Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Raikapoes1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 dec 2010 11:14

Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Raikapoes1 »

Hallo allemaal!

Ik heb vier poezen, van verschillende leeftijden. De wat ouderen zijn al toe aan senior voedsel en de jongeren nog aan gewoon volwassen voedsel. Hoe moet ik dat doen? Nu eten ze allemaal droogvoer voor de volwassen kat (dat staat er de hele dag) en nat voer voor de oudere kat. Is dit wijs?

Groetjes, Tessa
Liefs Tessa

Kopjes van Raika, Astral, Sterre en Slider
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou natvoer zeker senior geven. Daar kan je dan een verschil maken omdat ze het toch onmiddelijk opeten ga ik vanuit?
Voor de rest wordt hier altijd aangeraden gewoon adult te geven. Allemaal op senior zetten lijkt me geen goed idee.
Hoe oud is de jongste? En de oudste?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

seniorvoer is eiwitbeperkt met wat minder vet, fosfor etc. dat kan voor de volwassen katten geen kwaad, die zakken daarvan echt niet door hun hoeven.
wat zijn de leeftijden, zijn ze gezond of weet je het niet? (seniorcheck...?)
overwicht? blaasgruis? allemaal poezen?
en welkom ;-) op het Forum (en weer een nieuw topic - kijk eens bij onze voedingstopics via het Forumoverzicht en lees je daar een beetje in, daar kom je al veel nuttigs tegen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Raikapoes1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 dec 2010 11:14

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Raikapoes1 »

Thanx! Ik ga me zeker inlezen!

Mijn 4 kinders zijn allemaal poezen, en allemaal gezond. Raika is 12, Astral is 11, Sterre is 7 en Slider is 2. Sterre heeft wat problemen met haar staart (gehad), wss door een gevecht volgens de dierenarts. Daar heeft ze AB voor gekregen. Verder alles goed, behalve (zoals in een ander topic te lezen is) dat Raika en Astral vandaag allebei hebben overgegeven. Maar ze zijn pas nog APK goedgekeurd.
Ze eten inderdaad het natvoer gelijk op, dus ik kan ze zelfs nog evt. in een aparte ruimte zetten. Met het droogvoer is dat lastiger.

Bedankt voor jullie reacties!
Liefs Tessa

Kopjes van Raika, Astral, Sterre en Slider
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

goeie kwaliteit seniorbroks lijkt me dan wenselijk en Slider kan af en toe wat extra bv lamsvlees krijgen en seniornatvoer.
hier vinden ze senior kip Iams erg lekker en alle goeie grote merken hebben seniorbroks, even uitkijken dat het onder 30% eiwit zit en graanloos, k weet niet of Almo holistic er ook in senior-uitvoering is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Raikapoes1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 dec 2010 11:14

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Raikapoes1 »

Goede tips, dank je! Ga ik zeker doen! Ik ken Almo holistic niet, maar ik ga wel naar de dierenwinkel om te vragen (we hebben hier een Pets Place), amders even bij de DA informeren. Ik geef ze nu Royal Canin en Wiskas. Ga gelijk op de zakken kijken!
Liefs Tessa

Kopjes van Raika, Astral, Sterre en Slider
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Beide hebben nogal wat graan in hun brokken. Whiskas is weinig meer dan graan zelfs...
Ik zou toch zeker overschakelen op een beter voer, anders maakt het al weinig uit wat je geeft...

Beter eens op Zooplus kijken, daar kan je alles vergelijken en zijn de prijzen veel voordeliger!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... 80081#more
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... 26308#more
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... 00612#more
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... 26541#more

wij voeren/eten hier een combinatie van deze brokjes en die zitten rond 30% met uitschieters van 26 en 31. niet alle katten vinden alle brokjes even smakelijk en door apart op te dienen, niet door elkaar!, is er voor elk wat wils en dat werkt ook beter en rustiger. zit wat Urinary bij, dat is preventief blaasgruisvoer met goeie samenstelling zonder enge medicijntjes of andere rare stofjes.
de ingrediënten van deze voeren lijkt op Orijen maar dat zit rond 40% eiwit en worden ze hier beetje adhd van en vind ik ook wel onnodig belastend voor de nieren.
ze eten er minder van, betere ontlasting en zeker als je per 2 kg of meer koopt niet zo heel veel duurder dan de supermarktvoeders. en als het al één dierenartsenbezoek uitspaart heb je de extra kosten er al uit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik had ook gezien dat de eiwitpercentages van Orijen rond 40% zitten, en ik zie het ook in de andere geheel graanvrije voeren (waar dus ook geen rijst in zit...).
Is het ook niet logisch, dat als er zo weinig zetmeel in zit (KH zitten hier onder de 20%) er iets meer van de rest (eiwitten en vet) in zit?
Ik wil je niet in vraag stellen he Adriana, ik snap het gewoon nog steeds niet helemaal :oops:
Dit is zowat de laatste vraag waar ik echt mee zit: als je kan kiezen tussen een voer waar rijst bij zit en dan minder dan 35% eiwitten (dus niet enkel eiwitten uit rijst want dat klopt dan niet) of een ander voer waar helemaal geen graan in zit maar dus de eiwitten wel over de 40% gaan, het vet ook rond de 20% zit, maar de KH dus lager. Wat is dan het beste? Is het dan toch beter om iets van graan (rijst is volgens mij toch wel graan ookal misschien beter dan tarwe) in het voer te hebben dan helemaal graanvrij?

Ik meen verstaan de hebben dat die eiwitten slecht zijn voor de nieren, maar is het dan beter om er dan KH bij te gooien omdat dan procentueel het aandeel eiwitten omlaag gaat? Dat vind ik een beetje raar...

Ik kwam bv dit voer tegen, er staan wel geen analyses bij en op internet vind ik er verschillende die niet overeenkomen... maar ziet dit er nu slecht uit? Leek mij prijs kwaliteit toch wel heel goed.. Wat denken jullie? http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... oer/172965

En weet iemand een andere urinary dan Sanabelle (Cuzco's allergie...)?

Thanx!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Hey mensen,
ik zie dat niemand antwoord op mijn vorige vraag, dus vestig er maar even weer de aandacht op ;-) Sorry daarvoor...

Het voer waar ik het over heb is Porta 21 Feline finest sensible grainfree.
Ik weet dat er hier al eerder een topic over geopend is geweest, maar dat is een discussie van bijna een jaar geleden en de meningen zijn nu wel wat veranderd denk ik...
Bovendien staat daar niet echt een antwoord op mijn vraag of graanvrij nu het beste is, of toch maar niet...

Hoe gevaarlijk zijn die hoge eiwitconcentratie's nu voor oudere katten? En de fosfor is blijkbaar ook wat aan de hoge kant... Kleintje is tenslotte ook al 6 maar ik was eigenlijk van plan haar gewoon adult brok te blijven geven. Kan ze daar dan problemen mee krijgen? Op welke leeftijd zou ik dan moeten overschakelen op een senior brok? Want dat wisselt van merk tot merk...
Ter info: ze drinkt wel erg goed, dus dat is al iets wat wel positief is.

De samenstelling in eiwitten en vetten en zo van dit voer verschilt niet zo erg veel van Orijen (wel in de echte samenstelling natuurlijk, Orijen is veel gevariëerder, maar past echt niet binnen mijn budget... :-( ) dus mensen die ervaring hebben met Orijen bij oudere katten, zijn ook erg welkom!!

Ik hoop dat ik hier dan een beetje uit geraak waarmee ik mijn katten nu iets goed geef en waarmee minder en om welke redenen!

Thanx allemaal!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

http://www.poespas.org/winkel/index.php ... cts_id=484
als dit klopt en dat zal wel van de verpakking zijn overgenomen dan is dit voer de eiwitrecordhouder, voorzover ik weet: 47%!
wel goed verteerbare want o.m. gevogelte-eiwit maar erg veel toch wel..
en ook 20% vet.
wel heel brede samenstelling en qua prijs absoluut heel prettig.

voor erbij lijkt me best goed maar dan zeker niet meer dan de helft, mits nierwaardes van de katzels echt goed zijn.
k zou het combineren met een light of adult van bv Sanabelle.
nierfunctie gaat met het ouder worden achteruit, dus voor katzels > 10 jaar denk ik niet zo aan te raden..
graanvrij is te verkiezen en dan met name zonder tarwe.
en dat is dan ook gelijk een vertaalprobleem, want veel fabrikanten bedoelen met graanvrij --> tarwevrij. rijst schijnt makkelijk en goed te verteren te zijn, evenals mais.
hoog graan/kh/zetmeelgehalte maakt de urine basisch dus kans op blaasgruis, kan tandbederf bevorderen omdat dat zetmeel aan de tanden plakt en hoog zetmeel/vet-gehalte kan overwicht in de hand werken en dat is bij mensen ook zo.
fosfor is moeilijk uit te filteren en oudere katten hebben daar meer moeite mee. dat geeft een hoog fosforgehalte in het systeem en dat is erg schadelijk voor nierweefsel. (renalzin van Bayer, ideaal en werkt perfect bij te hoge fosforgehaltes)

wij trekken ons hier niet zoveel aan van senior of adult aanduidingen. ik kijk meestal naar de soort (bvk gevogelte) en eiwitgehaltes, naar vet en naar de samenstelling ivm tarwe etc.
en iedere kat reageert anders op voer, ik heb er nu een paar die mijn brood met honing opeten als ik niet uitkijk en een moord doen voor zetmeel!

en ben nog aan het testen wat het beste bevalt, zij het dat ze al senior en voor een deel nierdieetvoer krijgen ivm hun slechte nierwaardes. en ik ben ook niet zo bang dat ze dan bepaalde stofjes gaan missen, want als je een aantal verschillende soorten voert, dan is het aanbod heel erg breed. ik zie hier ook dat ze voorkeur hebben en dat is waarschijnlijk niet alleen smaak maar ik denk dat ze wel weten wat voor hun systeem het beste is. zij het dat het brood met honing hier dus niet/niet op het kattenmenu staat!
Valerie, nog meer vragen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Dank je Adriana, voor je (zoals altijd) uitgebreide antwoord.

Ik kan wel geen Sanabelle gaan voeren vanwege Cuzco's allergie en dat breekt me vaak wel wat zuur op... Daarom vroeg ik ook een alternatief voor de urinary versie en eigelijk zoek ik ook een dental voer (beide als tussendoortje) omdat mijn DA dat aanraadde voor Kleintje haar tanden nu goed te houden. Maar waarschijnlijk werkt rauw vlees even goed?

Ik had ook ergens een analyse van dit voer gevonden waar er gezegd werd dat er maar 41% eiwitten in zaten. Nog steeds veel, maar eigenlijk hetzelfde als Orijen en wel een groot verschil met 47%. En dus wist ik niet welke ik moest geloven... :???:

Ik vind het allemaal wel moeilijk, je kan precies nooit helemaal goed doen. Als je granen (ook rijst) in je voer hebt heb je kans op tandklachten en blaasgruis, en als je eiwitten hebt (wat je dan hebt bij graanvrij) dan heb je kans op last van de nieren...
Welke is dan het belangrijkste vraag ik me af...

Als ik het allemaal dan goed verstaan heb, geeft supermarktvoer vooral kans op blaasgruis maar is niet echt belastend voor de nieren, klopt dat? Dan zou er eigenlijk niet speciaal iets mis moeten zijn met Kleintje haar nieren... Ze heeft namelijk 6 jaar Whiskaskwaliteit (Friskies) gehad...
Werkt blaasgruis ook cummulatief ivm wat voer ze in het verleden heeft gehad, of is dat eerder iets dat je hebt of niet hebt?
Waar zou ik dan de voorkeur aan moeten geven? Dat vraag ik me dan af...

Ik ben eerder geneigd om toch naar graanvrij te gaan, maar dan heb je zowiezo veel eiwitten en blijkbaar ook fosfor, maar dat komt meer uit mijn buikgevoel dan dat ik echt kan zeggen waarom ik dat belangrijker vind dan de eiwitten beperken...
Hoeveel katten krijgen er eigenlijk last van de nieren op leeftijd? Veel dacht ik?
Is blaasgruis minder voorkomend? En meer iets dat niet met de leeftijd komt maar gewoon met aanleg?

Sorry voor al die vragen, maar ik zou wel graag op allemaal een antwoord vinden... :oops:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb eens zitten rekenen ivm graanvrij.
En als je bij een gewoon voer waar 30% eiwit en 30% KH in zit omrekend naar een KH gehalte van 17% (bij Orijen is het zelfs maar 15,5) dan kom je aan een eiwitgehalte van 36%. Dus tot daar is gewoon enkel het effect van KH minderen.
47% zit daar inderdaad dus nog serieus boven...

Bij vet kom je vanuit een vetgehalte van 15% bij vetgehalte van 18% uit.

Dus alles boven deze percentages is effectief hoger gehalte eiwit en vet in dit graanvrij voer.
Dus ja...


Verder heb ik nog wat verder gelezen op het internet en het is mij duidelijk dat eiwitten de nieren belasten en dat het dus bij nierfalen (ook in het beginstadium) vermeden moet worden.
Maar als ik het goed begrijp, zijn eiwitten niet de veroorzakers van nierfalen...
Natuurlijk hebben oudere katten altijd wat meer kans om al wat nierschade te hebben en dus zouden we eerst moeten testen hoe het met de nieren gesteld is voor we eiwitrijk voer kunnen geven zonder ons zorgen te moeten maken...

Dan heb ik nog een klein vraagje Adriana: ik weet dat pas vanaf er 70% van de nierfunctie weg is, symptomen waargenomen worden. Maar kan men dan van de waarden uit het bloedonderzoek aflezen hoeveel nierfunctie er nog is? Of is gewoon kwestie van, er is nog voldoende nierfunctie, of ze is onvoldoende (buiten de referentie). Maw, als een kat binnen de referentie zit, kan er dan nog iets afgelezen worden of is dat gewoon 'gezond' zonder verdere info?

Heel erg bedankt!
En andere meningen wil ik ook wel horen hoor! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

En het andere voer van dit merk leek me dan wel goed van samenstelling (27% KH als ik goed kan rekenen en 31% eiwit, 20% vet) maar daar zit gewoonweg zout in, en dat is toch ook erg slecht voor de nieren?
Zouden jullie ooit voer geven waar zout in zit?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

tjeempie Valerie, meer niet? drie berichten... dus telegramstijl en beetje kort..

in alle voer, ook dierenartsendieetvoer zit natrium = zout ook al omdat dit van nature ook in planten en dieren voorkomt. het zet aan tot wat meer drinken en is met name schadelijk voor ernstige nierfalers. maar die drinken toch al heel veel, dus dat spoelt wel mee. alleen als een kat heel weinig drinkt en niet spoelt, hoopt het op en is schadelijk.

je zou moeten weten wat het eiwitpercentage van kattenmoedermelk is en het gemiddelde eiwitpercentage van muis. goegelgoegel..
dat is voor de max je richtlijn denk ik.. en dat is niet zo heel hoog trouwens!
dus daar zijn kattennieren op gebouwd en daarom gaat het bij wat oudere katten, die jarenlang veel te veel hebben gekregen, heel vaak daar fout.

nee, oorzaak van nierfalen is het overmaat aan eiwitten en dan ook nog slecht verteerbare eiwitten, plus aanleg plus slecht drinken, de leeftijd (ze gaan falen op het zwakste onderdeel) en waarsch ook stress. er zijn trouwens een paar ziektes, die nierfalen veroorzaken en ook het eten van giftig spul kan acuut nierfalen veroorzaken. dat herstelt niet meer.
ik ben van mening dat je een kat zo dicht mogelijk bij de analyse van muis moet voeren, dus zeker weten niet > 30% en gevogelte-eiwit en bvk geen tarwe in het voer.
en verder reageert iedere kat anders op voer en dat komt door zijn constitutie en dat is bij mensen ook zo! en ze hebben zeker weten kh's nodig, de ene kat iets meer dan de andere.
ik houd hier aan of de ontlasting op een bepaalde manier stinkt en als dat zo is dan krijgt die betreffende kat dat voer niet meer en de rest mag het dan opmaken en ik koop het niet meer. dat is hier bv met Orijen, met sommige soorten Whiskas en nog een paar merken die ik al weer vergeten ben.
ze krijgen hier trouwens altijd 4/5 verschillende soorten aangeboden en sommig voer (bv Sanabelle Urinary) krijgen ze als snoepje.
net proef achter de rug met verschillende soorten ds-nierdieetvoer, dus eiwitbeperkt en lichtverteerbaar. ik geef dat als gewoon voer, want kwalitatief prima en komt dicht bij muis. en daar krijgen ze een klein beetje Hills k/d doorheen.
maar ik heb hier dus een situatie met kleuter-nierfalers in spé.. dus ben ik extra voorzichtig en belast zo min mogelijk.

nee, blaasgruis werkt niet cumulatief maar de blaaswand kan wel een oplazer krijgen van opeenvolgende blaasontstekingen (cystease bij idiopatische blaasontsteking bv) en een overmaat aan vitamine a werkt ook niet goed op slijmvliezen, dus blaaswand. dus uitkijken met toegevoegde vit a, gehalte bij de ingredienten controleren en voorzichtig met snoepjes!

een kat kan met de helft van zijn nierfunctie binnen de referentie zitten en daarom moet je altijd voorzichtig zijn met nieren! dat kan je niet zien, anders dan missch met echo/xray en soms kan een da het voelen.

het is altijd handig om een keer een eenvoudig bloedonderzoek te laten doen (panel V bij spotchem apparaat) om te weten wat de conditie van lever, nieren etc is. en dat om de twee jaar herhalen bij goeie waardes.

met granen ben ik er ook nog niet helemaal uit maar tarwe is hier absoluut taboe, dat jaagt het bloedsuikergehalte stijl omhoog en dat kan ik makkelijk meten. je zou eens moeten kijken welke granen er in niervoer worden toegepast en dan zie je meer rijst, mais. die verteren kennelijk makkelijker met minder kans op blaasgruis.

nierschade staat samen met hartklachten en nog eentje in de topdrie van overlijdensoorzaak.

k zal eens voor je op zoek gaan naar preventief blaasgruis voer.. maar wat ik niet kan overzien is of het bij onze zuiderburen te krijgen is......
wat ik intussen wel gevonden heb is pasta met preventieve werking tegen blaasgruis en blaasontstekingsproblemen
http://www.amiqure.nl/Webwinkel-Product ... Dgod0m280g
en dat is missch handig om toe te passen en via internet verkrijgbaar!
en je kunt goed laten drinken en regelmatig wat vers rauw lamsvlees of kip geven,
dan ben je er toch ook?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie