Nierwaarde

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Nierwaarde

Bericht door sassabootje »

Hallo iedereen op dit forum,

Ik heb een vraag over nierwaardes en dan met name over creatine, mijn poes sasja van 15 jaar oud heeft veel last van jeuk en likt altijd haar vacht stuk, jaren heb ik haar op advies van de DA een anti-allergieprik laten geven. Ze heeft ook al heel lang last van een ontstoken gebit, in het verleden is het gebit denk ik 5 a 6 keer behandeld onder narcose.
Ik ben 3 weken terug bij de DA geweest en gevraagd wat er nu aan de hand is want ze is zoveel veranderd in haar gedrag, ook vreselijk chagrijnig naar haar zus. De DA constateerde na bloedafname dat de creatine waarde op 263 staat en vertelde mij dat haar niertjes nog maar voor 50% werken en dat het gebit weer ontstoken is en haar vacht er niet goed uit ziet.
Ze adviseerde geen nierdieet en wilde me eigenlijk zo weer naar huis toe sturen en ze weet dat ik Sasja niet onnodig wil laten lijden. Ik heb haar toch gevraagd een anti-allergieprik te geven omdat de jeuk zo heftig was, en ondanks dat het niet goed is voor de werking van de nieren heeft ze het toch gegeven.
Een uurtje na het bezoek van de DA lag Sasja heerlijk te slapen en het was net alsof ze helemaal tot rust kwam(ik heb hier wel dubbele gedachtes over)
Het lijkt ook alsof haar gehoor achteruit gaat, alleen op hoge tonen reageert ze nog.

Mijn vraag is wanneer is de creatine waarde niet acceptabel meer want ik heb op internet gezocht en zie zoveel verschillende waardes en ik wil mijn Sasja niet onnodig laten lijden, ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nierwaarde

Bericht door Ilone »

Nou, voor zover ik weet is 263 behoorlijk hoog.
Waarom wil de DA niet aan het dieetvoer??
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar er zijn er hier een aantal die er erg veel van weten.
Ik hoop dan ook dat zij zullen reageren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Nierwaarde

Bericht door sassabootje »

Da`s een snelle reactie!!
Dank je, de DA wilde daar niet mee beginnen ivm haar leeftijd en haar verdere conditie en hoe haar verleden is, de DA zei tegen mij dat het zinloos is om haar daarop te zetten en dat ik haar maar beter kon verwennen voor de tijd die ze nog bij me is. Ik hoop ook dat er meer reactie`s komen.
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Nierwaarde

Bericht door Queen »

Alleen creatininewaarde is niet voldoende lijkt me. De belangrijkste parameters in de diagnose, prognose, behandeling en controle van nierfalen zijn creatinine, kalium, anorganisch fosfaat, totaal eiwit en albumine in het bloed, de eiwit-creatinine ratio in de urine, en de bloeddruk. Er is dus vrij veel onderzoek nodig om een goed beeld te krijgen van de ernst van het nierprobleem. Bij nierpatiënten zijn waarden creatinine, anorganisch fosfaat en de eiwit-creatinine ratio van de urine vaak verhoogd. Kalium, totaal eiwit en albumine kunnen verlaagd zijn. Verhoogde bloeddruk kan een gevolg zijn van nierfalen. Verhoogde bloeddruk speelt een belangrijke rol in de progressie (slechter worden) van het nierfalen, en moet dus regelmatig gemeten worden en zonodig behandeld met medicatie.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierwaarde

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar toch op nierdieet zetten - best kans dat ze zich een stuk beter gaat voelen.
En een twee weken werkende spuit antibiotica om de ontsteking van het tandvlees tegen te gaan.
Bij mijn oude Sjaak is de spuit nog een keer herhaald, dus 4 weken antibiotica.
Hij gaat nu al weer een paar maanden een stuk beter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Nierwaarde

Bericht door sassabootje »

Ik zou Sasja wel verder willen laten onderzoeken maar door omstandigheden heb ik het geld er niet voor en ik geloof dat de DA het niet zomaar zegt, ze heeft natuurlijk meerdere bloedwaarden maar niet aan mij doorgegeven. Misschien als ik bel dat ik ze dan krijg, het gebit van Sas is al zolang een probleem, ik heb haar ander voer gegeven dat ze wat meer moest gaan kauwen maar ze vertikt het gewoon. Ik geef ze voer van Royal Canin en een enkele keer een blikje gourmet met z`n 2tjes of ik kook een kabeljauwfilet. Er zijn bij Sas nog wel wat meer problemen maar ze is al 15 jaar maar ik vond dit toch wel iets om meer informatie te krijgen.
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nierwaarde

Bericht door ruchama »

Via www.zooplus.nl kun je vrij goedkoop nierdieet kopen (kattovit)
Mijn truusje moest al aan het nierdieet bij een waarde van net onder de 200, omdat de waarden een stijgende lijn bleven houden
Dus ik denk dat jouw kat er ook zeker voor in aanmerking komt

Kattovit bevalt mij prima. Ik heb zelf een klein inkomen maar kan het nog wel trekken. Is goedkoper dat Royal Canin en ook de brokjes zijn ok. Als 1ste ingrediënt staat daar vleesmeel, bij RC is dat volgens mij iets van granen ofzo. Kattovit brokken zijn 7,95 per kilo
En het natvoer bevalt ook. Vooral de lam smaak, daar smult truusje ontzettend van.
Sommige smaken van kattovit kosten iets van 30 cent per 100 gram, gourmet is duurder
En Clinic Fri brokkenvindt truusje ook zalig. Zijn volgens mij iets van 16 euro per 1,5 kilo ofzo. Is niet via zooplus te bestellen maar als je het op google intypt dan vindt je wel adressen waar je het kunt bestellen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierwaarde

Bericht door Adriana »

sassabootje schreef:ze heeft natuurlijk meerdere bloedwaarden maar niet aan mij doorgegeven.
jij hebt betaald voor bloedonderzoek en recht op alle waardes die zijn onderzocht!
daar is een uitdraai voor met getallen/waardes en referentiewaardes, want ieder type onderzoeksapparaat hanteert eigen referentiewaardes.
dus vraag even met welk apparaat het bloed is onderzocht.
dus alsnog naar de assistentie bellen en vragen of ze jou dat doormailt. of even zelf langsgaan.
en je poot stijf houden! succes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie