Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Samantha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:52
Locatie: Hoogerheide

Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Samantha »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum.
Heb 2 katten, 1 kater Zazoo, gecastereerd bijna 2 jaar oud
en zijn zus Shiva, een poes, ongecastereerd.

Sinds een tijdje mogen ze minder naar buiten, dit omdat Zazoo een tijd terug met een verlamde poot terug thuis kwam, wat langzaamaan weer terug aan het genezen is.
Altijd al was de voordeur mat favoriet als plasplaats! Wij telkens een nieuwe mat kopen en vanalles erop gesmeerd, maar zonder succes. Nou is die weg, maar nog plassen ze er. Beide!!
Ze zijn erg kritisch als het om de kattenbak gaat. Deze stond beneden, maar met de aanschaf van onze hond, is deze naar boven verhuisd, om ze rust te geven als 'ze moeten'. Dit werkt eigenlijk perfect, hebben ze nooit moeilijk over gedaan. Maar sinds een tijdje plassen en poepen ze overal waar ze maar kunnen, al ligt er maar 1 plasje in de bak!
Nou hebben we vandaag een nieuwe bak en ander grit aangeschaft, maar nu hebben we het volgende probleem ook. Zazoo ligt in de bak te slapen!!!! Hebben hem er al een paar keer uitgehaald, maar hij kruipt er steeds in. Ook dit gewoon boven, hond vrij, alle rust enz. En ze hebben genoeg plaatsen om te liggen, krabpaal, mandje, dozen enz. Waarom doet hij dit?
En dat moet ik nou met het geplas en gepoep in huis??? Shiva doet dit minder, maar Zazoo... Zelfs als wij liggen te slapen piest hij op bed!!!

Help dus!!
Zazoo&Shiva
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Lovecat »

Welkom Samantha,

En ja een lastig probleem. Omdat beide katten het doen, zou ik niet meteen aan iets medisch denken, maar toch zou ik van beide katjes de urine laten controleren bij de dierenarts; eerst een medische oorzaak uitsluiten.

Dan is de volgende stap (of nou ja volgende, dit moet je sowieso doen) meer kattenbakken! De regel is 1 kattenbak per kat + 1 extra., dus in jouw geval zeker 3 bakken. Zet deze bakken op verschillende plekken in huis, dus ook beneden. Ze kunnen dan zelf kiezen welke plek ze prettig vinden om te gaan.

Vaak wordt er voor de voordeur geplast om territorium uit te zetten; ze ruiken misschien katten die buiten rondlopen en willen duidelijk maken dat het huis hun terrein is; misschien deden ze dit eerst buiten het huis, maar nu ze niet meer naar buiten kunnen, gaan ze het binnen doen...

Is het probleem begonnen toen de hond is gekomen?

Katten gaan niet zomaar in de bak liggen slapen, vaak is er dan echt iets mis...
Waarom is Shiva niet gecastreerd?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Omdat Shiva niet geholpen is, is de kans groot dat vreemde katers aan de deur komen plassen. Daardoor gaan je eigen katten daar natuurlijk ook plassen (om hun territorium af te zetten).
Je moet dus Shiva laten helpen en meerdere bakken plaatsen zoals Lovecat al aangaf.
Zet ook een bak op de plaats van de mat. Als daarmee de problemen oplossen kan je een beetje later de bak stilletjes aan naar een betere plaats verzetten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Samantha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:52
Locatie: Hoogerheide

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Samantha »

Het probleem was er al voor de hond er kwam.
En moet zeggen dat ze goed samen door 1 deur kunnen, geen problemen mee.
Hebben altijd 1 bak gehad, elke dag verschonen, nooit problemen mee gehad. Waarom nu ineens wel dan?
En vind het heel raar dat Zazoo in de bak ligt te slapen! Hij eet en drinkt verder goed, is goed actief zoals altijd... Hou het even in de gaten ander wordt de DA ingeschakeld. Ben altijd al snel bij die goeie man haha Overbezorgd

Shiva in niet gecastereerd omdat ik van haar graag een nestje zou willen... (ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn, dus graag geen veroordelingen!)
Zazoo&Shiva
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb gewoon een bak voor mijn achterdeur staan. En dat is minder problematisch dan dat ze het over de vloer doen, dus in jouw geval DE oplossing. Katten hun urine laten controleren, zijn ze gezond, zorg dan voor 3 bakken in huis waarvan een voor de voordeur.
Grote kans dat door de open poes er katers van buiten tegen je deur plassen. De jouwe geven dan tegengas zeg maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Het gebeurt nu pas omdat ze nu op een leeftijd zijn waarop ze sexueel echt actief worden.
Als je poes krols is, is het wel logisch dat er andere katers op af komen, en dan is terugplassen een heel natuurlijk situatie.

Ok, geen beoordelingen over je nestjeswens (bijt op haar lip), maar dit is wel natuurlijk gedrag in dit geval he.... Dat moet je er dan maar bij nemen. Je poezen vragen er ook niet achter, het is dan maar je eigen keuze, en de gevolgen van je beslissing...

Laat je haar dan niet nog jaren wachten met haar nestje? Zodat ze toch zo snel mogelijk geholpen kan worden? Je doet haar hier echt geen plezier mee, dus help haar er dan zo snel mogelijk vanaf.
Mijn ongeholpen poes ontwikkelde op 3 jaar al tumoren daardoor, dus ik weet waar ik het over heb! ;-)

Let je er ook op wie de vader van haar nestje wordt? Dat ze niet met aids thuis komt?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Lovecat »

Hebben altijd 1 bak gehad, elke dag verschonen, nooit problemen mee gehad. Waarom nu ineens wel dan?
Waarom nu ineens wel? Tja, daar kan ik je geen antwoord op geven, katten hebben vaak 'grillen' en waarom is voor ons vaak de vraag. Vaak gaat 1 kattenbak lange tijd goed, maar als er katten van buiten tegen jullie huis gaan plassen (vanwege de open poes) dan komen de katten wel in opstand, soms ligt er ook een dominantieprobleem onder; de ene kat mag van de ander niet op de bak, ik noem nu maar wat voorbeelden; zaak is dat je eerst meerdere bakken moet plaatsen en kijken wat dat oplevert.
En vind het heel raar dat Zazoo in de bak ligt te slapen! Hij eet en drinkt verder goed, is goed actief zoals altijd...
Een kat laat nauwelijks iets merken als hij pijn heeft, als je hier even verder leest, kun je zien waarom; dat is vanuit de natuur zo; als ze pijn of ongemak uiten, zullen ze minder kans op overleven hebben.
Mijn kitten van toen 4 maanden liep vrolijk rond; speelde, at en dronk, was actief, heb hem 2 x laten controleren door de DA, niks aan de hand. Twee dagen later was hij verstopt door blaasgruis en had elk moment het loodje kunnen leggen. Ik ben me doodgeschrokken, die beestjes kunnen pijn ZO goed maskeren! Ik zou hem toch even laten nakijken, beter 1 x teveel dan 1 x te laat...


Edit:
Shiva in niet gecastereerd omdat ik van haar graag een nestje zou willen... (ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn, dus graag geen veroordelingen!)
Geen veroordeling, maar wel een kleine reminder; het kittenseizoen komt er weer aan, de asielen zoeken dan veel opvangadressen voor moederpoezen met nestjes, misschien een idee voor jou? Je poes zo lang krols laten zijn, maakt haar in ieder geval niet gelukkig. Weet je ook hoeveel geld en zorgen een nestje kosten? Tja, ik kan je moeilijk vastbinden, maar denk er nogmaals heel goed over na. Er worden in Brabant honderden katten afgeschoten wegens overschot...
Gebruikersavatar
Samantha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:52
Locatie: Hoogerheide

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Samantha »

Ik snap alle tegenstand van het nestje willen hebben. En wordt goed na gekeken hoe en wat. Misschien inderdaad het gepies tegen de deur. Maar goed, dat is een ander onderwerp toch?? ps. de eventuele 'kleintjes' hebben al een adresje..

En dat katten weinig tot geen pijn laten zien weet ik al te goed. Ook kat met blaasgruis op vergevorderd stadium dat de blaas aan het oplossen was. (ofzo) En Zazoo met een verlamde poot die geen krimp gaf! Maar hij heeft dat in huis geaccepteerd en zijn zus heeft al een tijd de leiderrol op zich genomen.

Ik ga het uitproberen door de 'oude' bak bij de voordeur te zetten, dank jullie wel voor de reacties en tips!!
Zazoo&Shiva
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Nou wou ik niet over je nestje beginnen, maar je uitspraak verbaast me wel.
Dat de kleintjes allemaal al een thuis hebben.
Hoe weet je nu hoeveel kittens je gaat hebben? En hou je er ook eentje zelf bij?
Wat ga je doen als er minder zijn dan verwacht? NOG een nestje nemen? :shock:

Je beseft toch wel dat zo'n argument het bij ons alleen nog maar erger maakt? Want al die mensen zouden ook in het asiel een kitten kunnen gaan uitkiezen... Dus daar maak je ons niet beter gezind van hoor! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Lovecat »

Misschien inderdaad het gepies tegen de deur. Maar goed, dat is een ander onderwerp toch??
Dus niet, want je komt hier met een sproeiprobleem en dat wordt mogelijk veroorzaakt door je open poes die jij graag wil om een nestje mee te maken..
ps. de eventuele 'kleintjes' hebben al een adresje..
Dit zegt mij, persoonlijk, niks; al die mensen die nu jouw kittens gaan overnemen hadden ook een kitten uit het asiel kunnen redden waardoor er andere katten niet afgeschoten worden en jouw poes niet ongelukkig krols hoeft te zijn, maar goed, dit is jouw keuze...

Ga je nu meerdere bakken plaatsen, of blijft het toch bij 2 bakken? Ik denk eerlijk gezegd dat het sproeiprobleem blijft met een open poes in huis...
Gebruikersavatar
Samantha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:52
Locatie: Hoogerheide

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Samantha »

Na het nestje wordt ze zo snel mogelijk geholpen.

Ennuh dat ze al een huis hebben betekend meer dat er wel mensen vraag naar hebben, hebben nooit de garantie hoeveel het er zullen zijn. En dat hoeft ook niet. Zelf willen we er dan ook inderdaad graag 1 houden. Nee, meer nestjes zullen er niet komen.

Nogmaals, ik weet de tegenstand die er is... Sorry!!!
En tuurlijk hebben jullie gelijk, maar nogmaals is dit mijn keuze geweest en wil niemand hier boos of teleurgesteld maken door mijn besluit. Maar graag samen babbelen over vanalles en nogwat...
Bedoel het niet verkeerd hoor hihi
Zazoo&Shiva
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Maar neen, we knallen je niet af hoor!
Al zou ik wel graag willen weten waarom je dit je poes en kittens in het asiel aandoet, maar het is inderdaad je eigen keuze!

Je bent verder van harte welkom op het forum hoor (van mijn part toch). ;-)
Je kan hier verder inlezen en helemaal aansluiten bij topic en mee praten net zoals alle andere leden hier ;-)

Als je graag wil kan je onder kattenfoto's je eigen album aanmaken zodat je je schatjes ook eens kan laten zien ;-)

De vaste kern zal je dan wel snel leren kennen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Lovecat »

Samantha; ook van mijn kant; natuurlijk ben je hartstikke welkom!

Ik kan het gewoon niet laten het toch te proberen je op andere gedachten te brengen ;-)
Ik wilde bijv. eerst ook alleen 1 kat. Ik dacht dat het ' wel mee zou vallen' met het; 'beter 2 kittens nemen.' Doordat er hier op het forum meerdere malen toch het advies kwam een tweede te nemen, ben ik er nogmaals over gaan denken en ook mijn vriend (die er het meest op tegen was een 2e te nemen) aangespoord zich ook verder in te lezen hier...

We hebben op basis van de adviezen en ervaringen(!) hier toch besloten de 2e te nemen en we zijn beiden zo blij met dat besluit (en niet te vergeten hoe blij ik mijn 1e kitten hier mee heb gemaakt!) dat ik denk dat het toch zin heeft als mensen hier blijven benadrukken wat hun visie is en waarom...

Maar als jij achter jouw keuze staat, dan kan ik daar verder niks aan veranderen...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Ilone »

Hoi en welkom op het forum! ;)
De tips die ik zou geven zijn al gegeven.
Dat Zazoo IN de kattebak gaat liggen, komt mij niet goed over!
Ik zou in jouw geval i.i.g. van hém de plas na laten kijken, liefste van allebei.
Maar omdat Zazoo een kater is, met kleinere plasbuis etc...

Verder nog 1 dingetje, ik weet niet of je dit al weet; maar heel vaak gaan moeder en kind niet goed samen. Na een bepaalde tijd worden ze afgestoten, in veel gevallen (uiteraard is dit niet altijd zo, uitzonderingen zijn er overal ;) ), want ja, dat is in de natuur ook zo. Kind moet uiteindelijk op eigen benen staan zeg maar ;)
Puur even alleen als aanvulling hoor.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Samantha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:52
Locatie: Hoogerheide

Re: Nieuw hier en gelijk een paar vragen

Bericht door Samantha »

Poeh wat een gelukkie!

Ja ik wou al me avatar e.d. veranderen, maar heb niet zulke kleine plaatjes van ze, zou ik dan nog moeten verkleinen enzo
Ennuh het fotoalbum, ben hier nog wel flink onbekend, kan het niet goed vinden enzo haha
Zazoo&Shiva
Plaats reactie