Mijn kat haar poep stinkt

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
MowglienNoor
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door MowglienNoor »

Juist, zoals de titel al zegt; mijn kat haar poep stinkt enorm. Ik geef haar hoogwaardig voer van de dierenarts (Hills VetEssentials for kittens), ze is ontwormd en ze eet en drinkt verder ook goed. Ze is goed op gewicht en volgens de dierenarts gewoon gezond.

Maar haar poep stinkt enorm! Ik woon in een studentenkamer, dus de bak staat in dezelfde kamer als mijn bed, en soms word ik 's nachts wakker van de stank als ze gepoept heeft! Eerst ging ze naar buiten, dus dan poepte ze buiten, maar nu is ze krols en nog niet gesteriliseerd, dus hou ik haar binnen, en de stank is soms niet uit te houden. Ik vroeg me af of iemand hier misschien tips heeft, hoe kom ik van de stank af, of hoe ga ik er het beste mee om.

Oja, ik leeg de bak één keer per week, en haal de poep er één keer per dag uit.
*Rawr*

(^^)<(o.0)>(^^) My Claws Are Bigger Than Yours!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Dafpoetser »

ruikt jouw poep naar viooltjes?
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door MarjanR »

Nou Rob, ik wil niet lullig doen maar IK poep bloemen!!! :lol:

Ik weet niet wat je voor een kattenbakvulling hebt?
Er is ook grit wat de odeur van je beestje iet wat tegengaat.
Het beste is gewoon de drol direct in een plastic zakje doen en dichtknopen.
Mijn katjes persen er soms ook enorme geur balen uit hoor, nou dan pak ik een zakje en vis het drolletje er mooi uit :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Sannie_xx »

Tsja het ene katje stinkt iets meer dan het andere katje - ondanks wat je ze voert. Mijn katten hier eten allebei hetzelfde. Als Mouse op de bak zit merk ik dat eigenlijk nooit. Als Zooey erop zit, ALARM ALARM RAMEN OPEN!!! Da's een grote stinkerd.
Veel kun je er niet aan doen maar dit helpt een beetje:

- raam openzetten
- wierook branden (dat doe ik zelf altijd)
- als je niet van wierook houdt, dan lucifer afsteken boven de kattenbak (werkt op de wc ook goed) Niet doen als kat erop zit! Zou die van kunnen schrikken.
- als katlief van de bak is, meteen de drol eruitscheppen, in plastic zakje dichtknopen en weggooien (liefst in vuilbak buiten). Houd je kattenbak schoon en de stank is snel weg :)
- ik had ook een tijdje kattenbak verfrisser. Helpt vooral tegen urinegeur maar helpt ook wel om na het drolscheppen even ietsjes erop te sprenkelen. Dan is de lucht ook meteen weg.

Ik zit dan wel in een groter huis, maar toen het nog kittens waren zat ik nog op een studentenkamer en toen werkte deze methodes ook goed :)
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Medusa »

Hills is geen slechte voeding maar ik vind persoonlijk Orijen en Acana beter en moet zeggen dat mijn katten hun poepjes in de regel vaster zijn (ik bedoel als ze niks anders gepikt hebben dat niet voor hen is bedoeld) en aldus minder ruiken maar naar bloemen, daar ruiken ze nog steeds niet naar hoor
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door nellebel »

Ligt er ook aan of je kat de poep begraaft. Onze nellie deed dat nooit, nou werkenlijk je viel in de kamer flauw als ze achterin de berging had gepoept. Dus snel drollen scheppen. Flippie begraaft het lichtjes onder de grit, is stukken minder. Zijn eht wel goede drollen of wat zachte brij (had flippie de eerste dagen en pas ook weer na een AB kuur). Niet te harden al kiepte je er een lading grit over.
Mijn katten hebben beide een soort van vast ritme welke tijden ze poepen, dus dat kan helpen plannen wanneer je alert moet zijn en de bak schoonmaken. (onze Nellie deed dat altijd net voordat we gingen eten, zo vies, stond je net aan de aanrecht met het eten klaarmaken, vloog ze door de kamer, nou dan wist je genoeg. ). Ook onze flippie vlucht weg voor zijn eigen stank. Maar wel meelopen om te controleren of ik de bak goed schoonmaak.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Kattenbella »

Met versvoer stinkt de poep een stuk minder, omdat alles beter wordt verteerd. Vooral door de granen in brokken stinkt de ontlasting meer.
Misschien een idee? Er zijn ook brokken met minder granen zoals orijen, maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee.
Ik heb hier een huis vol katten, maar hun ontlasting ruik je amper.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door castratenkoor »

Met Orijen inderdaad veel minder stank uit de kattenbak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Adriana »

is al veel zinnigs gezegd hierboven.
als de poep van je kat stinkt dan is één van de mogelijke oorzaken dat de stofwisseling van die kat al die eiwitten (want misschien te hoog en dan ook niet niet goed verteerbaar eiwitgehalte) niet goed verteert.
de stofwisseling van iedere kat is anders en gaat anders met voer om en dat is bij mensen ook zo.
dat niet goed verteerde spul gaat rotten in de darmen en die rottingslucht vind je terug bij kattenbakgebruik.
ik heb hier twee kleuterkaters waarvan eentje hetzelfde probleem had, stinkende ontlasting en vervolgens ook te dun.
toen ben ik sensible en sensitive voer gaan proberen voor beide katten en het probleem is over, prima drollen, vrijwel geurloos en mooi halfzacht.
hier bevalt Royal Canin sensitive 33 het beste maar er zijn meer fabrikanten die dit type voer hebben.. even zoeken bij bijv Zooplus, zie boven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MowglienNoor
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door MowglienNoor »

Hallo! Heel erg bedankt voor alle tips :)

Ik zal het eerst proberen met ander voer, want dat lijkt mij de meest logische reden. Als dat niet lukt moet ik maar accepteren dat het stinkt, en gewoon zoveel mogelijk de geur verbloemen/verwijderen.
*Rawr*

(^^)<(o.0)>(^^) My Claws Are Bigger Than Yours!
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Spookysil »

Zoals al eerder is gezegd ruikt geen enkele ontlasting lekker, maar kattenbakvulling van Magic Clean is geweldig; het droogt de poep binnen enkele seconde uit, zodat het niet meer stinkt!
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door castratenkoor »

Biocat Fresh gebruiken scheelt ook iets.
Beste is toch echt gewoon als de kat gepoept heeft dat meteen weg te halen en buiten weggooien.

Als Bob op de bak gaat wil ik ook wel sjezen, die stinkt veel erger dan de rest.
Maar hij weet dan ook een sigaar te produceren waar een duitse herder jaloers op zou zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Adriana »

Zoals al eerder is gezegd ruikt geen enkele ontlasting lekker, maar kattenbakvulling van Magic Clean is geweldig; het droogt de poep binnen enkele seconde uit, zodat het niet meer stinkt!
stinkende ontlasting is niet in orde!
dan gaat er iets in de stofwisseling niet goed en daar zul je wat aan moeten doen bij het voedsel en niet via de kattenbakvulling.
te langdurige stinkende ontlasting geeft op den duur een grote kans op gezondheidsproblemen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door Renee en Shampoo »

Versvoer bijv. Carnibest stinkt veel minder. Ook de betere graanloze brokken. Hills is niet slecht maar er zijn betere voedingen vind ik.
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat haar poep stinkt

Bericht door MarjanR »

Jawel, poep stinkt.
Maar er is stinken en stinken ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie