Blaasgruis, geneest dat of is het permanent?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yin_en_Yang
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:24
Locatie: Dordrecht

Blaasgruis, geneest dat of is het permanent?

Bericht door Yin_en_Yang »

ik ben nu sinds een maand achter dat mijn kater Yang blaasgruisdiamantjes heeft, dit is dus niet zo ernstig als stenen, maar doet alsnog pijn.
mijn kleine vraag is of dat zich ooit geneest met een goede dieet?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis, geneest dat of is het permanent?

Bericht door castratenkoor »

Meestal is het blijvend dat ze daar gevoelig voor zijn. De ene kat is gevoeliger dan de andere.
Soms groeien ze er over heen, heb ik van een dierenarts begrepen.
Zelf geen ervaring mee, met dat erover heen groeien, mijn ervaring eens een blaasgruiskat altijd een blaasgruiskat.
Is prima mee te leven, goed opletten wat je wel en niet geeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Blaasgruis, geneest dat of is het permanent?

Bericht door Catfish »

Ik heb twee blaasgruiskaters gehad, één helaas maar 10 maanden (had ik oud uit het asiel gehaald) en Snoetje, hem heb ik van zijn 5e tot zijn dood op 14 jarige leeftijd gehad. Zijn foto prijkt hiernaast.
Zijn vorige eigenaar gaf hem gewoon voedsel, terwijl de diagnose blaasgruis allang gesteld was. :evil: (Was mijn ex-vriend.) Dat ging dus niet goed, hij kon niet plassen en werd doodziek.
De rest van zijn leven heeft Snoetje op blaasgruisdieet bij mij gestaan, hij kon duidelijk echt niet zonder en heb het ook nooit meer geprobeerd.
Dus ja, misschien kan een kat eroverheen groeien, maar ik zou het risico niet nemen...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Blaasgruis, geneest dat of is het permanent?

Bericht door Cari »

Misschien is het afhankelijk van hoe hij aan de blaasgruis is gekomen. Ik heb een paar jaar geleden Fling van de straat hier binnen gekregen. Die was broodmager, had een verlamde staart/sluitspieren, blaasontsteking en ook blaasgruis. Hij heeft even blaasgruisvoer gehad, maar is al weer jaren aan gewoon voer, zonder problemen. Als je over een tijdje op gewoon voer wilt overgaan, zou ik eerst weer even laten testen, dan langzaam overschakelen en na een tijdje weer testen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie