Sjefke weigert kittenvoeding

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door nellebel »

onze Sjefke is 4½ maand oud. Ik heb hem vrijdag gehaald uit het asiel. Onze Flippie van 14 maanden eet royal canin indoor. Ze at eerst hill's voer en daar deed ik wat urinary van Royal canin door (had ik nog van vorige kat en volgens de DA geen probleem om erdoor te mengen).
Nou, madam hoefde geen Hills, dus dat haalde ze met haar pootje uit het bakje en gooide ze door de hele berging. Dan keek ze me aan alsof ze wilde zeggen. Vul mijn bak is bij, alles is op.
Dus toen naar Royal canin. Bevalt haar prima.
Nou komt Sjefke erbij en ik kreeg bij mijn dierenspeciaalzaak een kittenpakket gratis van royal canin.
Maar meneer hoeft het niet. Hij wil ook indoor en geen kitten voer. geprobeerd om dan alleen kittenvoer te geven, maar dan staan er 2 te schreeuwen om eten en het kittenvoer ligt door de hele berging.
Hoe belangrijk is het dat hij kittenvoer krijgt? Ook natvoer is een probleem. Hij wordt wild en woest als hij niet herzelfde krijgt als Flippie (dat is puur vlees). Krijgt hij hetzelfde eten ze rustig langs elkaar hun eigen bakje leeg. Krijgt hij kittenvoer, dan schreeuwt hij alles bij elkaar en blijft hij op haar bakje springen.
apart ete ngeven is geen optie aangezien ik overdag werk en ik wel vind dat ze beide dan wel moeten kunnen blijven eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door pearlsofpassion »

Het kan helemaal geen kwaad om te stoppen met kittenvoer.
Ik heb er hier altijd tot 4 maand proberen kittevoer geven maar dan moest ik er ook bij blijven staan want anders gingen ze adult eten (hier krijgen ze niet de hele dag door want anders blijft Cuzco eten, dus dat was al zo). Het schijnt een welgekent fenomeen te zijn dat ze liever adult eten dan kittenvoer. Komt heel vaak voor.

Ik vond het tot 4 maand belangrijk omdat dat de leeftijd is dat ze normaal nog zuigen bij de moeder, maar erna is adult echt geen probleem. Na de castratie wordt zelfs aangeraden om van het kittenvoer af te stappen omdat het ze te snel dik zou maken.

Nu, in natvoer ben ik blijven kittenvoer geven tot een jaar (Luis krijgt het nu dus nog steeds).
Het is wel spijtig dat Sjefke ook kittennatvoer niet wil aannemen. Anders zou hij zo nog wat extra mineralen kunnen binnenkrijgen.
Maar na 4 maand is dat allemaal minder belangrijk dan ervoor... Kan je het niet een beetje verstoppen? Dus misschien wat kittenvoer mengen onder wat adult van Flippie? Of zeker dezelfde smaak geven (dan valt dat bij natvoer toch niet zo op?) Tis dat hij toch nog wel wat moet groeien.

Maar voor brokken kan het zeker geen kwaad. Dat hebben de meeste kittens.
Je kan misschien wel proberen om je overschot nog even kwijt te geraken... Voor volwassen katten (boven een jaar) is kittenvoer niet goed, maar 14 maanden is nog niet zo erg als ze eens een brokje meepikt, zolang het maar geen gewoonte wordt.

Wel grappig dat ze het weggooien, wat ze niet lusten. En zijn ze dan zo specifiek met brokken? Best indrukwekkend...
Niet zo handig voor jou kan ik me wel indenken :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door nellebel »

Hoi Valerie
Gelukkig, ben ik wat gerustgesteld. tja, die brokken breng ik dan maar naar de DA (die geven ze aan mesne die katten opvangen of zelf geen goed voer kunnen betalen). Want opeten doen ze het toch niet.
Dat natvoer kan ik inderdaad proberen te mengen. Zelfde smaak heeft weinig zin want als ik het al zie dan is het al zo'n duidelijk verschil.
Dit was een onbekend merk voor mij wat ik mee heb gekregen van de dierenspeciaalzaak, maar toen ik het blikje opende zag ik wel het verschil met gourmet wat ik anders altijd heb. echt hele stukken vlees en verder niks. Het rook zelfs lekker. Ze hebben toch hun eigen schaaltje voor het natvoer, dus zal eens proberen bij Sjefke iets meer eronder te doen en een klein beetje van Flippies voer.
Ben sowieso van plan om het natvoer af te bouwen naar 1x per week (op zondag met ontbijt op bed).
Doe wel af en toe wat water op een schaaltje brokjes, vinden ze ook lekker. Krijg steeds meer het idee door de dingen die ik hier lees, dat die merken als gourmet enz helemaal neit zo goed zijn. Dus wil het liever bij RC houden als brokjes en dan af en toe iets extra's.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door pearlsofpassion »

Gourmet is inderdaad niet zo ideaal, maar het hangt wat af van de uitvoering van natvoer.
Je moet er de samenstelling eens naastleggen. Er zijn natvoeren van gourmet die niet beter zijn dan Whiskas, maar er zijn er ook betere geloof ik, de duurdere dan. Als er staat (min 4% kip) dan vertrouw ik het al niet meer. Wat is de rest van die vleesproducten dan? Bij Whiskas (zo rijk aan...) staat dat er ook op.
En als er granen in zitten, dan mag je het al helemaal vergeten bij natvoer!

Wat geef je Flippie dan? Klinkt zoals Gimpet? Hebben ze daar dan geen kittenvoer van?
Er zijn vast nog wel merken die goed zijn waar ze zowel adult al kittenvoer van hebben en dan kan je als je dezelfde smaak neemt hem misschien wel aan het eten krijgen.
Als hij nog 2 maand iet of wat kittenvoer binnenkrijgt via natvoer ben je al gerust. Zelfs al is het maar 1 keer per week. Erna kan je dan aan beide geven wat je zelf het liefste wil.

Op Zooplus kan je trouwens erg goed de samenstellingen vergelijken.
Gewoon die met granen of 4% eruit kieperen en je houdt nog heel wat keuze over in allerlei prijsklassen ;-)
De onderste staat trouwens bij dat het geen premium is maar supermarktkwaliteit en Gourmet staat daar bij, naast Whiskas en Felix! Geen premium dus...

Ikzelf ga voor Animonda gaan de volgende keer dat ik bestel (ze hebben blikjes, kuipjes pate en zakjes). Daar hebben ze ook kittenvoer van (ik zie net dat de samenstelling bij het kittenvoer niet zo duidelijk genoteerd staat, het lijkt of er 85% vlees en afgeleiden in zit, maar dat slaat eigenlijk op het rundsvlees. er zit bijna 100% vlees en afgeleiden in, enkel nog wat mineralen erbij) Misschien eens gaan kijken bij Zooplus? ;-)
Ik wil er nu al mee beginnen omdat ze er ook senior van hebben en dat over enkele jaren wel belangrijk wordt voor Kleintje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door nellebel »

hOi
Weet zo even niet wat het merk van Flippie is. Heb het gisteren meegekregen bij de dierspec zaak. KLinkt wat italiaans maar kan het nu niet nakijken, ben op het werk. ER zat om elk blikje een papieren wikkel.
Er zit in ieder geval 60%kip in en 30% ham en iets van rijst en nog iets. Dus in ieder geval erg veel vlees. Ze vond het heerlijk. Ze kosten 0,99 per stuk, mar dat kost mijn gourmet ook, dus daar hoeft ik het niet voor te laten (je hebt inderdaad van gourmet ook die van 0,49).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of het zo is, maar als de prijs je wel iets kan schelen, dan heb je ook al erg goed voer voor de helft van de prijs bij Zooplus. Het voer is daar trouwens altijd erg goedkoop, soms zijn er extra voordeelpakketten en je krijgt het thuis geleverd.
Kan niet beter vind ik zelf... :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door Anne »

Hier ook geen kittenvoer op het moment ivm een sensible dieet omdat onze Hobbel en Hummel (5 mnd) en twee volwassen katten een coronavirus hebben...
Om je gerust te stellen, Joep heeft ook geen kittenvoer gehad toen was hij toch al een week of 12, die was vrijwel altijd aan de diarree en toen op advies v.d. dierenarts overgegaan op hypoallergeen wat volgens een dierenwinkelmedewerkster not done was.(tja een kitten hoort toch op kittenvoer)
Anders overleg het met je dierenarts als je je zorgen maakt :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door nellebel »

Sjefke zijn ontlasting is prima, hij gedraagd zich goed, is lekker speels enz dus ik hou het maar gewoon bij de RC brokjes en dan maar geen kittenvoer.
Moet deze week toch even langs bij de DA omdat hij wel vreselijk snotterig is (hij is wel geent). Bij het asiel zeggen ze dat ik het moet aankijken aangezien het niet groen is. Maar het is ook niet helemaal helder en het beestje zit steeds met het bekkie een beetje open en snurkt en snotterd continue. Vind ik zielig dus ik ga vandaag of morgen toch naar de DA. Hij zelf lijkt er niet veel last van te hebben, maar wij hebben nu oo kde hele nacht wakker gelegen van zijn gelikt aan zijn neus en zijn gesnotter, dus zelf zal hij ook niet veel slaap hebben gehad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door Maureen »

Ik heb voor Freddie ook maar heel kort kittenvoer gebruikt. Hij vond het eten van Sloefke veel lekkerder. Met heel veel moeite het kittenvoer opgekregen en hij eet nu met zijn 4 maandjes gewoon adult.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door Adriana »

wij voeren hier al heel lang geen kittenvoer meer, vinden het niet lekker of het geeft diarree of stinkende ontlasting.
het verschil met adult valt reuze mee, kitten heeft meer calcium en fosfor maar ze krijgen daarvan echt geen te kort als ze adult eten. t is ook wat vetter dan adult en verder gewoon een marketing truc.. heel veel kittens doen het juist niet goed op kittenvoer, denk ik wel eens..

even over het coronavirus, dat is in de basis vrij onschuldig en erg veel katten zijn drager maar kan muteren (bij slechte condities waaronder waarsch stress..) naar FIP en dan is het absolute foute boel!
dus de enige maatregel die je nu kunt nemen is katten zo goed mogelijk in conditie en zo min mogelijk stress..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door Anne »

Dank je Adriana voor het advies. Ik moet ze op advies van de dierenarts goed warm houden en we proberen stress te voorkomen. Alleen klieren de poezen elkaar onderling wel :evil:
Ik moet er maar niet aan denken dat het fip kan gaan worden.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door Adriana »

onderling klieren en elkaar mollen en spelen en stoeien is prima en goed voor de conditie. t wordt wat anders als ze op voet van oorlog met elkaar leven, dat levert veel spanning op. blazen, brullen, echt met klauwen uit vechten of treiteren (niet op bak mogen en niet mogen drinken) dat zou je moeten vermijden, maar dat speelt toch niet?
ook jij bent kandidaat voor tarwegras, zitten geweldige vitamientjes, mineralen en enzymen en andere goeie stofjes in voor immuunsysteem en kattenwelzijn en even zoeken hier op het Forum voor 'how to', ook nog veel goed koper en veel effectiever dan vitaminepasta!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door pearlsofpassion »

nellebel schreef:Sjefke zijn ontlasting is prima, hij gedraagd zich goed, is lekker speels enz dus ik hou het maar gewoon bij de RC brokjes en dan maar geen kittenvoer.
Moet deze week toch even langs bij de DA omdat hij wel vreselijk snotterig is (hij is wel geent). Bij het asiel zeggen ze dat ik het moet aankijken aangezien het niet groen is. Maar het is ook niet helemaal helder en het beestje zit steeds met het bekkie een beetje open en snurkt en snotterd continue. Vind ik zielig dus ik ga vandaag of morgen toch naar de DA. Hij zelf lijkt er niet veel last van te hebben, maar wij hebben nu oo kde hele nacht wakker gelegen van zijn gelikt aan zijn neus en zijn gesnotter, dus zelf zal hij ook niet veel slaap hebben gehad.
Ik snap niet hoe het asiel dat kan zeggen... Als er al snot is, lijkt het mij al heel erg ernstig. Zelfs gewoon wat niezen en natte oogjes zijn al voldoende!
Oh, zucht, ik vind dat veel asielen echt veel te nonchalant omspringen met niesziekte! :roll: Met een goede opvolging zou al veel ellende vermeden kunnen worden...

Richting DA zou ik zo zeggen! Hij is al volledig ingeënt he? Dus hij moet geen tweede meer krijgen? Anders mag hij ze niet hebben tot hij gezond is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door paasnini »

Inderdaad erg laks, goed om direkt naar de da te gaan.
Ik geef Orijen brokjes, prima voor volwassenen en kittens.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sjefke weigert kittenvoeding

Bericht door nellebel »

Sjefke is gisteren bij de DA geweest. We waren mooi op tijd vanwege de niesziekte. Hij heeft een kuurtje gekregen, maar vanochtend droop bij Flippie de groene snot weer uit de neus. De DA belt me zo nog terug. Gisteren al met haar over gehad wat te doen als Flippie ook weer begint. Beter meteen korte metten mee maken als dat ze elkaar blijven aansteken. Kittenvoeding was niet meer nodig. Hij zag er goed gezond uit verder.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie