Noodoproep voor Bertus!

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Erica-HoKaZo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2011 15:58

Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Erica-HoKaZo »

DIT IS EEN NOODOPROEP!!

Hallo....Mijn naam is Erica en ik werk bij een dierenasiel.
Al enige tijd hebben wij een prachtige Pers zitten,genaamd Bertus!
Helaas heeft Bertus nogal last van zijn huid...kale plekken...korstjes...jeuk....We hebben echt vanalles geprobeerd...zelfs de dierenarts weet het niet meer....Hij heeft daar een tijdje intern gezeten om hem verder te helpen...momenteel zit hij weer bij ons in het asiel en kook ik wekelijks,met veel liefde en plezier, vers struisvogelbiefstuk met rijst voor hem.....Maar ook dit lijkt niet te helpen en eigenlijk zijn wij de wanhoop nabij!!
Is er hier iemand die ervaring heeft met deze aandoening?
Heeft er ALSJEBLIEFT iemand een tip voor me??
Het is zon lieverd...en ondanks mijn allergie voor zijn mooie lange haren knuffelen we elke dag eventjes.
Het zou zo mooi zijn als deze lieverd verlost wordt van deze ellende en uiteindelijk zelfs een geweldig baasje zal vinden!

Dus nogmaals: Alsjeblieft....help mij en Bertus!!!!
Groetjes Erica en de beestebende!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door pearlsofpassion »

Je zegt dat de DA het ook niet meer weet, dus ik veronderstel dat hij ook een tijd op hypoallergeen voer heeft gestaan om voedselallergie uit te sluiten?
En dat getest is dat het geen schimmel of andere infectie is?

Is er een reden waarom je struisvogel geeft? Want is toch niet bepaald het natuurlijk dieet van een kat, en lijkt me ook redelijk duur...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Anne »

Heeft de da een allergietest gedaan? Ligt het aan zijn voeding of is het een inhallatieallergie?
Mocht het aan de voeding liggenl, dan kun je beter naar http://www.barfplaats.nl gaan en daar een oproep plaatsen.
Onze hond Tim hebben we ook volledig op rauw vlees over gezet na een ernstige voedselallergie.
heel veel succes!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Erica-HoKaZo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2011 15:58

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Erica-HoKaZo »

ja alle tests zijn gedaan....we zijn overgstapt op het koken van struisvogel,juist omdat dit niet in kattenvoer zit en wij inderdaad dachten aan voedselallergie.en is inderdaad erg duur...(ong. € 13.- per week) maarja als hij er beter van was geworden was het het wel waard!

ik zal een oproep plaatsen op Barfplaats!dank julliee voor jullie reacties...ben echt wanhoping...het is zo'n schatje!!dit gun je hem (en geen enkele andere kat) niet!!
Groetjes Erica en de beestebende!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet omdat struisvogel niet in kattenvoer zit, dat hij daar niet allergisch aan zou zijn.
Heb je hypoallergeen voer geprobeerd? Het welke? Hoe lang? En hoe reageerde hij daarop?

Katten met voedselallergie los je niet altijd op met vers voeren. Het kan natuurlijk wel, maar soms is het een allergie aan iets dan in het vlees zit, en dan lukt dat dus niet.
Hypoallergeen van vb RC wordt dan wel goed verdragen.

Waar zijn de wonden juist?
En die kale plekken, zijn die droog of ligt er vocht op? Zijn die rood? (in veronderstelling dat hij een bleke huid heeft natuurlijk, op zwart zie je het niet altijd zo duidelijk).
Zijn het voornamelijk echte wonden, of eerder meer korstjes?

Is vlooienallergie uitgesloten? Met vb Avantage? Want Frontline werkt al eens niet voor vlooieallergie... Over andere merken heb ik niets bruikbaars gehoord.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Admin »

Als niks werkt, dan zou ik zeker proberen om de kat kant-en-klaar versvoer als Carnibest te geven. Struisvogelbiefstuk met rijst kan misschien (zeer) tijdelijk een oplossing zijn, maar op de lange termijn zal het lichaam van de kat om meer voedingsstoffen vragen. Veel katten met huidproblemen zijn ermee gebaat om ze op een volledig versvoer over te zetten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Erica-HoKaZo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2011 15:58

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Erica-HoKaZo »

Ja hypoallergeenvoer is geprobeerd....ook via DA.
Zijn niet echt wondjes omdat hij er nu niet meer bijkan ivm kap.
zit voornamelijk op zn koppie en onder zn kin....zal vd week wel foto's maken en hier neerzetten.
de kale plekken zijn droog.
Vlooienallergie is uitgesloten...bij ons worden alle dieren sowieso ontvlooit en daar ook op gecontrolleerd.(hij had de allergie(?) al toe hij bij ons werd binnengebracht!)
en tja dat struisvogel....we willen gewoon alles proberen.....voor hetzelfde geldt....!?
maar helaas....vandaar ook mijn oproep hier.
Carnibest zouden we kunnen proberen,volgens mij hebben ze dat hier bij onze dierenwinkel ook.

Ik wil gewoon alles geprobeerd hebben voor Bertus...hij is het gewoon waard!!
Groetjes Erica en de beestebende!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door MarjanR »

Oggussie, ik zou het ook proberen met kantenklaar versvoeding omdat daar geen toegevoegde toestanden zijn.

Ik zou Bertus zo willen adopteren, t'arme beessie.
Niet dat hij het slecht heeft bij jullie hoor, zeker niet als ik dit zo lees!
Maar oggossie, het mennekke
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Ilone »

Arme Bertus!
Hoe ziet het eruit?
Zijn het niet toevallig zwarte soort korstjes?
Omdat je verteld dat het voornamelijk op zijn koppie en onder de kin zit..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Adriana »

kan Bertus gras eten? zou je zover willen gaan om een bakje tarwegras voor hem te zaaien? even hier op het Forum zoeken op tarwegras en iedere ekowinkel of ekomarkt heeft hele tarwekorrels. in bakje vochtige aarde, 1 cm-laagje aarde erover heen en plastic zakje erom. kamertemperatuur en met een weekje heb je een grasveldje voor je Bertus.
er zitten geweldig veel goeie stofjes in tarwegras en die zijn ook goed opneembaar voor katzels. vits, mins en enzymen enz en katten hebben net als mensen ook rauw gras/groenvoer in hun natuurlijke menu, maar deze meeste katten die niet buiten komen krijgen dat niet. en wie weet...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Admin »

Ondanks het ontvlooien is het in een asiel vaak moeilijk om vlooien helemaal uit te bannen. En als de kat een vlooienallergie heeft, is er niet meer dan 1 vlo nodig om een reactie op de huid teweeg te brengen. Niet alleen de katten moeten vlo(oienpoep)vrij zijn, maar ook alles in de omgeving.
Een vlooienallergie openbaart zich overigens het meest op de rug. Als de kop het meest aangedaan is, dan denk ik eerder aan een voedselallergie. Onze dierenarts boekt successen met dieten waar eiwitten inzitten in hele kleine stukjes. Blijkbaar hoe groffer, hoe meer allergische reactie.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Anne »

Heeft bertus eigelijk ook last van diarree? Of blijft het alleen bij de jeuk?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Erica-HoKaZo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2011 15:58

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Erica-HoKaZo »

Marjan...zolang wij niet weten wat er met hem is,plaatsen wij hem niet...ik zelf werk 4 dagen in de week en verzorg hem dan....de rest vd week doet een collega van me dat op dezelfde wijze.

Ilone....het zijn inderdaad zwarte korstjes...de dagen dat ik er ben doeik m voorzichtig wassen met een washandje met lauw water....en de kap schoonmaken...zoveel mogelijk alles schoonhoude.....

Adriana...tuurlijk doe alles voor m....zal maandag eens hier naar de ecowinkel en andere via inet!hij kan helaas bij ons niet naar de buitenren....vooral omdat wij niet weten wat hij heeft en we het zekere voor het onzekere moeten nemen ivm de andere katten!

Admin.....Nou ik kan je zeggen dat het ons een heel eind lukt!Voor de katten bij ons bij anderen worden geplaatst gaan ze eerst van Politie-opvang naar Quarantaine en worden ontvlooit,geent en nagekeken voor ze het asiel ingaan....maar 100% is het nooit zeker!
ik weet toevallig dat de ruimte waar bertus zit vlo-vrij is....en hij heeft geen last van zijn huid op de rug.dat over die eiwitten heb ik zostraks inderdaad ook gelezen en vraag me af of die struisvogel dan wel goed is omdat dat veel eiwitten bevat!! heb dit al doorgemaild naar mijn collega's!

Anne...dat wisselt nogal....vd week had ie zelfs 2 dagen geen ontlasting,maar ik denk dat die struisvogel toch stopt....daarna had hij weer "normale"ontlasting,wel erg donker sinds de struisvogel.
Groetjes Erica en de beestebende!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door Ilone »

Aha. En kleine rode bultjes erbij?
Zit het alleen op het kopje/kinnetje? Of nog op andere plekken?
Want het lijkt mij op de eerste gedachte op kattenacne.
(begin er hier thuis nu net een beetje vanaf te raken)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Noodoproep voor Bertus!

Bericht door MarjanR »

Hi Erica, ik begrijp dat hoor. Echt wel. ;)

Misschien is het inderdaad katten acne?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie