Pippin heeft weer diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Pippin heeft weer diarree

Bericht door Catfish »

Maine Coon kitten Pippin is nu twee weken bij me.
In het begin dad hij diarree, de vrouw van de cattery had vergeten voer van haar mee te nemen toen ze hem bracht, dus hij moest acuut over op mijn voer, Sanabelle Adult.
Na een kleine week was de diarree over.
Echter sinds eergisteren is hij weer heftig aan de diarree. Hij heeft dus maar een paar dagen gewone ontlasting gehad. Ik die periode is hij ook bij mijn DA geweest voor zijn enting, en de DA heeft hem uiteraard grondig onderzocht en hem gezond verklaard.

Hij is verder actief en maakt een gezonde indruk. Rent, speelt, is sociaal naar mij, Marra, Zorro en Snoopy, vreet (eten kun je het niet noemen...) en drinkt goed. Hij geeft niet over.
Zo'n twee tot drie keer per dag poept hij, de geur is vreselijk.
En tja, een half langhaar, dus steeds zijn voetjes en broek schoonmaken, alles blijft hangen.
Ik ga denk ik met hem naar de dierenarts, lang leve de verzekering.

Maar wat denken jullie, kan het nu nog van het voer komen?
De schrik slaat me om het hart... Ik weet dat het hoogstwaarschijnlijk meevalt, maar na het verlies van drie katten, waarvan twee jonge (Yoda...), in een jaar ben ik toch lichtelijk bezorgd.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door castratenkoor »

Misschien kun je hem een sensitive variant geven, dat zal de dierenarts vermoedelijk ook voorschrijven.
Lastig hoor, diaree. jammer dat je niet onvoorwaardelijk kunt genieten. Ik had het je zo gegund.
Sterkte! Ik hoop dat hij snel beter is.......wel slordig overigens van de fokster.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door MarjanR »

Misschien is het een reactie op de enting icm het warme weer.
Heb je al geprobeerd hem rijstewater te geven (over een stukje gekookte kip bijv)?
Dat werkte bij mijn schijtebrijers vroeger erg goed.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door jennli »

Hoe gaat het nu met Pippin? Zou bij twijfel gewoon even met de da overleggen. Misschien ontlasting laten opsturen naar Utrecht. Misschien toch wormpjes? Anyway, maak je niet te snel zorgen. Zeker niet als hij goed drinkt en actief blijft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Adriana »

kittenvoer zorgt heel vaak voor problemen, je ziet het veel vaker op het Forum en ik heb het hier ook gehad. als je de samensteling van kittenvoer bekijkt dan zie je daar heel vaak koemelk en een erg hoog eiwitgehalte.
de stofwisseling en darmen van jonge dieren zijn volop in ontwikkeling en vaak helemaal niet meer in staat koemelk te kraken.
sensitive van Sanabelle (er zijn diverse soorten), sensitive van RC en Almo holistic en dan de volwassenvariant met kip hebben hier het probleem bijna onmiddellijk opgelost. Maks heeft van de da wel wat voor zijn darmen gehad en daarvan heb ik hem maar de helft gegeven.
en wat marjan ook zegt: beetje rauwe of gekookte kip of kalkoen en vooral rustig doorgaan met ademen en knuffelen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door MarjanR »

Het is vooral de rijstewater wat de diarree tegen zou moeten gaan ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door pearlsofpassion »

En kan dat niet komen van de enting?
Ik weet er niets van hoor, maar misschien is het een reactie op de enting?

Ik zou ook eens een ander voer proberen, misschien verteert hij dit niet zo erg goed... Dat kan natuurlijk altijd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Anne »

Je kan ook teruggaan op het voer wat de fokster hem gaf om te kijken of de diarree voedingsgerelalteerd is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Adriana »

mensen en ook dieren raken na de zoogtijd het enzym om melk te verteren kwijt. daarom zie je ook vaak allergieproblemen, met name bij peuters en jonge kinderen. die raken maar niet gewend aan koemelk.
bij veel kittens is dat ook zo, die maken van het ene op andere moment dat enzym niet meer aan en krijgen problemen die op niesziekte lijken (snotterig) of vaak ernstige stofwisselingsproblemen.
tuurlijk kun je proberen ze te wennen aan melk, maar waarom zou je? het enige wat je zou moeten doen is naar de ingrediënten van het voer kijken en onmiddellijk overstappen op ander koemelkvrij voer. en voor de zekerheid kun je adult-voer nemen met veel lager eiwitpercentage (bvk gevogelte-eiwit), want dat kan ook voor problemen zorgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana, waar zie jij die melk of kittenvoer in Stella's verhaal? Ik zie dat niet... :eeh:
Ze geeft Sanabelle adult zegt ze...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Catfish »

Bedankt voor al jullie meedenken!
Ik geef inderdaad Sanabelle Adult, de fokster gaf ook geen kittenvoer.
De zak is bijna leeg, ik ga de Sensetive vatiant maar weer bestellen.
Ik denk dat het inderdaad een samenspel is tussen het weer en de enting (noooooooit aan gedacht, duh, ik heb er nog wel over geschreven).
Ik kijk het nog een paar dagen aan, ga rijstewater en kip koken!
Licht wel even de DA in, zijn ze op de hoogte.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Adriana, waar zie jij die melk of kittenvoer in Stella's verhaal? Ik zie dat niet... :eeh:
Ze geeft Sanabelle adult zegt ze...
heb daar indd over heen gelezen en intussen gekeken bij Sanabelle adult gevogelte en daar zit het niet, ook rond 30% eiwit en mooie brede samenstelling.
tja, dan kan het in de entstof hebben gezeten of virusje opgelopen bij de dierenarts..
jonge dieren zijn daar veel kwetsbaarder voor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Lovecat »

He Stella,
Bij mij had Mosa in zijn eerste weken hier ook diarree. Dit was waarschijnlijk een reactie op de enting en daarna het meteen verhuizen naar mij. Ik merk nu dat hij af en toe weer aan de dunne gaat als ik hem ook maar iets anders dan kvv geef... Gekookte kip hielp wel goed en in de gaten houden of hij niet uitdroogt van alle diarree. Ik hoop dat het snel voorbij is voor jou en Pippin!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Catfish »

Ik heb met de DA gesproken, hoefde er niet naartoe, tenzij het erger wordt of zo blijft uiteraard.
Haar eerste vraag, net als van de assistente; waneer is hij voor het laatst ontwormd? Euh, oh ja... Ik muts!! Dat had vorige week moeten gebeuren. Dus ik gooi er zo een pil in (hoop ik) en hoop dat dat het is! Slordig Stella, foei.........
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Pippin heeft weer diarree

Bericht door Catfish »

Pippin heeft nog steeds diarree.......... Ik weet het ook niet meer. Hij is actief, aanhankelijk, speelt, eet, drinkt......

Ik ben voor de zekerheid poep aan het verzamelen voor een giardia test, daar hebben ze ontlasting van drie opeenvolgende dagen nodig. Staat naast de kaas. Met heeeeeeeeeeeeeeel veel zakjes eromheen. En dan in een bakje. :poo:

Als hij maandag nog zo bezig is wordt het een tripje DA. Helaas nog in de wachttijd van de verzekering, maar wat moet, dat moet.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie