Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Bericht door Jip »

Wij hebben een gecastreerde kater van 1 jaar oud. Hij is gechipped en gaat lekker vaak naar buiten. Hij zoekt buiten vaak contact met mensen, honden en andere katten. Als hij binnenkomt dan mauwt hij heel erg om aandacht te krijgen. Wij denken er nu over om een kitten erbij te nemen. Dit moet haast wel goed gaan omdat hij buiten ook meestal zonder dikke staart en/og geblaas contact zoekt met andere katten. Maar nu lees ik iets op de site over het juist introduceren van de klein kitten. Wat wordt daar nu mee bedoeld? Hoop dat iemand mij wegwijs kan maken....groetjes, Nicole
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Bericht door Jip »

Dankjewel voor snelle reactie!
Dat gaat alleen wel een probleem worden. Wij hebben een woonkamer met open keuken. En Jip mag niet in de gang en boven komen dus ze zullen toch in ruimte meteen aan elkaar moeten wennen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Bericht door Admin »

Je kunt tijdelijk de weg naar boven versperren en alleen tijdens het introduceren Jip in de gang laten, terwijl het kitten de woonkamer verkent?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Bericht door Jip »

Ja, zoiets dacht ik ook al. Maar ik begreep toch juist dat ik Jip in zijn vertrouwde omgeving moet laten (anders voelt hij zich opzij geschoven) en de nieuwe kitten dan maar eerst in de gang? En als de kitten de woonkamer gaat verkennn dan doe ik dat gewoon als jip buiten is.
Hoe doe je dat trouwens met het kattenluit? Jip heeft een chip en ook een speciaal kattenluik daarvoor. Maar naar buiten gaat het luikje altijd open (dus geen chip nodig) dus dat betekent dat de kleine ook naar buiten kan. En anders kan Jip zelf niet in en uit zoals 'ie gewend is.
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Bericht door Marina3 »

Ik zou je dringend willen adviseren de ruimte boven ook open te stellen voor je katten. Zeker als er een nieuw kleintje bij komt. Ik heb destijds de introductie van een kitten bij een kater van 1 jaar ook niet helemaal lekker laten verlopen en de gewenning heeft lang geduurd (half jaar).
Een introductie kun je maar 1 keer doen, laat ze alsjeblieft rustig aan elkaar wennen stapje voor stapje.
Trouwens je kunt er over nadenken of je dan wel twee katten wil als ze ze alleen maar in de kamer en de keuken mogen komen. Een kat heeft echt behoefte om zich af en toe alleen terug te trekken.
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Bericht door Jip »

Het is wel een heel grote ruimte. Je kan het als 3 vertrekken beschouwen, woonkamer, eetkamer en keuken maar alles staat open met elkaar in vebinding. En dan kunnen ze tzt allebei en in het begin alleen de oudste ook nog naar buiten dmv kattenluik met chip. En de oudst moet zich in het begin (zijn we nu al bezig daaraan te wennen of het gaat) dusdanig aanpassen dat hij niet meer zelf bepaald wanneer hij in en uit kan lopen. Naar buiten kan hij nu alleen als wij de deur opendoen. En naar binnen kan altijd. Maar binnen is binnen! Ter voorbereiding op de kitten dus want die hobbelt er anders zo achteraan.
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Hoe kitten introduceren bij 1 jaar oude kat

Bericht door Marina3 »

Da's inderdaad heel verstandig!
Plaats reactie