2 broertjes uit hetzelfde nest?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door heidinuyten »

Hoi,


Ik heb weer een vraagje.

Mijn vriend en ik willen weten of 2 katertjes uit hetzelfde nest goed zal gaan als ze groot zijn.
Ze zouden zeker alle 2 worden gecastereerd.

Ik heb dus nu al 2 dames, van bijna 2 en bijna 4 jaar.
Eentje dominant, en de andere rustig en beetje onderdanig.

Hij wil een katertje, en ik zou er dan nog een bijnemen om gewoon 2 kittens te introduceren.
Mij maakt het niet veel uit of het een poesje word of katertje.

Groetjes heidi en jeroen.
Lightning!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door MarjanR »

Twee broertjes is leuk in het begin hoor.
Voor de broertjes zelf. En misschien dat ze zo dik met elkaar zijn dat het hun leven lang zwaan kleef aan is.
Maar het kan ook zijn dat ze alle twee een ander pad kiezen.
En dan worden het geen vijanden ofzo, maar dan zijn het gewoon twee verschillende katten.
Dus ja joh, gewoon doen.
Geeft ze denk ik wel een veilig gevoel, saampjes de grote boze wereld in.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat dat zowat de veiligste keuze is als je ze goed vriendjes wil laten blijven. De meeste combinaties gaan goed maar er is altijd een kans dat ze wat uit elkaar groeien. Bij twee katertjes is die kans denk ik het kleinst.
Je ziet hier toch vaak 2 broertjes die erg close zijn (of stiefbroertjes) , ik denk zo maar aan Garfield en Felix, maar er zijn nog veel voorbeelden he.
Wel op tijd laten helpen natuurlijk, onder hormonen kunnen ze wel ruzie krijgen als er vrouwtjes in de buurt zijn ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door Adriana »

ik heb drie maal een kater / poes-combinatie gehad en nooit meer!
de poes uit onze huidige kattenfamilie, zus van kater Enzo woont bij mijn lat, een lat-poes dus. en gisteren in de blokhut op de volkstuin gromde ze toch weer naar haar broer, die daar al was en schat van een kater. gelukkig was Enzo deze keer niet onder de indruk en we hebben mevrouw naar het tuinhuisje van mijn tuinvriendin verhuisd om Enzo te sparen want die krijgt/kreeg daar gierend de zenuwen van.
k heb 10 jaar lang geprobeerd om rust en vrede te bewaren in een poes/kater-combi en dat is uiteindelijk niet gelukt. en ook daar voor ging het fout.
nu ga ik, net als Dinie/castraatjes voor katers-only.

en sinds een paar maanden hebben wij twee broertjes uit hetzelfde nest, zie mijn foto-album en onderling gaat dat uitstekend maar met de andere katers hebben ze eigenlijk geen aansluiting. met 6-jarige Enzo nog het meeste en één van de broertjes Bolle slaapt stijf tegen Enzo aan. en Maks dan tegen Bolle..
met 6/7 maanden worden ze gecastreerd en hoe het op termijn zal gaan, weet niemand, maar ik denk vrij goed. Bolle zal opperkater worden en is nu al vrij dominant maar ze hebben een makkelijk en lief karakter.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=645
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door jennli »

Wij hebben ook twee katers en twee poezen. Wel allemaal apart van elkaar geïntroduceerd. Geen familie dus. Op een behoorlijke aanvaring afgelopen week na tussen één van onze katers en onze opperpoes, gaat de combinatie wonderbaarlijk goed.

Heb nog geen jaren lange ervaring met katten, maar merk wel dat de katers wat relaxter zijn.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door MarjanR »

Katers zijn relaxter. Dat is waar.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat poezen de een of de ander de hut uit mepte (bij wijze van spreken). Dus ik heb geen voorkeur. Ik ben in huis de opperpoes (vind ik zelf een erg leuke benaming :lol:), en dat weten ze allemaal.
Overigens heb ik maar 1 kattekop in huis gehad, maar die werd eerder Moos geterroriseerd dan andersom.
En Rox, m'n andere poes was liever dan 3 katers bij elkaar.
En nu Sara krijgt een beetje dezelfde trekjes als Rox.
Wis poezen niet uit!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door heidinuyten »

Hoi,


Alvast bedankt voor het advies.

Het maakt dus eigenlijk niet veel uit, of het nou broer en zus zijn, of 2 broertjes, of gewoon een poesje en katertje uit verschillende nesten.
Ik ben zelf best benieuwd naar katertjes, omdat ik nu al 2 leuke meiden heb.
Wil ik dit ook een keer ervaren, een vriendin van mij hadden vroeger 2 blauwe rus katers, en die waren altijd heel lief.

Groetjes heidi en jeroen.
Lightning!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door Aziraphale »

Wij hebben nu al 2 maanden een katertje en een poes, schelen 3 wk. Het gaat echt super, ze zijn de beste vriendjes en ik hoop/verwacht ook dat dit zo blijft ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door L33ntje »

Wij hebben nu twee katertjes, en hoewel ik er na een week nog niks van kan zeggen, gaat het tot nu toe eigenlijk super, en hebben ze duidelijk veel aan elkaar. Dat was ook de belangrijkste reden uiteindelijk toch voor twee te kiezen. Het zijn echt grote broer en kleine broer, en echt twee totaal verschillende karaktertjes. Hoe het verder gaat lopen is nog een grote verrassing, vooral omdat kleine broer wel eens geen kleine broer zou kunnen zijn, maar een kleine brus ; hij heeft namelijk rood en zwart in zijn vacht, en zou aanvankelijk als meisje te boek hebben gestaan. Tot de dierenarts dus onder zijn rokje keek, en daar een onverwachte verrassing aantrof. In zijn gedrag is hij tot op heden ook veel rustiger, voorzichtiger, kalmer en bedaarder - maar dat zou toeval kunnen zijn. Banjer, zijn grote broer, is ook wel ERG druk.

De vraag is of hij echt inderdaad een tortie tom / xxy-kater kan zijn, omdat het rood achter zijn oren niet echt superknalrood is, maar wel zo rood als bij zijn drie rode broertjes. Affijn, we wachten het gewoon af......in geval van nood is het huis ook groot genoeg om elkaar te kunnen ontlopen, maar vooralsnog lijkt het meer op een siamese tweeling ; waar de één is, daar volgt de ander.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 broertjes uit hetzelfde nest?

Bericht door Adriana »

dat is bij mijn broertjes/bengels ook, die doen nog steeds en ze zijn bijna twee, vrijwel alles samen en vaak gelijktijdig.
je ziet langzamerhand wel meer verschillen maar in de omgang zijn ze nog steeds zo close als ze in het begin waren. en aantal berichten terug dacht ik dat Bolle plv. opperkater zou worden en dat is veranderd. als er iemand dol is op die rol dan is het Maks.
totdat Enzo hem goedmoedig tot de orde roept/mept ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie