Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Bounty »

Onze Kiara (~10 maanden oud) heeft de laatste pakweg 3 dagen minder honger dan normaal. Ze eet normaal zo'n 60 gram voer per dag en de laatste dagen is dat denk ik de helft daarvan. Ik vraag me af of er misschien een verband is met een halve (houten) tandenstoker die ik zaterdag ergens op de grond vond. Zou natuurlijk kunnen dat de andere tandenstoker helft is ingeslikt, maar het kan ook dat de rest van de tandenstoker nog onder een kast ofzo ligt..

Stel nou dat ze die halve tandenstoker heeft ingeslikt en ergens klem zit, dan zou ik verwachten dat ze helemaal niks meer zou eten. Maar ze eet dus wel (wat minder) en ze is ook gewoon speels en actief.

Verder is het me opgevallen dat ze de laatste twee weken een paar keer een flinke haarbal heeft uitgekotst. O.a. ook afgelopen vrijdag. Zou het minder eten daar misschien mee te maken kunnen hebben?

Ik zit nu te twijfelen om daar de DA te gaan. Een paar dagen wat minder eten stelt niet zoveel voor. En verder is de kans dat ze die halve tandenstoker niet heeft ingeslikt net zo groot als dat ze het ding wel heeft ingeslikt. Denken jullie dat het toch verstandig is om naar de DA te gaan of het gewoon even aan te kijken? Alvast bedankt voor de tips.


PS. Normaal laat ik gevaarlijke objecten zoals tandenstokers nooit slingeren, maar deze is kennelijk in een onbewaakt moment van tafel af gevist..
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Sunnetje »

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even naar de Dierenarts gaan. Of desnoods even bellen, het verhaal voorleggen en afwachten wat zij je aanraden. De kans dat ze de halve tandenstoker heeft ingeslikt lijkt me vrij klein, maar je weet het maar nooit met katten! ik zou het risico liever niet nemen in elk geval en gewoon even de DA bellen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door jennli »

In geval van twijfel zou ik zeker even langs de dierenarts gaan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Adriana »

ziet haar ontlasting er normaal uit en poept ze nog geregeld?
en als het nog kan: poep uitpluizen en kijken of tandenstoker meegekomen is..
en anders wat laxapast of lactulose om te kijken of het er eventueel uitglibbert..
dat soort jonge katten kauwt overal op dus die halve tandstoker zal denk ik niet heel naar binnen zijn gegaan, als..
het lijkt me dat die haarballen daar niet zo veel mee te maken hebben, maar het is vaak wel zo dat als ze haarballen gaan overgeven, ze de dagen ervoor soms niet erg in orde kunnen zijn.. missch voortaan wat anti-haarbalvoer erbij geven..
een verstopping ziet er iets anders uit, soms niet meer eten, bolle buik, malaise, er is een kans op perforeren en wij kunnen natuurlijk ook niet in die darmen kijken, een da kan wel heel voorzichtig voelen..

ja ik ken het probleem, je zorgt ervoor dat er niks slingert en het lijkt wel of ze er een radar voor hebben. bij mij komen ze soms triomfantelijk met een grote tierib dwars in de bek (mag niet) of toch weer een plastic zakje (uit mijn broekzak gesnaaid/geklauwd)...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Bounty »

Bedankt voor de reacties. Ik ga vanavond toch maar voor de zekerheid met d'r naar de DA. Ze heeft ook een bobbeltje op haar rechter voorpoot (paar mm groot) wat waarschijnlijk gewoon een vetbobbeltje is. Maar de dierenarts kan daar dan tegelijk ook even naar kijken.

Volgens mij poept ze nog wel. We hebben 3 katten die allemaal 1 grote kattenbak gebruiken, dus af en toe is het lastig om na te gaan wie wat heeft gedeponeerd als we na het werk thuiskomen en de bak is volgekakt..
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Bounty »

Gisteren naar de dierenarts geweest. Ze hebben niks vreemds kunnen vinden, Kiara had er bijvoorbeeld geen last van als de dierenarts bij d'r buik voelde of daar wellicht iets klemzit. Verder moeten we er op letten of ze poept en of er geen bloed in de ontlasting zit. Verder even aankijken dus. Ze eet nog steeds niet veel, maar ze drinkt in ieder geval goed. Verder zag de ontlasting van vanmiddag er prima uit. Dus maar even kijken of ze binnenkort wat meer honger krijgt. Ik hou niet zo van katten die geen honger hebben, slechte ervaring mee.. ;)

Ohja het bobbeltje was waarschijnlijk wat litteken weefsel van een wondje, ook niks bijzonders dus.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Adriana »

goeie berichten tot dusver en fijn dat je naar je da bent geweest.
wat ik ook nog bedacht is dat kleuterkatten met horten en stoten groeien dus niet langzaam en gestaag. ik zie dat hier gebeuren en ik zie ook af en toe wat malaise, aantal dagen minder en dan ineens is het niet aan te slepen. en intussen hebben ze dan ook een groeispurt doorgemaakt en zijn ineens weer groter, of gezicht verandert of lijf is ineens een stuk langer.
tja, als de ontlasting er vanmiddag prima uitzag dan is er niks geperforeerd..
gelukkig drinkt ze goed en hoop voor je dat ze met een paar dagen weer helemaal is bijgetrokken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Peet »

Goed dat je gegaan bent. En gelukkig tot nu toe meegevallen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Bounty »

Beetje late reactie. Maar ik wilde nog even melden dat Kiara een paar dagen later weer helemaal normaal at. Waarschijnlijk zoals Adriana zegt heeft Kiara zich even wat minder gevoeld en gaat het nu weer goed. Die tandenstoker is waarschijnlijk toeval geweest, ik denk niet dat ze die andere helft heeft ingeslikt. Zal wel in de stofzuiger zijn verdwenen.

In ieder geval nog bedankt voor de tips en reacties! ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kiara eet minder. Tandenstoker mogelijke oorzaak?

Bericht door Ilone »

Ah, fijn dat je nog even terugkoppeld :grin:
En gelukkig dat het niets ernstigs was :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie