Overmatig wassen, kale plekken

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Ollie_Toby
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2010 12:52

Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Ollie_Toby »

Hallo kattenliefhebbers,
Ik ben nieuw op dit forum, maar zou jullie hulp toch nu al in willen schakelen. We hebben vorig jaar december (2009) een kat uit het asiel gehaald, Ollie. Een gecastreerde kater van ongeveer 4 jaar, een dikke lieverd! Nu zijn we in juni 2010 verhuisd naar een groter huis en hebben we na een paar maanden een jong katje erbij genomen (Toby). Ollie kon volgens het asiel prima met andere katten en na een paar dagen ging het inderdaad ook prima. Ze kunnen 's avonds heerlijk met elkaar stoeien en liggen soms ook heerlijk te slapen. Nu is Ollie wel wat ouder natuurlijk en heeft kleine Toby soms iets meer behoefte om te spelen dan hem. We zagen toen dat als Toby Ollie uitdaagt om te spelen, Ollie zichzelf begint te wassen. Een soort negeermodus hadden we het idee. Dit heeft geresulteerd tot wat kale plekken achter op zijn rug/bij zijn staart.
Nu zijn ze al ongeveer een half jaar bij elkaar en gaat het steeds beter, Toby wordt rustiger en Ollie wast zich minder.

Gisteren kwam onze buurvrouw bij ons dat ze zich zo'n zorgen maakt om de kale plekken van Ollie. Ze zei dat hij als hij bij hun thuis is (beetje een allemansvriend) hij na een kwartier zich heel erg begint te wassen, niet meer geaaid wil worden en persé naar buiten wil. Buurvrouw denkt dat hij allergisch is of dat het hem binnen te heet wordt. Ik denk dat Ol na een kwartier zat is van al het geaai van hun twee kinderen en zich uit irritatie begint te wassen en naar buiten wil. We hebben zelf geen kinderen en Ollie houdt van aandacht, maar alleen als hij het wil en niet te lang.

Nu wil ik direct vanavond naar de dierenarts om allergie uit te sluiten en ik wil geen praatjes in de buurt dat we niet goed voor onze katten zijn. Maar mijn vriend vindt dat ik te hard van stapel loop en dat Ollie van ons is en wij hem goed kennen dus niet hoeven te bewijzen dat er niks aan de hand is...

Wat denken jullie? Kan het inderdaad irritatie zijn of is het meer een teken van allergie?

(Sorry voor het lange verhaal, ik zit er erg mee in m'n maag :oops:)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door pearlsofpassion »

Overdadig wassen is meestal door stress. Het is niet steeds duidelijk waar die stress vandaan komt maar bij jou lijkt dat wel duidelijk als het enkel bij de buurvrouw is. Als hij naar buiten wil, moet ze hem dan maar gewoon naar buiten laten, kous af!

Aangezien hij het ook gedaan heeft toen jullie nieuwe kitten erbij kwam, is dat een extra indicatie dat het gewoon om stress gaat (alle katten zijn verschillend in stressgevoeligheid en de manier waarop ze daarmee omgaan, blijkbaar is dit zijn manier en is hij erg gevoelig). Er komt altijd wel wat stress kijken bij een introductie, maar als alles dan in zijn plooi valt gaat dat veel beter.
Ik ga er dus ook vanuit dat het gewoon dat is waar hij zich van gaat kaallikken. Ik zou tegen je buurvrouw dus zeggen dat ze hem dan maar niet meer binnen moet laten (en een eigen kat uit het asiel halen) en dan zal volgens mij het probleem zich wel oplossen.

Als de kitten hem toch nog teveel stress zou bezorgen, kan een extra kitten uitweg bieden zodat Ollie zijn rust wat meer krijgt en kan kiezen wanneer hij wil spelen. Maar zolang Ollie nog wel regelmatig met de kitten speelt, en er geen ruzie is, lijkt me dat niet noodzakelijk.

Bij voedselallergie krijgt een kat typisch wonden, korstjes en zo. Dit kunnen ook kale plekken zijn, maar dan groeien ze, licht er vocht op en is het typisch rond de kop en hals.
Een andere vorm van allergie is mij bij katten niet bekent, maar zal ongetwijfeld ook wel voorkomen.

Als een kat steeds maar op dezelfde plek blijft wassen vb aan een gewricht of zo, kan het wel zijn dat er met dat gewricht iets scheelt (en kan je wel beter een DA raadplegen). Meestal merk je het verschil wel met als hij gewoon heel veel wast (om zichzelf te kalmeren) waardoor er kale plekken ontstaan.

Veel succes met je buur!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Kattenbella »

Ik denk aan vlooien of voedselallergie. Als het vlooienallergie is helpen de advantagedruppels in de nek direkt.
Voor voeding ben ik een voorstander van versvoeren.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ollie_Toby
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2010 12:52

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Ollie_Toby »

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!!
Tsja, wij denken nog steeds dat het geen allergie is, maar dat het een soort tic is geworden en hij zich nu steeds gaat wassen als hij zich irriteert/er zat van is.
Ik kan dit weekend wel proberen om wat foto's te maken van de kale plekken. Er is absoluut geen bloed te zien of korsten trouwens! En de plekken zitten vlak boven zijn staart en een beetje op zijn achterpoten.

Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Ik herken het bij mijn asiel kat.
Ik kreeg heb bijna niet mee omdat ze niet wisten waarom hij zich kaal likte.
Ik heb echt staan lullen als brugman, zo erg zelfs dat ze de dierenarts erbij haalde.
Die Teun ook helemaal (nog maals) binnenstebuiten heeft gekeerd.
Hij heeft mij gezegd dat ik erg moest oppassen met Teun, hem een stabiele en rustig huishouden moest geven. En toen ik hem dat met de hand op m'n hart heb beloofd mocht hij eindelijk mee (ja, ik heb zeker 1,5 uur staan lullen... zonder grap)
Eenmaal thuis heb ik het was gedrag in de gaten gehouden, maar dat overdreven likken is niet meer geweest.
Mijn conclusie, Teun is een stress likker. (en hij was gestrest want hij werd geterroriseerd door een andere kat in het asiel)
Precies op de plekken die jij ook aangeeft waar Ollie zich kaal likt.
Staart en flanken aan de achterkant. En op de flanken is het ook synchroon kaal (geweest bij Teun dan).

Wat ik zou willen voorstellen is dat je een gesprek aangaat bij de buurvrouw.
Uitlegt wat het verhaal is en dat ze goed naar Ollie moet kijken om te zien dat hij naar buiten wilt.
Ik zie Ollie net als mijn Teun. Ze doen niets of niemand kwaad, willen alleen maar de juiste dingen doen. En als er dan iets is wat zij graag willen, dan durven ze dat heel slecht aan te geven. Binnenvetter met als resultaat; kaal likken.

Ik weet ook niet of Ollie met z'n pootjes schud alsof ze nat zijn?
Teun doet dat in ieder geval op het moment dat hij aandacht wil, dan overwint hij zichzelf een komt al schuddepotend op mij af gelopen voor een knuffel.
Het wordt al minder, en je ziet in z'n ogen dat hij helemaal opgelucht is dat hij krijgt wat hij wil wanneer hij dat aangeeft.

Ik denk dat Ollie een heel onzekere kater is
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door nellebel »

onze nellie had dat ook. Was ook een tik. vanalles getest qua allergie, ook middeltjes tegen stress, maar het werd een tik die je soms kon doorbreken.
uiteindelijk bleek dat het met momenten milder werd, en soms weer heel erg. Zij kon goed aan het spelen zijn en ineens beginnen. leek dan alsof ze haar energie en opgelopen leuke spanning van het spelen niet kwijt kon. Ze heeft er behoorlijk zware medicijnen voor gehad tot onze DA mij vroeg wie er nou het meeste last van had. Ik of de kat. zij niet, want het werden geen wondjes, alleen wat kale plekken. Als ze blijft krabben en likken dat het wondjes worden dan is het verhaal anders.
dus we hebben het geaccepteerd al die jaren. de plekjes waren niet pijnlijk of niks.
als ze begon te likken probeerde ik haar wel eens af te leiden of ik deed mijn hand ertussen en dan likte ze die flink. tot ze klaar was en dan was het goed.
Ik heb ook wel eens opmerkingen gehad of mensen die mijn kat uitlachte (zij had een kale buik, kijk maar in mijn fotoalbum zal ik een fot plaatsen, jansen en co) maar dan werd ik kwaad. mijn man grapte altijd, dat ze haar jas moest dichtdoen. Dan keek ze hem zo aan alsof ze wilde zeggen, haha lolbroek.
Mijn akt was de mooiste die er bestond, ook al had ze soms een kale buik
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
timon en pumba
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2011 11:46

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door timon en pumba »

Hoi.....nou een van mijn katten heeft het ook, overmatig wassen. Krijgt kale plekken op haar achterpootjes.Nu ben ik wel pas verhuisd maar ik merk verder niks aan haar. Ze eet gewoon, speeld met mijn andere kat....zijn broer en zus...maar t mannetje heeft nergens last van. Maar wat doe ik hieraan? Iemand enig idee?????

Gr Gaby, Timon & pumba
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Anne »

Toevallig hebben onze buren hetzelfde probleem met hun kat. De kat kreeg kale plekken en zat er aan te likken. Als hun aan de kat kwamen om te kijken wat de kale plekken waren vond hij dat niet leuk. Laatst toen ik met Casper naar de da moest is de buurman dan ook meegeweest met hun kat en wat bleek...kat had last van vlooitjes. Kat was wel behandeld met iets waar de vlooitjes voor resistent waren geworden en ze hebben een pipiet advantage meegekregen.
De kat had kale plekken van het likken en jeuken dus ga voor de zekerheid even naar de da.
het kan natuurlijk ook gewoon stress zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Als het inderdaad vlooitjes zijn is dat snel te tackelen.
Dus DOEN!

Maar als dat na 1 week geen oplossing geeft dan denk ik dat het stress is.
En stel ik voor dat je valeriaan probeert (hier en daar wat druppels, of op een paar doekjes flink druppelen en die laten "slingeren") of feliway.
Beide werken geruststellend. En dat zou moeten werken.
Ik hoop dan dat je ook echt "klaar" bent in jullie nieuwe huisje.
Dan kan je beestje z'n plekje vinden en weer tot rust komen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Tja, en toen zag ik vanmorgen dat Teun zich ook weer aan het kaal likken was :(
Nu alleen nog op z'n rechter flank.

Ik kan de volgende dingen bedenken
* Weinig thuis geweest vorig weekend en gisteren
* Sinds twee weken volledig op KVV
* Vrijdag 1x de bakken overgeslagen (Maar Teun doet het gewoon naast de bak als de bak hem niet bevalt. Had ik al een beetje op gerekend, maar was niet zo)
* Ben zelf een beetje stressie op het moment (werk, toestand met m'n baas brengt mij ook veel werk naar me toe. Jaarafsluiting. Hoop gedoe met boardmeetings etc)
* de rui; Teun had het dus ook van overgang van zomer naar winter, nu is het overgang van winder naar zomer. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Zouden jullie met me mee willen denken?

edit;
* Feliway verdamper is nu sinds half januari op, die had ik aangeschaft ivm Bibi en later ook Oud en Nieuw. (maar Teun is toen gestopt met likken, nog voordat ik de feliway stekker aangeschaft had)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat die eerste 4 zaken wel logisch zijn. Vooral het eerste en het 4e eigenlijk...
Ben je de volgende tijd wel meer thuis?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Ja, ik ben de komende tijd meer thuis.
En anders zorg ik wel dat ik thuis ben. M'n zusje kan heel goed zelf schoonmaken ;)
Ik ga ook de slaapkamer overdag weer beschikbaar stellen voor hem.
En m'n eigen tip ga ik ook weer toepassen.
Valeriaan doekjes laten rondslingeren. Het is ogenschijnlijk zo dat hij er niet op reageert, maar toen hij net bij me thuis was kwam hij wel meer los toen ik het ook gedaan had.
Ik heb ondertussen natuurlijk verder gegoegeld, en ik ga hem (ondanks dat hij geen vlooien heeft) toch even een spot-on geven. Zodat ik dat in ieder geval heb weggestreept.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp dat je zekerheid wil hebben, maar het is voorheen toch ook nooit van de vlooien geweest?
Zo'n spot on jeukt ook een paar dagen en dat is dus ook niet erg bevorderlijk voor zijn algemeen goed in zijn vel zitten...
Ik zou dat dus niet doen...


Valeriaan lijkt me wel een goed idee.
En vertrouwen dat het met een beetje meer aandacht en regelmaat! allemaal vanzelf weer verdwijnt. Je kan het, je hebt het in het verleden ook verholpen. Hij is wat onzeker, maar hij is dolgraag bij je en voelt zich echt op zijn gemak bij jou thuis. Alleen, als de regelmaat wat verstoord wordt en hij niet weet wat hij kan verwachten, slaat de stress weer wat toe...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Ilone »

Als het voor jezelf wat rustiger gaat worrden en/of meer thuis bent, dan zou je die 1e en 4e uit kunnen sluiten.
Ligt het daar niet aan, zou ik gaan denken aan het eten.
Die vachtwisseling klinkt mij ook wel als 'goede reden'.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Bizar eigenlijk, als je het zo bekijkt.
Ik weet dat Moos reageert wanneer ik minder thuis ben, of gestresst.
Ik zie dat Sara ook haar regelmaat en vaste routines heeft die ze liever in stand houdt.
En Teun??? Nah, die gaat dus kaallikken.
Hij doet verder wat hij altijd doet!

OK, ik wacht even met de spot-on. Wist niet dat die dagen lang konden jeuken.

Bedankt voor de bemoedigende woorden meiden.
Waardeer ik :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie