank slapen?
Daar moet je ook allemaal bij stilstaan.

Als je twee kittens neemt, zijn ze toch al niet alleen en zullen steun zoeken bij elkaar. Dan is het niet erg om hen 's nachts uit de slaapkamer te sluiten.
Dat bij een kitten alleen doen, vind ik persoonlijk écht niet kunnen! Dat als baby bij de moeder weghalen en dan nog eens helemaal alleen laten, je moet je dat eens voorstellen!


En als dat allemaal echt niet kan, en je echt maar 1 wil, neem dan aub een volwassen kat! En ga eens in het asiel kijken, daar kan je een kat op proef nemen om te zien of hoe je vriend erop reageert.
Daar kan je ook een kat kiezen die niet met soortgenoten om kan, zodat je geen kat ongelukkig maakt door hem alleen te houden.
Een volwassen kat kan je ook uit de slaapkamer houden. Geen enkele kat is graag alleen, maar een volwassen kat kan daar tenminste al iets beter tegen (al zijn daar ook uitzonderingen in natuurlijk).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 03 mei 2011 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Katertje verwacht

Bericht door Gootje87 »

Precies, als je allergisch bent (of zelfs als je dat nog niet bent) kan dat erger worden of zich zelfs zomaar ontwikkelen als je ineens dieren in huis haalt!
En als je dan tegen 1 kat kan, kan je ook tegen 2. Ik zeg ook: 2 kittens. Heb ik zelf ook sinds kort, en ik moet er niet aan denken om er maar 1 te nemen. Als je ziet hoeveel ze aan elkaar hebben, en het scheelt echt in het slopen! Ze houden meer elkaar bezig dan dat ze uit verveling alles kapot maken. Natuurlijk zitten er nu ook haaltjes aan mijn nieuwe bank en hebben we dingen afgezet zodat ze er niet bij kunnen (kabels, plant). Maar ja, onze huis is dan ook al konijnenproof zelfs.
Ik wilde zelf eerst ook geen 2 kittens en mijn vriend wilde er eigenlijk helemaal geen 1 hihi, maar nu ze er zijn zie ik hoeveel lol ze samen hebben en het is zoooo leuk om naar te kijken!
Ik heb dus een broertje en zusje (nu bijna 12 weken) en katertje is al groter dan poes. De poes is echt een knuffeldier dat savonds ook in je nek komt slapen (of op je hoofd) en de kater vind het heerlijk om geaaid te worden, als hij maar niet opgetild word, daar houd hij niet zo van. Maar kittens willen zowiezo liever spelen dan op schoot zitten ! :) Ik kijk amper meer tv nu ze er zijn.
Dus ik raad je er echt aan 2 of geen te nemen... Succes!!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje verwacht

Bericht door castratenkoor »

Klopt dat er rassen zijn waar allergische mensen beter tegen kunnen. Zelf heb ik category 1. ik kan het beste tegen katten met korte strakke vachten, oosters of burmees of blauwe rus.
Mijn eigen katten die ik het best bij mijn gezicht verdraag zijn Bob, Timo en Rik. Alledrie ooster aandoende vachten. Als Bram op mijn borst gaat liggen nies ik me gek. Bij mij mogen ze niet in bed, maar verder hebben ze het hele huis ter beschikking.

Ik zou zeggen kijk ook eens in foto-albums op het forum, om gezellige kleffe foto's te zien. En leuke speel en stoei-foto's.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Katertje verwacht

Bericht door Mirjam86 »

Mijn man is ook allergisch, categorie 1.
Vandaar dat ze straks niet in de slaapkamer komen.
En regelmatig stofzuigen geblazen natuurlijk!
Het schijnt trouwens dat een luchtbevochtiger enorm kan helpen tegen allergische reacties.
En anders... mijn man maar op Marktplaats zetten ;-)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Katertje verwacht

Bericht door miele2010 »

Het enige voordeel van een katertje is dat een castratie toch veel eenvoudiger en minder ingrijpend is dan een sterilisatie bij een poesje.
Dat zou de enige reden zijn waarom ik in de toekomst voor een katertje zou kiezen. Voor de rest zijn het allemaal even grote schatten!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje verwacht

Bericht door castratenkoor »

Met categorie 1 - is het prima leefbaar, ik heb er 8 maar ze mogen uiteraard niet in de slaapkamer.
Als ik bankhang beladen met katten gaat mijn neus dicht zitten, dan krijg ik minder lucht uiteraard.
Meestal als ik thuis kom moet ik 20 x niezen. maar ik zou ze niet graag missen.
Kan me een huis/leven zonder katten niet echt voorstellen.
De vriend van mijn jongste dochter is voor katten alllergisch categorie 4 en honden categorie 2.
katten is dus uitgesloten en dat vindt ze wel heel jammer.
Maar een hond zit er ooit misschien wel in, er zijn gunstige rassen zoals de labradoedel.

Maar hooikoorts heb ik gelukkig niet, als ik zie wat een mensen daar elk jaar met periodes last van hebben dan prijs ik me rijk.
Ben wel ook allergisch voor champignons.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Katertje verwacht

Bericht door miele2010 »

In de hooikoortsperiode (maart-april) neem ik 1 pilletje loratadine 10 mg per dag. Ik ben geen pillenmaniak, maar dit doet wonderen!...
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Katertje verwacht

Bericht door Lovecat »

Het schijnt trouwens dat een luchtbevochtiger enorm kan helpen tegen allergische reacties.
En anders... mijn man maar op Marktplaats zetten
Mijn vader is allergisch voor van alles en nog wat en heeft een tijdje een apparaat op zijn slaapkamer gehad wat de lucht filterde, het hielp voor hem best goed, ik weet niet of dit voor kattenharen/schilfers werkt, maar tegen stof en pollen hielp het goed. Air Butler Frank heette het volgens mij...

Tja en anders inderdaad zoiets...

Afbeelding
Plaats reactie