Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
prulleke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010 12:16

Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door prulleke »

Help mijn poes heeft antidepressiva opgegeten, gisteravond deed ze al raar maar ik moest gaan werken toen ik vanmorgen thuis kwam ging het niet goed met haar.
Dierenarts gebeld die zei dat ze er weinig aan konden doen omdat het gisterenavond is gebeurt dus laten braken heeft geen zin meer.
Het gaat om effexor 150 mg
Wie heeft zoiets dergelijks meegemaakt? En wat kan ik doen?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: medicijnen

Bericht door MarjanR »

Oh, sorry hoor. Ik slik ook dagelijks medicijnen, en die slingeren nooit rond.
Nooit! Ik weet dat je hier om advies komt, maar ik vind het echt heel erg dom dat je je medicijnen zo laat slingeren.

Ik weet niet wat je moet doen met je kat.
Misschien even een andere da bellen en daar nogmaals om advies vragen.
Ik weet niet of er een tegen medicijn is, ik weet niet wat je kat doormaakt nu.
Je had gisteravond inderdaad gelijk moeten acteren.
Bel gewoon een andere da en vertel hem dat je kat echt raar is.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
prulleke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010 12:16

Re: medicijnen

Bericht door prulleke »

Ik heb ze niet rond laten slingeren de capsule viel ik heb echt overal gezocht is waarschijnlijk onder het bed gevallen. Toen ze gisteren raar deed dacht ik niet aan die pil vandaar, vanmorgen kreeg ik dat idee en ben gaan zoeken en onder het bed leeg aangekloven gevonden
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: medicijnen

Bericht door MarjanR »

OK, dan kon je niet eerder bellen. Dat snap ik.

Heb je al een andere da gevonden die je kunt bellen?
Het zou kunnen dat je kat de rush moet uitzitten, maar misschien dat er wel nog iets anders moet gebeuren.
Ik zou even bellen.
Want die medicijnen zijn voldoende voor een mens, kijk maar hoe klein je kat is tenaanzien van jezelf.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
prulleke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010 12:16

Re: medicijnen

Bericht door prulleke »

Ik heb vanmorgen ook een andere da gebeld maar die zei het zelfde het enige wat ze kon doen was een infuus geven zodat het sneller uit haar systeem is maar ze drinkt iedere keer een bakje melk dus vondt ze het niet echt nodig.
Maar het is zo zielig ze is nog maar 6 maanden
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: medicijnen

Bericht door Adriana »

melk is niet goed voor katten! kans op diarree en andere ellende.
zorg dat ze goed drinkt en kijk of ze gras wil eten, niet zozeer voor het overgeven maar voor de goeie vitamines en mineralen en enzymen om te ontgiften..
neem desnoods van buiten een pluk gras mee naar binnen..

en welkom ;-) op ht Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: medicijnen

Bericht door MarjanR »

drinken lijkt mij ook erg belangrijk.
Als ze dol is op melk, verdun het dan heel veel met water.
Dus zeg maar 1 deel melk, 6 delen water.
Ze moet inderdaad snel dat spul uit haar lijfje krijgen.
Ik weet niet wat de halfwaarde is van het medicijn (hoelang het blijft werken), ik ken het van horen, maar nooit nader onderzocht.
Maar euh, zoals de meeste medicijnen zal dit spul maar 24 uur werken.
Dan nog een week of wat voordat het volledig uit haar systeem is.

Hoe reageert de kat? Wat doet ze, wat doet ze niet?
Vertel.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: medicijnen

Bericht door castratenkoor »

Jammer dat je gisteren niet in actie bent gekomen. Ik had mijn werk absoluut afgebeld met zoiets.
En vanmorgen zou ik als een haas naar da zijn gegaan om door middel van die infuusjes lichaam zo snel mogelijk te ontdoen van die zooi.
Ik slik ook medicijnen, maar nooit in de ruimte waar de katten komen.
En melk nooit geven, ook nu niet, is absoluut slecht voor katten.

Ook nu is mijn advies nog steeds actie en infuusjes ter doorspoeling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
prulleke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010 12:16

Re: Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door prulleke »

Nogmaals ik wist gisteravond niet dat ze die pil gegeten had, anders was ik echt wel gelijk naar da gegaan en niet gaan werken
ze wilde alleen niet eten en naar beneden komen wat ik raar vond.
Vanmorgen pas dacht ik ineens aan die pil en ben gaan zoeken. De dierenarts zei dat ze juist melk moet drinken omdat dat ontgiftend werkt en laxerend zodat het dan ook eerder haar lijfje verlaat.
Dierenarts 2 vindt het beter als ze zelf goed drinkt ipv de stress die een infuus geeft. Kosten kunnen me niet schelen als ze maar beter wordt.
Ze heeft hele grote pupillen, loopt wankel maar reageert wel is alleen ook een beetje paranoa, dikke straat ineens en ziet dan ineens iets wat er niet is. De pil heeft een werking van 24 uur het is een retard(geeft gedurende 24 uur een afgifte) Ik denk dat het nu ongeveer 16 uur of langer geleden is ben om 21.00 gaan werken dus toen had ze hem al op. Maar daar denk je op dat moment niet aan, capsule is gevuld met bittere korreltjes dus snap niet wat ze er lekker aan vondt.
Nogmaals mijn katten zijn mij alles heb er 3 en ga liever 10x voor niks naar da dan niet maar da zei dat het gewoon uit haar systeem moet en als ze zelf goed drinkt is infuus niet nodig ze drinkt steeds een bakje en heeft erg dorst gelukkig maar.
Ik wacht maar af ben zelfs niet naar bed gegaan na nachtdienst en kijk eerst vanavond hoe het gaat anders blijf ik thuis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door castratenkoor »

Ik wil je niet bang maken maar ze kan er blijvend hersenletsel aan overhouden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
prulleke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2010 12:16

Re: Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door prulleke »

ja daar had ik ook al aan gedacht maar ze is zo'n schatje, buurvrouw was kitten pleeggezin voor haar toen ze mij de 1e keer zag was ze helemaal gek op mij zodra ze naar buiten kon buuv heeft ook katten, klom ze 2 schuttingen over naar ons nou dan bleef ze paar daagjes en bracht ik ze weer terug ik wilde ze graag houden maar mijn vriend vond 2 katten en 1 hond genoeg.
Maar ze bleef terugkomen ze wilde gewoon bij ons wonen toen moest ze weer terug naar asiel zodat plaatsing dan mischien makkerlijker ging. ze was toen al 4 maanden ik heb gezeurd en ze mocht blijven en wil helemaal niet buiten meer. Ze is een ontzettende kroelkont en ligt s'nachts in mijn armen te slapen en gaat gelijk knorren als ik maar iets zeg dan.
Nu zelfs geeft ze me nog kopjes en praat tegen me maar ze wil gewoon met rust gelaten worden nu wat katten meestal hebben als ze ziek zijn.
Ik hou haar heel goed in de gaten en als het erger wordt bel ik direct da
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door Adriana »

.... laat haar gras eten..!! .. - dat is toch niet te veel gevraagd..??

en verder veel drinken, antidepressiva staat niet bij de vergiftigingen
http://www.dierendokters.com/vergiftiging-kat.html

http://www.dierenkliniektergouwe.com/vergiftigingen.htm

en zoals Dinie ook al suggereerde infuus en doorspoelen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cynt76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2010 13:22
Locatie: Groningen

Re: Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door Cynt76 »

Ik heb het even voor je opgezocht in het Farmaceutisch Kompas:

- inderdaad vergrote kans op hersenbeschadiging bij overdosering en dat lijkt mij bij een kat zeker het geval.

- Halfwaardetijd is redelijk snel, maar uitscheiding gaat via de nieren, dus hou in de gaten of ze goed blijft plassen. Zo kun je ook nierbeschadiging herkennen (als ze stopt met plassen).

- kans op hartritmestoornissen, lage bloeddruk en convulsies.

Ik wil je niet bang maken hoor, maar dan weet je waar je op moet letten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar ook maar goed in de gaten houden.
Regelmatig hartslag controleren, voelen aan de borst, zien of haar tandvlees roze blijft en haar oren niet helemaal afkoelen!

Geef haar enkel natvoer, heel erg verdunt zodat het heel veel water is!!
En geef haar inderdaad gras! Als ze het niet uit de pot wil eten (los uit de hand lukt het waarschijnlijk niet!), snij je het heel fijn en doe het onder haar voer.
Als je haar dan toch melk geeft verdun die dan ook!!

Het is heel belangrijk dat ze veeeel water binnen krijgt, zowel voor het zo snel mogelijk uit haar lijf te krijgen, als voor de nieren daarbij niet te veel te belasten en goed uit te spoelen, als voor haar bloeddruk op peil te houden en een shok te vermijden!!
Let daar aub op!!
Als haar bloeddruk zakt wordt de concentratie per volume bloed veel hoger en zal het in de hersenen achterblijven! En natuurlijk ook in de nieren en zo...

Antidepressiva zijn zaken die inwerken op de hormonenspiegel en brengen dus heel wat teweeg in de rest van het lichaam, niet enkel in het hoofd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn poes heeft antidepressiva opgegeten

Bericht door nellebel »

Goh, dat je kat dat opeet. Weet je zeker dat ze alles heeft opgegeten. Kan me namelijk niet voorstellen dat ze dat heeft gedaan. Dan had ze allang omgelegen. Dan heeft ze namelijk 20 a 25 x de dosering gehad van een mens.
Het is goed dat je nu alert blijft, maar op zich is het wel zo dat zo'n AD ( ik werk zelf in de psychiatrie) niet werkt zoals andere pillen werken. Daarvan moet je langzaam een spiegel opbouwen. een keer vergeten of een keer teveel kan niet veel kwaad (bij mensen dan). Voor jouw kat weet ik dat niet natuurlijk, maar 20 a 25 x de dosering is natuurlijk superveel, maar dan kan ik me ook niet voorstellen dat jouw DA niet anders zou handelen.
Misschien heeft ze een beetje geproefd en krijgt ze de gewone bijwerkingen die mensen ook kunnen krijgen als ze er mee beginnen.
Ik hoop dat het snel beter met haar gaat. En zo'n infuus weet ik ook niet of dat zoveel helpt. die pillen zijn met name een belasting voor de lever die het moet afbreken wat er teveel is. en dat krijg je met een infuus er ook niet uit. teveel vocht kan ook weer een belasting van de nieren worden, en gras reinigt toch alleen de darmen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie