Zichzelf kapot krabben. De zoektocht naar de boosdoener

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Zichzelf kapot krabben. De zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Sannie_xx »

Zoals al eens eerder vermeld krabt Zooey zich af en toe mateloos kapot op de kop en soms in haar hals. Al eens eerder mee naar de DA geweest en die vermoedde stress of voedselallergie. In eerste instantie een kruidenzalfje meegekregen voor de genezing en proberen stress te verminderen. Niet makkelijk bij Zooey, de stresskip.
Hele tijd ging het wel redelijk goed, maar sinds enkele maanden geleden ineens weer wondjes en het werd erger en erger. Ze krabte zich ongans en overal jeuk!
Nu zit ze al een paar dagen met de kap op maar daar wordt ze helemaal apathisch van. Wil niet op de kattenbak, niet drinken... alleen maar op schoot liggen. Eten doet ze dan nog wel (de smulpaap).
Dus toch af en toe de kap af zodat ze kon drinken/kattenbak, en hoppa ze zag haar kans weer schoon.

Vandaag maar weer naar de DA geweest. Kreeg nu toch wat corticosteroide-tabletjes mee, maar wel met het doel om deze zsm weer af te bouwen. Puur om nu de symptomen wat te verzwakken zodat we kunnen beginnen aan de zoektocht naar de boosdoener. Verder bachbloesem druppels om haar stress wat te kalmeren.
Ik geef ze altijd Hills adult, maar ik was wel enkele maanden overgestapt op de kipvariant. Op lam leek het beter te gaan, dus daar weer terug op. Even kijken hoe dat gaat. Anders op zoek naar een goede hypoallergene variant. Mijn DA is zelf blijkbaar niet zo happig op het hypoallergene voer van fabrikanten. 'ze mikken er toch weer vanalles door wat evengoed problemen oplevert'. Dus dan misschien maar even zelf gaan koken/uitzoeken waar het goed op gaat. En dan uitlokken; kijken waardoor het erger wordt/weer op komt zetten.

Of dat het toch stress is, en dan zou de oorzaak wel eens bij Mouse kunnen liggen. Die jaagt haar overal achterna de laatste tijd. Dan zou nog een optie zijn dat mijn vriend en ik een kattenruil doen. Dan zetten we de twee donderstenen Mouse en Wazou bij elkaar in 1 huis. En Zooey en Kitty (zijn poes die ook liever met rust gelaten wordt) bij elkaar, die elkaar waarschijnlijk wederzijds lekker met rust laten. Maar alles op zijn tijd.

Omdat ik las dat dit probleem wel vaker is voorgekomen, ga ik de resultaten/acties een beetje bijhouden in dit topic als dat goed is. Misschien hebben anderen er dan ook nog wat aan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk toch echt wel dat het voedselallergie is hoor!
En daar zijn nog topics over, waar je dat ook zou uit kunnen concluderen.
Ik zou me dus daar op focussen.
vb: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 85&t=19944

Terug op gewoon voer zetten hielp bij mijn Cuzco maar de DA zei toen ook dat als het niet hielp hij eerst een paar maanden op hypoallergeen moest zodat het kon genezen en dan daarna kan je gaan proberen waar hij nog tegen kan.
Het valt wel meer voor dat een bepaalde smaak niet verteerd wordt.
Ik heb nog nooit gehoord van een kat die toch nog reactie krijgt op hypoallergeen, maar als je het niet vertrouwd zijn er ook voeders (meestal graanvrij) die van nature uit hypoallergeen zijn. Daar kan het wel zijn dat de kat er alsnog niet tegen kan.
Je kan eens op Zooplus rondkijken.

Ik zou als ik jou was een kijken wat het grote verschil is tussen de kip en lam variant van wat je gaf en dat vermijden... Het kan ook in iets klein zitten maar het ligt waarschijnlijk wel aan iets dat in de lam niet zit en in de kipvariant wel.
Eerst zorgen dat hij geneest en daarna kan je voorzichtig gaan testen wat hij allemaal verdraagt en wat niet. Je kan het in het vervolg wel beter niet laten escaleren. Direct bij eerste tekenen (korstjes) terug op voer waarvan je weet dat hij ertegen kan. Dan moet je niet op hypoallergeen, terwijl ik denk dat je nu niet anders kan omdat hij op al de rest kan gaan reageren omdat hij te veel reactie heeft gehad (treshold overschreden).
Ik hoop dat je dat een beetje snapt :???:
Zo heb ik het van mijn DA gehoord...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
t lijkt me ook een geval van voedselallergie en hoe eerder je van die vreselijke medicijnen af bent, hoe beter..
kijk eens bij Zpls bij Yarrah, dat is voedsel uit de biologische landbouw/veeteelt zonder residu van medicijnen en/of antibiotica en/of bestrijdingsmiddelen.
en verder is het een kwestie van proberen. de meeste eko-winkels hebben Yarrah dus daar zou je een paar smaken/tinnetjes kunnen kopen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Sannie_xx »

Nou, de reden waarom we toch nog twijfelden aan voedselallergie is omdat het op het andere voer ook wel eens mis ging. En dat had dan vaak een stressoorzaak.
Dagje bouwvakkers? Zooey had de volgende dag wondjes.
Dagje bezoek? Zooey had de volgende dag wondjes.
Sterilisatie? Zooey had de week erop wondjes.

Ik bedoel maar :) Het is waarschijnlijk een samenwerking. Iets van voer waar ze niet tegenkan, maar ook verergerend door stress. Dus dat lam-voer kan ze redelijk goed tegen leek het, alleen zodra er stress om de hoek kwam kijken niet meer.

Pearlsofpassion; tsja escaleren. Tot nu toe kreeg ik het altijd vanzelf weg en ik had niet meteen in de gaten dat het door het voer kwam. Het is absoluut niet tegelijkertijd op komen zetten, namelijk. Ze zat alweer maanden op de kipvariant voordat de problemen begonnen. Net als vorig jaar precies in de winter het ergst, wat we ook al zo raar vinden. Altijd in de winter. In de zomer is het minder erg. En Mouse is ook juist de laatste maanden erg aggressief op haar. Al met al was de dierenarts er juist helemaal niet zo zeker van of het hier wel om voedselallergie alleen ging (een gevoeligheid ergens voor heeft er wel mee te maken, maar omdat ze ook van nul problemen naar ineens heel veel wondjes naar weer nul problemen gaat zonder enige voerverandering..... we zijn er al langer mee bezig helaas :S).

Adriana; Yarrah heb ik nog niet uitgeprobeerd, kan ik eens naar kijken. En ik zat te denken aan iets van carnibest een tijdje ipv brokken, daar heb ik ook goede dingen over gehoord.

En inderdaad, zo snel mogelijk van die medicijnen af. Voor nu moest het wel even, maar gelukkig houdt mijn DA zelf ook absoluut niet van dat soort spul vanwege de bijwerkingen (en van het gemak waarmee dat meestal maar wordt ingespoten) dus wat dat betreft ben ik wel blij met hem, dat hij echt een beetje meedenkt wat het beste is voor het beestje op de lange termijn. Het was nu alleen dat het moeilijk is om erachter te komen of de boosdoener nog aanwezig is zolang haar wondjes niet kunnen genezen, want die veroorzaken zelf ook allemaal jeuk dus ze krabt ze keer op keer open. Die moeten eerst even kunnen genezen. Vandaar nu toch even die tabletjes, en dan liefst zo min mogelijk (vijf daagjes eentje per dag, maar dan z.s.m. nog maar een halve om de dag)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, ja, dan lijkt het wel iets anders...
Vreemd vreemd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Sannie_xx »

Ja, mijn rare schattige zorgenkindje....raadsels, raadsels, maar ik ga alles op alles zetten om het beter voor haar te maken.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door katgevonden »

Mmmmmm zou ze misschien vlooienbeetallergie hebben? Behandel je ze winters tegen vlooien? Want 1 vlo is al voldoende om het jeuken te laten beginnnen en dan kom je in de cirkel terecht dat het door het krabben alsmaar erger en erger wordt. Mijn bouvier heeft hier ook last van.
Prednison is geen oplossing op termijn maar het verhelpt in elk geval de circel te doorbreken. Moet bij mijn hond ook.
Verder heeft mijn hond ook voedselallergie. De beste manier is inderdaad zelf enkel versvoeding te geven voor een tijdje om erachter te komen of het daardoor komt. Als de wondjes dan genezen weet je het wel zeker en dan kan het zoeken beginnen.
Ik weet verder niet hoe het zit bij katten met voedselintolerantie maar bij honden kan je zeggen om zo minder eiwit om zo beter. Weet niet wat normaal is maar misschien kan je daar eens op letten.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Sannie_xx »

Vlooienallergie heb ik ook op gelet, maar goed gekamd en gecheckt en nooit een vlooienpoepje gevonden. Heb haar voor de zekerheid wel weer even behandeld met anti-vlooienmiddel. Toen ik haar kreeg had ze wel vlooien, en die zaten vooral in haar nek en bij de staart, maar die plekken zit ze juist eigenlijk niet aan. Het is echt vooral op haar kop --> wangen en naast ogen.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door katgevonden »

jeuk is een verschrikkelijke aandoening. Arme Zooey. Ik zou het anders ook even niet weten. Als me iets te binnen schiet laat ik het gelijk weten
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Adriana »

heb je al eens gedacht aan destress van huisdierendokter?
als er in ieder geval ook een stressrelatie is dan zou je kunnen proberen om met dit plantaardige middel haar stresshuishouding wat rustiger te krijgen.
er is bij de da ook Telizen en Zylkene en er is de feromonenverstuiver Feliway..
in theorie zou de jaarwisseling dus ook grote krabellende moeten veroorzaken..
waar ik ook nog aan dacht: komt ze s zomers buiten? dan zou het kunnen zijn dat ze daar gras eet en daar zitten erg goeie stofjes in en als ze dat s winters niet heeft, dan heeft ze daar missch behoefte aan. bakje tarwegras?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Sannie_xx »

Ze komt nooit buiten, ik woon op een appartement 6 hoog. Mouse komt soms eens op het balkon aan een lijn, maar Zooey vind dat eng, enger, engst. Die laat ik het dus zelf weten maar hooguit komt ze in de drempel zitten. Dus niks van dat. Maar tarwegras dus.... ja dat zou sowieso wel een mooie oplossing zijn tegen de haarballen die ze veel heeft. Ik gebruik daar nu snoepjes voor die goed werken maar die mag ze nu ook even niet meer.

Tegen de stress heb ik nou Bachbloesem druppels gekregen. Dat zou daar goed voor moeten werken zonder dat het verdovend werkt. Ken je dat? Had er elders op het forum ook eens iets over gelezen maar ik weet niet meer waar.....
Mocht dat onvoldoende zijn, dan kan ik altijd nog destress proberen ja. Of feliway inderdaad. Maar moet zeggen dat ze het vuurwerk niet zo eng vinden. Ze zijn allebei vrij relaxed nu terwijl het toch al aardig afknalt buiten. Echte grote stressbron voor haar is vreemde mensen, met name mannen is ze erg bang voor, een tripje dierenarts, mensen elders in de flat die boren, en ik vrees toch ook Mouse die het leuk vind om haar af en toe te bespringen als ze even niet oplet.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door katgevonden »

Zou het misschien van de droge lucht van de verwarming kunnen komen? Ik heb winters ook vaker last van jeuk door droge huid door wederom de droge lucht. Ik weet niet, probeer maar mee te denken. Rond het hoofd is het natuurlijk het makkelijkst om te krabben en met hun nagels veroorzaken ze gauw wonden...ik blijf er maar over denken...en denken...en denken...
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Sannie_xx »

Lief dat jullie zo meedenken :)

Ja Nadia, daar had ik ook al aan gedacht. Bij mijn vriend werd de boel ook al erg schilfering en jeukerig van de droge lucht. Misschien werkt dat bij de kat ook wel zo. Dus ik heb vandaag maar van die vochtbakjes aan de verwarming gehangen, misschien helpt dat wat. Alle beetjes.. :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Adriana »

Sannie_xx schreef:Tegen de stress heb ik nou Bachbloesem druppels gekregen. Dat zou daar goed voor moeten werken zonder dat het verdovend werkt. Ken je dat? Had er elders op het forum ook eens iets over gelezen maar ik weet niet meer waar.....
.
in Bachbloesem zit alcohol en alcohol is giftig voor katten, dat is wat je waarsch gelezen hebt. eea afhankelijk van het percentage maar waarom zou je je kat alcohol geven?
kan zijn dat de alcohol in het spul verdovend werkt en dat lijkt me dan niet erg jofel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Zichzelf kapot krabben - de zoektocht naar de boosdoener

Bericht door Sannie_xx »

Hmmm.... het zou voor het grootste gedeelte water zijn, was me gezegd. Ruik ook geen alcohol zoals in mijn eigen kruiden-tincturen.... :S Zal dat nog eens navragen, want dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling.
Plaats reactie