Kat doet behoefte op bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Arii
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 15:10

Kat doet behoefte op bed

Bericht door Arii »

Hallo allemaal,

Sinds eind mei hebben wij een heel lief katje Loeka.
Toen ze hier net aankwam was ze wat angstig maar na 2 uurtjes had ze alles al ontdekt.
Ze heeft altijd alles heel goed gedaan en apporteert zelfs.
Nu is ze vijf maand en voelt ze zich hier helemaal thuis.
Maar blijkbaar heeft onze Loeka vandaag op bed gepoept en geplast. Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan, wel een keer op een stapel handdoeken.
Nu vraag ik mij af wat hier de reden voor kan zijn?
Haar kattenbak was net proper, en ze kan ook naar buiten.
Overdag zijn wij wel weg, maar onder de middag zijn we er altijd een uurtje waarin ze al onze aandacht krijgt.
Ook 's avonds wordt er met haar gespeeld en ligt ze vaak op mijn schoot te slapen.
Er zijn geen recente veranderingen gebeurt, dus ik begrijp niet echt waarom ze dit gedaan heeft.
De dierenarts is ook nog maar 2 weken geleden en toen was ze nog kerngezond, en ook nu ziet ze er helemaal niet ziek uit.

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Queen »

Hoe is het nu met Loeka Arii? Nog steeds plassen en poepen op bed? Of was het een eenmalig iets. Laat het even weten ajb.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Arii
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 15:10

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Arii »

Ik had nog wat op het internet rondgezocht waarbij ik heb gelezen dat het kon dat ze krols was.
Heb toen naar de dierenarts gebeld en die zei dat dit inderdaad kon, heeft nog een aantal vragen gesteld, maar het was hoogstwaarschijnlijk krolsheid. Als daarna de deur ook maar een halve seconde openstond, zat ze al op bed te plassen.

Vandaag is ze gesteriliseerd, vanmorgen om half9 weggedaan, en om drie uur was ze terug thuis. Ze slaapt veel, maar loopt toch nog veel rond.
Ze likt wel vaak aan haar hechtingen, wat kan ik hieraan doen?
Binnenkort gaan we proberen de deur van de slaapkamer terug open te zetten, en kijken of het probleem is opgelost, hopelijk wel!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door daantje »

Het likken aan de wond kun je voorkomen door bijv. een soort van rompertje aan te trekken. Sommige dierenartsen geven een kap mee, maar vaak werkt dit niet helemaal lekker ;-) .

Ik hoop voor je dat het plassen op bed hiermee verholpen is. Helaas kan ik dit zelf niet zeggen. Onze Barrel blijft het steeds doen wanneer er een verandering in huis is. We houden onze slaapkamerdeur sinds kort dan ook maar dicht (ook omdat het raam continu open staat ;-) ).
Nu uit ze haar frustratie in de mand van onze hond. Gelukkig is deze niet van stof en goed af te nemen, maar ze blijft haar frustratie dus wel ergens neer leggen, ook al zijn onze kattenbakken altijd heel erg schoon, de andere 3 poezels gaan altijd op de bak.

Bij Barrel is het echt een vorm van frustratie, een verandering (kan echt heel klein zijn) is genoeg om ergens anders haar behoefte te doen. Wanneer alles in een "gewoon" patroon verloopt gaat zij ook gewoon op de bak, maar een kleinigheidje is voor haar al een trigger om te protesteren. Malle meid! ;-).

Succes met Loeka, ik hoop echt dat de sterilisatie jullie probleem oplost!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Queen »

En dan nu maar hopen dat Loeka het niet meer zal doen Arii. Likken aan de hechtingen zal ze nog wel blijven doen, maar dat kan geen kwaad denk ik.
Hou het wel in de gaten. De meeste dierenartsen hechten tegenwoordig zodanig ze er niet uitgelikt kunnen worden. Een kap wordt voor dit soort ingrepen niet meer zo gauw gebruikt gelukkig.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Christa Barry
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2009 10:40

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Christa Barry »

Hallo allemaal!
Ik heb drie jaar geleden een kat en een kater gekregen en de kater joeg met zijn vechtgedrag de poes naar buiten. Een jaar geleden is dit katje dood aangetroffen bij de weg. Vooral mijn dochter en ik hebben daar erg veel verdriet van en wilden heel lang geen andere kat erbij. De kater oogde een stuk rustiger, heeft vorig jaar een gebroken poot gehad en is eigenlijk sindsdien rustiger. Vorige week vonden mijn dochter en ik het tijd voor een nieuw vriendinnetje. We hebben een kitten uit het asiel opgehaald. Ik dacht dat kater Boots haar na bijna een week al prima naast zich verdroeg. Gisteren lag Suzy bij ons in bed en kwam Boots erbij maar die was niet genegen bij ons te blijven en vertrok weer. Wat ik pas later door had was dat hij precies tussen mijn benen had geplast. Ik vergelde de benen en voelde nattigheid. Een enorme plas! Het moet Boots geweest zijn want Suzy was niet op die plek geweest. Ik doe erg mijn best voor Boots en geef hem aandacht. Meneer is volgens mij in zijn eer aangetast en komt niet meer op mijn schoot liggen waar hij altijd even ligt te sabbelen op zijn poot en dan gaat slapen. Mijn man heeft het vanaf dag een niet met hem en dat is wederzijds. Tevens vindt mijn man het schootgedrag van Boots dominant en ik zie het als onvolwassen gedrag (het sabbelen). Vandaag heeft hij urenlang boven op het bed van mijn dochter geslapen en ging ik regelmatig naar hem toe en knuffelde ik met hem. Ook controleerde ik het bed van ons en er was niets aan de hand. Tot ik vanavond boven was en ik een enorme gele plas op ons bed aantrof. Weer aan mijn kant. Boots was buiten en is dat nog dus die heeft niet mee hoeven maken hoe nijdig ik ben. Ik heb echt staan janken want ik voel me wanhopig. Ik weiger een van de twee katten weg te doen! Maar ik heb ook geen zin in deze toestand. Gelukkig heb ik een reservedekbed maar ik ben echt niet van plan dit dagelijks mee te moeten maken. Toen wij Isa nog hadden heeft Boots in de keuken een paar plaatsen onder geplast maar dat was al een poos over. Zeker sinds zij er niet meer was natuurlijk. Ik heb nu briefjes aan weerszijden van de slaapkamerdeuren geplakt met: deur sluiten en beneden hangt een briefje met: zijn alle deuren boven dicht? Wij zijn gewend de deuren boven open te laten maar dat moet nu dus echt veranderen. Kan iemand mij vertellen of deze uiting van boosheid/stress over kan gaan? Wat kan ik er aan doen?
Christa,
Boots en Suzy, Isa (helaas te vroeg overleden)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door castratenkoor »

Ik zou proberen een paar extra kattenbakken neer te zetten in diverse ruimtes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Christa Barry
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2009 10:40

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Christa Barry »

Ik denk daar inderdaad ook aan Dinie, alhoewel ik er nu al twee heb. Boots deed het eerder deze week heel demonstratef op de nieuwe bak voor Suzy en dat is een klein bakje! Raar gezicht zo'n grote kater erin maar meneer wilde blijkbaar laten weten dat hij er is!


Groet van Christa
Christa,
Boots en Suzy, Isa (helaas te vroeg overleden)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door pearlsofpassion »

2 bakken kan te weinig zijn voor 2 katten. Probeer minstens 1 extra bak boven. Je kan beter zeker spelen voor je allerlei andere zaken uit de kast haalt zoals 1 van beide wegdoen.
Als ze goed overeenkomen, zal het daar toch niet aan liggen, of toch niet iets dat je niet kan verhelpen of van overgaande aard is.
Die kattenbakken is een goed idee, deuren dichthouden ook natuurlijk, maar zorg ervoor dat als de deuren toch open zouden gaan, er een kattebak in de buurt is.

Er zijn hier nog een heel aantal topics over op bed plassen, wss vind je daar nog een heleboel bruikbare tips. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Rocis »

Het komt mij inderdaad eerder over als protestgedrag. Ik weet eerlijk gezegd geen oplossing, blij dat je een extra dekbed hebt, maar da's geen oplossing natuurlijk.
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Ilone »

Ook ik denk dat de kater jaloers is o.i.d.
Als hij het blijft doen, is het misschien toch verstandig om na te denken om het nieuwe poesje elders onder te brengen. Het moet wel klikken tussen die 2 ;)
Vaak (ik zeg vaak, niet altijd ;) ) is de combi poes-kater ook niet even denderend. Ik hoor vaak dat katers beter bij elkaar gaan.
De kater voldoende aandacht geven in ieder geval (poesje daarbij niet vergeten ;) ) en een extra bak is inderdaad ook een goede optie.

Wat je ook zou kunnen doen is blaasontsteking uitsluiten. Dan zou je een een plasje op moeten vangen (bij de DA hebben ze speciale plastic korreltjes met een pipetje, erg handig!) want dat kan ook een reden zijn voor "wildplassen". Daarnaast is een dekbed lekker zacht ;)

Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat doet behoefte op bed

Bericht door Cari »

Ik vrees een beetje, dat Boots liever geen andere kat in zijn territorium heeft. Het is misschien wat snel gezegd, maar ik denk dat je een hoop ellende en stress voorkomt, als je het kitten terugbrengt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie