Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door DeTut »

Heeft je kat nierinsufficientie of blaasgruis?
Koop een kamerfontein!!

Nee dit is geen reclame van een fabrikant hoor. Wel goedbedoeld advies.
Zoals je weet is het voor zulke katten erg belangrijk om veel te drinken (spoelen!). Vooral als ze alleen droog voer eten, is extra water van belang. Maar katten doen dit vaak niet genoeg of te laat. Stromend water vinden ze echter lekker en spannend. Door een kamerfonteintje te plaatsen kun je ze stimuleren om meer te drinken. Ik heb al 2 nierkatten zo lekker vrijwillig laten spoelen. t is echt de moeite van het proberen waard!! ook voor 'niet mankerende katten' is het drinken prima; mijn kat hangt regelmatig 'aan de bar'.
tip 1: in deze periode van het jaar zijn ze bij tuincentra volop verkrijgbaar en soms ook afgeprijsd. s winters moeilijker te kopen
tip 2: het hoeft geen groot, duur ding te zijn (maar kan wel leuk zijn als ornament, evt. met lampje). wel natuurlijk op stroom werkend. prijs kan vanaf 20 euro
tip 3: kies het model waarvan je denkt dat het het meest aantrekkelijke is voor de kat (meerdere overloopjes/straaltjes)
tip 4: zet het op een voor de kat aantrekkelijke en rustige plek
tip 5: geef niet te snel op als de kat er aan voorbij gaat. katten moeten altijd wennen aan nieuwe elementen voor ze het vertrouwen. geef het minstens een week de tijd om te zien of het aanslaat
tip 6: het fonteintje kan wat slechter gaan werken door (kalk) aanslag. uiteraard moet je regelmatig water bijvullen én verversen, maar sinds ik het water eerst ontkalk door een britta-filter heb ik geen last van aanslag en de katten vinden het water prima!

dus, hierbij mijn tip voor al die lieverdjes!
Ik zou het erg leuk vinden om hierop reacties te krijgen :ehand:
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Gabriella van Dijk »

Een veel goedkopere oplossing is om een theelepeltje koffiemelk/kittenmelk/volle melk door het water te doen. De katten vinden dit heerlijk en hoewel melk op zich niet heel gezond schijnt te zijn voor katten vanwege het lactose-gehalte, kan die ene theelepel echt geen kwaad, zeker niet als ze er veel door gaan drinken. De verhouding water <--> melk is dan zodanig dat de schade minimaal is.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door DeTut »

Een enkel keertje kan dit natuurlijk best, maar nier- en blaasgruiskatten moeten elke dag zoveel mogelijk drinken om te spoelen en dan is melk (zeker voor een nierkat) echt niet goed. een kamerfontein kost je 1x wat geld (en natuurlijk elektra), maar de katten hebben er ook nog plezier van (en wij ook, t is een leuk gezicht)
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door pearlsofpassion »

Trouwens, niet alle katten reageren op melk in het water.
Ik heb het ook eens geprobeert toen ik een nieuwe drinkbak had en Kleintje er niet uit wou drinken. Ze dronk nog steeds niet, maar Cuzco des te meer, maar die dronk van zichzelf al zoveel. Na 3 keer proberen heb ik het dus niet meer gedaan.
Kleintje drinkt gewoon liever regenwater en dat kan ik niet veranderen. Luis en Cuzco drinken vanzelf erg veel uit de drinkbak (geen fontein).
Het hangt echt van kat tot kat af.
Maar als je het mij vraagt is het inderdaad een beter idee, als je een kat meer wil laten drinken, om een fontein te kopen dan om standaard melk in het water te doen! Dat is echt niet goed voor de darmen. Kattenmelk zou nog gaan , maar gewone melk mag na 4 maand oud zeker niet meer! En dagelijks? Steeds als ze drinken? Zeker geen goed idee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Roos en Minousch »

koop gewoon een fonteintje bij zooplus of de dierenwinkel, die zijn gemaakt voor katten.
Ik heb er 2 staan, en ze drinken er heerlijk uit, en om steeds melk door het water te doen is ook niet goed. Melk is helemaal niet goed voor katten, en als zevolwassen zijn hebben ze het niet meer nodig.
Een fonteintje lokt het uit dat ze ervan gaan drinken, dus dan heb je geen melk meer nodig.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
oranjetip
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2010 09:39

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door oranjetip »

Mijn kat heeft chronisch nierfalen. Ik zou wel willen dat hij genoeg drinkt, maar de hoeveelheid die hij nodig heeft, kan hij nooit wegkrijgen. Van mij krijgt hij inmiddels iedere dag 100ml infuusvloeistof toegediend via een naald (natuurlijk via de dierenarts). Veel mensen durven dit niet, maar hij was in mei opgegeven en nu in september gaat het prima met hem. Hij is zelfs aangekomen. Verder gewoon nierdieet van Hill's KD of Royal Canine Renal. Iedere dag Fortekor. Bij blaasproblemen dieetvoer van Hill's CD. Heeft mijn kat jaren op geleefd.
Uiteindelijk zal het niet meer helpen, want nierfalen betekend onherroepelijk de dood. Maar je kan het lang uitstellen, heeeeeeel lang
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met je nierklantje!
we hebben een aantal topics over nierfalen met misschien nog wat tips maar ik vind het hardstikke goed dat je dagelijks een vloeistofinfuus geeft. met enige handigheid is het ook helemaal niet zo eng en de meeste katten zijn er eerder aan gewend dan hun baasjes... en je hebt een geweldige dierenarts, denk ik..
oh ja, de laatste fase nierfalen kun je heel erg lang uitstellen als je er maar snel genoeg bij bent en omiddellijk nierdieetvoer gaat geven. en wat medicijnen, afhankelijk van de situatie. wens je veel succes en leesplezier op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door MarjanR »

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe dat in z'n werk gaat.
M'n Moos is nog zeer actief en gelukkig in z'n leven nu hij z'n brokken ook lust.
Maar mocht het zover komen dat hij extra vocht nodig heeft, wil ik het graag weten.

Voorlopig lurkt Moos nog voldoende.
Wanneer hij niet onder de "douche" komt lurken aan de kraan, maak ik me zorgen.
Maar dan zit hij weer in een waterbakje te lebberen.
(ik verplaats m'n waterbakje zo nu en dan, het lijkt alsof hij dan verbaasd is dat daar te zien, en begint direct te lurken. Want het blijft een boefje en als hij iets "vindt" en hij denkt dat het niet mag... tadaaaa)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Roos en Minousch »

oranjetip schreef:Mijn kat heeft chronisch nierfalen. Ik zou wel willen dat hij genoeg drinkt, maar de hoeveelheid die hij nodig heeft, kan hij nooit wegkrijgen. Van mij krijgt hij inmiddels iedere dag 100ml infuusvloeistof toegediend via een naald (natuurlijk via de dierenarts). Veel mensen durven dit niet, maar hij was in mei opgegeven en nu in september gaat het prima met hem. Hij is zelfs aangekomen. Verder gewoon nierdieet van Hill's KD of Royal Canine Renal. Iedere dag Fortekor. Bij blaasproblemen dieetvoer van Hill's CD. Heeft mijn kat jaren op geleefd.
Uiteindelijk zal het niet meer helpen, want nierfalen betekend onherroepelijk de dood. Maar je kan het lang uitstellen, heeeeeeel lang
Maar voor wie ben het nu aan het rekken dan?
denk je dat de kat het prettig vind om elke dag vocht onder de huid te krijgen..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door MarjanR »

Ja, ik weet niet hoor. Maar als jij ziet dat je kat nog gewoon plezier heeft in z'n leven. Nog lang geen zin heeft om afscheid te nemen denk ik dat het een goed optie is.
Hoeveel katten teren weg ivm de niertjes? En als je genoeg vocht toedient waarbij de niertjes gespoeld worden en de kat heeft daar weinig tot geen last van?
Het is denk ik ook per kat afhankelijk of je hier aan wil beginnen, maar sommige katten accepteren heel veel, waar een andere kat niets accepteert.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Adriana »

Roos en Minousch schreef:Maar voor wie ben het nu aan het rekken dan?
denk je dat de kat het prettig vind om elke dag vocht onder de huid te krijgen..
http://partnersah.vet.cornell.edu/Cat-O ... id-Therapy

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p399050

de bovenste link is een video instructiefilmpje, hoe het geven van een infuus thuis in zijn werk gaat

en de onderste link de topic waarin Aster last van nierstenen had en het onderwerp ter sprake kwam..

als je ooit een kat hebt gehad met ernstig tot zeer ernstig nierfalen, dan weet je wanneer je kat gaat lijden:
hij eet niet meer, hij drinkt niet meer, hij kruipt weg en teert weg.
er is geen dierenarts lijkt me die in dit stadium een dergelijke behandeling voorstelt.. dan wordt het een kwestie van onverantwoord rekken denk ik..

nee, het gaat om katten die op de een of andere manier niet genoeg vocht opnemen vanuit hun voeding en waarvan de huid niet goed terugveert als je een plooi opneemt, maar die verder nog behoorlijk levenslustig zijn.
die zul je moeten helpen en vaak is dat tijdelijk met dwangdrinken, wat vaak ook erger klinkt dan het is of een onderhuids vloeistofinfuus.
en beetje handige baasjes kunnen dat makkelijk zelf en die katten blijven daar door de bank genomen erg rustig onder want een prikje voelen ze niet en het betekent een half uurtje schootzitten/bankhangen/knuffelen bij het baasje!

meestal vinden baasjes het erger dan hun dieren en zien daar huizenhoog tegenop. dat is bij startende suikerkattenbaasjes ook soms zo.
maar doorgaans voelen katten zich snel beter na insuline-injecties en gaan ze er bij wijze van spreken op de afgesproken tijd al voor zitten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Roos en Minousch »

Dan is het wel te doen..
Ik dacht dat de kat elke keer naar de da moest, en vandaar dus de reactie.

ik prik zelf ook 2 keer per dag Minousch, en dat is geen probleem.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Adriana »

dat zouden sommige dierenartsen ook wel willen, vandaar dat het belangrijk is dat baasjes weten dat ze het zelf kunnen doen en dat het in Nederland te koop is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Dafpoetser »

Ik heb ooit een week of twee op een suikerpatientje gepast..."Prul" heette hij.
Ik heb leren prikken door met een sinaasappel aan de slag te gaan.

Het is me gelukt, maar ooooh....wat vond ik het vreselijk om te doen.
Ik steek liever twintig naalden in mezelf, dan 1 in een kat, laat staan, mijn eigen kat.

'k weet dat dat irrationeel is, maartoch...gevoelsmatig.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat met nier- of blaasprobleem meer laten drinken

Bericht door Kattenbella »

Voor mij geen probleem, ik spuit zowel een kat als mezelf als het nodig is ;-)
Rob, katten hebben een heel los vel en voelen er niets van als het goed gebeurt. Ik herken ook wat Adriana zegt. Lucky zat op me te wachten en was pas rustig als ik geweest was en hem gespoten had ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie