Wanneer weer naar buiten?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Attila de Hunt
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2011 07:37

Wanneer weer naar buiten?

Bericht door Attila de Hunt »

Onze kater Elmo is dinsdagavond door ons met veel geduld gelokt (1 straat verderop) nadat hij 12 dagen is weggeweest. Dit is niets voor hem, hij ging nooit langer dan een uur weg en is een echte schootkat. "S nachts houden we hem altijd binnen. De bewuste nacht van 11 maart hadden we echter vergeten het luikje dicht te doen... we vermoeden dat hij ergens zo bang van is geworden dat hij letterlijk en figuurlijk de weg is kwijtgeraakt. Eenmaal binnen kruipt hij zo ongeveer in ons, maar buiten was hij erg schuw en hadden we de eerste 9 dagen helemaal geen teken van leven. We zijn erg blij dat hij er weer is en behalve dat hij sterk vermagerd is lijkt het hem goed te gaan. Zijn halsbandje is hij wel kwijtgeraakt onderweg. Nu staat hij echter alweer te tikken tegen het kattenluikje..... wat is jullie advies, wanneer zou ik dat luikje OVERDAG weer open kunnen zetten zoals hij gewend was? Ik durf hem nu niet buiten te laten eigenlijk.....
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door MarjanR »

Ik denk dat hij er zelf ook aardig van geschrokken is.
Misschien een dag of twee binnen houden, en dan weer alleen overdag het luikje open.
Dat is wat hij gewend is, toch?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
esssther
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2011 09:56
Contacteer:

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door esssther »

ik zou hem inderdaad 's nachts sowieso binnen laten... over een paar dagen zou ik het luikje weer open zetten. Zorg er in ieder geval dat ie goed aangesterkt is als ie zo vermagerd is...
[Verwijderd door Admin: zet geen oproepen in het onderschrift, ajb]
Attila de Hunt
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2011 07:37

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door Attila de Hunt »

ik hoef hem dus geen 3 weken binnen te houden of nog langer? Toen hij 2 jaar geleden uit het asiel kwam moesten we hem namelijk eerst 6 weken binnenhouden...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou hem wel een paar weken binnenhouden.
Maar dat is mijn mening... ik zou dat gewoon doen om zeker te zijn dat hij weer weet waar zijn thuis is. Hij is tenslotte een hele poos vergeten waar zijn huis was...

En als hij altijd schichtig is buiten, en bang, zou ik hem gewoon niet meer buiten laten. Ik zou het niet vertrouwen.

Ben je zeker dat iemand anders hem niet in huis heeft genomen en zijn bandje af gedaan?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door MarjanR »

Het is niet de zelfde situatie als wanneer je hem uit het asiel haalde.
Hij weet nu waar z'n huisje is en waar hij z'n eten krijgt.
dus het is onnodig hem weken binnen te houden.

Je kunt ook vanalles gaan verzinnen over het waarom hij niet eerder thuis kwam en waarom z'n bandje af was (en daar was ik in eerste instantie ook mee bezig), maar daar wordt je niets wijzer van.
Het feit is dat wat de situatie ook was je tijger toch liever bij jou thuis is, anders was hij niet terug gekomen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

Maar hij kwam toch niet uit zichzelf terug? Ze hebben hem een straat verderop moeten gaan vangen.

Als hij uit zichzelf terug naar huis komt, moet je hem inderdaad niet meer binnenhouden. Dan is het hem duidelijk. Maar juist omdat dat niet het geval was, zou ik er eerste zeker van willen zijn dat hij je huis terug als zijn thuis beschouwd.
Maar je moet het zelf aanvoelen, elke kat is anders.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Attila de Hunt
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2011 07:37

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door Attila de Hunt »

In elk geval dank voor jullie meedenken! Hoewel hij alweer tegen het luikje tikt hebben we hem nog even binnengehouden. Ik vermoed dat angst voor alles en iedereen heeft gemaakt dat hij niet naar huis is gekomen. Hij is enorm lief en aanhankelijk momenteel. Eet wel maar krijgt zijn normale porties nog niet in één keer weg. Het voelt nog niet goed om hem buiten te laten, maar als het allemaal goed blijft gaan zullen we dat met een weekje toch maar weer gaan proberen. Spannend, dat wel!
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Wanneer weer naar buiten?

Bericht door Caitlin »

Ik heb ooit eens gehoord dat het kan helpen om samen met je kat naar buiten te gaan. Gewoon 500m met hem mee lopen en dan gewoon weer terug naar huis lopen (eventueel met zijn etensbakje met wat voer). Dan ziet hij ook weer even opnieuw waar zijn huis is.

Als hij normaal gesproken ook gewoon buiten is, wordt hij er op die manier alleen maar weer even aan herinnerd waar zijn huis is.

Het is ook zielig om hem nu de hele tijd binnen te houden, als hij het duidelijk wel fijn vindt.
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Plaats reactie