Twijfels: Moos twee maatjes of toch niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
MarjanR
Tijger
Tijger

Twijfels: Moos twee maatjes of toch niet?

Bericht door MarjanR »

Hallo katten liefhebbers,

Ik weet dat er meerdere topics zijn over dit onderwerp, maar ik twijfel zo erg.
En tja, Mijn Moos is net even anders.
Ik denk niet dat er veel problemen zullen komen met Moos zelf, maar aan de andere kant.

Ik twijfel dus of ik Moos alleen zou houden.
Moos heeft een heel open karakter.
Alles kan, alles mag, en het liefst zo gek mogelijk.
Moos is een kater, maar niet een met territorium drift.
Moos heeft altijd een vriendje gehad, niet hier in huis.
En dat lag niet echt aan hem, ik had gewoon katten met heel verschillende karakters.
Maar niet echt zo'n malloot als hij is, dus hij miste aansluiting hier.
Maar buiten (ja, ik ben een hele slechte katte mama die haar kat los buiten laat lopen. En ik woon ook nog aan een doorgaande weg... Foei Marjan), buiten heeft hij altijd een maatje gehad.
De ene is nu overleden (ouderdom), de andere is verhuisd.
En nu heeft hij thuis ook niets meer, dus Moos is eigenlijk in z'n uppie.

Dus ik vroeg me af of ik twee kittens zou nemen.
Twee, omdat Moos natuurlijk op leeftijd is.
En dan zou de ene kitten hem niet continue achter z'n staart aan dwarrelen.
Dus dan kunnen de kittens elkaar dol maken.
En op die manier is Moos niet zo alleen meer wanneer ik aan het werk ben.

Aan de ander kant heeft Moos nu veel vrijheid verworven en mag hij dingen die ik m'n toekomstige katjes juist niet wil geven. Ik wil ze binnen houden omdat ik volgend jaar verhuis naar een appartement op 3 hoog. (dat wordt inderdaad nog wat met Moos zelf... maar goed)
Ook overweeg ik Moos toe te laten in m'n slaapkamer zodat hij dan niet 's nachts ook nog eens alleen is.
Maar om nu ook nog twee kittens op bed te laten lijkt me niet echt goed voor m'n nachtrust.

Komt ook nog eens bij; wat als Moos nou eens niet zo open blijkt te staan op zijn leeftijd?
Ik zie Moos ansich niet van die hele maffe dingen meer doen als vroeger.
Hij loopt nog wel mee naar m'n zusje die hier in de buurt woont (met nóg twee katten, een hond en drie vogels), en dan wil hij doodleuk naar binnen stappen. En dat zou opzich wel kunnen waren het niet dan 1 kat van m'n zus daar van overstuur raakt. Dus dan blijft Moos maximaal 5 minuten wachten op mij. En als ik dan niet kom dan loopt ie rustig weer naar huis.
En stel dat de karakters van de kittens niet aansluiten bij die van hem?
Dan heeft hij nog steeds geen maatje. En misschien klikt het helemaal niet en dan?
Dan heb ik hem nog steeds niet geholpen.

Waar ik het meeste bang voor ben is dat hij wegkwijnt.
Want ondanks zijn leeftijd zit er best nog wel pit in hem.
Maar dat komt er nu niet uit omdat hij alleen is.
En ik ben nu eenmaal geen kat waarmee hij gekke katten dingen kan doen.
En als hij dan die aansluiting mist met de kittens die ik uit het asiel wil halen?
Dan kwijnt hij nog steeds weg, mag hij alsnog niet in de slaapkamer (vind ik niet eerlijk voor de kittens). En ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen de kittens terug te brengen naar het asiel. (Katten kunnen in 1x m'n hart veroveren...).

Twijfels twijfels, en voordat ik een beslissing genomen heb houd ik Moos nog uit de slaapkamer...

Misschien dat jullie motivatie voor me hebben voor de ene of de andere beslissing?
Ik hoop het :smile:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
puck0906
Poema
Poema

Re: Twijfels: Moos twee maatjes of toch niet?

Bericht door puck0906 »

ik heb zelf 2 zusjes met 8 weken erbij gekregen en ik had toen 1 kater van 9 en een poes van 11 en dat ging vanaf het begin acceptabel goed. Oudere katten wennen sneller aan kittens en ik heb er inderdaad ook 2 bij genomen omdat die dan elkaar hadden om te spelen en dus de oudere met rust zou laten. Inmiddels is mijn poes van 11 overleden en heb ik dus nu nog een kater van 10 met 2 zusjes van 1 en het gaat perfect. Hij speelt met ze als hij zin heeft en hij blaast even als hij er geen zin in heeft en dan spelen ze lekker met elkaar. Kortom, lol op afroep. Ik kan niet beslissen wat je moet doen dat zul je zelf moeten doen maar ik wilde alleen aangeven dat het bij mij super goed ging en ik zie echt mijn kater opleven door de kleintjes en nu vadert hij ook heel duidelijk als ze in de tuin zijn dan houdt hij ze echt goed in de gaten. Ik had ze trouwens via het asiel in de wetenschap dat als het niet goed zou gaan ik een keuze had om ze terug te brengen. Succes met je keuze.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hoe oud is Moos?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Moos is 17, maar nog lang niet out... eh oud bedoel ik :-P

Ik ben vanmiddag wezen kijken in het asiel.
En heb expres niet bij de kittens gekeken.
Want er lopen zoveel leuke niet-kittens rond in het asiel.
Ik vind Babs te gek, Poppie is een lief ding en Harrison is een geweldige zachtaardige kater.
Allen heel lief. Schrikachtig, maar wat wil je?
En ik denk dat ik de beestjes zoveel liefde kan geven dat ze helemaal uit hun schulpje kruipen.
Alleen, wat ik al zei... neem ik er een mee naar huis, dan gaat die dus niet meer terug.

Lastige beslissing, maar misschien heb ik de juiste kat nog niet gezien?

Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

ALs je voor een volwassen kat gaat, moet je wel een binnenkat nemen. Dat beperkt de keuze aanzienlijk. Geweldig trouwens dat Moos nog zo jong is ;-) !

De kattenbende in beeld
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Inderdaad beperkt dat de keuze, en dat is maar goed ook. anders kom ik er nooit uit het (sterrenbeeld; weegschaal ;) )

De DA kijkt altijd nog een keer in z'n gegevens en vraagt dan vertwijfeld; Dit is Moos?
En dan kijken Moos en ik trots :D

MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Och och, het is echt erg met hem gesteld.
Hij heeft vandaag vanaf het moment dat ik thuis kwam tot 5 minuten geleden op m'n schoot gezeten.
Gelijk even de nagels geknipt, want oh oh oh wat waren die weer scherp (net 3 dagen terug geknipt, ik durf nooit zo ver te knippen... alleen even het scherpe eraf. Hij komt ook wel buiten, en moet het moeten wil ik dat hij wel de boom in kan).
Maar goed, ik deed net Moos even op de grond. Soms heb je ook ff adem nodig hoor.
Maar hij blijft naast me zitten... ik MOET echt een beestje erbij.
Hij verveelt zicht te pletter na een hele dag slapen terwijl ik werk.

Morgen maar weer even naar het asiel hier in Zaandam.
Hopenlijk is daar wel de klik

Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Hoi Marjan,

Ik denk dat het veel beter is voor Moos om hem gezelschap te geven, vooral na je laatste schrijfseltje.
Hij is het ook gewend tenslotte.
Als je voor een kitten kiest, daar ik je aan om er inderdaad twee te nemen. Je hebt de redenen al goed omschreven, dus eigenlijk weet je het wel. ;-)
En wat goed dat je voor een asielkat wil gaan! Een andere optie is een kittenopvang, ik weet een hele goede in Doetinchem. Daar heb ik twee kittens van, en ze doen het geweldig! Ook heerlijk om ze zsamen te zien keten, whahaha!

Als je een volwassen kat neemt inderdaad een binnenkat die gewend is aan gezelschap en dat ook leuk vindt.
Let wel, niemand kan je uiteraard garantie geven of het klinkt met Moos, maar aangezien hij andere katten gewend is verwacht ik geen grote problemen. Maar dat weet jij het beste, vertrouw op je gevoel!

En inderdaad, wat goed dat hij met 17 nog zo jong is! ;-)
Hou je ons op de hoogte? Spannend!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je het zelf al wel door hebt, en ik vind ook dat je het moet proberen.
Als ik het zo hoor kan het in het slechtste geval zijn dat hij er niets aan heeft, maar dan nog is hij niet slechter af dan nu...
en dan weet jet het tenminste.

Ik snap ook erg goed dat je de volwassen katten leuk vind, en als Moos echt zo sociaal is als jij zegt die ik daar ook geen gaten in. Integendeel, dat is nog beter vanuit het standpunt van de dieren. Ik heb er wel zelf geen ervaring mee, dus ik kan niet zeggen of dat zeker goed gaat of niet.
Ik heb wel net nog een kitten uit het asiel gehaald, en ik zou zeggen, zoek goed. Neem er je tijd voor, kijk goed rond, ook wat verder dan het dichtbijzijnde asiel. Een uurtje rijden voor Moos' droomvriendje is niets he... :-)
Ga eens kijken en praat met de mensen die in het asiel werken. Bespreek je situatie, en ga pas voor een dier als je ervan overtuigd bent dat het een karakter is dat je zoekt. Dominant of net niet, een durver of een eerder voorzichtig type... Als je hem niet buiten laat maakt dat niet zoveel meer uit, maar anders wel natuurlijk. Ik wil zeggen, ga niet voor het eerste katje dat je tegenkomt en lief vind...
Ik heb veel over mail gedaan, maar dan moet je er natuurlijk wel heel wat tijd in steken omdat je moet wachten op antwoord. Ik heb ook met meerdere asielen tegelijk contact gehad, zelf over bepaalde kittens gesproken en dan toch voor een ander gegaan. De mensen vinden dat niet erg, ze zijn steeds blij voor het katje dat je dan toch kiest en voor het feit dat je eentje gevonden hebt dat je ligt.

Ik wens je heel veel succes met je zoektocht naar de perfecte match!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Dankjewel Catfish, wat een fijn antwoord.
Denk dat ik het eigenlijk ook wel weet.
Zeker na vanavond, hij wilde niet eens naar buiten!
Hij wil altijd even naar buiten wanneer ik thuiskom, hij is tegenwoordig na 5 minuten weer terug.
(Dan schreeuwt hij gewoon even... wahahaha).
Maar vanavond ging het vanaf deur, naar binnen, naar de slaapkamer waar ik m'n kantoor kloffie uit doe. Naar de huiskamer, naar de keuken, op de stoel, in m'n nek, op m'n schoot, liefdesbeetjes uitdelen (stinkie). Ik heb er maar een handdoek bij gepakt, want meneer kwijlt me volledig onder.
Hij ligt nu gelukkig weer rustig tegen m'n kont aan te slapen (dat is dan weer standaard).

Ik hoop echt dat ik morgen een klik heb, en dat Moos dan ook nog klikt met hem of haar.
Gelukkig is Moos makkelijk, dus als ik een zielepietje meeneem is hij daar heel relaxed mee.
En zo niet, dan gaan we het toch heel hard proberen

@Pearl (ben even je echte naam kwijt).
Ik ben vandaag in Amsterdam naar het asiel gegaan, morgen in Zaandam kijken.
In Amsterdam heb ik echt liefjes gezien.
Een die net terug gebracht was omdat ie zichzelf kaal likte.
De kat was in huis met een man die niet meer werkte, maar zonder ander beestje.
En in het asiel deed hij het zo goed!!
Hij durfde niet en zat verstopt in een ton en hij werd nogal door een andere kat op z'n huid gezeten, maar toch kon ik hem overhalen naar me toe te komen.
Dat voelde echt goed.
Ik weet niet goed waarom hij zich niet goed voelde bij de meneer, dus heb ik het even gelaten.
Maar als ik morgen niets zie in Zaandam, ga ik toch weer even terug naar Amsterdam.
Ik hoop dat het weekend iemand verliefd op hem is geworden, maar anders ga ik serieus naar hem kijken.
Ik denk dat als deze kat goed terecht komt dat het een heerlijk beest is.
En ik weet dat Moos een rustig beest zoals hij wel weet te waarderen.

Er was ook een kat die Puk heette, toen was ik wel even afwezig hoor.
Ben kort daarna weggegaan...
Ik vind het echt heel spannend, een nieuwe kat maar ik mis m'n Puk toch heel erg hoor.

MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Zo vandaag bij twee asiels geweest.
In een asiel sprak een vrouw mij aan, zij heeft een pension voor katten en wist van een vrouw die drie katten heeft.
De laatste kat die erbij kwam, hele lieve zwarte van 2,5, kan z'n plekje niet zo vinden bij de andere twee.
En wordt continue op z'n huid gezeten en in een hoek gedreven.
Kortom een huisje voor gezocht, ze hoorde mijn verhaal en stelde voor te bellen.
Dat ga ik zo doen :)

EDIT:
De mevrouw is nu een weekend op weg en we bellen morgen voor een afspraak.
Dus dat gaat nog wel een weekje duren helaas.

Helaas, want Moos lijkt niet echt heel gelukkig.
Eet ook in mijn ogen wat weinig ????

Ik laat hem vannacht dan toch maar in de slaapkamer, wellicht helpt dat.

MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ha, Moos is zo gewend dat hij niet in de slaapkamer mag dat hij al in diepe diepe slaap lag toen ik zelf naar bed ging... op de bank.

Maar sinds gisteren is Moos minder aanhankelijk dan vrijdagavond (toen ik bijkans helemaal onder gekwijld werd).
En gisteren heeft hij z'n hart lekker opgegeten (oh, nee niet z'n eigen hart.... dat van een rund natuurlijk).
Ik heb even andere brokken gehaald (Moos eet beslist geen natvoer uit blik, haalt de neus daarvoor op en kijkt me smekend aan of ik niet ECHT voer voor hem heb...hahaha).
En Moos heeft de brokken nu ook een stempeltje OK gegeven.
Dus even wat minder zorgen aan mijn kant.

Ik ga vanmiddag even een stukje met hem lopen.
Los, gewoon over het woonerf achter m'n huis, vind hij gezellig.
Alsof hij mij de buurt laat zien :D

Het is dus afwachten wat maandag brengt, als ik weer gewerkt heb.
Ik hoop dat de vrouw en ik spoedig een afspraak kunnen maken, zodat ik haar zielepootje kan ontmoeten om te zien of het eventueel een match met Moos zou zijn.

Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hoop dat het een leuke match zal zijn. Daar zijn jullie dan allebei, of eigenlijk alle drie, mee geholpen.

De kattenbende in beeld
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Nou, dat hoop ik toch ook hoor Cari!

Ik had de mevrouw net aan de telefoon en we hebben voor woensdag een afspraak.
Het verhaal wordt al wat specifieker.
Neo is ongeveer 4 jaar (terwijl de dame hem al vanaf 4 weken in huis had, gevonden katje).
Neo is geen schoot kat (nou dat hoeft voor mij ook niet, want ik heb al 1 kwijl meneer. En katten moeten doen wat zij willen).
Sterkter nog, Noa is zelfs wat schuw. Maar hij heeft nog nooit uitgehaald of gemeen gedaan.
Maar hij wil niet opgetild, alleen door de mevrouw zelf.
Nu is het niet zo dat Moosje echt een speel maatje nodig heeft, dat had hij aan Puk ook niet.
Maar dat hij in ieder geval niet alleen thuis is als ik aan het werk ben.
Maar het moet voor mij wel te doen zijn, mocht het ooit nodig worden, dat ik een pilletje kan geven, of nageltjes moet knippen.
Om daarvoor naar de DA te moeten wordt nogal een toestand.
Nu heb ik aan Puk natuurlijk een hele, hele (zei ik al hele?) lastige dame gehad, dus erger kan niet.
Maar ik weet dat wij het daar alletwee heel moeilijk mee hebben gehad.
en als ik de keuze had...

Ik ga woensdag zeker even kijken, wellicht haal ik het nu donkerder voor de geest dan nodig.
Maar ik vind het eigenlijk wel raar dat deze mevrouw "ongeveer" 4 jaar heeft gewacht om een beter plekje voor Noa te vinden.
Als ze wellicht eerder had gezocht was Noa wat anders gevormd dan hij nu is?
Vinden jullie dat ook misschien?
Aan de andere kant, als hij went aan mij en aan lobbes Moos, dat hij alsnog ontpopt als een lieve aanhankelijke (niet schoot zittende) kater.
En dat zou mooi zijn. :)

Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Maar ik vind het eigenlijk wel raar dat deze mevrouw "ongeveer" 4 jaar heeft gewacht om een beter plekje voor Noa te vinden.
Als ze wellicht eerder had gezocht was Noa wat anders gevormd dan hij nu is?
En hij is ook 4?! Beetje raar. Maar misschien denk ik weer te veel, maar vraag wel even waar dit vandaan komt. Als je er een goed gevoel bij hebt hoop ik dat je een klik hebt!
Is Neo wel een binnenkat?

Spannend, ik leef met je mee!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie