Steen in ureter opereren of niet?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Carlo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:52

Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Carlo »

Bij mijn dierenarts in Venlo hebben ze de volgende foto's gemaakt:
Hier zie je Kleine van rechts:
Afbeelding
Hier zie je Kleine van onderen: (hoofd zit boven)
Afbeelding
Je ziet overduidelijk het steentje.
De bolvorm rechts van de steen is de linker nier.
De steen zit dus in de ureter van de linker nier.

Met deze gegevens ben ik naar De Wagenrenk gegaan omdat ze in Venlo niet kunnen opereren. Bij de wagenrenk hebben ze Kleine geëcho'd. Ook daaruit bleek dat de steen er zit en dat zowel in de linker als rechter nier gruis aanwezig is. Dat gruis zie je trouwens ook op de foto.
Drs Zaal zei dat de operatie twee kanten kan op gaan.
Als het lukt kan de nier zijn urine beter kwijt wat een voordeel is.
Als het niet goed gaat wordt Kleine niet meer beter na de operatie.
Als de ureter geopend wordt zorgt dat voor lidtekenweefsel waardoor de ureter vernauwt. Daardoor kan in de toekomst zo'n gruisje blijven steken.
Bovendien is Kleine 13 en zijn de nieren niet meer helemaal goed volgens haar. Dan zou een operatie funest kunnen zijn voor die nier.
Daarom hebben we besloten Kleine drie dagen op te nemen in De Wagenrenk. Drie dagen aan een infuus om te proberen de steen weg te spoelen naar de blaas.
Dit is niet gelukt; de steen zit nog op de zelfde plek.
Na die drie dagen heb ik Kleine opgehaald omdat het me niet lekker zat dat ze zo lang in een vreemd hok moest zitten op een vreemde plek.

Kleine is overigens een springlevende kat. Ze eet goed, heeft altijd honger, drinkt goed, wast zich goed, speelt goed en ze ziet er tip-top uit.
Het lullige is dat ik weet dat er een steen in de ureter zit. Als een van die gruisjes ook de ureter in spoelt en uiteindelijk de ureter verstopt hebben we een nog groter probleem denk ik. Ik zit al bijna te wachten tot op een dag de buikkrampen beginnen en dan zal ik voor een spoedoperatie naar de Wagenrenk moeten.
Wat te doen?
Carlo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:52

Re: Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Carlo »

Van een andere site pluk ik de volgende 2 zinnen:
Waarom is een nierdieet zo belangrijk?
De basis van de behandeling van een nierpatiënt is het nierdieet. Door verlaging van het eiwit, fosforgehalte en natrium in de voeding worden er minder afvalstoffen in het lichaam gevormd en vastgehouden.

Toch heeft Kleine bij De Wagenrenk drie dagen infuus gekregen van NaCl 0,9% terwijl men wist dat ze op nierdieet zit.
Is dat niet vreemd?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Roos en Minousch »

Hier heeft mijn kat ook gewoon tot 2 keer toe blaasstenen gehad terwijl ze op struviet dieet stond, ik heb haar toen omp ander voer gezet, met betere ingredienten, en goed natvoer, en ze heeft nergens meer last van gehad.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Adriana »

je hebt denk ik de opinie nodig van een griezelig goeie chirurg en ik zou de mogelijk latere problemen vóór zijn, nu heb je nog de tijd om rustig afwegingen te maken en door te spreken. we hebben hier hetzelfde probleem gehad met aster van petra, misschien kun je daar ook even lezen en anders petra/fientje contacten per pb. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ra#p399025
daar verschilden de inzichten trouwens ook, wel/niet opereren en wel/niet kans op nierschade.
k weet niet of er mogelijkheden tot vergruizen zijn, http://www.huisdierendokter.nl/inblaasstenen.html en kijk even bij blaasstenen linkerkolom heeft spul dat heet te vergruizen, maar ik heb zelf geen ervaring met nierstenen en weet niet hoe en of het werkt.. (wel met een erg goeie chirurg...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Adriana »

Carlo schreef:Toch heeft Kleine bij De Wagenrenk drie dagen infuus gekregen van NaCl 0,9% terwijl men wist dat ze op nierdieet zit.
volgens mij is dat een zogeheten fysiologische zoutoplossing en die zou moeten corresponderen met het 'zout'gehalte van het lichaamsvocht.. maar mail anders even naar de Wagenrenk met je vraag. wat zijn trouwens haar crea/urea waardes?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Carlo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:52

Re: Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Carlo »

In januari:

Code: Selecteer alles

Kreat 140  (80-164)
Ur    12,0 (4,9-11,9)
Ik verwacht dat ureum nog wel iets gedaald is maar dat wil ik nog laten meten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Adriana »

ureum is een erg dynamische waarde, net zoals gluco (bloedsuiker) en deze waardes zijn nog redelijk netjes, begrijp niet waarom dat een operatie in de weg zou staan.

wat ga je nu doen?
zaken op zijn beloop laten zal wel je laatste optie zijn, geloof ik/hoop ik..
heel erg goeie chirurg zoeken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Steen in ureter opereren of niet?

Bericht door Anne »

Hoe is het nou??
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie