Oude poes uit asiel plast overal

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Magorian
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2011 13:12

Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door Magorian »

met oudejaarsavond van 2009 naar 2010 heb ik Vixen uit het asiel gehaald. Daar werd me verzekerd dat ze gezond was, een jaar of 2 , zindelijk en supersociaal. Viel me dat lelijk tegen. Gelijk op nieuwjaarsdag naar de DA kunnen hollen, poes is asociaal van aard en plast overal waar het haar uitkomt en bleek nog eens op dat moment toch al ruim 7 jaar oud te zijn .

Ik heb 3 andere katten en die negeert ze gewoon.

We hebben schone bakken, voldoende ruimte, eten ver van de bakken, ze kunnen ook naar buiten... Maar Vixen wil nooit naar buiten. dat ze zwaar mishandeld was dat is te zien, schrik van alles, blazen naar alledaagse voorwerpen en ineen duiken als ik haar wil aaien ... maar toch hou ik van haar. Het zou een stuk makkelijker gaan als ze niet de hele tijd de keuken en de bank moest onder plassen. Alles geprobeert, van opsluiten met bak en voer, sprays, zilverpapier leggen, schoonmaken met azijn,... en toch blijft ze hardnekkig naast de bak pissen. Voor het groot toilet gaat ze - meestal- wel gewoon op de bak.

Alsjeblief, heeft iemand het gouden advies? Ik kan het niet meer rondkrijgen om het telkens schoon te maken en weer een nieuwe bank te kopen ...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: oude poes uit asiel plast overal!

Bericht door MarjanR »

Heb je al eens andere kattenbakvulling geprobeerd?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door Ilone »

Dat zou best eens een reden kunnen zijn.
Weet je nog wat voor grit ze in het asiel gebruikten?
Sommige katten zijn erg gevoelig voor wisseling van het grit.
Is haar urine al nagekeken?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Magorian
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2011 13:12

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door Magorian »

urine nagekeken, helemaal niks, ander grit, dure merken, goedkope merken, rijnzand, potgrond, kranten, handdoeken... het helpt niks :(
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door MarjanR »

Ik zou niets anders kunnen bedenken, nu je echt alles uit de kast gehaald hebt, dan dat het beestje vol met de stress zit.

In dat geval zou je een aantal dingen kunnen proberen.
1. Valeriaan druppelen (verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaak en drogist)
2. Feliway stekker in het stopcontact (bij de dierenarts of -speciaal zaak te koop, iets duurder en effectief pas na twee weken)
3. Bach druppels door haar natvoer. Niet zomaar wat gaan aanschaffen. google eens of er iemand bij jou in de buurt een opleiding heeft gevolgd. Ook zou zij/hij je kunnen adviseren. Misschien komt hij/zij nog wel met een simpele oplossing.

Verder hoop ik dat anderen misschien nog tips heeft.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door Anne »

Je hebt haar met oudejaarsavond uit het asiel gehaald? Dat lijkt me al een erg stressvol begin voor haar. Plotseling een verhuizing, nieuwe omgeving, andere katten en dan ineens harde knallen en lichtflitsen.

Je hebt haar urine door de da laten nakijken?
Bij onze Bella, ongeveer drie kwart jaar geleden, werd ook niks uit het plasje gehaald. Maar ze bleef onzindelijk. Bij fotos van haar blaas kwam eruit dat ze blaasstenen had, deze schuurden langs haar blaaswand en dat was erg pijnlijk :-| Tijdens de operatie kwamen ze erachter dat haar hele blaas vol gruis zat! Kortom, misschien is dat bij deze poes ook al het geval?

Wat zegt het asiel er verder van? Was ze daar ook al onzindelijk?

Verder begrijp ik heel goed dat je dat vervelend vindt, maar misschien pakt deze kat iets van jouw gevoelens op en raakt ze daar nog meer van streek van.
Je schrijft dat je haar asiociaal vind? Waarom vind je dat?
Verder het gedrag wat je beschrijft van haar geeft aan dat ze zich niet lekker op haar gemak voelt bij jullie thuis.
Ik zou haar grondig na laten kijken, eventueel in overleg met het asiel plus alles wat jij verder beschrijft over haar gedrag, lijkt me het eerder een solokat die niet zo goed met andere katten kan, dat is natuurlijk ook weer een stressfactor.

Jouw verhaal over haar gedrag doet me aan Lolita denken...Zij kwam bij ons uit de opvang van onze da. Zij blies tegen alle katten, totdat ze haar begonnen te terroriseren. Zelfs door mij wou ze niet meer geaaid worden. Lolita is voor haar eigen bestwil toen herplaatst bij andere mensen en daar doet ze het heel goed.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Magorian
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2011 13:12

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door Magorian »

Ik heb onlangs geprobeerd om kattenkruidspray in de bakken te spuiten, wat de andere katten aantrok maar Vixen niks deed.

Ik heb haar inderdaad toen gehaald, een jaar en paar maand geleden, dus die stress had toch al moeten wegzijn?

Toen ik bij mijn vriend introk deed ze het wel eerst even op de bak en daarna niet meer maar das ook al een hele tijd geleden.

Asociaal omdat ; ze komt wel bij me om te knuffelen, maar andere mensen wil ze niet, bezoek niet, de andere katten negeert ze, terwijl die wel allemaal met elkaar spelen..

Ik heb een fortuin uitgegeven aan de DA, rontgenfotos, staaltjes, alles en ze heeft helemaal niks . koppig zei de DA.

Verder over ons huis ; ze hebben dus 2 bakken op 4 katten. eerst hadden we 4 bakken maar dat haalde ook niet veel uit. ze hebben krabpalen, mandjes, speelgoed... zij heeft zelf haar eigen toren waar de rest niet inkomt, en speciale slaapplekjes zoals in de kast. Ze hebben een gigantisch veld met struiken en een kinderboerderij in de buurt, geen last van andere katten...

Ik weet het echt niet meer, misschien die bachdruppels eens proberen...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door Anne »

Nou sorry, maar ik zou een andere da zoeken. Geen enkele kat die ooit probeert, door koppig te zijn, je huis onder te plassen. Heb je al eens contact gehad met een kattengedragsdeskundige?
Katten die in huis plassen schreeuwen om hulp, dat is tenminste wat mijn da zegt.
Dan moet het denk ik wel stress zijn.
Misschien doe je er beter aan om haar te herplaatsen, ik kan niet uit jouw verhaal opmaken dat ze gelukkig bij jullie is, ondanks jouw inzet.

verder wil ik nog even op deze opmerking van jou reageren: ""Asociaal omdat ; ze komt wel bij me om te knuffelen, maar andere mensen wil ze niet, bezoek niet, de andere katten negeert ze, terwijl die wel allemaal met elkaar spelen.."""

Dit is toch niet asociaal? Dit is verlegenheid of iets anders, angst of gewoon desinterresse.
Maar jou knuffelt ze wel! Dat is niet asiociaal, dat is lief!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door nellebel »

mijn allerliefste nellie moest niets hebben van vreemden. alleen bij mij en mijn man voelde ze zich vweilig. dit kwam door haar traumatisch verleden. zij was totaal niet a soiciaal maar de liefste poes die je je kunt wensen. het arme dier was in het verleden 2 x mishandeld, door kinderen en volwassenen. ik was altijd juist erg trots op haar dat ze zich bij ons durfde bloot te geven en overgeven aan onze liefde door bij ons wel te komen liggen en zich over haar buikje te laten aaien.
Als je kat zulke trauma's heeft is het nogal wat zo'n verhuizing en dan met andere katten.
Vind het trouwens wel een grote blunder van het asiel 2 of 7 jaar, dat moetenze kunnen zien hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is gewoon weer zo'n asiel dat de katten tegen alle prijs kwijt willen raken, en daarbij niet echt om de waarheid geven.

Als ze geen aansluiting heeft met de andere katten, dan zou ze ze waarschijnlijk niet missen als ze geen andere katten meer om zich heen heeft. Integendeel.
Als ze 7 jaar zonder andere katten geleefd heeft, is dat niet verwonderlijk.
Ook het bang zijn van bezoek komt ontzettend veel voor bij katten (ik heb er ook zo eentje ookal heeft hij ook tijdens zijn kittentijd veel mensen gezien, het heeft er altijd in gezeten).

2 kattenbakken is wel ontzettend weinig voor 4 katten. In principe zouden het 5 bakken moeten zijn, maar ik zou zelfs met 6 proberen. Het hoeft misschien niet zo te blijven, maar ik zie het je niet oplossen met maar 2 bakken.
Zeker als ze niet van de andere katten moet weten is dat onmogelijk omdat de bakken dan altijd wel naar de anderen ruiken, en dan gaat ze er niet op.
Het zal wel heel erg lastig worden om het haar nog af te leren als ze het al een jaar doet, dus er zal zeker veel tijd en moeite over gaan. Maar ik zie het pas lukken als er genoeg bakken zijn. Misschien kan je ze daarna weer afbouwen als het wel gelukt zou zijn, maar eerst een paar maanden wachten natuurlijk.
Hoe reageerde ze als je haar met de bak opsloot? Ik veronderstel dat dat kattebaktraining was? Deed ze het dan wel op de bak? Of ging ze ervan in de stress?

Valeriaan kan helpen om haar stress te verminderen.
Daar bestaan ook echte geneesmiddelen voor zoals destress en telizen.

Wat ik eerst zou doen is iemand zoeken die geen katten heeft, waar je kan testen hoe ze reageert als ze alleen is. Geen andere katten, 2 kattebakken helemaal voor zichzelf.
Ofwel haar even scheiden van de anderen om te zien hoe ze dan reageert.
Dan weet je tenminste of het aan de aanwezigheid van de andere katten ligt, of niet.
Maar niet te lang, anders kan je nog maar moeilijk terug. Maar als ze dan wel keurig op de bak gaat, kan je beter een thuis voor haar zoeken waar ze de enige kat is, hoe pijnlijk dat ook voor je is. Dan is het gewoon beter voor haar!
Als ze het dan na een paar weken alles proberen om het haar af te leren, en geen andere katten in de buurt, en minstens 2 schone bakken, nog steeds doet, dan is er iets anders aan de hand.
Maar daar weet ik ook niet veel van...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Magorian
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2011 13:12

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door Magorian »

Hoi

dat was een hele boterham , vanavond maar eens overleggen met mijn vriend hoe die over een hele hoop bakken denkt :)

Toen ze opgesloten zat met die bak ( was inderdaad training, aan strafkamp doen we niet ) ;) zat ze alleen maar op 1 plek, eten en drinken deed ze niet, en een plasje op de bak omdat ze niet anders kon ( veel ruimte had ze niet) maar zodra ze weer vrij was kon ik er met de dweil achteraan .

zo heb ik ook op aanraden van een DA een soort konijnenren gekocht en haar daar een paar dagen in gehouden, ze zag me wel, had iets meer ruimte en voer en een bak en dat ging ook wel, maar als ze dan huilt of alleen maar zit en zielig kijkt smelt ik weer en voel ik me een slecht baasje.

Misschien haar inderdaad eens te logeren geven , kijken wat ze dan doet. Ik voelde me enorm opgelicht, want ik heb voor die poes toen 90 euro betaald, en kon gelijk er voor 200 euro DA kosten erbij gooien.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude poes uit asiel plast overal

Bericht door nellebel »

ik kan me voorstellen dat je je opgelicht voelt door het asiel. Misschien kan je geld terug krijgen? Bij mij stond in het contract dat binnen 2 weken je de DA kosten terug krijgt. Even goed doorlezen.
Ik ben ook wel even boos geweest op mijn asiel. Heb er 2 katten vandaan, beide FELV. eentje al in moeten laten slapen, ventje heeft ons €500,- gekost in totaal, en hij is maar 3 maandjes bij ons geweest. Onze andere poes is dus ook ziek, tevens chronische niesziekte, wil niet weten wat die ons al heeft gekost. Je mag boos zijn, maar laat daar niet je katje de dupe van zijn.
Maar zo te lezen doe je dat niet. en heb je het beste met haar voor.
hopelijk vind je snel een oplossing. is voor niemand prettig zo.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie