Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Circe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2011 12:21

Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Circe »

Hallo Allemaal,
Mijn pers heeft PKD maar ook een ontzettende eetlust.
Onverklaarbaar voor de dierenarts.....
We hebben een echo laten maken van haar nieren, na bloedonderzoek waaruit bleek dat haar Ureum en Creatinine waarden veel te hoog waren.
Ook krijgt zij ongeveer 1 maal per week subcutaan vocht toegedient.
Volgens de da is het wonderlijk dat zij er nog is, én met eetlust. Ook is ze nog best nieuwsgierig en actief.
Ze is behoorlijk afgevallen en komt eigenlijk ook niets aan.
Komt dit bij iemand bekend voor?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Kattenbella »

Mijn Misty heeft megahoge waardes, of ze PKD heeft weet ik niet. Ze eet ook gewoon lekker. De dierenartsen staan hier ook voor een raadsel.
Ze is megaeigenwijs en wil alleen vers.
Ik weet niet wat jouw kat eet en krijg je er ook medicijnen in?
Ik zou in de eerste plaats van haar genieten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
de schade aan de nieren heeft bij PKD een andere vorm (cystes) dan bij de (ouderdoms) chronisch nierfaalkatten, ik denk dat er daarom ook veel hogere creatininegehaltes mogelijk zijn/voor komen.
we hebben over PKD een aantal links staan in de topic
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
daar staan bovendien overzichten van dieetvoer, medicatie, instructiefilmpjes voor thuisinfuus en daar staan de waardes bloedonderzoek/medicatie e.d. van de katzels, die terugmelden in het 'pluisje'topic voor naslag

en we hebben in de categorie informatie-uitwisseling en tips+trucs en meedenken en goeie raad heel erg info staan bij deze topic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=990
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Aciren »

het enige wat ik je kan vragen is hoe is haar suiker?
De oudere kat die we hadden had veel eetlust maar begon ook aftevallen vanwege suiker.
Misschien iets om over na te denken.
Nieren heb ik (gelukkig) geen ervaringen mee.
Succes!
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Kattenbella »

Erica,

Ik denk dat de echo en het bloedonderzoek wel duidelijkheid heeft gegeven.
Je hebt gelijk dat het beeld wel lijkt op suiker, afvallen, veel drinken en eten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Adriana »

de diagnose is polycystic kidney disease na bloedonderzoek en echo-onderzoek. dat lijkt me verdrietig en duidelijk. er is in Erica's bericht geen sprake van diabetes en dat kwam ook niet uit het bloedonderzoek.
de pkd-katten, die ik totdusver via de internetberichten ben tegengekomen geven een heel verschillend beeld te zien. de kwaal kan heel erg langzaam verslechtering van de nierwaardes te zien geven en er zijn gevallen waarbij het heel snel gaat, die halen hun vierde verjaardag niet. ook de vorming van cystes is heel verschillend en het hangt er dus maar helemaal van af hoe het bij jouw pers verloopt. dat weet je pas bij herhaald bloedonderzoek.
er is geen medicatie tegen cystevorming en naast medicatie, die ook bij chronisch nierfalen wordt voorgeschreven, is regelmatig spoelen de enige optie om het leefbaar te houden.
ik neem aan dat de functie van haar nieren zo veel mogelijk wordt ontzien en ondersteund met dieetvoer en dat is naast proberen te genieten het enige dat je kunt doen.
ik lees in je bericht niet dat ze nierdieetvoer krijgt, dat is extra voedzaam en ontziet de nieren zo veel mogelijk. daarvan heeft ze maar weinig nodig om verzadigd te zijn en helpt ook op die manier mee om het systeem zo min mogelijk te belasten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Circe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2011 12:21

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Circe »

Dank allemaal voor jullie lieve reacties!
Floor heeft geen suikerziekte en ook geen schildklierklachten. Het ging altijd goed met haar tot de laatste narcose in de zomer van vorig jaar. Ze was toen net geschoren en ik hoor de dierenarts nog zeggen 'wat ziet ze er nog goed uit!' Wij hebben Floor uit het asiel gehaald in januari 99 en toen dachten ze dat ze 2 tot 3 jaar oud zou zijn. Dan zou ze nu 14 of 15 jaar oud zijn!
Helaas lust ze van het dieetvoer alleen de droge brokjes en niet het natvoer. Omdat ze zoveel mogelijk vocht binnen moet krijgen krijgt ze dus ook van dit natvoer. Soms mengen we het dieet natvoer met het 'slechte' voer.
Gisteren heeft ze weer vocht gehad en gelukkig zag ze er vanmorgen toch weer wat frisser uit....
Je klampt je nu overal aan vast hè...
Groetjes Circe, Floor en Saar
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Kattenbella »

Laat haar genieten en geniet van haar. Voor vocht kan een waterfonteintje fijn zijn.
Sterkte , de diagnose is niet fijn :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door yana »

Het ging goed tót narcose. Dat doet mij aan Sevje denken, met verborgen hcm. Hebben ze naar haar hartje geluisterd? Hartkwaal geeft ook verminderde (nier)doorbloeding.
Dat ze nog zo goed is, komt door het spoelen 1x per week denk ik. Dat werkt soms heel goed tegen hoge crea waardes.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door castratenkoor »

Circe schreef:Dank allemaal voor jullie lieve reacties!
Wij hebben Floor uit het asiel gehaald in januari 99 en toen dachten ze dat ze 2 tot 3 jaar oud zou zijn. Dan zou ze nu 14 of 15 jaar oud zijn!
Groetjes Circe, Floor en Saar
Wij hebben een keer een kat uit het asiel gehaald, werd gezegd 1,5 - 2 jaar.
Na een jaar raakte hij in coma en onderweg naar de da overleed hij.
Sectie laten verrichten - uitslag was dat hij van ouderdom overleden was en zeker 16 moest zijn geweest.
Toch hem nog een mooi jaar kunnen bezorgen...........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Circe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2011 12:21

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Circe »

Lieve allemaal,
Helaas hebben wij Floortje op 5 april laten inslapen. Ze was zo uitgeput, en ze at al twee dagen niet meer. Voor ons het sein om.....
Het was vreselijk moeilijk om het moment van inslapen te laten bepalen.
Enkele uren voor de afspraak liep ze nog in de tuin alles te onderzoeken. Zo moeilijk....maar bij de dierenarts zat ze lusteloos in haar mandje. Toen was ze weer helemaal moe...
We hebben een fijne tijd met haar gehad, wat was ze een lieve, lieve kat! We zullen haar erg missen!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Zuri »

Sterkte met het verlies *virtuele knuffel*
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Aciren »

Sterkte met dit verlies. ze heeft fijne jaren met jullie door kunnen brengen, trek daar je steun uit.
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Adriana »

wens je veel sterkte de komende verdrietige tijd.

nu vooral veel verdriet en gemis maar later mooie herinneringen aan je geweldig lieve Floor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat heeft PKD maar ook ontzettende eetlust

Bericht door Kattenbella »

Ik lees dit nu pas :oops: Heel veel sterkte met jullie verlies! Gelukkig hebben jullie haar een mooie tijd gegeven met goede zorg.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie